Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Brand

<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 12 Jun 2015 14:45

Brand

Nee, gelukkig niet in onze woning. Vannacht is er brand geweest een paar huizen verderop, in een studentenwoning. Gelukkig was er niemand thuis en is het allemaal goed afgelopen. Het nare vind ik alleen dat er in onze straat een halfjaar geleden ook al brand was (oorzaak kortsluiting) en ik me vannacht weer helemaal het apelazarus schrok toen ik een brandweerauto zag en een brandlucht rook. Ik woon in een straat met allemaal rijtjeswoningen (schipperswoningen, jaren 30 woningen en in een aantal wonen studenten) en voel me nu best wel onveilig. Hoewel ik weet dat dit gewoon botte pech is, krijg ik echt het gevoel: zijn wij de volgenden? Brr
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 12 Jun 2015 14:47

Re: Brand

Toen ik nog thuis woonde (in een rijtjeswoning) is er zowel links als rechts van ons een keer brand geweest. Rechts zelfs twee keer, één keer direct naast ons en één keer twee huizen verderop.
Gelukkig had het alle drie de keren een heel duidelijke oorzaak, maar ik ben toen ook wel lang bang geweest.

Heb je rookmelders? Die heb ik wel en ik vind dat toch een geruststellend idee.

♥♥
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 12 Jun 2015 15:30

Re: Brand

Jee, dat is ook heftig Elliot, hebben jullie in jullie huis nog last gehad van rookschade oid? We hebben nu één rookmelder (we hebben een schipperswoning en een open verbinding met boven) maar gaan er komende week nog één plaatsen en ook even het hele huis goed controleren op brandveiligheid. Het voelt vooral zo onveilig omdat het vrij kort op elkaar is gebeurd en zo dichtbij is. Volgens mij zijn het beiden studentenwoningen, daar gebeurt dat vaker dan in andere woningen begreep ik. Mijn vriend heeft trouwens nergens last van, die maakt zich nooit ergens druk om, maar ik zit weer eens rampscenario's te bedenken :(
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 12 Jun 2015 15:39

Re: Brand

Bij de eerste brand hadden we dat wel. Dat was ook een hele heftige brand, aangestoken door de bewoner zelf. Iets met een moeilijke scheiding en een man die door het lint ging. De onderkant van ons balkon was toen helemaal zwartgeblakerd en we hadden rookschade. Ik was toen nog heel klein, een jaar of 3. M'n vader was net dood en mijn moeder is helemaal geflipt, ze is naar buiten gerend en heeft de buurman die het had aangestoken met haar schoen op z'n hoofd geslagen, zo boos was ze. De politie was er toen al en die heeft haar gekalmeerd. Bah, ik weet er nog best veel van. Mijn zus en ik zaten in bad en ineens zagen we al die rookwolken langs het raam. We werden in een handdoekje gewikkeld en zo bij de overburen afgeleverd. Wat een ellende. En, wat ik toen het ergste vond: m'n skippybal was geknapt door de hitte :o

De tweede keer was ik wat ouder, een jaar of 10. Toen had mijn slaapkamer wat rookschade, maar niet noemenswaardig. Wel was het raam van de achterdeur ingetikt door de brandweer omdat ze wisten dat er huisdieren bij ons binnen waren. De (vrijwillige) brandweerman was een collega van mijn moeder. Verder gelukkig geen schade.

Die laatste keer was het alleen een keukenbrandje, buren hadden hun elektrische kookplaat aan laten staan en daar een tas opgezet die vlam heeft gevat door de hitte.

♥♥
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 12 Jun 2015 22:36

Re: Brand

Wat een pech dan, dat dat drie keer vlakbij je gebeurt! Ik was er nooit zo mee bezig, in ons vorige huis hadden we de brandmelder niet eens gemonteerd, slecht he. Nu word ik me ineens heel bewust van wat er kan gebeuren, dus ga echt beter opletten nu. Ik hoorde vandaag dat de brand waarschijnlijk in bed begonnen is. Misschien een omgevallen lamp of smeulende sigaret of zoiets.
<<

Anoniem136

Bericht 13 Jun 2015 07:13

Re: Brand

He bah wat schrikken. Denk dat een extra rookmelder een goed Idee is.
Laatst gewijzigd door Anoniem136 op 12 Dec 2015 15:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 14 Jun 2015 17:54

Re: Brand

Goed idee van die sleutels! Heel veel meer dan wat jullie beschrijven kun je ook niet doen denk ik. Goed opletten, voorzorgsmaatregelen treffen, goede vluchtroute hebben. Angst moet even slijten denk ik.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 14 Jun 2015 18:56

Re: Brand

Ik heb maar een 2 kamer flatje van 40m2 maar ik heb in elke ruimte (op de badkamer na) een rookmelder. In de huiskamer, keuken, slaapkamer en in mn gang.

Daarnaast bewaar ik mijn sleutels altijd maar dan ook altijd op dezelfde plek zodat ik in eventuele paniek niet hoef te zoeken. Ook zet ik mijn mobiele telefoon (mijn enige telefoon, heb geen vaste telefoon) nooit uit en ligt hij altijd op mijn slaapkamer snachts.

Allemaal kleine dingen waardoor ik me toch net iets veiliger voel mocht er iets gebeuren zoals brand of iets dergelijks.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Moontje

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:37

Bericht 15 Jun 2015 00:53

Re: Brand

Heel erg herkenbaar.
Wij werden, toen nog elders wonend, 3 en half jaar geleden wakker in de koolmonoxide van een hevige brand bij de onderburen..

Ik heb me zelden zo in paniek gevoeld als toen.

Ik heb lang nog moeite gehad met sirenes, of een lucht wat enigszins naar een brand rook/ruikt. Nog, moet ik wel snel weten waar zo'n lucht vandaan komt.
Ook op mijn werk bekeek ik steeds de vlucht routes, en indien die er niet waren vond ik dat verschrikkelijk.
Durfde na mijn nachtdienst bijna geen tuk te doen omdat ik bang was dat ze mij vergaten als er brand zou zijn.

Op mijn werk heb ik ook gevraagd of ik een BHV cursus mocht doen, zodat ik voor mijn gevoel meer 'controle' zou krijgen (gevoelsmatig dan he).
In onze nieuwe woning hebben we 2 rookmelders en 1 koolmonoxide melder, 2 blussers (let wel, voor hele inieminie brandjes), en een blusdeken. Ook weet ik de vluchtwegen hier waarbij ik goed aan 2 kanten het appartement uit kan.
Dat geeft mij een beetje rust waardoor ik er niet meer dagelijks of wekelijks mee bezig ben.
Ons leven eindigt op de dag dat we zwijgen over dingen die ertoe doen.
<<

Moontje

Noob

Berichten: 141

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:37

Bericht 15 Jun 2015 01:00

Re: Brand

Oja, in de slaapkamer is een rookmelder/koolmonoxide heel belangrijk.
Wij hadden toen alleen een rookmelder op de gang.. en de koolmonoxide was daar nog niet, maar kwam wel via kieren bij de ruit de slaapkamer binnen.

Zorg dat je geaarde stopcontacten hebt, geen verouderde elektriciteit kast. Houd je wit goed apparatuur goed schoon, aan de achterkanten van de apparaten.
Ons leven eindigt op de dag dat we zwijgen over dingen die ertoe doen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers