Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #1 - Herkomst van kleding

<<

Burgemeester Esmee

Bericht 25 Jun 2015 06:49

Stelling #1 - Herkomst van kleding

Daar is hij dan, de eerste stelling!
Zoals jullie in het andere topic hebben kunnen lezen plaatsen we iedere donderdag een nieuwe stelling.

Afbeelding
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 25 Jun 2015 06:59

Re: Stelling #1

Ik vind het wel belangrijk. Ik koop daardoor al niet bij de primarkt, omdat je gewoon kan bedenken dat voor die prijs het niet op een nette manier is gemaakt. Je weet gewoon dat er voor die prijs mensen worden uitgebuit. Dan heb ik het nog niet over de dierenleed die er eventueel aan te pas is gekomen.
Het is wel heel lastig om dat van alles te achterhalen. Want ook voor het kleuren van de draden worden kinderen of volwassen uitgebuit.
Eigenlijk is de film China Blue daar een goed voorbeeld van. Deze film worden regelmatig op scholen getoond tijdens een projectweek en iedere keer 'schrik' ik er weer van.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem237

Bericht 25 Jun 2015 11:15

Re: Stelling #1

Ik vind dat de stelling wel wat gedurfder mag hoor! :P Iets waardoor je ook echt een goeie discussie krijgt.

In dit geval; nee, ik vind het niet echt belangrijk. Ik weet het allemaal wel maar dat weerhoud me er niet van om naar de Primark te gaan.
<<

anoniem213

Bericht 25 Jun 2015 11:32

Re: Stelling #1

Leuk! Kan het onderwerp niet ook vast deels in de titel? Dat prikkelt misschien wat meer om het topic te openen.
<<

Burgemeester Saar

Bericht 25 Jun 2015 11:35

Re: Stelling #1

June schreef:Leuk! Kan het onderwerp niet ook vast deels in de titel? Dat prikkelt misschien wat meer om het topic te openen.

Goed idee, ik heb het meteen aangepast! :thumbup:
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 25 Jun 2015 11:51

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Bedankt Saar! De hele stelling paste niet als titel en ik kon niet echt iets verzinnen wat het beter maakte.

Laten we rustig aan beginnen, pittige discussies kunnen jullie binnenkort voeren ;)
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 25 Jun 2015 12:18

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Plus dat het jullie vrij staat om zelf stellingen aan te leveren!
<<

Linvi

Bericht 25 Jun 2015 12:30

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik koop eigenlijk zonder erbij na te denken. Als ik iets leuk vind, koop ik het gewoon. Of dat nu bij een Primark is of bij een exclusievere zaak. Ook voor de kinderen koop ik eigenlijk overal wel.

Een paar maanden geleden voor het eerst bij de Primark geweest, daar was het echt mega druk, leuke prijsjes dus dat wil dan wel! Voor je het weet heb je je mandje vol voor weinig. Heb er geen moment aan gedacht dat het misschien wel door kinderen gemaakt was... Misschien best naïef.
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 25 Jun 2015 12:36

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik koop kleding overal waar ik wil zonder er eigenlijk bij na te denken.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Anoniem315

Bericht 25 Jun 2015 13:18

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik koop de meeste kleding zonder al te veel na te denken over de herkomst. Ik heb er ook te weinig verstand van. Alleen Bangladesh vermijd ik, omdat ik dat ooit heb meegekregen als 'heel erg slecht'. En dat konijnenhaar, daar ben ik me ook van bewust. Dat koop ik niet.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 25 Jun 2015 13:20

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik let daar totaal niet op. Alleen inderdaad angorawol, dat koop ik niet. Maar ik koop net zo makkelijk bij de Primark als bij de Bijenkorf (bij wijze van spreken dan, meestal moet ik voor kleding bij de Bijenkorf toch net wat langer 'sparen' :wink: ).

♥♥
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2363

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:13

Bericht 25 Jun 2015 16:39

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik let er eigenlijk niet op. Aangezien ik niet heel veel te besteden heb, koop ik gewoon wat ik leuk vind.
Niet bij de Primark, maar dat is meer omdat mijn maat er vaak niet is of ik het niet heel leuk vind. Voor mijn zusje zou Primark wel interessant zijn.
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3221

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 25 Jun 2015 17:50

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik let net zozeer op de herkomst qua kinderarbeid oid, maar meer op de kwaliteit. Ik vind het zonde om kleding te kopen die ik na een paar keer dragen kan weggooien omdat de kleur en het model eruit is.. dan betaal ik liever wat meer!
08/2018
05/2021
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 25 Jun 2015 19:07

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik weet dat het wellicht door kinderhandjes gemaakt is maar toch blijf ik goedkoop kopen. Ik denk er wel eens over na maar de prijs vind ik toch zwaarder wegen dan de herkomst.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem137

Bericht 25 Jun 2015 19:22

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Nee, ik vind dat niet belangrijk. Vooral ook omdat ik het idee heb dat problemen echt niet opgelost worden als je je kleding niet meer bij de Primark koopt, of welke winkelketen dan ook die z'n kleding uit landen haalt waar kinderen aan het werk gezet worden of de werkomstandigheden bar slecht zijn. In het ergste geval hebben die mensen gewoon geen werk meer en helemaal geen inkomen, geen geld voor levensonderhoud. Ik geloof nooit dat ze daar denken "Hey, die westerlingen kopen niets meer, laten we de werkomstandigheden maar eens verbeteren". Kwestie van vraag en aanbod lijkt mij, is er geen of minder vraag naar, dan gaat er gewoon personeel uit. Keihard.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Jun 2015 19:30

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik vind het moeilijk. Ja het is belangrijk, maar tergelijkertijd ben ik er tijdens het shoppen niet bewust mee bezig. Van mij mag het best zichbaarder wat wel etisch is en welk kledingstuk niet.

Het is mij overigens wel opgevallen dat goedkoper niet perse onetischer is. Nike heeft ook van kinderarbeid gebruik gemaakt. Bij de Primark ging het met name om de kledingstukken met lovertjes en kraaltjes, die door kindern werden gemaakt. Daar is destijds (2008) veel ophef over geweest, uiteindelijk zijn er volgens mij veel social audits gehouden en is het e.e.a. Verbeterd.
L2014 & H2017
<<

Anoniem148

Bericht 25 Jun 2015 19:38

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Denk dat je dat nooit kan weten? Maar ik let er dus niet op. Zou ook niet weten wat ik dan zou moeten vermijden.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 25 Jun 2015 21:19

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik probeer er wel op te letten. Bij winkels als h&m en Primark kom ik sowieso niet (meer). Ben denk ik een van de weinige die überhaupt nog nooit iets gekocht heeft bij Primark.

Verder zou ik me eigenlijk wel meer willen verdiepen waar merken en zaken hun kleding vandaan halen. Want er zijn genoeg grote en bekende merken die ook aan kinderarbeid doen, dierproeven etc. Daar sta ik eigenlijk helemaal niet achter en wil ik liever niet aan bijdragen.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 25 Jun 2015 21:45

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Spencer schreef:Ik weet dat het wellicht door kinderhandjes gemaakt is maar toch blijf ik goedkoop kopen. Ik denk er wel eens over na maar de prijs vind ik toch zwaarder wegen dan de herkomst.


Precies hoe ik er ook over denk.. en eigenlijk vind ik dat dan soms ook wel weer slecht van mijzelf want ik wil eigenlijk niet dat kinderen mijn kleding gemaakt hebben. Maar ik heb niet heel veel te besteden en dan geeft de prijs toch de doorslag.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 25 Jun 2015 21:49

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Maar voel je je dan nooit schuldig als je je bedenkt dat die kleine kinderen je eigen kinderen hadden kunnen zijn, of je neefjes of nichtjes of buurkinderen? Dat zij niet naar school kunnen en buiten kunnen spelen omdat ze dag in dag uit in hete fabrieken moeten werken onder erbarmelijke omstandigheden?

Of denken jullie daar eigenlijk nooit over na? Dat kan ook hoor.

Daarnaast vind ik het ook wel een lastig punt. Want de ouders hebben het geld waarschijnlijk heel hard nodig om rond te kunnen komen. School is waarschijnlijk niet te realiseren en/of te betalen voor ze, waardoor je soort van gedwongen wordt om dit ook voort te blijven zetten.

Maar wellicht dat er mensen zijn die daarover meer kennis hebben hoe dat precies zit.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jun 2015 04:41

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Exogenesis schreef:Ik koop de meeste kleding zonder al te veel na te denken over de herkomst. Ik heb er ook te weinig verstand van. Alleen Bangladesh vermijd ik, omdat ik dat ooit heb meegekregen als 'heel erg slecht'. En dat konijnenhaar, daar ben ik me ook van bewust. Dat koop ik niet.


Bangladesh is niet persé slechter dan China, Pakistan, India of welk land dan ook. Sterker nog, in de afgelopen 5 jaar is het salaris als minstens 2 keer verdubbeld. Daarnaast zijn ook daar de regels veel strenger geworden.

En alle bedrijven zullen nu zeggen dat er geen kinderarbeid is, omdat ook dat tegenwoordig verboden is. Alleen hebben de productielanden een andere definitie van kind, daar mogen kinderen werken vanaf dat ze geloof ik een jaar of tien zijn. En daarnaast is het niet te controleren wat er gebeurd in de fabrieken waar de kleding gemaakt wordt. Een bedrijf plaatst namelijk een order bij een fabriek, maar als de fabriek te druk is of andere machines nodig heeft voor die order of wat voor reden dan ook, dan wordt de order aan een bevriende fabriek gegeven (dit heet subcontracting). Dus dan ga je naar je fatsoenlijke fabriek, en die legt de order vervolgens alsnog in een louche fabriek neer.
Er zijn vaak wel controles, maar deze zijn meestal vooraf aangekondigd omdat je anders niet weet waar je moet zijn, dus natuurlijk vind je dan ook niks wat niet door de beugel kan.

Ook zegt de prijs helemaal niks over de omstandigheden waaronder het gemaakt wordt. De prijs heeft met zo veel dingen te maken waarvan de marge en de kwaliteit het belangrijkst zijn. De fabrieken en de arbeiders zijn altijd de laatste die er van profiteren.

Zelf kijk ik dus niet naar de herkomst van mijn kleding, puur om het feit dat het geen enkele garantie geeft 9ver Hoe het gemaakt is.

Ik zou wel willen weten of jullie bereid zouden zijn om minimaal 2x zo veel te betalen als je dan wel zou weten hoe het gemaakt is? (Er zijn namelijk steeds meer winkels die vragen om kleding die gemaakt is in fabrieken met bepaalde certificaten, maar helaas weigeren deze winkels daar nu nog een redelijke prijs voor te betalen omdat de consumenten dan ook niet doen. Maar voor de fabrieken kosten deze certificaten en de regels die daarbij horen heel erg veel geld, wat ze nu dus nog niet terug verdienen)
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 26 Jun 2015 05:51

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik vind het slecht van mezelf maar ik let er niet echt op. Ik draag Uggs, koop kleding bij H&M, Primark, etc. Terwijl ik weet dat hiervoor dieren geleden hebben of kinderarbeid verricht. In feite dus heel egoïstisch van mij, ik sluit mijn ogen ervoor. Maar ik vind het soms ook lastig in de zin dat duurdere merken ook vaak gefabriceerd worden in landen als China en India. Dan denk je goed te doen door duurdere kleding te kopen en dan is dat mogelijk toch nog door kinderhandjes of in slechte omstandigheden gemaakt.
Laatst gewijzigd door Lady op 26 Jun 2015 11:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Patsy

Bericht 26 Jun 2015 10:10

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Keet. schreef:Nee, ik vind dat niet belangrijk. Vooral ook omdat ik het idee heb dat problemen echt niet opgelost worden als je je kleding niet meer bij de Primark koopt, of welke winkelketen dan ook die z'n kleding uit landen haalt waar kinderen aan het werk gezet worden of de werkomstandigheden bar slecht zijn. In het ergste geval hebben die mensen gewoon geen werk meer en helemaal geen inkomen, geen geld voor levensonderhoud. Ik geloof nooit dat ze daar denken "Hey, die westerlingen kopen niets meer, laten we de werkomstandigheden maar eens verbeteren". Kwestie van vraag en aanbod lijkt mij, is er geen of minder vraag naar, dan gaat er gewoon personeel uit. Keihard.


Hier ben ik het mee eens. Wat is het alternatief voor die kinderen, prostitutie?

Ik let wel op dat ik geen kleding koop met of van angorawol, maar ik draag wel Uggs.
<<

Anoniem147

Bericht 26 Jun 2015 10:29

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Het liefste zou ik kleding en schoenen kopen welke gemaakt zijn in Europa (en dan bij voorkeur de U.K of Italie). Niet alleen omdat ik dan meer zekerheid heb over wie het gemaakt heeft maar ook omdat het kwalitatief gewoon vele malen beter is.

Helaas kan ik dat gewoon echt niet voor alle kleding betalen. Bij schoenen, een mooie broek of leren tas geef ik met liefde meer geld uit aan een kwalitatief goed product, gemaakt in menselijke omstandigheden. Maar voor een basic shirtje kan ik gewoon geen €50+ euro voor betalen hoe graag ik het ook zou willen.

Ik koop mijn kleding voornamelijk bij ZARA (geen idee hoe het daar zit met kinderarbeid, ik zal het zo eens opzoeken) en bij ASOS. Bij die laatste let ik er eigenlijk nooit op.

Daarnaast vraag ik me ook af wat er gebeurt met al die arme mensen en kinderen als de fabrieken gesloten worden omdat niemand het meer koopt? Natuurlijk gun ik ze een veel beter loon en veel betere werkomstandigheden, maar zijn die mensen niet blij dat ze op deze manier geld kunnen verdienen voor hun gezinnen i.p.v. dat hun dochter bij wijze van in de prostitutie moet werken?
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 26 Jun 2015 12:09

Re: Stelling #1 - Herkomst van kleding

Ik denk er eigenlijk helemaal niet over na bij het kopen van kleding. Ik koop gewoon wat ik leuk/mooi vind en wat daarnaast ook een leuke prijs heeft. Ik heb er eigenlijk nog nooit echt bij stilgestaan waar, door wie of in welke omstandigheden die kleding gemaakt wordt.
2012 & 2016
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers