Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 10 Jun 2015 14:12

Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Ik zie door de bomen het bos niet meer hoor. Pff. Er moet flink wat gebeuren in ons nieuwe huis, maar hoe begin je daar eigenlijk aan?
Ik ben nu bezig met een lijstje met dingen die gedaan moeten worden en ik word er gewoon een beetje moedeloos van. We krijgen de sleutel anderhalve week voordat we onze huidige woning moeten opleveren en we willen voordat we over gaan in ieder geval de benedenverdieping redelijk op orde hebben. Dat wil zeggen: de keuken moet vervangen zijn, de vloeren ook en de muren moeten gestuct en geschilderd zijn. Oh, en als het even kan ook het toilet vervangen.

Verder moet eigenlijk ook de badkamer vervangen worden en zijn er nog wat dingetjes die gedaan moeten worden, maar dat kan allemaal later wel.

Wat is nu wijsheid? Hoe bereid je zo'n klus voor? Hoe stel je een budget vast per klus? Ik bedoel, ik weet wel wat ons totaalbudget is en ik weet dat het grootste gedeelte door de nieuwe keuken zal worden opgeslokt, maar hoe verdeel ik ons budget over de rest van de klussen?

Haha m'n hoofd zit nu zo vol, ik kan helemaal niet meer helder nadenken. Ik zie alleen maar 1000 klussen die gedaan moeten worden in één week tijd :omg:

♥♥
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Jun 2015 14:37

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Zo veel klussen in 1 week tijd zijn waarschijnlijk niet haalbaar, dus ik zou eerst een prioriteitenlijstje gaan maken en daar dan onderscheid maken tussen dingen die jullie zelf willen doen en dingen die jullie laten doen. De dingen die je laat doen kun je met geluk tegelijk inplannen, maar als je tegelijk de keuken wil laten plaatsen en de keukenvloer laten plaatsen dan heb je een probleem.

Dus probeer op basis van de prioriteiten ook een volgorde te bedenken die haalbaar is en realiseer je dat 1 week in klussenland echt helemaal niets is!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 10 Jun 2015 14:49

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

De keuken laten we doen en schilderen + vloer leggen doen we zelf, dat moet toch wel te doen zijn in één week?
Het gaat trouwens maar om één wandje die moet worden gestuct. Dat staat er niet zo duidelijk zie ik. Dus als de stucadoor dat ene wandje doet kunnen wij tegelijkertijd wel de andere wanden vast schilderen. We hebben vrijdag, zaterdag, zondag, dan een volle week tot de volgende zondag en dan nog één dag (maandag) om de spullen over te zetten. Dinsdag moeten we dan de sleutel van onze huidige woning aan de nieuwe bewoners overhandigen.

♥♥
<<

anoniem203

Bericht 10 Jun 2015 14:55

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Bij ons moest alles goed gepland worden want een maand later was ik uitgerekend van de jongste. We wilde van 1 grote slaapkamer 2 slaapkamers maken dmv een muur, boven en onder moest er een nieuwe vloer komen, alle muren boven en onder moesten geverfd worden en we wilde een nieuwe keuken. De keuken hebben we een paar maanden later gedaan anders werd het wel allemaal een beetje veel in korte tijd maar de rest hebben we in 1,5 week kunnen doen incl. de spullen over verhuizen en uitpakken. Het was allemaal heel krap maar we hadden van te voren een goede planning gemaakt en gelukkig is dat allemaal goed gegaan. Als er maar iets tegen zou zitten zou alles in de soep lopen. Tussen al het grote gebeuren en de bevalling zaten nog een paar dagen waar we nog kleine dingetjes hebben kunnen doen zoals stopcontacten etc vervangen. Dat was ongeveer 10 dagen want toen werd onze jongste geboren en dan ligt je leven heel even stil en komt er van klussen niet echt iets van. Later is dat allemaal goed gekomen. En we hebben nu nog wel een aantal dingen die we willen doen zoals de voor en achter tuin veranderen, beneden nog nieuwe deuren en misschien een nog een aanbouw. Maar dat komt allemaal nog wel.

Je moet je trouwens niet verkijken om 'even dit te doen en even dat te doen' want believe me alles neemt veel tijd in beslag en er komen steeds dingen tussendoor dus daar moet je ook echt wel rekening mee houden.

Succes straks!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Jun 2015 15:25

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

een keuken plaatsen zal geen week kosten, maar de oude keuken moet er nog uit neem ik aan? Vervolgens moet alles klaargemaakt worden door een loodgieter/electriciën (afhankelijk van hoever leidingen verlegd moeten worden is dat meer of minder werk) en dan komt er nog iemand om de keuken zelf te plaatsen en aan te sluiten. Stucwerk kan tegelijkertijd, muren schilderen kan tegelijk met stucwerk idd, maar je moet het stucwerk zelf ook nog schilderen en dat zuigt behoorlijk meestal. De vloer leggen, wil je dat doen vóór de keuken geplaatst wordt of daarna/tijdens? Oftewel, komt de keuken op je nieuwe vloer of leg je de vloer tot aan de keuken? En wat voor vloer ga je leggen? Laminaat?
<<

Anoniem151

Bericht 10 Jun 2015 16:15

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Het stucen duurde hier al langer dan 1,5 week. Eerst voorstrijk, drogen, eerste laag stuc, drogen, tweede laag stuc, drogen, schuren, bijwerken, drogen, schilderen met voorstrijk tegen de zuigende werking en toen nog 2 lagen verf..

Het viel mij tegen hoe lang het duurde.
Wij zijn trouwens 2 dagen na de sleutel overdracht verhuisd, klussen kan ook nog wel als je er woont
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 10 Jun 2015 16:24

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Het is wel ambiteus wat je noemt in een weekje hoor elliot. Kan je niet 1 kamer boven klaar maken zodat je iedergeval kan slapen en je kleren etc kan stallen?

Dan begin je in de tussentijd aan de keuken maar dan is die ene kamer klaar en kan je iedergeval normaal slapen.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem173

Bericht 10 Jun 2015 16:29

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Ik heb 1.5 jaar lang in een klushuis gezeten en het is nog steeds niet helemaal af.

Mijn advies doe de klussen die veel rotzooi geven op het moment dat je er nog niet woont. Dus breken van een badkamer, keuken, stucwerk enz begin je mee. Opbouwen kost sowieso altijd meer tijd dan afbreken maar als je dingen uit besteed moet dat wel lukken.

Ik neem aan dat jullie eerst 1 slaapkamer en de woonkamer afmaken en verhuizen en dan de rest? Want serieus alles in 1.5 week afkrijgen wat jij op je lijstje hebt gaat neer nooit lukken. Tenzij je veel Hulp helpt maar muren schilderen (2x want het dekt bijna nooit genoeg in 1x) kost al veel tijd. Schuren van kozijnen en weer verven kost veel tijd! En wat denk je van laminaat leggen een woonkamer en slaapkamer duren best lang hoor met gekke hoekjes erbij.
1 muurtje stucen kan wel in een dag. Wij hebben de keuken zelf vervangen. Moesten wel zelf de kastjes in elkaar zetten. Dat duurde nog het langste. Alles monteren was 2 volle dagen werk (zonder aanrechtblad).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 10 Jun 2015 16:38

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Wat we willen doen in die anderhalve week voordat we er wonen is alleen:
-nieuwe keuken laten plaatsen (Ikea keuken, laten we ook door Ikea plaatsen)
-1 wand in de woonkamer laten stucen (niet eens echt stucen, het is meer afsmeren van lelijke structuur) en de haard laten stucen en daarna in ieder geval de woonkamer schilderen. Als het goed is wil en kan mijn zwager dit zelf doen.
-toilet laten vervangen (als het goed is kan mijn zwager dit doen, moet ik nog even vragen)
-laminaat leggen in de woonkamer (en evt, als er nog tijd is, ook de tegelvloer in de hal, extra kamer beneden en keuken). In de woonkamer ligt nu zeil, dus dat is makkelijk te verwijderen.

Zelf gaan we schilderen, vloer leggen en veel schoonmaken.
De keuken en het toilet laten we plaatsen. voor de keuken houden we dezelfde opstelling, dus ik ga er vanuit dat er aan het leidingwerk niet veel hoeft te gebeuren.

Alle andere klussen kunnen wel terwijl we er wonen.

Ik besef dat we redelijk optimistisch zijn, maar volgens mij, met een goeie strakke planning en geen tegenslag, moet dit wel gaan lukken. Mijn ouders, zwager, schoonouders willen sowieso helpen en een aantal vrienden en vriendinnen hebben ook aangeboden te komen helpen.

♥♥
<<

Anoniem114

Bericht 10 Jun 2015 16:44

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Mijn T. is iig al enthousiast om te helpen, hoor!! :D Ik denk dat 't ook wel te doen is, maar dat je nu al achter prijzen e.d. aan moet gaan. Laminaat moet een dag rusten, kan dat in jullie huis al?

Ik denk dat voorbereiding key is!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 10 Jun 2015 16:46

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Voorbereiding is key, maar mijn ervaring is echt dat je zelf als onervaren iemand je gewoon verkijkt op hoe lang dingen duren. Er gaat ALTIJD iets mis, gewoon echt altijd. er gaat vast iet nét niet passen in je keuken, of het muurtje werkt niet mee.

Plan, maar hou dus wel rekening gewoon met dat het niet zo loopt als je zelfs nu denkt :-)
<<

Anoniem147

Bericht 10 Jun 2015 16:58

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Ik denk ook dat je planning wel heel strak is. Ik heb verschillende verbouwingen/verhuizingen meegemaakt op mijn stage en het duur altijd langer, hoe mooi de planning ook is.

Meten jullie de nieuwe keuken zelf in, of komt IKEA dat doen? Want daar gaat ook weer tijd overheen. En inderdaad het slopen van de oude keuken en plaatsen van een nieuwe keuken duurt in de woningen waar ik het heb gezien vaak wel een dag of 3 a 4. Nu waren dat behoorlijk luxe keukens dus ik weet niet of het daar nog aan ligt (mensen met inbouw steamers, ovens, koffieapparaten, cooker, shredder etc.)

De vloer in ons huis hebben we ook zelf gedaan (laminaat) en dat was 65m2 waar we ongeveer 2 dagen mee bezig zijn geweest haha. Ik weet niet of wij dan sloom waren en of het dus veel sneller kan.

En schilderen vind ik ook altijd zoiets. Je denkt volgens mij snel 'Oh, die kamer schilderen we wel even' maar dat valt zo vies tegen. Alles afplakken, randjes schilderen, rollen.. weer gekke vlekken, opnieuw rollen. Achter de verwarming langs, gekke hoekjes. Ohh en begin niet over deurposten! Ik weet niet of je die ook nog wilt doen maar ik ben met 1 deur schuren, grondverf en schilderen al zo een paar uur bezig.

Okee, ik klink heel negatief qua tijd volgens mij haha. Maar ik wil je er meer voor behoede dat het langzamer kan gaan, ook omdat je afhankelijk bent van andere mensen die misschien niet jou tempo aanhouden.
<<

Anoniem205

Bericht 10 Jun 2015 16:58

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Wij hebben ons laminaat laten leggen. Wilden we in eerste instantie ook zelf doen, maar dat gingen we in onze planning ook niet redden. Kostte 500 euro meer, maar het lag er in 1 dag. De keuken was de dag ervoor geplaatst (onze keuken is niet op het laminaat geplaatst maar op de ondervloer).

Voorbereiden is idd de key, maar dan moet je echt geen tegenslagen hebben. En niet per ongeluk in waterleidingen boren ofzo :palm:

edit: keuken is bij ons, door 2 man, in een dag van ruim 12 uur geplaatst. 's Morgens 8u stonden ze er en ze gingen na 8u 's avonds naar huis. Wij hebben een vrij luxe keuken, maar nauwelijks inbouwapparatuur. Toch ging het mis, de aannemer had enkele dingen niet goed gelegd. Dus daar ging vrij veel tijd overheen. Mijn tip: laat er dan iemand in huis zijn die er "verstand" van heeft. Mijn vriend was thuis toen de keuken werd geplaatst. Was ik erg blij om!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 11 Jun 2015 10:32

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Ik vind jullie niet negatief hoor, eerder gewoon realistisch. Juist handig, dan kan ik nog wat extra dingetjes voorbereiden enzo, vind ik alleen maar fijn.
Laminaat hoeft alleen in de woonkamer, dat is hoogstens zo'n 30 m2 dus ik weet eigenlijk wel zeker dat dat gewoon in één dag lukt. Qua tegelvloer zal ik een prioriteitenlijstje maken, de keuken is het meest belangrijk omdat ik de keuken het liefst op de vloer zet, de hal en de extra kamer op de begane grond kan dan prima later. Kijk, als we er aan toekomen is het fijn, maar het is geen drama als het niet lukt.
Zo ook met het toilet, het liefst vervang ik die voor we er wonen, maar als het een weekje later wordt is er geen man overboord. Ik moet me alleen even over m'n smetvrees heen zetten dan, haha!
Klussen kan natuurlijk ook nog als je er woont, maar ik wil wel graag de woonkamer gewoon 'af' hebben, ik kan heel slecht tegen troep en verbouwingen dus ik wil wel ergens in huis een rustpuntje hebben.

♥♥
<<

Anoniem173

Bericht 11 Jun 2015 21:39

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Gaat het in de wc alleen om de toiletpot of ook om alle tegels? Want zo'n pot vervang je wel heel snel!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4412

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 12 Jun 2015 11:23

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Klinkt heel bekend, wij hebben vorig jaar eind november de sleutel gekregen en we wilden voor de feestdagen verhuizen. In die kleine maand moest de benedenverdieping klaar, dus stuccen, schilderen, nieuwe keuken en vloer. Toilet (en badkamer) hebben we toch maar gecanceled en doorgeschoven naar een later moment.
Alles was om de keuken heen gepland, daarvoor moest dus de oude keuken eruit, een muurtje eruit, de leidingen op de juiste plek, lelijk stucwerk van de muren, nieuw stucwerk erop, drogen, schilderen... toen de keuken en toen de vloer. En die maand was eigenlijk veel te krap. Ik vond het vreselijk! Het frezen van sleuven voor leidingen en het boren van gaten voor stopcontacten was een hel, onze muren waren van vreselijk hard beton, er was geen doorkomen aan. We hebben hier verschillende apparaten voor moeten huren om het voor elkaar te krijgen. En in het proces ook nog een bestaande elektriciteitsleiding doorgefreesd, omdat ie scheef lag...
Het stuccen was in twee dagen gedaan (hele woonkamer + keuken) maar er zit zoveel vocht in, dat het eigenlijk twee weken moest drogen. Dat kon niet, want de keuken kwam een week later, dus hebben we een bouwdroger erin gezet en die heeft ongeveer een week non-stop gedraaid. De schilder hebben we toen maar na de keuken laten komen (ja dat hebben we laten doen) en de vloer dachten we ook in één dag te leggen, maar dat is maar half gelukt. We verhuisden de dag erna, dus die vloer hebben we later afgemaakt.

Ik denk dat je te strak gepland hebt, want je gaat altijd dingen tegengekomen waar je niet op gerekend hebt. Bij ons dus de harde muren, de doorgefreesde leiding plus ook nog versleten gasleidingen die helemaal vervangen moesten worden en dan heb ik het nog niet gehad over het gezeik met de keuken, maar dat is een op zichzelf staand onderwerp :) ik heb nu wel geleerd dat we de tijd moeten nemen voor zoiets en ik weet nu ook dat er sowieso iets mis zal gaan. Succes ermee!
december 2016
juli 2019
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 12 Jun 2015 11:29

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Ik zou van boven naar beneden werken, maar dat kan bij jullie niet. Of je moet zeggen dat de keuken bv komt als je er woont. Is wel t efficientst denk ik. Dan heb je geen zooi meer in huis, of op diverse plekken.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 12 Jun 2015 11:35

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Haha ok ik vind mezelf nu echt vervelend want het lijkt net alsof ik al jullie goeie ideeën en tips voor lief aanneem en dat is echt niet zo. Maar heel veel dingen die hier genoemd worden zijn voor ons niet van toepassing. Wij gebruiken exact dezelfde keukenopstellen als er nu al is, alleen dan met nieuwe kastjes en apparaten. We hoeven dus geen leidingen om te (laten) leggen. Daar kan dus al niets bij misgaan (tenzij er bij de sloop van de huidige keuken iets kapot gaat, dat kan natuurlijk altijd).
Van boven naar beneden werken is niet handig, omdat wij boven niets gaan verbouwen. Ja, de badkamer maar dat doen we niet meteen. Die is namelijk alleen maar lelijk, maar nog wel goed verder. De keuken moet echt vervangen voordat we gaan verhuizen.

AM, ik moet eerlijk zeggen dat ik het toilet niet eens goed heb bekeken van binnen.. Geen idee meer wat voor tegeltjes er op de muren zitten daar, haha. Oeps.
Ik ga van de week nog even een bezichtiging aanvragen zodat we alle maten goed kunnen opmeten, dan kijk ik er even goed naar.

♥♥
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 12 Jun 2015 11:38

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

O dan.
Nou flink uren maken, dan moet het goedkomen. Eerst ruimen en slopen, met schone lei beginnen en dan opbouwen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem114

Bericht 12 Jun 2015 11:42

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Elliot, gewoon een zooitje vrienden regelen. Wij doen in 't in de vriendengroep altijd zo en iedereen is altijd binnen een week gesetteld! Paai iedereen met een lekkere lunch, knal de muziek goed aan en gaan.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 12 Jun 2015 11:45

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Ja zo wil ik het inderdaad maar gaan doen Bazinga. Aanmelden mag via PM lieve mensen! :angel:

♥♥
<<

Anoniem114

Bericht 12 Jun 2015 11:46

Re: Huis opknappen, hoe doe je dat eigenlijk?

Als je bijtijds een dag kiest, neem ik 'm voor je vrij :)

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers