Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Opleiding en zwangerschap

<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 18 Jun 2015 14:07

Opleiding en zwangerschap

Hoi!

Zijn er hier meiden die ervaring hebben met zwanger zijn en het volgen van een opleiding? Ik wil graag aankomend schooljaar (september) starten met de MBO opleiding Verpleegkunde, ondanks dat ik zwanger ben. Begin februari ben ik uitgerekend, dus zal ik er dan even uit liggen.

Mijn vraag dus, is het haalbaar (ook qua afwezigheid) en hoe heb je het ervaren om zwanger een schooljaar te volgen?
Het enigste wat me op dit moment een lastig punt lijkt is dat ik borstvoeding wil gaan geven en dus een redelijke periode zal moeten afkolven. Al is dat dan ook weer iets waar ik tegen die tijd wel een ritme in zal vinden.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem163

Bericht 18 Jun 2015 14:11

Re: Opleiding en zwangerschap

Hoe voel je je onder de zwangerschap? Lijkt me een belangrijke om mee te beginnen. Als je hele dagen misselijk en moe bent is het weer anders als wanneer je "stralend zwanger" bent.
<<

Anoniem315

Bericht 18 Jun 2015 14:19

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik heb een post-hbo opleiding gevolgd van anderhalf jaar (3 blokken van een half jaar). Dit was een opleiding tot leerkracht bewegingsonderwijs.

Tijdens het tweede blok was ik zwanger. Dit verliep normaal en ondanks dat het een fysieke opleiding is (veel in de sportzaal, ja, ook rekstok, handstand, hoogspringen e.d.), kon en mocht ik alles op tijd af ronden.

Toen ben ik er een half jaar tussenuit geweest vanaf de zomervakantie en kon ik bij een andere groep aansluiten, die in februari begon.

Na de bevalling stond ik na 9 weken weer in de gymzaal om het derde en zwaarste blok af te maken. Het was doorbijten, maar ik heb het niet als extreem zwaar ervaren. Een strakke planning en hulp/steun/medewerking van je man is belangrijk.
<<

Anoniem313

Bericht 18 Jun 2015 14:27

Re: Opleiding en zwangerschap

Of het qua aanwezigheid haalbaar is hangt af van jouw specifieke opleiding. Ik zou dus contact opnemen met de studieadviseur.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 18 Jun 2015 14:32

Re: Opleiding en zwangerschap

Stofzuiger schreef:Hoe voel je je onder de zwangerschap? Lijkt me een belangrijke om mee te beginnen. Als je hele dagen misselijk en moe bent is het weer anders als wanneer je "stralend zwanger" bent.


Op dit moment ben ik het grootste deel van de dag misselijk en moe. Ik kan er natuurlijk niet vanuit gaan dat dit net als in mijn eerste zwangerschap ook weg ebt rond de 10 à 12 weken, maar ik blijf positief. Ik heb me nu ingeschreven en komende periode een intake-test en een intake gesprek, ik wil zorgen dat ik in ieder geval kan beginnen aan de opleiding, mocht ik echt beroerd blijven dan kan ik er altijd nog voor kiezen om het een jaar uit te stellen zonder dat dit gevolgen heeft.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 18 Jun 2015 14:35

Re: Opleiding en zwangerschap

Exo, klinkt best pittig. Vooral ook omdat het een opleiding is die lichamelijk veel van je vraagt. Maar je hebt het in ieder geval zonder al te veel studievertraging kunnen afronden.

Caufield, ik denk dat ik ook bij het intake gesprek al aangeef dat ik zwanger ben, ook al ben ik dan de 3 maand nog niet gepasseerd. Het lijkt mij dat ze vaker dergelijke situaties gehad hebben en ze mij hier eerlijk in kunnen adviseren.

Is het trouwens geen reden om iemand te weigeren voor een opleiding, aangezien dit voor een baan niet mag?
Laatst gewijzigd door .namasté. op 18 Jun 2015 14:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem163

Bericht 18 Jun 2015 14:35

Re: Opleiding en zwangerschap

Caulfield schreef:Of het qua aanwezigheid haalbaar is hangt af van jouw specifieke opleiding. Ik zou dus contact opnemen met de studieadviseur.

Ik deed een BBL verpleegkunde en bij verzuim boven X% mocht je de toets niet maken. Weet niet meer of die regel vanuit school of werkgever kwam.

Laat je echt goed informeren!
<<

Anoniem125

Bericht 18 Jun 2015 14:37

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik zou het je niet aanraden. Waarom niet eerst zwanger zijn en de eerste periode doormaken, alles weer een beetje op de rit krijgen en daarna beginnen met de opleiding?
<<

Anoniem315

Bericht 18 Jun 2015 14:38

Re: Opleiding en zwangerschap

.namasté. schreef:Exo, klinkt best pittig. Vooral ook omdat het een opleiding is die lichamelijk veel van je vraagt. Maar je hebt het in ieder geval zonder al te veel studievertraging kunnen afronden.


Ik had mazzel dat het in blokken was verdeeld. Dat is bij jou waarschijnlijk niet zo. Ik zou ook even een adviseur bij de hand nemen.

Het hangt er ook van af hoe de bevalling gaat en hoe snel je je weer fit voelt.

Oh wacht. Je moet nog beginnen. Dan zou ik neigen naar 'niet doen' en pas volgend semester beginnen. Het is sneller februari dan je denkt.
Laatst gewijzigd door Anoniem315 op 18 Jun 2015 14:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem163

Bericht 18 Jun 2015 14:39

Re: Opleiding en zwangerschap

Nougat schreef:Ik zou het je niet aanraden. Waarom niet eerst zwanger zijn en de eerste periode doormaken, alles weer een beetje op de rit krijgen en daarna beginnen met de opleiding?
Nee, ik ook niet maar geloof dat dat juist niet haar vraag is. Ze vraagt niet naar meningen wat wij zouden doen maar heeft specifieke vragen.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 18 Jun 2015 14:41

Re: Opleiding en zwangerschap

Nougat schreef:Ik zou het je niet aanraden. Waarom niet eerst zwanger zijn en de eerste periode doormaken, alles weer een beetje op de rit krijgen en daarna beginnen met de opleiding?


Omdat ik op dit moment weinig redenen zie waarom ik het niet zou proberen. Het is iets wat ik graag wil gaan doen en ook echt zin in heb. Mocht ik het na de bevalling echt niet meer zien zitten, kan ik altijd nog het besluit maken om te stoppen. Dan heb ik toch al een deel van het schooljaar meegekregen.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Jun 2015 14:49

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik heb natuurlijk geen enkele ervaring met zwanger zijn, maar ik persoonlijk zou - omdat je nog met de opleiding moet beginnen - een schooljaartje afwachten en pas in 2016 met de opleiding beginnen.

♥♥
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 18 Jun 2015 17:01

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik zou persoonlijk ook pas volgend schooljaar beginnen. September tot februari is maar kort. Nieuwe opleiding is toch even wennen en je weet ook niet hoe lang je het vol blijft houden. Voordat je dan weer terug bent is het mei en dan is het eerste jaar al bijna om. En wil je dan die eerste maanden meteen weer met je opleiding bezig zijn. Kijk als je al lang bezig bent met de opleiding dan vind ik het nog anders maar nu kan je nog kiezen een jaar later te starten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 18 Jun 2015 17:23

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik zou het niet doen.
Ik ben bezig met het afronden van een HBO opleiding. Dacht het er wel even bij te doen. Maar ben heel ziek geweest en heb onderschat hoeveel de studie nog zou zijn. Moet er overigens ook niet aan denken om dit te moeten doen met een kindje erbij. Maargoed.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1895

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 18 Jun 2015 17:48

Re: Opleiding en zwangerschap

Dankjewel voor jullie adviezen, ik merk dat ik er nu toch meer over twijfel.. ik heb ook geen idee wat ik kan verwachten (wat betreft stages en hoeveel uur ik per week naar school moet ) ondertussen is het meer dan 3 jaar geleden dat ik voor het laatst in de klas heb gezeten, dus ineens ook iets heel anders. Ik ga de intaketest en het gesprek wel doen, maar meer om niet gelijk nu al het besluit te moeten maken om er wel of niet aan te beginnen. En ook advies vanuit de school proberen te krijgen, al denk ik dat het niet veel zal schelen van jullie adviezen... Mijn zwangerschap, baby en zoontje gaan ten alle tijd voor.
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Anoniem125

Bericht 18 Jun 2015 18:00

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik denk dat het voor je eigen motivatie ook beter is om gelijk goed te beginnen met zo'n opleiding. Lijkt me erg vervelend om er direct in het begin al tussenuit te moeten. Dan maak je - ook al heb je een heel goede reden - ook niet zo'n goede eerste indruk op de docenten en je medestudenten. Is vaak belangrijker dan je zou denken.
<<

Anoniem205

Bericht 18 Jun 2015 18:48

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik zou ook wachten. Tijdens mijn zwangerschap hoefde ik alleen nog mijn hbo-scriptie te schrijven. Dat heb ik niet gedaan, ik was te moe en te beroerd daarvoor. Dus daar ga ik over 2 weken mee beginnen!
<<

Anoniem321

Bericht 18 Jun 2015 18:52

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik sluit me bij mijn voorgangsters aan en zou er ook pas volgend schooljaar mee beginnen.
Ik ben nu bezig met een cursus en zelfs dat valt me zwaar tegen nu ik zwanger ben. :laughcry:
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 18 Jun 2015 19:20

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik zat in een soortgelijke situatie als Exo. Ik kwam er tijdens het eerste blok van mijn opleiding achter dat ik zwanger was. Ik heb het blok afgerond toen ik 18 weken zwanger was. Ik ben toen gestopt. Ik kon afgelopen februari weer beginnen (10 weken ervoor bevallen), maar heb het nog een half jaar uitgesteld. Ik kolf fulltime en zag er tegen op om dat ook tijdens de bijeenkomsten te moeten doen.
Ik zou er als ik jou was voor kiezen om het een jaar uit te stellen. Ik neem aan dat je anders ook niet echt zwangerschapsverlof kunt nemen, aangezien je programma gewoon verder gaat en je steeds verder achter op komt. Je kunt geld mooi nog even aan andere dingen besteden en het jaar erop kun je er dan vol voor gaan.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 18 Jun 2015 19:26

Re: Opleiding en zwangerschap

Nougat schreef:Lijkt me erg vervelend om er direct in het begin al tussenuit te moeten. Dan maak je - ook al heb je een heel goede reden - ook niet zo'n goede eerste indruk op de docenten en je medestudenten. Is vaak belangrijker dan je zou denken.


Wat heeft het onderbreken van je opleiding vanwege een zwangerschap in vredesnaam te maken met een eerste indruk? Beter gezegd: wat voor indruk heb jij van dames die hun opleiding onderbreken vanwege een zwangerschap?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 18 Jun 2015 20:48

Re: Opleiding en zwangerschap

Nou, ik vind mezelf niet asociaal of slecht rekening houdend met anderen maar stel je moet iets in projectgroepjes doen, dan heb je wel een probleem als je met iemand samenwerkt die zwanger is en ermee stopt.
Ik heb zelf ervaren tijdens mijn studie dat ik samen werkte met iemand die zwanger was. Ze was hartstikke ziek, zelfs zo ziek dat ze opgenomen moest worden. Ik vond het heel vervelend voor haar en heb ook echt wel met empathie gereageerd maar het is gewoon hartstikke waardeloos als je voortgang stagneert door de zwangerschap van een ander.

Goed.. tot zo ver mijn offtopic.

Ontopic: ik heb mijn bachelor onderzoek zwanger gedaan en vond dit dóódvermoeiend. Toen het ingeleverd was was ik 37 weken zwanger en kapot. Ik kan me letterlijk niet meer herinneren wat ik in de laatste twee hoofstukken heb geschreven.
Een nieuwe opleiding lijkt mij ook heel veel energie kosten en dat zou ik niet prettig vinden icm een zwangerschap en kind. Je moet tenslotte gewoon enigzins uitgerust beginnen aan weer een nieuwe babyfase.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 18 Jun 2015 20:49

Re: Opleiding en zwangerschap

Ik zou het niet doen. Het lijkt me niet erg handig, je mist het halve jaar en moet al die dingen dan weer gaan bijwerken en inhalen etc. Over het algemeen staan de meeste MBO opleidingen niet bekend als het best georganiseerd, dus waarschijnlijk gaat dit naast een vermoeiende periode voor jou ook nog een hoop gedoe en gezoek opleveren (als je alles moet uitzoeken/inhalen en hoe dan). Het lijkt me dat je beter gewoon een jaar later kan beginnen.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 18 Jun 2015 20:54

Re: Opleiding en zwangerschap

Niet helemaal hetzelfde maar ik ben tijdens mijn stagejaar zwanger geworden. In de zomervakantie bevallen en na 5 weken begonnen aan mijn minor. Tijdens de zwangerschap vond ik het echt goed te doen (32 uur per week werken en 1 keer in de 2 weken een volle dag naar school). Daarna vond ik het echter een flink stuk zwaarder. Al met al gewoon met mijn klas afgestudeerd, maar mijn cijfers waren wel een stukken lager (behalve mijn afstuderen maar daar heb ik ook echt knetter hard aan gewerkt).
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Mama29

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:36

Bericht 18 Jun 2015 21:34

Re: Opleiding en zwangerschap

Heb er zelf geen ervaring mee, en misschien beetje off-topic:

Ik denk dat het vooral een groot verschil is of je een bbl-opleiding (werken en leren) gaat doen, of een bol-opleiding (vooral school met stages tussendoor voor 10 of 20 weken).
Werken in de zorg kan behoorlijk veel van je (lijf) vragen, uiteraard afhankelijk van waar je werkt of stageloopt.
Als je een bbl-opleiding gaat doen, zou ik nog even wachten tot volgend jaar,
als je een bol-opleiding gaat doen, en je gaat eerst een tijd naar school, zou ik het wel doen, dan mis je misschien je eerste stageperiode, maar die kun je later nog weer inhalen.
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 18 Jun 2015 21:47

Re: Opleiding en zwangerschap

Er is weleens een rubriek over dit onderwerp geschreven .namasté., ik weet niet of je hem destijds gelezen hebt?
Dit is de link van het topic: zwangerschap-kinderen-rubriek-2-studeren-en-kinderen-t12848.html. Wie weet is het fijn om het (nogmaals) te lezen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers