Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Slaan

<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 01 Jun 2015 19:40

Slaan

Vanmiddag was ik aan het koken. Onze T.(4) had gevraagd of hij voor mocht spelen. Hij had door het raam gezien dat er kindjes buiten waren. Voorheen ging ik altijd mee naar buiten, ondertussen hoeft dit niet meer, maar check altijd wel even elke 10 minuten of hij nog voor is en of alles goed gaat. Maar vandaag trof ik een papa van een vriendje die was spelen van een buurtkindje aan (snappen jullie het nog ;-)) die onze T. vast had aan zijn polsen. Behoorlijk boos. T. had een tak in zijn hand. Ik telde dus de boze papa, de tak bij elkaar op en voelde dat er een probleem was. Ik riep wat ontzet, wat is hier aan de hand?! Waarop de man hem los liet. Ik riep T. bij me die in eerst instantie niet wilde komen (die voelde natuurlijk aan zijn water dat hij waarschijnlijk behoorlijk fout zat en zal waarschijnlijk ook wel bang voor de man in kwestie zijn geweest). Ik vroeg aan de man waarom hij hem beet had, hij legde uit dat T hem geslagen had met de tak. WTF! T. moest heel hard huilen en heeft sorry gezegd (al koste dat best wat moeite). Eindelijk zakte de man dan ook op ooghoogte en vertelde hem dat hij het fijn vond dat hij sorry zijn en dat hij graag een afspraak wilde maken dat hij nooit meer iemand zou slaan. Ik heb mij verontschuldigd en T mee naar binnen genomen waar hij van mij ook nog op de gang mocht nadenken wat er gebeurd was. Zelf was ik ook ondertussen ontdaan. Ik ben met T in gesprek gegaan daarna. En hij vertelde dat hij met de kindjes riddertje aan het spelen was en de tak was zijn zwaart. Toen de vader kwam om het kindje op te halen wilde hij hem gevangen nemen met het zwaart. Volgens hem ging het niet hard en kwam de tak tegen zijn buik. Ik geloof dan ook niet dat hij een zwaapslag ;-) heeft gegeven, maar gewoon uit zijn enthousiasme en levendige fantatie te ver door slaat. Ik heb gezegd dat ik zo teleurstelt was en dat hij altijd moet vragen (zelf een ouder of hij wil meespelen). Iedereen heeft andere normen en waarden.

Onze T. is eigenlijk helemaal niet van het slaan. De leeftijd van vier jaar vind ik best heel pittig. Aan de ene kant heel leergierig, rijke fantasie, het eeuwige waarom.) Aan de andere kant is hij wel veranderd sinds de basisschool (brutaal, hij is echt zijn grenzen aan het verleggen en verkennen). Ik weet ook niet of ik hem te hard gestraft heb? Want bovenop dat hij de gang op moest om na te denken, mag hij de rest van de week ook geen tv kijken.

Ik baal ervan dat de meneer niet bij me aangebeld had, of me geroepen heeft. Ik baal ervan dat hij hem zo vastgepakt heeft. Ik baal dat T. niet ingezien heeft dan hij een ouder niet zomaar mag bestormen met een tak. Baal eigenlijk van de hele situatie. Hoe zouden jullie met zo'n situatie om gaan, en welke straf is passend?

SVP niet quoten.
<<

Anoniem286

Bericht 01 Jun 2015 19:46

Re: Slaan

Hm ik snap dat je geschrokken bent maar volgens mij is hij al zat gestraft. Die week geen tv vind ik wat overdreven. Een goed gesprek was mijns inziens voldoende plus niet meer met een zwaard spelen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5491

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Jun 2015 19:50

Re: Slaan

Jeetje, wat vervelend. Helemaal omdat je niet hebt gezien wat er is gebeurd. Zo te horen is T. er wel goed van geschrokken, hij heeft sorry gezegd en de afspraak gemaakt dat niet meer te doen. Goed dat je nog een gesprek met hem bent aan gegaan, hij heeft waarschijnlijk de situatie gewoon verkeerd ingeschat maar die meneer heeft misschien ook wat buitensporig gereageerd. Vervelend voor jou om te zien dat hij je kind zo vast had, T. lijkt me niet zo'n grote bedreiging voor een volwassen man dat hij hem zo op afstand moeten houden. Hij had ook de tak af kunnen pakken, maar ja dat is natuurlijk allemaal achteraf gepraat. Ik denk dat het goed is dat T. weet dat dit niet kan/mag maar voor mij zou een goed gesprek/een sorry/en even op de gang wel genoeg zijn als ik zag dat hij wel door had dat het echt niet kon. Dan zou ik het tv kijken weglaten, maar dat is aan jou natuurlijk. Misschien nog een keertje op terug komen vanavond als je niet meer boos bent en dan vertellen dat jij geschrokken was maar hem wel lief vindt en dan kun je ook aan hem vragen of hij ook geschrokken was etc. en dan is het wel klaar lijkt me.
<<

Anoniem331

Bericht 01 Jun 2015 19:50

Re: Slaan

Een week geen tv voor een kind van vier vind ik best een pittige straf. Sowieso een straf die een week duurt. En daarbij, ik zie niet helemaal in het verhaal terug of hij nu bewust die man heeft geslagen, of dat hij in het spel mee ging en die man een tikje kreeg?
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 01 Jun 2015 19:52

Re: Slaan

Ik denk ook dat hij al genoeg gestraft is. Het ging in zijn spel en hij lijkt al flink geschrokken te zijn.

En kinderen veranderen inderdaad enorm wanneer ze naar school gaan maar het trekt deels ook wel weer bij na een tijdje. Ze komen in aanraking met veel andere kinderen die andere dingen geleerd hebben thuis etc. Ze leren daar vanzelf '' beter'' mee omgaan.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 01 Jun 2015 20:02

Re: Slaan

Eens met maeve, ik had hem zelfs niet meer op de gang gezet maar eerst uitleg gevraagd.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 01 Jun 2015 20:06

Re: Slaan

In mijn boosheid heb ik de tv erbij betrokken. Ik was zo boos en geschrokken, op de man, op T. Eigenlijk kwam het politieagentje spelen van de laatste weken er ook uit en heb gewoon een potje zitten janken in de keuken toen ik hem op de gang had gezet. Ik zie nu ook in dat het veel te streng was om de tv erbij te betrekken.

Dat tijdje mag van mij nu wel voorbij gaan... ;-) het continue beter weten, het laatste woord willen hebben, schreeuwen en huilen als hij zijn zin niet krijgt. Eerst 10 keer moet vragen of hij zijn schoenen aan wil trekken als hij naar school moet. Ahhhhhhh.... we hebben echt wel onze dingen gehad afgelopen jaren. Maar waar hij vorig jaar last had dat hij ons niet kon loslaten slaan we nu de andere kant door. Aaaaaaaaaaaaahhhh. Het is een fase... het is een fase... het is een fase... ;-)
<<

Anoniem166

Bericht 01 Jun 2015 20:49

Re: Slaan

Joh, dan trek je dat van die tv toch gewoon weer in. Vertel je tegen je zoon dat je best geschrokken was vanmiddag en dat je daarom dacht dat hij deze straf moest hebben, maar dat je er nog even over hebt nagedacht en toch denkt dat zoveel straf niet nodig is. Hij heeft van de hele situatie zelf ook vast geleerd.

Vervelend dat dit zo gebeurd is. Misschien had die vader niet door dat het een spel was en heeft hij daarom wat overtrokken gereageerd. Misschien was T. inderdaad wat baldadig in zijn spel en kwam het daarom over als slaan ipv spelen... Je was er niet bij, dus je moet het doen met de informatie die je nu hebt. Laat het maar gaan, je hebt er met je zoon over gesproken en hij heeft zijn excuses aangeboden.

En sterkte, ik kan me voorstellen dat het je opbreekt als het al langere tijd wat moeizaam gaat allemaal.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Jun 2015 20:52

Re: Slaan

Ik vind dat de man ook wel pittig heeft gereageerd. Ik begrijp dat je je niet laat slaan en schrikt, maar om een kind van 4 die niet van jezelf is bij de beiden (?) polsen te pakken vind ik wat ver gaan.

Wat een lastige fase verder, maar ik denk dat je op zich best goed hebt gereageerd hoor. Je kunt (morgen) op een rustig moment best uitleggen dat je gisteren (vandaag) goed was geschrokken van de situatie en daarom misschien te boos hebt gereageerd. Dat je begrijpt en hebt gezien dat hij ook flink was geschrokken van de situatie. Nog een keer benadrukken dat niet alle volwassenen mee willen spelen en daarmee de kous afdoen.

Ik heb verder nog geen ervaring ermee hoor, maar het klinkt of je best goed kunt praten met je zoon dus dat komt zo even bij mij op.
L2014 & H2017
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Jun 2015 20:54

Re: Slaan

Ja ik sluit me dus aan bij Sanne.
L2014 & H2017
<<

Anoniem127

Bericht 01 Jun 2015 22:55

Re: Slaan

Ik vind het klinken alsof die vader overdrijft, eigenlijk. Je zoon van vier, nog maar een kleutertje, heeft dus in zijn spel een volwassene zachtjes geraakt met een tak. Als een kindje dat bij mij had gedaan, had ik er volgens mij nog geen drie woorden aan vuil gemaakt. En dan ook nog een preek dat hij een afspraak wil maken dat je zoon nooit meer mensen mag slaan, dat is zijn taak helemaal niet. Ouders maken afspraken met hun kinderen. Ik vind het eigenlijk ook heel wat om iemand anders kind vast te houden bij zijn polsen. Ik sta in deze situatie eigenlijk een beetje aan de kant van je zoon, volgens mij heeft hij nogal een zeurpiet getroffen.

Verder helemaal eens met MzCharlotte en Sanne.

En ik snap helemaal hoe lastig sommige fases zijn en hoe dood- en doodmoe je ervan kunt worden. Alleen al het schoenenvoorbeeld, dat drijft me af en toe ook bijna tot waanzin, arghh!!
<<

ChiQ

Bericht 01 Jun 2015 23:22

Re: Slaan

Weet niet of een van jullie een mep met een tak heeft gehad maar ik wel, ik was 6 het kind was 5, je ziet nu nog het litteken in mijn arm, dat deed goed zeer en ik ging ook compleet door het lint tegen het kind omdag het echt heel zeer deed, zo'n zwiep met een tak. Je zoon zit verkeerd, ongeacht wat je er allemaal bij haalt, hij mag niemand slaan. Ook niet zachtjes, ook niet zachtjes met een tak en ook niet in zijn spel. Een week geen tv vind ik helemaal niet lang, en ik zou het nooit terug nemen. Na een week kan hij weer kijken, en ik weet niet of jouw zoon weet hoe lang een week is maar dan sta je dat zaterdag weer toe.

Ik zou trouwens niet gaan huilen om dit soort dingen, ze vreten heel wat uit buiten als jij niet kijkt en ze moeten dat ook leren en aan jou de taak je kind daarin te sturen en te straffen, en de touwtjes aanhalen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11578

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 01 Jun 2015 23:49

Re: Slaan

Wow chiq ik schrik echt van je reactie. Voor een kind van 4 is tijd echt nog een relatief begrip. Dat hoeven ze helemaal nog niet precies te begrijpen. Daar zit nog zo weinig voorstelling bij. Verder zat hij zo in zijn spel met de andere kindjes als ik het zo lees dat hij er geen seconde over na heeft gedacht dat het misschien raar is.
Als ik het zo lees is hij behoorlijk gestraft al. Eerst door die man en toen thuis ook nog. De reactie van die man zou ik ook echt niet blij mee zijn. Hij is de volwassene. Hij kent het kind niet dat is echt super intimiderend. Op het moment dat hij in zijn spel zat misschien niet maar zodra hij weer in de realiteit zat waarschijnlijk wel.
Munk logisch dat je emoties er nu uit kwamen. Aan de ene kant de frustratie van zijn gedrag de afgelopen weken en aan de andere kant die man die behoorlijk heftig heeft gereageerd.
2015 💙
<<

ChiQ

Bericht 01 Jun 2015 23:57

Re: Slaan

Staat inderdaad behoorlijk hard, zo bedoel ik het ook niet helemaal! Maar ik reageerde een beetje op de reacties van andere mama's 'zachtjes slaan' (weet je niet) en 'in zijn spel'. Je keurt dit als moeder niet goed, het is gebeurd en hij is gestraft en dat is prima maar ik zou niet zijn straf intrekken en morgen weer tv aanzetten.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 02 Jun 2015 06:45

Re: Slaan

In de OP staat dat zoon het in elk geval zachtjes had bedoeld en dat hij de man wilde betrekken in het spel, dus daar komt die info vandaan. Maar dat neemt niet weg dat slaan niet ok is, maar dat is zoon goed en helder uitgelegd van wat ik begrijp.
L2014 & H2017
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 02 Jun 2015 07:59

Re: Slaan

Ik denk dat t nooit leuk is om iemand anders, zeker een vreemde, je kind te zien aanspreken. Mss heeft die man t harder ervaart dan was en daarom zo gereageerd. Ik denk niet dat die man iets beeld geks deed, want ik vind t juist heel goed dat hij daarna door z'n knieën zakte en t netjes afsloot ipv ok te zeggen. Het vastpakken zal een reactie geweest zijn, net als dat jij moest huilen (wat kan gebeuren) of de straf van de tv.
Ik denk dat hij zo te horen genoeg gestraft is. Een kind kun je toch ook uitleggen als je als ouder zijnde een fout hebt gemaakt? Op die manie, me uitleg, zou je die straf toch terug kunnen trekken? Geef je een voorbeeld van op terug komen op een situatie en sorry zeggen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 02 Jun 2015 08:16

Re: Slaan

Nou naar mijn mening is je zoontje veel te hard gestraft. Ten eerste was hij een ridder en die vechten met zwaarden, dat hij nog moet leren dat je dan niet echt moet slaan is natuurlijk in deze situatie duidelijk gebleken. Die man had het recht er iets van te zeggen natuurlijk maar niet op zo'n strenge manier. Dat hii daarna nog op de gang moest, jij heel boos was en dat hij ook nog eens een week geen tv mag kijken vind ik echt heel erg veel te veel straf. Hij is al gestraft door die man. Dar heeft waarschijnlijk al zoveel indruk genaakt dat hij dat altijd zal onthouden en de functie van straf is volgens mij toch on negatief gedrag af te leren. Dat was dus al gebeurd.

Lang verhaal maar ik vind het gewoon heel sneu voor je zoontje.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 02 Jun 2015 10:23

Re: Slaan

Ik vind dat 'ie ook wel meer dan genoeg gestraft is. Hij was aan het spelen, in een spel gebeuren ongelukken. Het zonder enige kwaad besef 'slaan' van een volwassene valt in mijn ogen ook onder ongelukken. Hij was aan het spelen. Kinderen kunnen zo opgaan in hun spel, dit kan je een kind echt niet kwalijk nemen vind ik. Erover praten en aangeven dat 'ie beter op moet letten lijkt mij voldoende. Ook wat die man op 't laatst deed vond ik netjes. Maar een kind vastpakken gaat mij te ver. Zal wellicht ook een reactie geweest zijn hoor, zonder verder kwade bedoelingen. Dat zou ik die man dus ook niet meer kwalijk nemen.

Lastige situaties zijn dit hoor.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 02 Jun 2015 10:31

Re: Slaan

Twellie schreef:Ik vind het klinken alsof die vader overdrijft, eigenlijk. Je zoon van vier, nog maar een kleutertje, heeft dus in zijn spel een volwassene zachtjes geraakt met een tak. Als een kindje dat bij mij had gedaan, had ik er volgens mij nog geen drie woorden aan vuil gemaakt. En dan ook nog een preek dat hij een afspraak wil maken dat je zoon nooit meer mensen mag slaan, dat is zijn taak helemaal niet. Ouders maken afspraken met hun kinderen. Ik vind het eigenlijk ook heel wat om iemand anders kind vast te houden bij zijn polsen. Ik sta in deze situatie eigenlijk een beetje aan de kant van je zoon, volgens mij heeft hij nogal een zeurpiet getroffen.



Helemaal mee eens, dat was precies mijn gedachte bij het lezen van het verhaal.
Als ik die man was geweest, had ik hooguit gezegd dat hij uit moet kijken dat hij niet echt mensen pijn doet. Een kind bij de polsen pakken en meesleuren naar de ouders, vind ik echt zwaar buiten proportie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Hannelore

Noob

Berichten: 95

Geregistreerd: 13 Mei 2015 07:59

Bericht 02 Jun 2015 11:38

Re: Slaan

Die man heeft het zoontje van to toch niet meegesleurd? Of lees ik het nu verkeerd? Ik vind overigens bij de polsen pakken ook wat overdreven van die man. Alleen toespreken dat zoontje van to uit moet kijken dat hij niemand raakt met de tak zou mijns inziens voldoende zijn.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem118

Bericht 02 Jun 2015 12:00

Re: Slaan

Ik vind het bij de polsen pakken ook wel wat overdreven maar het lijkt me niet meer dan normaal om hier wat van te zeggen. Wel denk ik idd dat je zoon inmiddels genoeg gestraft is. Zo te lezen is hij er van geschrokken en heeft hij begrepen dat slaan niet de bedoeling is. En week geen tv heeft verder geen meerwaarde denk ik.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 19:59

Bericht 02 Jun 2015 22:39

Re: Slaan

@ Susan, Hij is niet meegesleurd. Hij is bij zijn polsen gepakt en de meneer liet los toen ik mij liet zien en vroeg wat er hier scheelde. Uiteraard mag de meneer er iets van zeggen (graag zelfs, want dat maakt nog veel meer indruk). Alleen de manier waarop (polsen beet en blijven staan en heel boos worden) vond ik vervelend en confronterend. Ik was ook behoorlijk overrompeld en achteraf vind ik het naar dat ik niet weet hoe lang het al aan de gang was. Hij had ook aan kunnen bellen (de voordeur stond open en het buurjongetje kent onze T. goed). Ik ben van mening dat T. zijn grenzen moet kennen, en hij altijd eerst moet vragen of iemand mee wil spelen. Dat voor iedereen de grens anders ligt moet hij weten en leren. Hopelijk heeft hij het geleerd!

De geen T.v. hebben we terug gedraaid. Hij was gisteravond nog behoorlijk ontdaan door het voorval, dus zijn lesje heeft hij wel geleerd (hoop ik).

En ik weet niet meer wie het zei, maar ach iedereen heeft zo heel af en toe toch wel eens een inzinking?! Ik huil niet vaak maar heel af en toe een potje janken kan soms zo opluchten ;-).

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers