Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kinderopvangtoeslag 2016

<<

Anoniem127

Bericht 13 Jun 2015 20:15

Kinderopvangtoeslag 2016

De kinderopvangtoeslag schijnt afgeschaft te worden in 2016, zie onderstaand. Vind zulke berichten altijd zo vervelend. De opvangkosten voor de drie kinderen hier zijn best hoog en ik vraag me dan af of er weer iets voor in de plek zal komen. Zal wel toch?

De regeringscoalitie van VVD en PvdA is het eens over een hervorming van het belastingstelsel. Het kabinet meldde vorig jaar bij Prinsjesdag al het stelsel te willen herzien en daarover met de oppositie in gesprek te zullen gaan. Groot onderhoud is nodig, de laatste herziening dateert alweer van 2001.
Wat wil het kabinet?

Het kabinet vindt dat het systeem eenvoudiger moet, minder fraudegevoelig en dat werken fiscaal gezien lonender moet worden. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën legde daarom vorig jaar rond Prinsjesdag een aantal keuzes op tafel, waarover hij de afgelopen maanden achter gesloten deuren met partijen in de Tweede Kamer heeft gepraat. Steun van meerdere oppositiepartijen is nodig, omdat VVD en PvdA bij lange na geen meerderheid hebben in de Eerste Kamer.
Welke keuzes legde Wiebes afgelopen september voor?

- Versimpelen van onder meer het toeslagensysteem waarbinnen 5 miljoen huishoudens in totaal meer dan 10 miljard euro inkomenssteun krijgen. De complexiteit leidt tot fraude en hoge kosten. Het kabinet heeft vorige week al besloten om de kinderopvangtoeslag af te schaffen. Het aantal huishoudens dat zorgtoeslag krijgt, moet terug van 6 naar 4 miljoen. Ook de complexe autobelastingen wil hij versimpelen.

- Wiebes wil de belastingdruk beter spreiden over het leven van mensen. Nu betaal je het meeste in de werkende fase, terwijl de kosten in die periode het hoogst zijn, onder meer door hypotheek of opvang en studie van de kinderen.

- In totaal zijn er voor particulieren en bedrijven meer dan honderd aftrekposten. Dat maakt het systeem onnodig complex en fraudegevoelig. Schrap je in aftrekposten, dan kunnen de belastingtarieven omlaag.

- Het lage btw-tarief op voeding moet laag blijven, maar op andere categorieën kan de btw omhoog. Dat schept ruimte voor lagere belastingen voor werkenden en bedrijven, waardoor werken lonender wordt.

- Gemeenten moeten meer ruimte krijgen om zelf belastingen te heffen. De rijksbijdrage aan het gemeentefonds kan dan omlaag, wat het kabinet ruimte geeft de lasten op arbeid weer te verlagen.
Gaan we na een herziening meer belasting betalen?

Volgens het kabinet niet. De stelselherziening is niet bedoeld om de schatkist te spekken, maar zal wel leiden tot hogere belastingen voor sommige groepen mensen. Dat moet gecompenseerd worden en daarvoor is 3 tot 5 miljard euro 'smeerolie' nodig. Volgens de laatste berekeningen is er zelfs fors meer geld beschikbaar volgend jaar.
Door: ANP
<<

Anoniem193

Bericht 13 Jun 2015 20:19

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Wat ik ervan las is dat het per 2018 veranderd. De kot dan iig.
Dan gaat het via DUO lopen. De duo keert dan uit aan de opvang en de restant van het te betalen bedrag wordt door de opvang bij de klant in rekening gebracht.
<<

Anoniem154

Bericht 13 Jun 2015 20:24

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Alibi schreef:Wat ik ervan las is dat het per 2018 veranderd. De kot dan iig.
Dan gaat het via DUO lopen. De duo keert dan uit aan de opvang en de restant van het te betalen bedrag wordt door de opvang bij de klant in rekening gebracht.



Vind dit ook best logisch, er wordt teveel misbruik gemaakt van dergelijke toeslagen.
<<

Anoniem127

Bericht 13 Jun 2015 20:37

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Oh, da's al een opluchting. Dus eigenlijk blijft het (zo'n beetje) hetzelfde alleen loopt het niet via de ouders? Inderdaad stukken logischer en makkelijker.
<<

Anoniem193

Bericht 13 Jun 2015 20:54

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Nou eigenlijk helemaal niet zo logisch. Een paar jaar geleden is het zelfs afgeschaft dat kot rechtstreeks naar de opvang gestort kon worden omdat de burger er geen invloed meer op had en er veel gefraudeerd werd door de opvang. En nu gaan ze het juist zo maken dat de burger helemaal geen invloed meer heeft op de communicatie tussen opvang, duo en belastingdienst
<<

Anoniem127

Bericht 13 Jun 2015 21:15

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Kan dat niet meer, vorig jaar nog wel? Inderdaad helemaal het tegenovergestelde, maar wel logischer vind ik. Als ik lees voor welke bedragen er gefraudeerd is en dat dat geld waarschijnlijk nooit terug zal komen, vind ik het prima dat er niet meer van tevoren aangevraagd kan worden en daarna gecontroleerd.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 13 Jun 2015 21:22

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Het kan ook niet afgeschaft worden, dan is het namelijk voor bijna niemand meer te betalen en het lijkt me dat dat echt te bedoeling niet is.

Wat ik wel vreemd vind is dat ze het inkomen gaan tellen van 2 jaar ervoor. Dat gaat voor ons wel prettig zijn, want wij werken in 2016 waarschijnlijk wel minder dan in 2018, dus verdienen in 2018 meer. Maar voor mensen die voor het eerst gebruik maken van opvang is dat zuur, de kans is best groot dat ze minder gaan werken, dus ook minder verdienen dan in 2016.
Ach, ik zie het allemaal wel gebeuren.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem154

Bericht 13 Jun 2015 21:24

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Alibi schreef:Nou eigenlijk helemaal niet zo logisch. Een paar jaar geleden is het zelfs afgeschaft dat kot rechtstreeks naar de opvang gestort kon worden omdat de burger er geen invloed meer op had en er veel gefraudeerd werd door de opvang. En nu gaan ze het juist zo maken dat de burger helemaal geen invloed meer heeft op de communicatie tussen opvang, duo en belastingdienst



Ok, dat wist ik niet. Gevoelsmatig lijkt het mij een logische wijziging.
Werd er voorheen wel eerst afgestemd tussen opvang en ouder, of had de opvang enkel de regie mbt declareren?
<<

Anoniem127

Bericht 13 Jun 2015 21:28

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Volgens mij heeft de opvang daar niks mee te maken. Sterker nog, als ik nu invoer op toeslagen.nl dat ik vanaf nu 20 uur extra opvang per maand gebruik, krijg je daar over 2 maand met terugwerkende kracht gewoon een bedrag voor. No questions asked. Aan het einde van het jaar maakt de belastingdienst de balans pas op.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Jun 2015 22:43

Re: Kinderopvangtoeslag 2016

Het hele belastingstelsel wordt aangepast, dat is het doel van het kabinet. Wat ze precies willen is nog niet bekend, en over de inhoud zullen ze het nog eens moeten worden met de oppositie. Pas dan is bekend wat er concreet gaat veranderen, daar zullen vast ook toeslagen bij zitten, maar wat en hoe, en welke compensaties er worden ingesteld, dat is nu echt koffiedik kijken.
Dat het via DUO gaat lopen staat los van deze onderhandelingen.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron