Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

<<

luthien

Kwebbel

Berichten: 285

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:23

Bericht 17 Jun 2015 20:44

Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Agility / Behendigheid met een hond
Toen we in 2010 onze Tervuerense Herder Bruce kregen wisten we meteen dat we met de hond zouden gaan sporten. Een Tervuerense Herder is een actieve hond die vroeger werd gefokt op werkcapaciteiten. Ze werken daarom graag voor en met je, dus met alleen wandelen doe je dit ras tekort.
Ik begon met puppycursus en ging verder richting FCI Obedience. Dit is de wedstrijdsport variant van de Gehoorzaamheidscursussen. Je leert hierbij de hond diverse appél oefeningen uit te voeren, bijvoorbeeld strak volgen met wendingen en afliggen op afstand.
Toen Bruce ruim een jaar was begon mijn man met Agility. Dat spelletje vond hij veel leuker dan de gehoorzaamheidsoefeningen, dus ben ik op een gegeven moment (na 6 verprutste examens) gestopt met trainen. Ik ging toen bijna iedere training van mijn man mee en wist toen al dat de volgende hond (want dat we er ooit nog een hond bij zouden nemen stond al vast) mijn Agility hondje zou worden.
Afbeelding
Dit zijn mijn twee Tervuerense herders. Vooraan ligt teef Oifa en achteraan reu Bruce

Binnen de hondensport is het niet handig om met twee mensen met dezelfde hond te trainen. Honden zijn heel gevoelig voor lichaamstaal en je geeft nooit dezelfde signalen uit. Twee verschillende sporten levert niet echt een probleem op op dat gebied, maar dezelfde sport beoefenen kan eigenlijk niet. Daarbij is Agility een wedstrijd sport en je kunt niet op dezelfde dag met dezelfde hond wedstrijd lopen.
Omdat ik nog wel even moest wachten op een pup en ik eigenlijk al wel wilde beginnen met trainen en ervaring opdoen heb ik een kennis gevraagd of ik met haar Labrador verder mocht trainen nadat zij dat zelf niet meer kon. Zo startte ik in 2013 zelf met Agility.

Wat is Agility?
Agility is de internationale benaming voor Behendigheid. Veel mensen kennen deze sport nog van de Natte Neuzenshow van Martin Gaus. Bij Agility moet een hond een hindernisparcours zo snel mogelijk en foutloos afleggen. Als geleider/handler geef je met commando’s en lichaamstaal aanwijzingen aan de hond om hem de goede route te laten nemen. De af te leggen route staat van te voren vast, dus als handler moet je goed je positie ten opzichte van de hond en de hindernissen bepalen om de hond een zo vloeiend mogelijke lijn te laten lopen.

De toestellen
In een Agility parcours kunnen de volgende onderdelen voorkomen;

* Hoogte sprongen
Afbeelding
Hiervan staan er het meeste in een parcours. De hoogte van de sprongen wordt bepaald door de schofthoogte van de hond. Een hoogte spring bestaat uit twee staanders waar een horizontale lat tussen ligt. Deze liggen los op de staanders, zodat de hond ze er gemakkelijk aftikt als hij te laag springt. Zo kan hij zich niet bezeren. Een mogelijke variatie hierop is een dichte hoogte sprong of een muur.

* Tunnels
Afbeelding
In een parcours kunnen meerdere tunnels liggen. Een tunnel is flexibel en kan daardoor zowel recht als in diverse soorten bochten liggen.

* Raakvlaktoestellen
Afbeelding
Bij de raakvlaktoestellen is het de bedoeling dat de hond zowel het raakvlak bij de oploop aanraakt als het raakvlak bij de afloop. Er zijn drie verschillende raakvlaktoestellen;
- A-schutting. Dit is een toestel dat in een punt omhoog staat. De hond klimt steil omhoog en daalt daarna steil naar beneden af.
- Kattenloop. Bij dit toestel moet de hond over een redelijk smalle plank op hoogte lopen. Dit toestel heeft een op- en afloop en een horizontaal deel.
- Wip. De hond moet zelf de wip laten kantelen en mag pas van het toestel af als hij de grond heeft geraakt.

* Band sprong
Afbeelding
Hierbij moet de hond door een ronde band springen.

* Slalom
Afbeelding
De hond moet slalommen door 12 staande paaltjes. Hij moet de eerste paal vanaf de rechterkant insteken en mag geen paaltje overslaan.

* Slurf
Afbeelding
Dit toestel lijkt op een tunnel, alleen is het einde letterlijk een slurf die dicht op de grond ligt. De hond moet zelf de slurf openen door er doorheen te lopen.

* Breedte sprong
Afbeelding
Bij deze sprong moet de hond ver springen, ipv hoog. De breedte van deze sprong is afhankelijk van de schofthoogte van de hond.

Het aanleerproces
Uiteraard kan een hond deze toestellen niet vanzelf, daarvoor train je bij een hondenschool of kynologenclub. Alle toestellen worden in kleine stapjes aangeleerd. De hoogtesprongen worden bijvoorbeeld aangeleerd door eerst de lat op de grond te leggen en pas als de hond er aan toe is gaat het latje telkens een klein beetje hoger. Hier gaat wel een behoorlijke tijd overheen tot je op de uiteindelijke hoogte springt.
De raakvlaktoestellen liggen in eerste instantie op de grond en je leert de hond eerst om te wachten op het raakvlak. Een hond op snelheid wil namelijk nogal eens hoog van het toestel afspringen, waardoor hij het raakvlak mist, maar daarnaast is het erg blessure gevoelig.
Naast de losse toestellen moet de hond uiteraard leren om meerdere toestellen achter elkaar te nemen. Dit is een proces wat maanden (en soms wel jaren) in beslag neemt.

Een Agility wedstrijd

Een wedstrijd bestaat uit drie rondes: Gambling/spel, vast parcours en jumping
* Gambling/spel, hierbij moet je meestal zelf een route bedenken en zoveel mogelijk punten verzamelen. De keurmeester/scheidsrechter bepaalt wat de spelregels zijn en waar je hoeveel punten voor kunt krijgen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat je voor ieder genomen toestel 10, 20 of 30 punten krijgen (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van het toestel) en dat je zelf een parcours moet bedenken wat je binnen 30 seconden kunt lopen, na 30 seconden klinkt een fluitsignaal en moet je zo snel mogelijk finishen. Dus in die 30 seconden moet je zoveel mogelijk toestellen juist nemen. Wie er in die 30 seconden de meeste punten heeft gehaald en daarna zo snel mogelijk is gefinisht wint het spel. Dit is een variant, maar er zijn er nog veel meer. Dit is iedere wedstrijd weer afwachten.
* Vast parcours, in dit parcours kunnen alle toestellen staan, ook de raakvlaktoestellen. Het parcours heeft een vaste route die aangegeven is met nummerbordjes. De handler moet de hond zo snel mogelijk en foutloos door het parcours sturen. De snelste foutloze combinatie wint.
* Jumping, in dit parcours zitten geen raakvlaktoestellen en dit zijn vaak hele snelle parcoursen. Ook hierbij geldt dat de handler de hond zo snel mogelijk en foutloos door het parcours moet sturen. De snelste foutloze combinatie wint.

Afbeelding
De afbeelding is een van de uitgetekende parcoursen die ik 25 mei met mijn hond heb gelopen, de nummertjes geven de route aan. 2/11 en 6/16 zijn tunnels, 8 is de debutantenopstelling van de slalom en 10 is een breedte sprong. De rest van de toestellen zijn hoogte sprongen. De kant waar het nummertje staat is de kant waar vandaan de hond het toestel moet nemen.

Iedere wedstrijd zijn er nieuwe parcoursen, je loopt nooit twee keer een zelfde rondje op verschillende wedstrijden.


Dit is een filmpje van K.atja S.lippens. Zij is dit jaar met haar Mechelse herder wereldkampioen geworden bij de FMBB (Federation Mondiale Berger Belges, Internationale federatie van Belgische Herdershonden). Zij is een van de beste handlers van Nederland. In het filmpje zie je twee jumping parcours en een vast parcours. Het niveau van de parcours is heel erg hoog, veel snelheid en moeilijke draaien en wissels voor de handler en de hond.

Voor wie is deze sport geschikt?
In de hogere klasses zul je vooral Border Collies terug zien, maar voor heel veel honden is Agility een geschikte sport om op recreantenniveau te beoefenen. Er zijn wel een aantal voorwaarden waaraan de hond moet voldoen:
* De hond moet een bepaalde basisgehoorzaamheid hebben. ‘Zit’ en ‘Blijf’ moet de hond kennen om hem te kunnen laten wachten bij de start van het parcours. Je kunt als handler dan een goede startpositie innemen. Komen als je de hond roept is ook van belang.
* De hond moet sociaal zijn naar andere honden. Ondanks dat honden nooit tegelijk los zijn tijdens een wedstrijd of een training moet een hond niet agressief of angstig reageren op andere honden.
* Er moet een goede relatie zijn tussen hond en baas. De hond moet graag voor je willen werken. Een heel onafhankelijke hond is moeilijk te sturen en zal zijn eigen route gaan zoeken.
* Een hond moet fysiek gezond zijn en geen hinder ondervinden van lichamelijke kenmerken. Een zeer kortsnuitige hond kan snel een zuurstof te kort hebben bij inspanning. Een hond met een heel brede borst kan zijn voorpoten niet smal genoeg plaatsen om de wip of de kattenloop te kunnen nemen.
Een tunnel heeft een vaste hoogte en de hond moet in staat zijn om dusdanig te bukken om er doorheen te kunnen. Hierdoor zijn rassen boven een bepaalde schofthoogte ook niet geschikt voor Agility. Hele zware honden overigens ook niet, omdat springen en de afloop van de raakvlaktoestellen een te grote belasting geven op de ellebogen en heupen.
Honden die al lijden aan aandoeningen als heupdysplasie, patella luxatie (het bekende Jack Russel hupje. Een hond die dit doet heeft pijn op het moment dat hij hupt. Helaas wordt dit door veel mensen als normaal ervaren) en dergelijke zijn ook uitgesloten van deelname aan Agilitytraining.

Afbeelding

Voor handlers zijn er niet echt speciale eisen, maar het is een sport waar je wel op snelheid mee moet kunnen met je hond. Dit kan hardlopend zijn, maar er zijn ook een aantal rolstoelgebruikers die aan Agility doen (Para-agility). Uiteraard wordt hardhandling niet getolereerd. Ondanks dat er een wedstrijd element in zit, is en blijft het een spelletje waar je voor je plezier en vooral ook voor het plezier van je hond aan doet. Fysiek corrigeren van de hond is niet toegestaan. (Er zijn hondenscholen die nog wel aan fysieke correcties doen, bijvoorbeeld werken met slipketting, maar dat soort gedrag is op wedstrijden niet toegestaan)

Een compilatiefilmpje van de Agilitywedstrijd tijdens Crufts 2014:


Trainen met mijn eigen honden
Begin dit jaar heb ik met de Labrador een startlicentie aangevraagd en 25 mei heb ik mijn eerste officiële wedstrijd gelopen. Hoewel we al een paar onofficiële wedstrijdjes hebben gelopen, was het toch wel even vreemd. De slalompaaltjes beheerst ze tijdens de training wel, maar op de wedstrijd snapte ze er niets meer van. Afgezien daarvan hebben we best een mooi rondje gelopen.
Ik ben zwanger, daarom kan ik helaas dit seizoen niet vol maken. Ik probeer wel door te trainen zolang ik het volhoud, maar wedstrijden ben ik voor nu mee gestopt. 9 juni heb ik mijn laatste wedstrijd gelopen.

In september 2014 is dan eindelijk mijn lang verwachte Tervueren pup geboren. Inmiddels is ze 8 maanden en zijn we begonnen met Puppy Agility. Deze training is speciaal opgezet voor mensen met wedstrijd ambities.
We doen allerlei oefeningen die als voorbereiding dienen voor ‘het echte werk’. Sprongen gaan pas de hoogte in als de honden uitgegroeid zijn, maar ik leer haar nu bijvoorbeeld al om altijd het raakvlak te nemen en om aan zowel mijn linkerkant als mijn rechterkant te werken (vaak willen honden in eerste instantie alleen werken aan de kant waar ze altijd lopen met uitlaten). Ook leert ze nu al om rustig te blijven aan de kant, terwijl een andere hond loopt (maar poeh, wat vindt ze dat lastig).
Deze sport kun je eigenlijk niet zelfstandig beoefenen, omdat de toestellen veel geld kosten en je moet wel een hele grote tuin hebben om het allemaal kwijt te kunnen. Maar er zijn wel dingen waar je thuis aan kunt werken, bijvoorbeeld het zitten en blijven of het zelfstandig nemen van een sprongetje (al dan niet op hoogte).
Ik train met beide honden 1 uur in de week (niet op dezelfde avond, omdat twee uur intensief trainen me teveel energie kost op dit moment). Het is mogelijk om meerdere avonden per week te trainen, maar dit doe je dan niet twee avonden achter elkaar, want de hond heeft echt wel even de tijd nodig om bij te komen. Vooral het stresshormoon (hoewel het in dit geval positieve stress is) moet even de tijd krijgen om weer te dalen.
Als ik zou willen dan kan ik bijna ieder weekend wel een wedstrijd lopen, maar daarvoor moet je wel heel het land door. Wedstrijden worden door KC’s en HSV’s door heel Nederland georganiseerd en soms moet je daar een behoorlijk eind voor reizen. Een wedstrijd dag is ook echt een hele dag. Tijdens een wedstrijd loop je drie rondes verspreid over de hele dag. Je staat niet lang in de ring tijdens jouw rondje, maar zowel jij als de hond hebben echt wel even nodig om tot rust te komen. Het is een pieksport, dus je moet tijdens je rondje knallen en daarna tot rust komen en bijtanken.

Afbeelding

Naast dat Agility een enorm leuke sport is om samen met je hond te beoefenen is het ook nog eens heel goed voor je conditie, want zelfs met kleine hondjes moet je zelf ook hard lopen.

Zelf eens Agility proberen?
Mocht je interesse hebben in Agility (of behendigheid, nog niet iedere vereniging hanteert de internationale benaming) met jouw hond en wil je weten of het geschikt is voor jullie, neem dan vooral contact op met een Kynologen Club of Honden Sport Vereniging bij jou in de buurt. De meeste verenigingen bieden de mogelijkheid om eens deel te nemen aan een proefles.
Op http://www.nimble.nl en http://www.fhn.nl zijn wedstrijdkalenders te vinden van Agility wedstrijden door het hele land, mocht je eens bij een wedstrijd willen gaan kijken.



----------------

Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?

Deel 1: Wakeboarden
Deel 2: Pole Fitness
Deel 3: Bordspellen
Deel 4: Tafeltennis
Deel 5: Ballet
Deel 6: Bootcamp Instructeur
Deel 7: Snowboarden
Deel 8: Synchroonzwemmen
Deel 9: Geocachen
Deel 10: Rock n roll dansen
Deel 11: Autopuzzelritten
Deel 12: Moto-Gymkhana
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 17 Jun 2015 21:02

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Wat leuk om te lezen! Vond de natte neuzenshow vroeger altijd leuk om te kijken.. Heb verder eigenlijk niet veel met honden maar dit vind ik wel leuk! Vind het mooi hoe je er over schrijft. Lekker enthousiast en tegelijkertijd erg duidelijk! :)
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Anoniem193

Bericht 17 Jun 2015 21:18

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Heel erg leuk! Mijn man heeft de sport ruim 6 jaar gedaan met onze jack russel. Ze waren de top van de vereniging, helaas kreeg mijn man het te druk en onze hond het hupje waar je het over hebt in je stuk, dus moesten ze stoppen.
<<

Anoniem331

Bericht 17 Jun 2015 21:19

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

He wat leuk! Weer eens wat ander. Super leuk om dat samen met je hond te doen, erg leuk om te lezen!
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 16:30

Bericht 18 Jun 2015 07:14

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Ik kende het niet en vond het heel interessant om te lezen. Dat er zoveel bij komt kijken is wel flink zeg.

Bedankt voor je bijdrage!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11130

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 18 Jun 2015 08:41

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Wat leuk verteld, ik wist niet eens van het bestaan af.
R. 2013
D. 2016
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 18 Jun 2015 12:44

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Super leuk stukje! Ik vind het echt heel knap dat mensen dat hun hond kunnen aanleren. En dit lijkt me echt een geweldige leuke manier om met je hond bezig te zijn en er allebei plezier in te hebben.
<<

Anoniem140

Bericht 20 Jun 2015 16:09

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Heel leuk om te lezen!
Lijkt mij ook heel leuk om te doen, maar ik heb twee honden waarvan de eentje echt heel eigenwijs is en de ander een beetje dom haha.
<<

luthien

Kwebbel

Berichten: 285

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:23

Bericht 20 Jun 2015 16:53

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

@ Miley, Gewoon proberen, want ook domme hondjes kunnen opeens het licht zien :smile: Als een hond het spelletje leuk vind, kan een eigenwijze hond opeens een enorme focus hebben. Bij onze club kun je drie proeflessen volgen voordat je je definitief moet inschrijven, hoe dat bij andere clubs is weet ik niet precies, maar een proefles is overal wel mogelijk voor zover ik weet.

@ Alibi, wat jammer dat je man moest stoppen en dat je hondje PL heeft gekregen. Heeft je man ook wedstrijden gelopen?

Leuk om te lezen dat jullie het een leuk stukje vinden.
<<

Anoniem140

Bericht 20 Jun 2015 17:02

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Haha, het is een zwarte Labrador, en het enige dat hij doet als je een bal gooit bijvoorbeeld is je een beetje raar aankijken. Misschien als ik ooit weer een pup heb dat ik er dan meteen aan ga beginnen.
<<

dodo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 191

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:44

Bericht 20 Jun 2015 17:05

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Heel erg leuk geschreven!! Zelf heb ik ruim 16 jaar agility gelopen, waarvan 14 ook fanatiek wedstrijden. Ooit hoop ik weer te kunnen lopen maar helaas door een knieblessure lukt het mij op dit moment niet. Wel grappig dat je ook bij de FHN wedstrijden loopt!
<<

luthien

Kwebbel

Berichten: 285

Geregistreerd: 03 Sep 2013 10:23

Bericht 21 Jun 2015 12:01

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

@ Miley, bovenstaande zwarte labje is mijn trainingsmaatje. Veel voer gerichter dan bal gericht, dus wij trainden in het begin met een beloningsbuideltje. Maar nu is deze lab ook uit werklijnen, dus net even een ander type dan de 'gemiddelde' lab. Maar leuk om te lezen dat je het met een volgende hond wel zou overwegen.

@ Dodo, Wat vervelend van je blessure. We lopen FHN, omdat we van onze club uit met behoorlijk wat verschillende niveaus lopen en bij Cyno/RvB lopen die meestal op verschillende dagen. Bij FHN lopen alle niveaus op dezelfde dag, wat veel gezelliger is. Daarnaast heeft FHN de debutantenklasse, terwijl je bij Cyno meteen in de A moet starten. Lekker eerst op laag niveau wedstrijdervaring opdoen, voordat je voor het echte werk gaat.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17337

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 21 Jun 2015 15:30

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Wat superleuk! Vind dat er altijd zo gaaf uitzien. Soms gaat het zo snel dat ik me bijna niet kan voorstellen dat die hond het parcours niet gewoon uit z'n hoofd heeft geleerd :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 21 Jun 2015 19:50

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Ja!! Leuk om te lezen! Je hebt het leuk verteld.
Wij hebben ook een paar seizoenen getraind en dat was zo super leuk! Maar een andere sport was onze echte focus, maar agility was ook een leuke uitstap.
Mooie honden heb je, en super knap dat je op niveau meedoet.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10370

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 21 Jun 2015 20:29

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Leuk stuk!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem216

Bericht 24 Jun 2015 08:24

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Heel leuk om te lezen Luthien. Kende het wel een beetje, maar erg leuk er wat uitgebreider over te lezen. En wat een mooie honden heb jij.
<<

Anoniem255

Bericht 27 Jun 2015 16:12

Re: Hobby & Sport rubriek #13 - Agility

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Dat heeft lang geduurd toch? Of heb ik nu de verkeerde voor me?

Mijn zus heeft dit ook met haar labrador gedaan maar haar lapje heeft de conditie er niet voor. Ze doen wel samen reddingswerk en hooperen (zeg je dat zo?)

Heel leuk om je stukje te lezen!

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers