Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kolven

<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 11 Jun 2015 10:21

Kolven

Ik kolf nu nog niet, maar ik moet er denk ik binnenkort wel aan gaan geloven. Ondanks dat het vast heel handig is, probeer ik het nog uit te stellen. Het staat me een beetje tegen, voelt niet helemaal goed, maar ik kan me voorstellen dat het met name gewoon wat wennen is.

Wanneer moet ik uiterlijk beginnen met kolven? Is het slim dat zsm te doen of juist niet? Torn je niet aan je productie als je 'zo vroeg' al begint met kolven als het nog niet echt nodig is, qua werk bijvoorbeeld? Of zou ik eea ook moeten laten afhangen van hoe T's groei etc is? Wordt het voor T moeilijker om te drinken uit een flesje hoe langer ik wacht of maakt dat niet uit, en is alle begin daarmee lastig?

Dank voor alle tips en ervaringen alvast!!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 11 Jun 2015 10:25

Re: Kolven

Volgens mij raden ze aan om vanaf 6 weken met een flesje te gaan oefenen. Tenzij je eerder al een wat langere tijd weg wil/ moet zonder je zoontje
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 11 Jun 2015 11:50

Re: Kolven

Ik weet niet of je al een kolf hebt? Ik vond zelf een hand kolf veel prettiger dan zo'n machine waarmee je zo naast Bertha32 kan gaan staan.
R. 2013
D. 2016
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 11 Jun 2015 11:54

Re: Kolven

Ik zou ook zsm beginnen om hem aan de fles te laten wennen. En om een voorraadje op te bouwen.
Een handkolf lijkt me best een gedoe? Of je moet hele goede handspieren hebben..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 11 Jun 2015 11:56

Re: Kolven

Nee valt mee hoor. Je knijpt ook rustig achter elkaar aan, niet in mega tempo. Ik kolfde op mijn werkdagen (gewoon vijf) sowieso wel twee keer per dag.
R. 2013
D. 2016
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 11 Jun 2015 12:03

Re: Kolven

Ik had een electrische kolf (ameda lactaline), maar die begaf het toen I. nog in het ziekenhuis lag (de vrijdag voor ze thuis kwam). Ik heb toen een electrische gehuurd. Toen ze op maandag thuis kwam is ze volledig aan de borst gegaan en heb ik een handkolf gekocht. Maar ik vind die handkolf vreselijk... Ik stel het dus ook continue uit (gelukkig heb ik de vriezer nog vol van de eerste periode).

Ik ben trouwens nogal laks met het oefenen met een flesje. We hebben het nu een paar keer geoefend en ze drinkt goed uit een flesje.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 11 Jun 2015 12:05

Re: Kolven

Hier raadde de kraamzorg aan tussen de 4 en 6 weken te beginnen met het oefenen van drinken uit een fles. En vooral blijven volhouden, de kleintjes verleren het ook vrij snel weer als je pech hebt.

Wat het kolven betreft vind ik het lastig je te adviseren, omdat ik live voeden en kolven niet gecombineerd heb. Ik ben vanaf 5 weken fulltime gaan kolven (met een Medela Freestyle), daarvoor had ik geen enkele keer gekolfd. Ik voel mij overigens geen Bertha32. Ik zie het maar als iets noodzakelijks. Zo'n handkolf lijkt mij onhandig, maar een ander vindt het misschien juist prettig. Daarbij is de vraag natuurlijk ook hoe vaak je gaat kolven, enkelzijdig of dubbelzijdig etc.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 11 Jun 2015 13:06

Re: Kolven

Ik ben met twee weken gaan kolven omdat ik op die manier kon bijvoeden met mijn eigen melk ( uit een fles drinken kost minder energie dan uit de borst).
Ik heb eerst een huur kolf van Medela gehad maar ik vond persoonlijk het borstschild heel hard en onprettig. Daarna heb ik zelf een kolf van Avent gekocht, daar zit een siliconen rand om het borstschild. Ik vond de eerste keer kolven ook best een stap, zeker in het bijzijn van mijn man omdat ik ook echt melkkoe gevoel had en het laatste stukje vrouwelijkheid na de bevalling voor mijn gevoel zo echt verloor. Inmiddels ben ik er al lang en breed aan gewend en kolf ik op mijn werk nog twee keer per dag.
Mijn kolf was laatst kapot, ik kreeg een nieuwe opgestuurd en had voor dat tussenliggende weekend even een goedkope handkolf gekocht. Het kan aan de kwaliteit van de kolf hebben gelegen maar ik vond dat echt helemaal niet prettig.
Ik vries de melk in porties in en in ijsblokjes zakjes, een blokje is ongeveer 15 cc en als mijn zoon dan grotere hoeveelheden gaat drinken dan vul ik de porties aan met een paar blokjes ipv twee porties te moeten ontdooien en de helft weg te gooien.

Ik vond in het openbaar voeden in het begin lastig en kolfde elke morgen na de voeding nog een hele voeding, zo had ik altijd een optie om mee te nemen als ik de deur uit wilde ( dan kolfde ik vervolgens gewoon weer als ik thuis was).
En soms als ik heel moe was dan kolfde ik, ging ik slapen en bleef mijn man op met onze zoon en gaf hem vervolgens de fles, zo kon ik even wat langer slapen.

Ik zou wel zo nu en dan een flesje aanbieden vanaf 6 weken, inderdaad zoals hier boven genoemd wordt omdat baby's het drinken uit een fles zomaar weer kunnen vergeten en niks lijkt me zo vervelend als weer aan het werk moeten, wetende dat je kind niet uit de fles drinkt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 11 Jun 2015 13:49

Re: Kolven

Het Advies is tussen 4 en 6 weken starten en dan regelmatig oefenen. Kleine beetjes. Ik weet niet of je 2 borsten aanbied tijdens 1 voeding maar anders zou je de andere kunnen afkolven. En ik weet niet wanneer je weer gaat werken? Het is best fijn als je voldoende in de vriezer hebt. Ik heb een electrische kolf. Handkolf nooit geprobeerd.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem125

Bericht 11 Jun 2015 15:37

Re: Kolven

Je kan ook al eerder beginnen met kolven. Ik ben in de kraamweek al gestart. Niet omdat ik weg moest of wilde, maar omdat het goed was voor mijn productie die niet gelijk goed op gang kwam. Is eigenlijk heel goed bevallen, op die manier leert je baby gelijk uit een flesje drinken en krijg je daar later ook geen problemen mee.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 11 Jun 2015 17:07

Re: Kolven

Als je een voorraadje afgekolfde melk wilt opbouwen, hoe kun je dit dan het beste aanpakken? Na elke voeding de borst leegkolven en de andere ook? En hoe vriezen jullie het in?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 11 Jun 2015 17:55

Re: Kolven

Ik kolfde 's ochtends de andere borst. Ze dronk er vaak maar eentje en de andere zat dan overvol, dus ik moest ook wel wilde ik niet exploderen :smile: Zo bouwde ik een mooie voorraad op. Dit was in het begin nog niet geloof ik, toen dronk ze nog te vaak 's nachts, maar vanaf een week of 10 sliep ze de meeste nachten door (beter dan nu....).

Ik ben meteen in het ziekenhuis aan het kolven gezet trouwens. E. kon nog niet goed drinken, het duurde heel lang voor er melk kwam, daarom met kolven en flesjes geprobeerd de eerste dagen. Pas vanaf dag 4 kwam de melkstroom echt op gang en toen kon ze ook zelf goed aan de borst drinken. We zijn toen af en toe flesjes blijven geven (nouja, mijn man dan, bij dronk ze alleen live), dit kon ze prima, maar op mijn eerste werkdag weigerde ze alsnog de fles, eigenwijs typje :wink: De tweede dag had ze blijkbaar door dat ze alleen zichzelf hiermee had en dronk ze prima uit de fles, dit is verder nooit een probleem geweest gelukkig.

Ik gebruikte in het begin een enkelvoudige kolf, een medela swing. Deze ging alleen vrij snel stuk (hij was tweedehands) en toen heb ik een dubbelzijdige kolf gekocht, de Ameda Lactaline, omdat ik dacht dat ik hem veel zou moeten gebruiken. Dit klopte (heb een jaar gekolfd op mijn werk) en was erg blij dat ik een dubbelzijdige had. Al was ik niet altijd te spreken over de kracht van de motor, ik wil denk ik een andere bij de 'nieuwe' baby. Maar goed, daar moet ik me nog in gaan verdiepen.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Hannelore

Noob

Berichten: 95

Geregistreerd: 13 Mei 2015 07:59

Bericht 11 Jun 2015 18:28

Re: Kolven

Ik had een medela swing. Ik kreeg met een handkolf er overigens vrijwel niets uit. Maar goed, mijn productie was sowieso niet top. Met een elektrische kolf was het nog weinig, maar wel een stuk meer als met een handkolf.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem166

Bericht 11 Jun 2015 20:14

Re: Kolven

Ik zou tussen de 4 en 6 weken beginnen met kolven en ook dagelijks of om de dag een klein flesje aanbieden. Ik heb zelf geen ervaring met een handkolf, alleen elektrisch (Medela en Ameda). Hoewel ik niet dolgraag kolf, vind ik het ook niet heel vervelend. Op het werk vind ik het zelfs wel prettig om even een rustmomentje te hebben. Kolven inclusief schoonmaken kost mij ongeveer een kwartier en ik kolf twee keer op een werkdag.

Een voorraad opbouwen is handig voor als je een keer te weinig hebt gekolfd, of als je kind niet wil en meer dan een uur later wel. Dan is het prettig om wat reserve te hebben voor de vader (of bij de gastouder of het kinderdagverblijf).
Een grote voorraad is meestal niet nodig. Als je weer gaat werken, kun je de gekolfde melk van die dag bewaren voor de dag dat je kind bij de oppas/andere ouder is. Ik kolf op dinsdag bijv. voor donderdag. Op donderdag kolf ik voor de vrijdag etc.

Een voorraad opbouwen kan door bijv. een uurtje na de voeding te kolven, of gelijk na de ochtendvoeding.
Lady, jij hebt een behoorlijke productie toch? In dat geval zou ik alleen na de ochtendvoeding nog even kolven en dan kijken hoeveel je gekolfd krijgt. Na iedere voeding extra kolven, stimuleert de productie en ik weet niet of je daarop zit te wachten. Misschien gaat D. dan ook weer onrustiger drinken. Als je met 1 borst voedt, kun je ook de andere kolven.

Invriezen kun je het beste in kleine porties doen. Zelf vries ik gewoon mijn opbrengst van de kolfbeurt in 1 keer in, maar mijn productie is ruim voldoende, dus met weggooien van te veel melk heb ik niet zoveel moeite. Als je veel moeite moet doen om de melk bij elkaar te sprokkelen, zou ik er voorzichtig mee omgaan.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 12 Jun 2015 07:37

Re: Kolven

Ik ben ook direct begonnen om mijn productie op te krikken. Dus wij hadden al snel een bescheiden voorraadje.
<<

meisje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 750

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:09

Bericht 12 Jun 2015 08:37

Re: Kolven

Ik kolf nu in de ochtend 1 borst. Hij drinkt er maar 1 in de ochtend (hij slaapt in de nacht al een lang stuk door)
Bij mijn dochters kolfde ik ook vaak na een uur nog een keer om een voorraad op te bouwen. Hier is er ook al 1 la gevuld in de vriezer. Ik kolf op mijn werk straks waarschijnlijk minder goed (dat was de vorige 2 keer namelijk zo) en zo heb ik toch alvast wat liggen.

Ben nu nog niet begonnen met het aanbieden van een flesje, maar ik ga dat denk ik binnenkort wel doen. Mijn oudste dronk prima uit de fles, maar bij de middelste heeft het even geduurd voordat ik de juiste fles had gevonden voor haar. Ik hoef zelf pas weer te gaan werken als hij ruim 6 maanden oud is.

Een vriendin van mij vertelde dat het belangrijk is om een paar keer per week met een flesje te oefenen. Ze zei dat er rond de 12-14 weken een soort omslagpunt is waardoor kinderen de fles alsnog zouden kunnen weigeren als je dan niet aan het oefenen bent met een flesje. Ik weet niet of het klopt, maar haar zoontje drinkt dus niet uit de fles...
💜💜💙💙
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 12 Jun 2015 20:05

Re: Kolven

Dames, wat fijn dat jullie zo uitgebreid antwoorden. Ik begrijp dat ik nu toch echt eraan moet geloven :) Minoessepoes, wat jij zegt is het idd een beetje: ik heb het idee dat ik alles wel gehad heb, en de schaamte voorbij zou moeten zijn, maar dat laatste beetje staat me echt toch een beetje tegen. Echt dat melkfabriekidee. Maar goed, het is niet anders haha T moet toch drinken, en het idee van misschien een keer een hele nacht doorslapen terwijl vriend een keer een voeding doet klinkt echt ongelooflijk luxe!!

Gisteren op het consultatiebureau zeiden ze dat ook inderdaad Meisje, dat ik erop moet letten dat als ie nu de fles pakt, ik wel moet blijven aanbieden af en toe omdat ze het heel makkelijk weer kunnen verleren!

T drinkt eigenlijk standaard aan beide kanten. Moet ik dan ook voor de zekerheid beide kanten kolven? Het lijkt me zo'n puzzel wat handig is qua welke kant en productie en hoe vaak etc, maar het zal vast snel genoeg zichzelf uitwijzen denk ik :) :)

Happydobby, ik hoef pas 1 sept weer! Maakt het nog uit welk merk fles of zijn ze allemaal wel ok?

Zelf melk eruit krijgen lukt me trouwens niet... waar het tijdens de zwangerschap wel lukte trouwens, supergek!

Ik denk dat ik voor de Medela Freestyle ga. Volgens borstvoeden.net is dat de beste optie voor mij.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 12 Jun 2015 21:04

Re: Kolven

Zora schreef:

T drinkt eigenlijk standaard aan beide kanten. Moet ik dan ook voor de zekerheid beide kanten kolven? Het lijkt me zo'n puzzel wat handig is qua welke kant en productie en hoe vaak etc, maar het zal vast snel genoeg zichzelf uitwijzen denk ik :) :)

Happydobby, ik hoef pas 1 sept weer! Maakt het nog uit welk merk fles of zijn ze allemaal wel ok?



Als hij smorgens om 08.00 uur beide kanten dronk zou ik na een uur even kolven in de ochtend.

Bij de oudste had ik avent uit zo'n gratis doos van etos. Mijn zoon trok die vacuum dus toen een difrax met smalle speen genomen. Daar zit een ventiel in. Er zijn ook huismerk flessen zonder poespas en veel zweren bij dr brown.
De difrax van de oudste zijn met nieuwe speen naar de jongste gegaan.

Nog 2 maanden dan kan je wel rustig aan beginnen of om de dag even kolven.
M:21072011
J :08012014
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 12 Jun 2015 21:08

Re: Kolven

Drinkt hij niet 1 borst 'leeg' en een als einddronk?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 12 Jun 2015 22:45

Re: Kolven

Sam schreef:Drinkt hij niet 1 borst 'leeg' en een als einddronk?


Neuh, als het even kan drinkt 'ie aan beide evenlang, zo'n 20 minuten :laughcry: Hij lijkt het nu wat te gaan verschuiven maar tot nog toe deed 'ie de 2e zeker niet als 'toetje'.

Dankjewel HappyDobby :) ik heb idd ook van Avent zo'n fles gekregen, en heb er ook 1 van Difrax ergens bij gekregen... zal eens kijken wat voor speen dat is. Wat je gekolfd hebt dan, geef je dat je kindje dan als volledige voeding? Hoe weet je dan hoeveel hij normaal uit 1 kant had gekregen? Of kijk je gewoon of 'ie daarna nog zoekt of hapt, en weet je dan dus dat je nog wat aan kunt bieden? En is dat dan meer uit de fles, of vul je live aan?

Hmm, ik denk dat ik veel te veel vragen heb en het gewoon maar moet gaan doen en ondervinden. Ik denk er vast te veel over na :nerd:
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem151

Bericht 13 Jun 2015 06:14

Re: Kolven

Om te oefenen kan je 20-30 cc geven en daarna gewoon verder aan de borst laten drinken.
Een uur na de ochtend voeding kolven wordt aangeraden om een voorraadje aan te leggen.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 13 Jun 2015 11:27

Re: Kolven

Helemaal niet gek dat je vragen hebt. Dit zou mij ook erg moeilijk lijken. Lees dan ook graag alles tips mee.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 13 Jun 2015 11:34

Re: Kolven

Blue Phone schreef:Om te oefenen kan je 20-30 cc geven en daarna gewoon verder aan de borst laten drinken.
Een uur na de ochtend voeding kolven wordt aangeraden om een voorraadje aan te leggen.


Zo heb ik het ook altijd gedaan :). Beginnen met een beetje melk uit de fles (gaf mijn man) en daarna verder aan de borst.
Ik heb ook de Medela Swing. Zijn begonnen met de flesjes die daarbij zaten en daarna overgestapt op Dr Brown's, omdqt het niet meer paste (aantal cc). Op het kdv drinkt hij moeiteloos uit Avent-flessen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 13 Jun 2015 12:07

Re: Kolven

Ik heb trouwens een Avent handkolf en die bevalt heel goed. Vannacht nog binnen tien minuten 130 cc uit één borst gekolfd.

En ik zou je de flessen can Dr. brown adviseren. Die van Avent vind ik slecht, hij hapte daar Oveel lucht mee naar binnen. Als je de flessen met grede hals neemt, bootsen die het best de tepel na. Op deze site heb je echt de voordeligste startset: https://www.deonlinedrogist.nl/brownsst ... -9544.html
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem118

Bericht 13 Jun 2015 13:32

Re: Kolven

Ik denk dat er al heel veel goede tips gegeven zijn maar wilde alleen even toevoegen dat qua flessen het vaak fijn is om het zelf te ervaren (nouja, je kind dan, haha). Want waar de en het liefst fles a heeft zweert de ander bij b. Zelf dacht ik van tevoren Difraxflessen wel fijn te vinden, daar had ik ervaring mee op het kdv, maar dat bleek een drama want daarmee kreeg hij meer in zn nek dan in zn mond :p Avent vind ik nu heel fijn, vooral de natural. Maar bij krampjes hoor ik ook goede verhalen over Dr. Brown. Niet teveel in een keer kopen dus en kijken wat jij een je zoon prettig vinden.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron