Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fructose-intollerantie

<<

Anoniem187

Bericht 22 Jun 2015 15:15

Fructose-intollerantie

Wie heeft er ervaring met fructose-intollerantie? Ik heb zojuist gehoord dat ik heb.
Voor woensdag staat er al een intake-gesprek bij de dieëtiste gepland.

Maar ik heb al 1000000 vragen in mijn hoofd. Waar moet ik rekening mee houden, waar zit het in? Wat te doen met uit-eten etc.? Ik zie vast veel te veel beren op de weg, maar ik had er nog nooit van gehoord eigenlijk. Ik weet nu dat het fruitsuikers zijn en dat het o.a. in fruit, groente, gebak, snoep en ander gezoet eten kan zitten.
<<

Anoniem151

Bericht 22 Jun 2015 15:47

Re: Fructose-intollerantie

Toen ik mijn profielwerkstuk schreef op de middelbare school heb ik er over gelezen, het is volgens mij vrij onbekend maar heel lastig als je het hebt. Denk dat je er in verschillende gradaties last van kunt hebben. Sommige mensen moeten bijvoorbeeld al oppassen met gehakt. Tegen de verkleuring wordt soms namelijk citroen sap gebruikt..

Hoe heb jij er last van? Wat zijn je klachten?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 22 Jun 2015 15:59

Re: Fructose-intollerantie

Vooral heel veel verpakkingen gaan lezen, zodat je weet wat de ingrediënten zijn. Veel producten is het ook merk afhankelijk van wat er bij is gedaan. Een diëtist kan je vast goed op weg helpen.
Ik denk niet dat uiteten gaan onmogelijk wordt, maar wel handig dat je zelf eerst goed verdiept in wat wel en wat niet kan. Als je er niet zelf mee te maken hebt denken mensen vaak dat iets ' wel kan ' , maar dan blijkt het toch niet zo te zijn.

Wat ook belangrijk is voor jou om te weten wat de gevolgen zijn en of je dus soms een uitzondering kan maken.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 03 Jul 2015 13:03

Re: Fructose-intollerantie

Een vriendin van me heeft dat volgens mij. Zij mag iig geen fruit eten.
<<

Anoniem187

Bericht 12 Jul 2015 15:02

Re: Fructose-intollerantie

Blue Phone schreef:Toen ik mijn profielwerkstuk schreef op de middelbare school heb ik er over gelezen, het is volgens mij vrij onbekend maar heel lastig als je het hebt. Denk dat je er in verschillende gradaties last van kunt hebben. Sommige mensen moeten bijvoorbeeld al oppassen met gehakt. Tegen de verkleuring wordt soms namelijk citroen sap gebruikt..

Hoe heb jij er last van? Wat zijn je klachten?


Ja, het is inderdaad vrij onbekend geloof ik, dat maakt het voor mij nu in ieder geval best lastig. Ik heb ontzettend veel last van buikpijn/buikkrampen, harde/opgeblazen buik, winderigheid en diarree.
<<

Anoniem187

Bericht 12 Jul 2015 15:03

Re: Fructose-intollerantie

Jorja schreef:Vooral heel veel verpakkingen gaan lezen, zodat je weet wat de ingrediënten zijn. Veel producten is het ook merk afhankelijk van wat er bij is gedaan. Een diëtist kan je vast goed op weg helpen.
Ik denk niet dat uiteten gaan onmogelijk wordt, maar wel handig dat je zelf eerst goed verdiept in wat wel en wat niet kan. Als je er niet zelf mee te maken hebt denken mensen vaak dat iets ' wel kan ' , maar dan blijkt het toch niet zo te zijn.

Wat ook belangrijk is voor jou om te weten wat de gevolgen zijn en of je dus soms een uitzondering kan maken.


Ja, verpakkingen gaan lezen is inderdaad wat mij te doen staat. Joepie! Maar wel heel fijn dat ik dan als het goed is verlost ben van o.a. mijn buikpijn. En dat is heel fijn.
<<

Candance

Noob

Berichten: 3

Geregistreerd: 15 Jul 2015 21:43

Bericht 15 Jul 2015 22:07

Re: Fructose-intollerantie

Ik heb speciaal een account aangemaakt om hier even op te kunnen reageren. Ik heb helaas ook een fructose intolerantie, de symptomen die jij beschrijft zijn zeer herkenbaar voor mij. Ik ben hier zelf achter gekomen, doordat ik na het eten van bepaalde dingen soms echt op de grond lag van de buikpijn. Het is zoeken naar wat wel en niet gaat qua eten, gelukkig hoef ik fruit niet helemaal te mijden.
Meestal is het overigens ook geen intolerantie maar een malabsorptie, wat inhoudt dat je niet allergisch reageert op fruitsuikers, maar dat je lichaam de fruitsuikers niet kan afbreken. Dit zorgt ervoor dat de suikers niet in je dunne darm verwerkt worden en opgenomen in je bloed, maar doorgaan naar je dikke darm waar bacterien zitten en eigenlijk een soort feestmaal hebben van de suikers die jij zelf niet hebt kunnen afbreken. Die bacterien produceren hierbij gassen die in je darm komen waardoor je dus die symptomen krijgt. Dit is in elk geval wat ik er van begrepen heb :smile:

Ok, terug naar voeding. Zoals ik al zei, ik hoef zelf niet al het fruit te mijden, 'zuur' fruit gaat wel goed. Ik kan zonder problemen eten (dat ik nu weet) bosvruchten zoals frambozen, bramen en blauwe bessen, sinaasappel en manderijnen en meloen gaat ook goed. Daarin tegen mijd ik mango, bananen, appel, peer, druiven etc. En honing, dat is een en al fructose. Voor de rest is het verpakkingen lezen van producten, veel dingen zit fructose-glucose stroop. Overigens, bij mij gaat het (meestal) wel goed als het glucose-fructose stroop is, doordat de gewone suiker de fruitsuiker aan zich bindt en deze dan wel door mijn darmen zelf verwerkt wordt. Wil dus niet zeggen dat het voor jou ook zo werkt...
Oh en wat bij mij meteen fout gaat is slasaus. Dat wordt blijkbaar ook gezoek met fruitsuikers. En McDonalds. Sommige groentes zitten trouwens ook fruitsuikers in, broccoli, peulen. Maar ik neem dat voor lief omdat ik er niet heel veel last van heb.

In restaurants kennen ze fructose intolerantie helaas niet. Het is wel eens goed mis gegaan bij mij, maar gelukkig weet ik nu zelf beter wat ik moet mijden. Ik zeg dus geen honing en geen fruit (indien verassingsmenu oid) en anders alleen geen honing omdat ik dan weet dat er geen fruit in zit waar ik niet tegen kan.

Sorry heel verhaal, maar ben zelf zo zoekende geweest (en nog) dat ik ik beetje over enthousiast ben met ervaringen delen geloof ik. Als jij bij diëtiste bent geweest wil je dan laten weten wat die heeft gezegd? Ik ben namelijk nooit geweest dus ben wel heel benieuwd of die nog goede tips heeft!
<<

Jojo

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 23 Jul 2015 19:52

Bericht 23 Jul 2015 20:05

Re: Fructose-intollerantie

Hallo,

Het afgelopen jaar ben ik heel erg ziek geweest en dagelijks aan de diaree.
Ik ben bij de darm/lever arts terecht gekomen en allerlei onderzoeken gehad(waar niets uit kwam en zelfs met ambulance naar het ziekenhuis)
Mijn arts heeft mij toen naar een dieetiste gestuurd met de boodschap om te kijken of ik last had van fructose.
Gelijk moest ik daar stoppen met het eten van fructose en binnen 2 wk was ik niet meer aan de diaree.
Op dit moment zit ik nog aan speciale flesjes voeding om op gewicht te blijven,maar het gaat de goede kant weer op.
Ik kan me dus erg goed voorstellen wat het voor je moet betekenen en wat je wel en niet en hoeveel je kan eten.
Mijn dieetiste helpt mij erg goed!
Het is voor elke persoon verschillend hoeveel fructose je kan verdragen,dat is gewoon uit testen(soms best spannend ).
Uit eten gaan zit er voor mij ook even niet in,omdat ik ook nog aan het puzzelen ben wat wel en niet te eten.
Ik wens je heel veel sterkte,je bent niet alleen hierin!
Jojo

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers