Hobby & Sport rubriek #12 - Moto Gymkhana
De sport komt oorspronkelijk uit Japan en wordt sinds eind 2012 actief beoefent in Nederland.
De sport is geschikt voor iedereen. Het maakt niet uit of je je rijbewijs net hebt of al jaren motor rijdt. Je kan het zowel voor de fun als in wedstrijdverband doen.
Moto Gymkhana is een behendigheidssport waarbij je op een relatief hoge snelheid rond een rij pionnen slingert. De basis hiervan om in te komen in de sport kunnen een aantal simpele figuren zijn, zoals een slalom of de GP8, (8 tjes rijden om 2 pionnen) waarmee je een goede feeling van de sport krijgt.
Er zijn een aantal vaste oefeningen die je kunt doen, waarop veel geoefend wordt is een GP 8. .
Bij die oefening is het de bedoeling dat je 8tjes maakt om beide pionnen, de oefening is klaar als je 5x om de achterste pion gedraaid bent. De snelste Nederlander, Kristian Eekhof, doet dit in 26,47 seconden. Mijn PR staat op 38,4.
De instap voor Gymkhana is heel laag, als je je AVB (examen motor beheersing) kan halen dan kan je ook met Gymkhana beginnen. Het hoeft niet snel te gaan, het is voor iedereen wennen.
Als je gewend bent om op lage snelheid bochten te maken ga je over naar het volgende onderdeel, een parcours. Je hebt hierbij een opwarm-parcours en een wedstrijd-parcours. Het opwarm parcours is een breed opgezet parcours waar je prima kan wennen aan hoe Gymkhana gereden wordt en ook een introductie op het Adachi© systeem krijgt. Als dit lekker gaat, dan ga je over naar het wedstrijd-parcours.
Het Adachi systeem heeft te maken met de pionnen:
Voor de Nederlandse competitie hebben we een vaste parcours maker.
Een competitie parcours ziet er ongeveer zo uit op papier.
Tijdens de competitie mag je het parcours 2x rijden, je beste tijd geldt voor de competitie.
De eisen zijn het parcours zo snel mogelijk foutloos rijden. Raak je een pion, dan krijg je 1 straf seconde. Vergeet je een hele oefening, of rij je deze verkeerd, dan wordt je gediskwalificeerd voor die heat.
Over mij en Moto Gymkhana:
In juli 2012 heb ik mijn motorrijbewijs gehaald en ik ben toen gelijk heel veel ritjes gaan meerijden met de stichting motor-babes. Daar leerde ik ook een vrouw kennen die eind 2012 met een groepje Gymkhana ging rijden, zij nodigde mij uit om een keer te komen kijken en mee te doen. Dat deed ik en de verslaving was geboren.
In de eerste helft van 2013 oefende ik regelmatig met een aantal in Amsterdam. Halverwege 2013 kocht ik ook een andere motor, waarmee ik de sport niet wilde doen, ik was bang om te vallen en mijn mooie motor te beschadigen. Helaas deed ik daardoor in 2014 eigenlijk niet meer mee, maar bleef ik wel naar de evenementen gaan, om te kijken en voor de gezelligheid. Een vriendin van mij en ik stonden hier eigenlijk hetzelfde in en samen kochten wij begin 2015 een goedkope motor om te gebruiken voor de sport. De motor heeft valbeugels, aangepaste tandwielverhouding, daardoor trekt hij iets sneller op, en speciale remolie die minder snel warm wordt. Sinds dit jaar doen wij allebei mee aan de Nederlandse competitie! Het weekend van Pinksteren zelfs aan de Europese competitie.
Ik op mijn Gymkhana Motor:
Moto Gymkhana Nederland is de enige vereniging in Nederland, een super gezellige vereniging, het is een relatief klein groepje, eigenlijk voelt het meer als familie dan als een vereniging
Per jaar zijn er acht competitie dagen, verder oefen ik eigenlijk te weinig, gemiddeld maar twee uur per week. De ene week niet, de andere week een officiële oefendag met de vereniging, welke duurt van elf tot vier.
In mijn woonplaats oefen ik, als ik alleen oefen, op een basketbalveldje, waar toevallig twee putjes zitten, die op exact twaalf meter afstand van elkaar staan (de afstand van een GP8). Gaan we met z'n tweeën oefenen dan gebeurt dat meestal buiten openingstijden van een supermarkt en gaan we die parkeerplaats op. Het is best lastig om een goed oefenterrein te vinden, het liefst rijden we op asfalt (dan heb je een betere grip). En tijdens het oefenen wil ik geen rekening hoeven houden met ander verkeer, kinderen of wat dan ook. Dus het liefst een afgesloten terrein. Dit is ook voor de vereniging het grootste probleem, er zijn wel wat terreinen te vinden, maar om daar te mogen rijden wordt vaak veel geld gevraagd. Geld wat de vereniging niet heeft, omdat de contributie redelijk laag is. Dat willen we ook zo houden, om het toegankelijk te houden voor iedereen.
Je kunt lid worden van de vereniging en binnen de vereniging helpen we elkaar, de gevorderden helpen de beginners. Er zijn geen officiële instructeurs.
Eigenlijk kun je al starten als je een motor, een stukje asfalt en 2 pionnen hebt.
Een jaar lidmaatschap kost € 60,-. Voor dat bedrag mag je elke officiële oefendag mee komen doen. Om mee te doen aan de competitie betaal je nog eens € 115,- extra. Ook kun je één dag meedoen, dat kost € 17,50.
Naast de oefendagen worden er ook experience days georganiseerd. Voor € 25,- krijg je 2,5 uur instructies, van gevorderde leden van de vereniging, in een klein groepje en kun je op je eigen motor in je eigen tempo kennis maken met de sport. Wil je meedoen maar niet met je eigen motor, dan kun je tegen een kleine vergoeding de motor van de vereniging gebruiken.
Eigenlijk is het een hele goedkope sport, het kan met je eigen motor, je betaald € 60,- lidmaatschap en het hele jaar kun je komen spelen in de Gymkhana speeltuin.
Mijn eerste wedstrijd!
5 april 2015 had ik mijn allereerste competitie dag. Ik was echt enorm zenuwachtig! Om half elf kwam ik aan op het terrein en zag een wir war van rode blauwe en gele pionnen. Gelukkig waren er veel vrienden en vriendinnen en hebben we lekker gekletst. Had de meesten een maand of drie niet gezien. Om elf uur kregen we het parcours op papier en mochten we een half uur lopend het parcours verkennen. Gelukkig kende ik de route vrij vlot. Om half twaalf ging ik warm rijden , de eerste startte toen al en ik was als vijfde aan de beurt. Wat spannend zeg! Mijn eerste heat ging goed! De route in één keer zoals het hoort, geen strafseconden en geen "opdracht" gemist! Yes! Toen we alle 21 geweest waren hadden we en half uur pauze en daarna reden we de tweede heat. Ik wilde sneller, gaf op sommige stukken teveel gas waardoor ik op andere plekken niet goed uitkwam, waardoor ik veel seconden verloor. Wel weer goed gereden, maar een slechtere tijd. Nadat iedereen de tweede ronde had gereden kregen we de uitslag. Mijn missie voor mijn eerste wedstrijd was geslaagd. Het parcours voltooid en niet laatste geworden! Ene laatste 10 mei hadden we weer een competitie dag en ben ik tweede laatste geworden, dus ik maak vorderingen.
De Europese competitie
De Europese competitie met Pinksteren was erg leuk! Echt tof om met allemaal buitenlanders dezelfde hobby te delen.
Er waren 68 deelnemers, ik ben 57e geworden. Kristian Eekhof (de Nederlandse kampioen van vorig jaar) is 1e geworden. Dit is zijn filmpje van die heat.
http://www.youtube.com/watch?v=ffCFwIL5 ... Tgw8Klbuag
Van alle Nederlandse dames die meededen, dat zijn er 6, ben ik 3e geworden. De volgende Nederlandse competitie dag is zondag 7 juni en dan wil ik 2e van de dames zijn ;)
Hieronder een filmpje die ik zaterdag 23 mei tijdens het oefenen heb gemaakt. De camera zat op mijn stuur.
(Helaas vergat ik door de zenuwen om mijn camera met de wedstrijd aan te zetten)
Dit jaar nog 5 wedstrijden te gaan! Ik hou jullie op de hoogte.
En diegene die het een keer wil zien of meedoen, hou de site in de gaten voor de data!
---
Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?
Deel 1: Wakeboarden
Deel 2: Pole Fitness
Deel 3: Bordspellen
Deel 4: Tafeltennis
Deel 5: Ballet
Deel 6: Bootcamp Instructeur
Deel 7: Snowboarden
Deel 8: Synchroonzwemmen
Deel 9: Geocachen
Deel 10: Rock n roll dansen
Deel 11: Autopuzzelritten