Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 18 Jun 2015 09:30

Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Goeree-Overflakkee
Het eiland Goeree-Overflakkee ligt op de grens van Holland en Zeeland of Goeree-Overflakkee is een eiland en gemeente in het zuidwesten van de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Het eiland wordt omsloten door de Noordzee, het Haringvliet, het Volkerak-randmeer, en het Grevelingenmeer.

Ik ga een stukje over Goeree-Overflakkee vertellen. Ik woon er zelf pas sinds 2010, dus heb ik wat informatie op internet op moeten zoeken. Zelf vind ik het heerlijk om hier te wonen, ik hou van de rust om mij heen. Ikzelf woon in Nieuwe-Tonge. Op tien minuten fietsafstand zit ik heerlijk aan het strand. Aan de dijk waar ik woon staat een mooie korenmolen op loopafstand. Ze maken daar zelf hun broodmeel, pannenkoekenmeel en voorheen ook cakemeel. De molen is iedere zaterdag open van 10:00 tot 16:00.
Deze molen heet D'Oranjeboom.
AfbeeldingAfbeelding
Bijna in ieder dorp op Flakkee is wel een molen te vinden. Daarvoor hoef je dus niet helemaal af te reizen naar de Kinderdijk!

In ons dorp hebben wij een mooi dierenpark met verschillende dieren en roofvogels, daarnaast hebben ze ook een minigolfbaan aangelegd.
Hij is niet zo heel lang geleden verbouwd, ze hebben nu meer verschillende soorten dieren. Het is niet erg groot, maar erg leuk voor de kleintjes. Erg leuk om eens een kijkje te nemen.
Afbeelding

Middelharnis
Op ruim vijf kilometer afstand ligt het dorp Middelharnis, ook wel Meneerse genoemd door de mensen van Flakkee. Middelharnis heeft een oud centrum met een naar verhouding groot winkelaanbod.
Wat ook leuk is om te doen in de zomermaanden is wat eten aan de haven, daar zijn verschillende restaurantjes te vinden, waar je met uitzicht op de haven heerlijk kan eten en drinken! Ook is daar het VVV-kantoor te vinden waar je veel informatie over het eiland op kan vragen.
Afbeelding


In de zomer is er natuurlijk nog het bekende Concert at Sea!
Op Concert at SEA is inmiddels meer te beleven dan op een gewoon muziekfestival. Zo valt er met de vaste presenatoren Viggo Waas, Joep van Deutekom en Peter Heerschop van NUHR genoeg te lachen en gebeurt er elk jaar wel iets bijzonders. Er rijden, lopen en vliegen straattheateracts over het terrein en er is een uitgebreid assortiment aan eten en drinken met aandacht voor al het lekkers dat Zeeland te bieden heeft. Er staan bij Zeeland, maar Brouwersdam ligt nog in Ouddorp.
Aangezien het een 2 daags festival is, kan je bij Concert at Sea overnachten op de camping, bungelow of hotel
Op http://www.concertatsea.nl/ vind je nog veel meer informatie.
Afbeelding

Ouddorp heeft door zijn ligging op de kop van Goeree-Overflakkee rondom vele kilometers strand, waar het heel goed toeven is. Erg toeristisch maar ook erg mooi. Ook erg in trek bij de Duitsers.
Afbeelding

Wat ook mooi is ieder jaar terugkerend op het eiland zijn de vele Tulpenvelden in allerlei mooie kleuren. Ieder jaar wordt er een tulpenwandeltocht georganiseerd.
Afbeelding
Afbeelding

Je hebt verschillende bossen op het eiland waar je heel mooi kunt wandelen. Wat een echte aanrader is, is de natuur bij het Hellegatsplein. Je vindt er veel verschillende soorten dieren. Paarden, runderen, zilverreigers, lepelaars, zelfs echte roze flamingo’s en natuurlijk nog veel meer soorten dieren. Er zijn een paar uitkijkposten waar je de verschillende dieren mooi kan observeren en fotograferen. Als je het eiland op komt rijden, kan je de wilde dieren al zien!

Bekende Flakkeenaar
Een bekende Nederlander en tevens de neef van mijn man zijn vader is Richard Groenendijk. Bekende cabaretier en ook wel bekend van onder andere Wie ben ik. Nu ook te zien als Jopie Parlevliet RTL 4.
Afbeelding

Lekkernij van Flakkee
Het bekendste lekkernij van Flakkee zijn de Kruukplaetjes. Ik heb ze zelf nooit gemaakt, maar mijn schoonmoeder maakt gewoon de lekkerste!
Afbeelding

Hier het recept:
Ingrediënten en keukengerei
250 gr Roomboter
500 gr Bloem
250 gr Suiker (basterd)
Snufje Zout
Snufje Kaneel
1 Ei

Bereidingswijze
1. Smelt de boter in een pannetje, ondertussen meng je de suiker, zout, kaneel, het ei en de bloem in een kom.
2. Als de boter gesmolten is giet je het bij het suikermengsel en kneed het door elkaar.
3. Strooi een beetje bloem op je werkblad zodat het deeg niet blijft plakken.
4. Rol het deeg uit tot ongeveer 1 cm dikte.
5. Pak een glas met een kleine doorsnede (bijv borrelglas) en duw het glas in het deeg zodat je ronde vormen van het deeg krijg, doe dit tot dat je deeg op is.
6. Smelt een beetje boter in de pan en laat hem goed warm worden.
7. Leg de deegrondjes in de pan en bak ze op een lage stand goud bruin.
8. Laat ze goed afkoelen en doe ze dan in een doos.

Vervoer naar het eiland
Qua vervoer is een auto erg handig, aangezien de plaatsen wat verder uit elkaar liggen. Er zijn hier geen treinstations. De enige optie die je dan nog hebt is de bus. Wil je met de bus hierheen komen dan kun je het beste via Rotterdam gaan. Op het eiland zelf kan je per fiets per bus of auto prima naar de verschillende plaatsen rijden.

Overnachten
Er zijn verschillende accommodaties in verschillende plaatsen waar je prima kan overnachten. De prijsklasse is tussen de 40 en 125 euro per nacht. Ligt eraan in wat voor accommodatie je wil overnachten. Ook telt Flakkee verschillende campings.

Plaatsen en inwoners

Sinds 2013 is heel Goeree-Overflakkee 1 gemeente geworden, de plaatsen op het eiland onderandere zijn: Stellendam, Ouddorp, Goedereede, Dirksland, Melissant, Herkingen, Middelharnis, Sommelsdijk, Nieuwe-Tonge, Stad aan 't Haringvliet, Oude-Tonge, Ooltgensplaat, Den Bommel, Achthuizen

Ook erg leuk is om het Flakkeese dialect te bekijken, die vind je hier




---

Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Deel 6: Madeira
Deel 7: Madrid
Deel 8: Quito en omgeving
Deel 9: Terschelling
Deel 10: Parijs
Deel 11: Boedapest
Deel 12: Geilo (Noorwegen)
Deel 13: Sydney
Deel 14: Agios Nikolaos
Deel 15: Disneyland Parijs
Deel 16: Reykavik
Deel 17: Nijmegen
Deel 18: Malaga
Deel 19: Liverpool
Deel 20: Petra
Deel 21: Nationale Parken USA
Deel 22: Galway
Deel 23: Curacao
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 18 Jun 2015 12:41

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Wat leuk en interessant Linnie! Ik vind het altijd zo'n grappige naam :smile:
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 18 Jun 2015 13:08

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Dank je wel! Vond het nog best lastig, aangezien ik hier oorspronkelijk niet vandaan kom. Is misschien niet zo'n heel grot stuk, maar vond het wel leuk om te doen :smile:.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Jun 2015 18:35

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Leuk om te lezen! Mijn moeder is op dit eiland geboren en ik heb er nog genoeg familie wonen. Vroeger kwam ik er vaker, maar tegenwoordig nog maar af en toe. Mijn familie spreekt ook dialect.

Aanvullend:
Middelharnis heeft, denk ik, de meeste voorzieningen van het eiland zoals middelbare scholen en veel winkels, zoals Action, Lidl, Gamma en nog diverse grote zaken. In Middelharnis kan je leuk winkelen op "Dn Diek (de dijk)". Middelharnis wordt in de volksmond ook wel 'Stee' genoemd. Tegenwoordig wordt er - nog steeds - heel veel nieuw gebouwd; Sommelsdijk is zo tegen Middelharnis aangegroeid.

In Den Bommel staat in het centrum een bronzen beeld van Olie B. Bommel.

Ouddorp heeft naast het straks ook een kinderspeeltuin: De flipjes.

Het christelijk geloof ik voor veel mensen op het eiland belangrijk. Zondag wordt dan ook als rustdag gezien. Als je op zoek bent naar zondagse hoedjes of nette rokken, dan ben je in Middelharnis aan het goede adres.
08/2018
05/2021
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 18 Jun 2015 18:40

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Bedankt voor je stuk Linnie!
Jij ook bedankt voor je aanvulling, MissEnergy
<<

Anoniem321

Bericht 23 Jun 2015 13:30

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Leuk stukje Linnie. Ik ben helemaal niet bekend met die streek, dus leuk om er iets over te lezen.
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 23 Jun 2015 20:17

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Dank je wel voor je reactie. Het is hier echt hartstikke mooi. Als je er niet bekend mee bent, er zijn zat campings en je hebt port zelande (center parcs).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem216

Bericht 24 Jun 2015 09:39

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 18 Okt 2017 10:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 24 Jun 2015 11:58

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Dimmel schreef:Wat een leuk stuk Linnie. Zelf ben ik afgelopen weekend nog in Ouddorp geweest, waar ze een hele leuke geitenboerderij hebben. Maar zo te lezen kan is er nog veel meer te doen, misschien leuk om een keertje vakantie daar te plannen.


Bij de mekkerstee toevallig?

Dan heb je de truckrun waarschijnlijk ook gezien? Wel lachen al die toeterende vrachtwagens.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 24 Jun 2015 12:38

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Leuk! Mag ik even zeggen dat daar de leukste bed & breakfast zit van het land? Het is gloednieuw, brandschoon en heel modern.
www.bbkantjelevantje.nl

Toevallig zijn de eigenaren mijn ouders, en het is echt een te gekke plek om te verblijven. Mijn ouders zijn zo gastvrij, zorgzaam en lief, echte eilandmensen ook. Ze wonen middenin Middelharnis, vlakbij de dijk en de haven.

Laat mijn zus daar nu ook de allerleukste kinderkledingwinkel hebben, gesitueerd aan de winkeldijk ;)

Het is dat mijn man er niet kan wonen vanwege werk, en het feit dat hij uit de stad komt, maar vooral voor kinderen is het zo fijn opgroeien.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 24 Jun 2015 12:41

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Voor leuke uitjes in Middelharnis heb je begin juni ieder jaar Havendag, erg leuk met een kermis, braderie en natuurlijk volop aandacht voor de haven. Ook was er afgelopen jaar een hippie markt aan het strandje.

Je kan hier heel goed varen, je kan zo het haringvliet op en varen naar het spui (Hellevoetsluis) of Willemstad.

In de zomer is er 6 weken lang braderie op en rond d'n diek, met ieder jaar veel extra activiteiten.
<<

Anoniem216

Bericht 24 Jun 2015 12:54

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 18 Okt 2017 10:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 24 Jun 2015 15:33

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Parel schreef:Leuk! Mag ik even zeggen dat daar de leukste bed & breakfast zit van het land? Het is gloednieuw, brandschoon en heel modern.
http://www.bbkantjelevantje.nl

Toevallig zijn de eigenaren mijn ouders, en het is echt een te gekke plek om te verblijven. Mijn ouders zijn zo gastvrij, zorgzaam en lief, echte eilandmensen ook. Ze wonen middenin Middelharnis, vlakbij de dijk en de haven.

Laat mijn zus daar nu ook de allerleukste kinderkledingwinkel hebben, gesitueerd aan de winkeldijk ;)

Het is dat mijn man er niet kan wonen vanwege werk, en het feit dat hij uit de stad komt, maar vooral voor kinderen is het zo fijn opgroeien.



Is dat de b&b waar mijn man de elektra doet? Mijn man was namelijk bij iemand bezig die een b&b ging beginnen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 24 Jun 2015 15:48

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Precies ;)
<<

kerel

Lady-post-a-lot

Berichten: 1385

Geregistreerd: 11 Sep 2013 13:24

Bericht 24 Jun 2015 18:45

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Mijn geboorte-eiland :) Ik ben geboren in het befaamde Stad aan t Haringvliet. Wat - naast Middelharnis en de stranden van OUddorp - leuk is om te zien, is het centrum van Goedereede. Een mooi, oud stadje. En voor liefhebbers: in Stellendam is de visveiling.
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 24 Jun 2015 19:40

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Parel schreef:Precies ;)


Mike zei ik heb het gezegd, bij .... weet ik veel hoe jouw ouders heten hahaha.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 24 Jun 2015 19:41

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

kerel schreef:Mijn geboorte-eiland :) Ik ben geboren in het befaamde Stad aan t Haringvliet. Wat - naast Middelharnis en de stranden van OUddorp - leuk is om te zien, is het centrum van Goedereede. Een mooi, oud stadje. En voor liefhebbers: in Stellendam is de visveiling.


Leuk, ik kom er zelf niet vandaan, maar zou er ook niet meer weg willen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 24 Jun 2015 20:10

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Ik keek als kind altijd uit naar de Braderie in Den Bommel met de kermis erbij :D

De B&B zijn wij laatst nog langs gereden! Ik zal er de volgende keer eens goed op letten. Mijn oud-docente Engels had trouwens dezelfde achternaam... Komt ook van het eiland.

10 gemeten vind ik overigens ook een aanrader voor de natuurgenieters. Die eiland bereik je met het pontje vanaf Nieuwendijk (vanaf eiland boven Goeree Overflakkee).
08/2018
05/2021
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 02 Jul 2015 15:31

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Mijn ouders heten met hun achternaam vd sl.uis.
10 gemeten ben ik nog nooit geweest!
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 02 Jul 2015 22:16

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Parel schreef:Mijn ouders heten met hun achternaam vd sl.uis.
10 gemeten ben ik nog nooit geweest!


B&B wordt nog mooier, want mn man is weer bij je ouders bezig haha.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 03 Jul 2015 10:24

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Leuk stukje Linnie! Ik ben voor een groot deel opgegroeid in Hellevoetsluis. Ken het eiland dus ook vrij goed.
<<

Patsy

Bericht 10 Jul 2015 11:38

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Ik zocht informatie over Zeeland omdat we een weekje die kant op willen in september. Nu zie ik dit ineens. Leuk om te lezen!
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 12 Jul 2015 12:11

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Katrien schreef:Ik zocht informatie over Zeeland omdat we een weekje die kant op willen in september. Nu zie ik dit ineens. Leuk om te lezen!


Dank je wel. Goeree Overflakkee is niet zo heel bekend, meesten gaan idd altijd naar Zeeland
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 30 Jan 2016 13:14

Re: Reisrubriek #24: Goeree Overflakkee

Parel schreef:Leuk! Mag ik even zeggen dat daar de leukste bed & breakfast zit van het land? Het is gloednieuw, brandschoon en heel modern.
http://www.bbkantjelevantje.nl

Toevallig zijn de eigenaren mijn ouders, en het is echt een te gekke plek om te verblijven. Mijn ouders zijn zo gastvrij, zorgzaam en lief, echte eilandmensen ook. Ze wonen middenin Middelharnis, vlakbij de dijk en de haven.

Laat mijn zus daar nu ook de allerleukste kinderkledingwinkel hebben, gesitueerd aan de winkeldijk ;)

Het is dat mijn man er niet kan wonen vanwege werk, en het feit dat hij uit de stad komt, maar vooral voor kinderen is het zo fijn opgroeien.


Mike zn oma houd binnenkort haar 80e verjaardag bij de b&b van je ouders :smile:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron