Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

<<

Anoniem301

Bericht 19 Jun 2015 09:00

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Caulfield schreef:
Stuit schreef:In het laagste van het laagste hokje Baz en volgens Nougat begrijp je dan helemaal niks.

Mijn vriend heeft ook alleeb mbo maar werkt als wetenschapper en krijgt hoger dan hbo niveau betaald. Zo kan het dus ook.


Je bent wetenschapper als je bent gepromoveerd. Wat doet je vriend dan?


Ik ben benieuwd naar het antwoord. Laatst vertelde Maura ook dat ze een functie deed op WO niveau maar toen je verder vroeg wilde ze niet vertellen wat het was.
<<

Anoniem110

Bericht 19 Jun 2015 09:01

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

*
Laatst gewijzigd door Anoniem110 op 20 Jun 2015 21:55, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Jun 2015 09:01

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Stuit schreef:Claufield was het niet Albert Einstein die nog niet eens zijn veters kon strikken? Maar dus wel door zijn slimheid een uitvinder is geworden.

Wat ik wil zeggen is dat je niet intelligent hoeft te zijn om slim te kunnen zijn. Je hoeft geen WO of universiteit diploma te hebben om slim te zijn. Dat kan iemand met alleen basisonderwijs nog zijn.


Over Einstein worden de gekste dingen beweerd. En hij was niet 'een uitvinder' maar een van de belangrijkste natuurkundigen ooit. Verder onderstreep je precies mijn punt.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Jun 2015 09:03

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Stuit schreef:Mijn vriend werkt bij een bedrijf die vanuit vervuild grond beton ontwikkelen. Hij heeft de laboratorium school alleen gedaan. Hij krijgt in ieder geval meer dan gemiddeld betaald en werkt er net een jaar.


Fijn dat hij veel verdient. Een wetenschapper doet zelfstandig onderzoek, publiceert daarover in internationale tijdschriften, begeleidt aio's, leidt projecten, en geeft college. Ik denk dat we kunnen concluderen dat jouw vriend geen wetenschapper is.
Laatst gewijzigd door Anoniem313 op 19 Jun 2015 09:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem110

Bericht 19 Jun 2015 09:06

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Dat kun jij vast concluderen dan weet je nog niet of het zo is.
Maar goed zinloze discussie wat mij betreft. Iedereen heeft zijn eigen manier van denken erover.
Laatst gewijzigd door Anoniem110 op 20 Jun 2015 21:56, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Jun 2015 09:08

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Stuit schreef:Dat kun jij vast concluderen dan weet je nog niet of het zo is.
Maar goed zinloze discussie wat mij betreft. Iedereen heeft zijn eigen manier van denken erover.


Ik vind dit juist een beetje onintelligent over komen. Ik denk dat als er iemand is die weet wat een wetenschapper is, dat Caulfield dat zelf is :wink:

Edit: eigen manier van denken? Ook een wetenschapper is gedefinieerd, we kunnen toch niet met z'n allen onze eigen definities van woorden bepalen? Tjonge.
<<

Anoniem318

Bericht 19 Jun 2015 09:10

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Niemand, maar dan ook niemand hier "duwt MBO'ers naar beneden" en niemand doet alsof ze niks waard zijn. Ook niet tussen de regels door. Wat jammer dat je dat zo 'leest', want dat is helemaal niet aan de orde.
<<

Anoniem110

Bericht 19 Jun 2015 09:12

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Hey meiden ik laat deze discussie dan ook verder aan jullie over. Ben er idd niet intelligent genoeg voor. Maakt niks.
<<

Anoniem301

Bericht 19 Jun 2015 09:18

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Stuit schreef:Hey meiden ik laat deze discussie dan ook verder aan jullie over. Ben er idd niet intelligent genoeg voor. Maakt niks.


Nee maakt ook niks. Wel jammer!
<<

Anoniem140

Bericht 19 Jun 2015 09:22

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Ik vind het hier op het forum juist overduidelijk dat het niets uitmaakt of je nu wel of niet WO geschoold bent. Als de kans daar is schaart iedereen zich bij elkaar en verandert het niveau vanzelf in basisschool niveau.
<<

Anoniem114

Bericht 19 Jun 2015 09:26

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Miley schreef:Ik vind het hier op het forum juist overduidelijk dat het niets uitmaakt of je nu wel of niet WO geschoold bent. Als de kans daar is schaart iedereen zich bij elkaar en verandert het niveau vanzelf in basisschool niveau.


Ach kom op. Dit vind ik dan weer zo'n dooddoener. Alsof je er zelf hoofdschuddend boven staat :/ Dit valt weer onder de noemer 'Ehh er zijn altijd groepjes en die reageren alleen op elkaaaar' en dat gemekker.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 19 Jun 2015 10:42

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

He wat jammer dat deze discussie zo gevoelig blijkt voor mensen. Net als Stuit die zichzelf nu naar beneden haalt met een 'daar ben ik vast niet intelligent genoeg voor'. Ik snap het het cynisch is bedoeld, maar zo onnodig.

Ik heb een WO studie afgerond, een niet-technische studie op een overwegend technische universiteit. Ook dat werd grappend gezien als 'knippen en plakken' door de studenten die de ingewikkeldere technische studies deden. Maar ik heb mezelf er nooit voor verontschuldigd dat ik deze studie heb gedaan. Iedereen ontwikkelt zich naar eigen interesse en mogelijkheden, daar is toch niks mis mee? Bepaalde definities zijn niet in het leven geroepen om een waardeoordeel te geven, ze scheppen alleen duidelijkheid.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem147

Bericht 19 Jun 2015 10:46

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Oh Teun! Hoe vaak ik dat wel niet hoor met echt een creatieve opleiding.

Ik moet ook uitkijken met wat ik zeg hoor. Ik heb namelijk geen enkel schriftelijk tentamen gehad op mijn HBO opleiding. Ik heb al mijn punten gehaald door het geven van presentaties (In ieder blok van 10 weken moest je en ontwerpplan maken m.b.t. tot het onderwerp wat er in die module centraal stond).

Ik moet dan onderzoek doen naar het onderwerp maar uiteindelijk het onderwerp creatief uitwerken in een ontwerp. Dus ik haalde het onderzoek wel aan in mijn presentatie maar uiteindelijk 'lijkt' het net alsof ik alleen maar heb zitten tekenen en schetsen.

Toch vind ik het heel lastig om bijv. een baan in mijn vakgebied te zoeken. Ze vragen bijvoorbeeld vaak kennis van Photoshop en tekenprogramma's. Ik heb daar wel wat modules over gehad maar ben zoveel weer vergeten dat ik heel snel denk 'Ja, ik kan dat niet meer'.. Ook heb ik nooit een goed portofolio bijgehouden op mijn opleiding. Echt heel dom want die heb je juist nodig als je een baan zoekt in dit vakgebied. (Ergens vind ik het ook stom dat ze daar nooit aandacht aan hebben besteed op mijn opleiding, maar goed. Misschien verwachten ze van een HBO-er dat 'ie dat zelf wel bedenkt haha).
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 19 Jun 2015 11:19

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Joh m'n ex voelde zich ook veel slimmer met zijn wo-opleiding dan ik, want ik deed maar een culturele wo-opleiding :laughcry: wel aan dezelfde faculteit, maar dat maakte niet uit natuurlijk. Dom was hij!

Verder zie ik ook niemand het mbo onderuit halen en ik zie enkel degene die mbo gedaan hebben zeggen "ik heb MAAR mbo gedaan". Ik vind dit echt zonde! Wees trots op wat je bereikt hebt. Mbo, hbo, wo, boeiend! Ik vind het al knap dat je voor een goede studiekeuze bent gegaan, of voor iets waar jij interesse in hebt en vaak ook talent. Geloof me, door mij wil je niet geknipt worden. Boeiend dan dat m'n kapper een lager opleidingsniveau heeft gedaan, ik ben blij dat ze mij een super kapsel geven. En ook voor andere beroepen heb ok enorm veel respect. Ik vind het sowieso ambitie belangrijker dan om het opleidingsniveau te benadrukken. Maar dat is weer een ander verhaal.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 19 Jun 2015 11:22

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Ik geef les op het VMBO B-K en ik ben ooit uitgevallen tegen een teamgenoot. Die snapte niet dat deze kinderen zulke 'domme' opmerkingen konden maken. Toen heb ik haar maar even goed uitgelegd dat zonder mensen van dit niveau zij geen werk zal hebben als WO-studenten. Maatschappelijk gezien hebben zij in mijn ogen een belangrijkere taak dan mensen die op het WO studeren. Die zie ik niet snel in de supermarkt achter de kassa zitten of de haren knippen etc.

Juist de MBO-ers hebben een grote rol in de maatschappij. Dat je goed kan leren is leuk, maar praktische mensen zijn van groot belang, ook in onze kenniseconomie.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 19 Jun 2015 12:32

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Bij mij klopt het ook redelijk. Ik heb zelf WO gedaan, mijn man HBO en de meeste vrienden hebben ook HBO of WO gedaan. Mijn broertje en zijn vriendin ook, mijn schoonzus en haar man ook. Van mijn neven en nichten heeft ook bijna iedereen HBO of WO gedaan. Ik heb ook een aantal vriendinnnen met MBO bedenk ik me nu, maar gemiddeld genomen wel minder dan met HBO of WO. Al sta ik daar eigenlijk nooit bij stil en vind ik het veel belangrijker of ik een klik met iemand heb en goede gesprekken met iemand kan voeren en ook kan lachen.

Het komt bij mij ook toevallig zo uit, omdat ik veel mensen ken van de middelbare school (HAVO/VWO) en van mijn studie.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3159

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:00

Bericht 19 Jun 2015 14:40

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Ik herken het maar deels. Ik doe nu een master, maar in mijn familie ben ik de enige die hoog opgeleid is. Een deel van mijn vrienden heeft MBO gedaan. Een ander deel HBO. Mijn man heeft ook HBO gedaan. Dus ik kan wel zeggen dat ik een verdeelde omgeving heb. :smile:
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 19 Jun 2015 19:27

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

In mijn omgeving is het best wel verdeeld. Vooral veel HBO-ers (familie en aantal vriendinnen) maar ook MBO op alle niveaus. Ikzelf heb MBO-4 gedaan. Had wel HBO kunnen doen maar wist destijds niet wat ik dan wilde, nu heb ik er soms wel spijt van. Mijn ex had ook HBO, degene met wie ik nu date net als ik MBO-4.
<<

Patsy

Bericht 20 Jun 2015 12:18

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

In zowel mijn vriendengroep als familie zijn alle opleidingsniveaus vertegenwoordigd. Mijn oom heeft wiskunde en informatica gestudeerd aan de universiteit, mijn zwager is directeur Benelux van een groot bedrijf met alleen lagere school. In onze vriendengroep zitten zowel een SEH-arts als meerdere vrachtwagenchauffeurs. Zelf hebben mijn man en ik een Mbo diploma.
<<

Janne

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1328

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:08

Bericht 20 Jun 2015 22:00

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Hier ook alle niveaus in onze vriendenkring. Maar ik kijk toch liever naar het karakter van mijn vrienden dan naar hun hoogstgenoten opleiding.
Ik merk wel dat de het gezin van mijn vriend breed georiënteerd en geïnteresseerd zijn. Hebben allemaal atheneum/gymnasium niveau en daar voel ik mij af en toe best dom bij. Mijn vriend is overigens van school gegaan met een atheneum advies en heeft uiteindelijk vbo-examen gedaan. Erg zonde! Maar een typisch voorbeeld van "foute" vrienden.
In onze omgeving gaan overigens wel veel mensen weer terug aan de studie. Hebben het flink wat jaren geleden verknald en hebben nu wel de discipline om een hogere opleiding te gaan doen.
Hier gaat hey excuus van ik kan hoger, maar wil het niet dus zeer zeker wel op.
<<

Zero

Bericht 21 Jun 2015 16:27

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Ik zie daar eigenlijk geen verschillen in. Ik heb van elke school of opleiding die ik heb gedaan wel wat vrienden/kennissen over gehouden, maar het zegt eigenlijk vrij weinig. Collega's zijn ook heel verschillend, vriendinnen waar ik altijd mee heb gesport zijn heel verschillend...

Misschien, als ik écht heel eerlijk ben, zoek ik misschien onbewust wat diepgaandere vriendschappen bij de mensen die meer rond mijn opleidingsniveau zitten. Maar dat komt meer uit de situatie waar je in verkeerd dan echt het niveau zelf.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 21 Jun 2015 21:04

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Marni schreef:Oh Teun! Hoe vaak ik dat wel niet hoor met echt een creatieve opleiding.

Ik moet ook uitkijken met wat ik zeg hoor. Ik heb namelijk geen enkel schriftelijk tentamen gehad op mijn HBO opleiding. Ik heb al mijn punten gehaald door het geven van presentaties (In ieder blok van 10 weken moest je en ontwerpplan maken m.b.t. tot het onderwerp wat er in die module centraal stond).

Ik moet dan onderzoek doen naar het onderwerp maar uiteindelijk het onderwerp creatief uitwerken in een ontwerp. Dus ik haalde het onderzoek wel aan in mijn presentatie maar uiteindelijk 'lijkt' het net alsof ik alleen maar heb zitten tekenen en schetsen.

Toch vind ik het heel lastig om bijv. een baan in mijn vakgebied te zoeken. Ze vragen bijvoorbeeld vaak kennis van Photoshop en tekenprogramma's. Ik heb daar wel wat modules over gehad maar ben zoveel weer vergeten dat ik heel snel denk 'Ja, ik kan dat niet meer'.. Ook heb ik nooit een goed portofolio bijgehouden op mijn opleiding. Echt heel dom want die heb je juist nodig als je een baan zoekt in dit vakgebied. (Ergens vind ik het ook stom dat ze daar nooit aandacht aan hebben besteed op mijn opleiding, maar goed. Misschien verwachten ze van een HBO-er dat 'ie dat zelf wel bedenkt haha).



Grappig, dat is bij mijn creatieve HBO-opleiding echt heel anders geweest. Ik had in elk geval vakken kunstgeschiedenis en filosofie, daarvoor moesten we ook uitgebreide verslagen magen en tentamens maken, we hadden ook een vak genaamd arteconomie, gericht op welke dingen je moest weten voor je bestaan als zelfstandig ondernemer (dus denk aan regels van de belasting, dingen die in de wet staan die belangrijk zijn, dingen over administratie etc.). Ook daar hebben we een tentamen over moeten maken.
Verder moesten wij echt een portfolio bijhouden, moesten bij ons afstuderen een portfolio-website hebben, we moesten naast onze eindexamenexpositie ook een referaat houden over ons werk en wat ons werk kenmerkt. Kortom, wij moesten wel echt naast praktische vakken ook heel theoretische dingen doen en ons werk kunnen analyseren en zo.

Maar die modules zoals jij die hebt met photoshop dat heb ik dus ook zo gehad, module fotografie, module photoshop, module dreamweaver en een module indesign. Bij lange na niet genoeg om te doen alsof je daar voldoende kennis van hebt in een vaste dienstbetrekking. Best jammer eigenlijk, dat zou toch wel een stuk makkelijker zijn dan je werk bij elkaar moeten sprokkelen als illustrator, hoewel ik dat dan wel veel leuker vindt.

Mijn opleiding wordt volgens mij ook niet helemaal voor vol aan gezien, en ik kan het ze eigenlijk niet eens echt kwalijk nemen, het is ook wel erg moeilijk om een HBO kunstacademie studie naast een HBO 2e graads lerarenopleiding geschiedenis te leggen bijvoorbeeld.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 22 Jun 2015 09:17

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Ik heb MBO en 2 HBO studies gedaan en ik vond mijn MBO zoveel moeilijker dan mijn HBO's. Mijn vriend heeft alleen highschool maar man, qua intelligentie wint hij het van me hoor. Hij is schrijver trouwens. In onze vriendengroep hebben we doktoren en bouwvakkers, van alles wat. Ik werk ook onder mijn niveau (nou ja, qua betaling dan) en zelfs zonder dat ik het gestudeerd heb haha maar ervaring doet soms wonderen. Vind het ook zo'n flauwekul. Alsof mijn vriend een ander of slimmer persoon zou zijn als hij aan de uni zou studeren. En dan is uni hier ook nog hetzelfde als HBO. Nee hoor, je hebt naar mijn inziens gewoon een persoonlijkheid, levenservaring en misschien boekenervaring, maar dat heeft voor mij niks met opleiding te maken. Hoe vaak ik wel niet heb gehoord hoe geweldige juf ik ben en ik heb nooit de PABO gedaan, maar weet vaak meer dan mijn collegas, mede door zelfstudie.

Ik krijg wel kriebels als mensen inderdaad beweren iets te zijn maar niet zijn. Vind het wetenschapper een goed voorbeeld.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 22 Jun 2015 21:14

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Ik vind ook dat er meer nodig is dan alleen intelligentie om een opleiding te kunnen behalen, daarom vind ik mensen die zeggen dat had ik makkelijk gekund een beetje ongeloofwaardig. Eerst doen dan geloven :wink:.

Ik heb zelf eerst een MBO opleiding gedaan en toen HBO, ik voelde me niet prettig om alleen MBO opgeleid te zijn en wilde graag hoger opgeleid zijn. Voor mijn gevoel was ik er gewoon nog niet. Ik zit ook wel een omgeving met veel hoger opgeleiden, dat speelt misschien ook wel mee.

Ik weet dat er veel verschillen zijn tussen studenten op welke opleiding dan ook (MBO/HBO/WO), en dat je in het dagelijks leven ook blijft leren, maar ik weet wel dat ik door deze studie wel véél meer heb geleerd dan dat ik na mijn MBO meteen het werkveld in was gegaan. Je leert gewoon nieuwe theorieën en termen dat verbreed wel je kennis vind ik.
<<

Anoniem154

Bericht 22 Jun 2015 21:48

Re: N.a.v. de WO/HBO/MBO discussie

Heb zelf op WO niveau een diploma behaald (bachelor en master), man op MBO en daarna op mijn aandringen HBO. Dat laatste is hij heel blij om, heeft mijn doordrammen toch zin gehad :)
Overigens is mijn man intelligenter dan ik ben. Hij heeft meer algemene kennis, ik ben beter in het analyseren.

Vriendenkring is erg divers qua opleidingsniveau, familie voornamelijk MBO (al had dat destijds andere benamingen).
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron