Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 23 Jun 2015 13:58

Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Grr, ik ben echt een onhandige Harry. Heb gisteren mijn MacbookAir met een hoek op mijn grote teen laten vallen. Ik kon wel gillen van de pijn (maar deed dat niet omdat mijn collega's erbij zaten en ik me niet wilde laten kennen). Hij is zeg maar precies op de bobbel van mijn gewricht gevallen. Ik ben daarna naar huis gefietst en thuis gekomen zag ik dat mijn teen knalblauw was en helemaal dik.

Vannacht slecht geslapen van de pijn, en toen ik vanochtend mijn schoenen aandeed was het helemaal hels. Op mijn werk heb ik mijn schoen uitgedaan en mijn voet omhoog gehouden. Daarna onze sportfysio even laten kijken en die denkt dat het gebroken is of dat de pezen beschadigd zijn: ik kan mijn teen vrijwel niet meer omhoog of omlaag bewegen en toen hij lichtjes duwde ging ik door de grond. Hij raadde aan om even de huisarts te bellen en een foto te laten maken.

Maar helaas: mijn (hele fijne) huisarts is vandaag niet bereikbaar, ik werd wel doorverbonden met een vervangende huisarts. Ik kreeg daar de assistente aan de telefoon en legde mijn verhaal uit. Maar volgens haar is een foto maken niet nodig omdat het niet uitmaakt of een teen gekneusd is of gebroken. Ze wenste me veel succes en dat was dat. Maar ik hoor en lees op diverse plekken dat een gebroken grote teen soms juist wel gegipst moet worden, in tegenstelling tot kleine tenen.

Zouden jullie hiermee genoegen nemen? Of zal ik morgen nog even mijn eigen huisarts bellen als het dan niet beter is? Of is dat stom en moet ik gewoon uitgaan van wat deze assistente zei?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 23 Jun 2015 14:02

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

morgen nog een keer even bellen, fysio raad het niet voor niets aan. Die heeft je teen gezien. Dat een fysio dat aangeeft zegt in mijn ogen genoeg. De assistente beoordeeld nu door de telefoon en de fysio op basis van onderzoek...
2015 💙
<<

Suusie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:30

Bericht 23 Jun 2015 14:22

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Ik ken iemand die ruim twee weken met zijn hele voet in het gips gezeten heeft met een gebroken grote teen.
Ik zou dan desnoods naar de eerste hulp gaan.
<<

Anoniem255

Bericht 23 Jun 2015 14:41

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Zonder doorverwijzing naar de eerste hulp zou ik niet doen. Daar kunnen ze tegenwoordig dikke rekeningen voor sturen.

Maar ik zou wel bij die assistente er op aan dringen dat ze een verwijzing regelt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 23 Jun 2015 14:43

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Ik heb een jaar of 2-3 geleden een blok beton op mijn grote teen laten vallen. Ik ben toen de volgende ochtend ook naar de huisarts gegaan. Hij heeft gevoeld aan mijn teen en vermoedde een breuk, maar hij zei ook dat een foto maken geen zin had. Er wordt namelijk niks aan gedaan als je teen gebroken is. Je krijgt enkel het advies om strakke, stevige schoenen aan te trekken. Evt. kunnen ze je teen intapen, maar volgens mij gebeurt dit alleen bij 'tussentenen' (dus de middelste drie).
Wel pijnlijk hoor, ik heb er echt een paar weken flink last van gehad. Bij mij zat er ook een flinke bloeduitstorting onder mijn nagel. De huisarts heeft toen wel een klein gaatje in mijn nagel gebrand zodat het bloed weg kon. Dat was echt een opluchting, de druk gaat er dan helemaal af.
Maar verder, tja. Het is ontzettend vervelend maar er is echt niet veel aan te doen behalve wachten tot het overgaat.

Beterschap!

♥♥
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 23 Jun 2015 16:07

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Een foto kan best nog een dagje wachten hoor maar een gebroken grote teen moet wel in het gips. Als je geluk hebt leggen ze in 'jouw' ziekenhuis gipsschoentjes aan, als je pech hebt dan krijg je een onderbeensgips tot onder de knie.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem167

Bericht 23 Jun 2015 16:17

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

M'n moeder had gebroken grote teen en die hebben ze ook alleen succes gewenst, uiteindelijk heeft ze nu nog pijn en is het zo opgerekt dat ze niet kan buigen en altijd pijn heeft. Ik zou er dus wel even achteraan gaan nog.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 23 Jun 2015 16:20

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Een grote teen gipsen ze wel in hoor als die gebroken is. Ligt wel aan hoe "groot" de fractuur is en hoe de stand is maar meestal gaan die wel in het gips.

Zie dat Lady ook al hetzelfde geantwoord heeft. Dus of morgen je huisarts weer bellen voor een foto aanvraag, of even de huisartsenpost bellen en vragen of je langs mag komen. Zonder verwijzing naar de SEH gaan moet je niet doen, zoals Mien al zei krijg je dan een dikke rekening.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem315

Bericht 23 Jun 2015 18:15

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Mijn man heeft dit 2 jaar geleden gehad (dat ding stond gewoon scheef, brrrr! ) en toen direct doorgestuurd naar de seh. Teen is rechtgeduwd en in een gipsvoet gezet.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 23 Jun 2015 18:29

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Mmm, wat vreemd, mijn dokter zei echt dat er niets werd gedaan aan gebroken tenen. Misschien omdat mijn breuk niet op het gewricht zat, maar 'gewoon' in het bovenste kootje (net onder m'n nagelriem).

♥♥
<<

Anoniem167

Bericht 23 Jun 2015 18:30

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Elliot schreef:Mmm, wat vreemd, mijn dokter zei echt dat er niets werd gedaan aan gebroken tenen. Misschien omdat mijn breuk niet op het gewricht zat, maar 'gewoon' in het bovenste kootje (net onder m'n nagelriem).


Dat zal het misschien zijn dan inderdaad, want jij had precies hetzelfde als mijn moeder.
<<

Anoniem185

Bericht 23 Jun 2015 18:40

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Sowieso vind ik het niet netjes van die assistente dat ze je verhaal niet serieus neemt. Het valt me op dat dit vaak voor komt. Mijn buurjongetje had een keer zijn arm gebroken en zijn moeder kreeg als reactie 'geef hem maar twee paracetamolletjes, dan slaapt hij wel'. Toen ik als 13-jarige mijn vingers had gebroken (vier vingers tegelijk) kreeg mijn moeder aan de telefoon de opmerking of het niet tot na het weekend kon wachten (was op een zaterdagavond geloof ik). Pas toen ze zei dat mijn vingers de verkeerde kant op stonden mochten we toch met enige moeite langs komen.

Kijk, een teen, daar is weinig aan te doen. Wat ik wel zou willen weten is óf het gebroken is en hoe het gebroken is. Aan de buitenkant kun je niet zien hoe de breuk zit. Je kunt aan een onbehandelde breuk veel pijn blijven houden. Soms moet je er ook gewoon aan geopereerd worden. Hoe ziet die assistente dat door de telefoon heen? Ik snap best dat je niet de meest urgente patiënt bent, maar ik vind wel dat dit een fatsoenlijk consult waard is.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 23 Jun 2015 19:12

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Net maar even de Hap gebeld en besproken dat ik morgen bij de huisarts en verwijzing haal voor een foto van mijn teen. Ze zei dat als het gebroken is, er inderdaad gips omheen gaat. Maar het is geen spoed dus kan gewoon tot morgen wachten en in de tussentijd mijn voet goed omhoog houden. Nou ja, precies wat o.a Lady zei dus!

Echt zo balen: net nu ik zaterdag een dansvoorstelling heb van onze dansschool.
<<

Krully

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 07 Mei 2015 12:57

Bericht 24 Jun 2015 09:25

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Fijn dat je vandaag verwijzing kan halen en dat je dus nu wel serieus genomen wordt. Jammer van de dansvoorstelling zaterdag. Succes!
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 24 Jun 2015 11:25

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

En inmiddels al een foto laten maken? Moet je in het gips?

Man heeft iets van 6 weken in het gips gezeten met een gebroken teen en later zelfs nog eens omdat er een bult op z'n teen bleef waar hij aan geopereerd moest worden.

Hopelijk valt het mee voor jou. In iedergeval beterschap!
<<

Anoniem 146

Bericht 24 Jun 2015 12:49

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Mijn partner heeft door het niet behandelen van een gebroken teen juist véél last van de teen. Meermaals naar laten kijken. Elke keer wordt de oude breuk weer geconstateerd. Maar er wordt niets (meer) aan gedaan.

Dus mijn advies is echt naar de dokter gaan. Een breuk die misschien niet helemaal OK groeit kan veel last veroorzaken.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 24 Jun 2015 12:55

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Ik ben bij de huisarts geweest en hij vermoedt dat het gekneusd is of dat er wellicht een kleine breuk zit. Maar mijn teen staat netjes recht en begint al minder opgezet te worden. Volgens hem zou er daarom ook geen gips omheen worden gedaan, ook al zou er een klein breukje in zitten.

Inmiddels is de pijn een stuk minder en kan ik mijn teen iets bewegen. Het zou kunnen dat door de zwelling het bewegen niet meer mogelijk was. Mocht ik er de komende nog steeds veel last van hebben, of als het erger wordt, dan mag ik alsnog een foto laten maken. Maar voor nu was het volgens hem niet nodig. Het advies was om zoveel mogelijk mijn voet omhoog te houden zodat de zwelling weg gaat. Dat doe ik nu dus maar.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 24 Jun 2015 23:16

Re: Wat doe je bij een gebroken (grote) teen?

Raar hoor. Wij gipsen een grote teen altijd, omdat hij zo'n belangrijke functie heeft wat betreft je evenwicht. Maar gelukkig gaat het alweer beter. Beterschap!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers