Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


ik twijfel.. wanneer de hond halen?

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Mei 2015 18:06

ik twijfel.. wanneer de hond halen?

We hadden in gedachte om de hond over 6 weken op te halen, dan heb ik namelijk 6 weken vakantie en dus alle tijd voor haar.

Nu zegt mijn nichtje net, dat zij juist aanraadt om het hondje zo snel mogelijk op te halen. Hoe jonger ze is, hoe makkelijker te aan ons went enz..

En nu weet ik het niet meer... Oh man het liefst spring ik nu in de auto en ga ik haar halen, maar ik wil gewoon doen wat het verstandigst is..

Hondenkenners hier?
<<

Anoniem107

Bericht 31 Mei 2015 18:07

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Is het niet verstandiger om de hond juist aan het ritme te laten wennen wat je nu hebt? Straks heb je zes weken vakantie, moet ze wennen, maar moet ze ook weer wennen als jij weer aan de slag gaat.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Mei 2015 18:10

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Maple schreef:Is het niet verstandiger om de hond juist aan het ritme te laten wennen wat je nu hebt? Straks heb je zes weken vakantie, moet ze wennen, maar moet ze ook weer wennen als jij weer aan de slag gaat.



Goed punt..
Maar dat is nu natuurlijk ook, 6 weken moet ik nog werken, dan 6 weken vrij, dan weer werken.
Das natuurlijk ook soort van 3 x wennen :P
<<

Anoniem107

Bericht 31 Mei 2015 18:14

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Maar dan is ze in elk geval wel langere tijd alleen zijn min of meer gewend.

Ik heb geen verstand van honden, ik weet alleen dat m'n collega juist om deze reden gewoon 'cold turkey' een hond in huis heeft gehaald en direct in hun ritme mee heeft laten draaien. En dit gaat van begin af aan perfect. Hondje was acht weken oud toen ze kwam.
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 68

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:31

Bericht 31 Mei 2015 18:21

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Hoe oud is de hond nu? En hoe lang moet de hond alleen zijn als jij weer gaat werken?
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 31 Mei 2015 18:21

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Ik zou persoonlijk wel wachten tot je vrij hebt. Je kan niet zomaar verwachten dat een hond die dat niet gewend is, de hele dag alleen is. De hond moet aan alles wennen, daarna komt het sturen en opvoeden. Tegen een pasgeboren baby zeg je ook niet van 'we slapen s nachts dus niet huilen'. Dat is met een hond niet anders. Het alleen zijn moet je ook opbouwen, 10 minuutjes, dan een half uur, etc. Lees je echt even in.

Ik heb hier 2 pups lopen van 5 maanden en die kunnen nu prima alleen zijn de hele dag als het moet. Maar de eerste weken was ik al blij als ze een uur alleen konden zijn.

Oh ja, mocht je een bench aanschaffen om de hond in te doen als ze alleen is, zorg dan dat dat echt haar plek wordt. Lees je even in op benchtraining. Dus niet als straf in de bench. De bench moet een fijne plek zijn waar ze zelf in wil gaan liggen.

Als je vragen hebt kun je me altijd ff fb appen ;)
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Mei 2015 18:24

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Ze is nu 10 maanden ongeveer, ze zal op dinsdag van 9 tot 5 ongeveer en op woensdag van 9 tot 3 ongeveer dan alleen zijn.

Stel ik ga haar op een donderdag halen, dan is ze do tm ma met iemand samen en dan di en woe alleen.
<<

ChiQ

Bericht 31 Mei 2015 18:27

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Goed inlezen en vooral niet te moeilijk denken. Ze krijgt genoeg aandacht als je er bent; en ze went heus aan het feit dat ze alleen is soms.
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 68

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:31

Bericht 31 Mei 2015 18:29

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Ik zou wachten tot dat je vakantie hebt. En dan inderdaad, zoals Leaf zegt, het alleen zijn opbouwen. Dus eerst een minuutje weg (de kamer uit), dan een paar minuten etc. Het kan zijn dat je hond er geen problemen mee heeft om 'even' alleen te zijn, maar de kans is groter dat je hond daar heel erg aan gaat moeten wennen. En andere optie is eventueel om een oppas te zoeken die de dinsdag en woensdag de komende tijd bij haar kan zijn (en dan het echt alleen zijn alsnog gaan opbouwen).

Mijn hond was in het begin bijna liever alleen dan met ons (bij wijze van dan), maar dat is eerder uitzondering dan regel ;).
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 31 Mei 2015 18:33

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Is ze al gewend aan het alleen zijn of nog niet? Daar zou ik het van af laten hangen.
2015 💙
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 68

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:31

Bericht 31 Mei 2015 18:35

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Minx schreef:Is ze al gewend aan het alleen zijn of nog niet? Daar zou ik het van af laten hangen.


Dat vind ik alsnog niks zeggen. In de hond zijn oude situatie kan hij misschien gewend zijn aan alleen zijn, maar dat zegt niks over hoe het in de nieuwe situatie gaat zijn.

Mocht je gaan voor nu halen, dan zou ik me wel op 'het ergste' voorbereiden en dus oppas achter de hand hebben.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Mei 2015 18:42

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

We gaan voor over 6 weken ;)

Ze is nog niet gewend aan alleen zijn, is alleen van hele korte tijd aan de orde geweest in het opvanggezin.
<<

Nyah

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 68

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:31

Bericht 31 Mei 2015 18:43

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Verstandig :)
<<

zonneschijn

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4886

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:28

Bericht 31 Mei 2015 19:23

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Goede keus denk om haar over 6 weken op te halen zodat je overal goed de tijd voor hebt en het alleen zijn kan opbouwen. Al snap ik heel goed dat je haar z.s.m. op wilt halen.
Trots op mijn stoere ventje!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11588

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 31 Mei 2015 19:24

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Nou ja het zegt natuurlijk wel iets. Als ze dan de boel sloopt en helemaal gek word is de kans best wel dst ze het zonder extra trainingen daar ook doet.
En die 6 weken zijn ook zo om. De tijd vliegt!
2015 💙
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 31 Mei 2015 19:55

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Wachten tot je vakantie hebt. Dan het alleen zijn opbouwen.
Het beest verhuist dalijk naar een ander huis, andere omgeving, andere mensen. Dan is het fijn als er de eerste week constant iemand bij haar is. Vanuit daar ga je dan alles opbouwen en een vertrouwensband kweken.
6 weken op een hond van bijna een jaar maakt niet veel meer uit.
6 weken op een pup van een week of 10 wel.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 31 Mei 2015 19:55

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

O jullie hebben al besloten. Sorry haha!
Goede keus!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 571

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:19

Bericht 01 Jun 2015 10:42

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Ik zou haar ook in de vakantie ophalen. Maar wel de week voordat je gaat werken ook eens een halve dag weg, zodat je weet hoe ze reageert op het alleen zijn. In de vakantie kun je je dan vooral richten op het verkennen en een ritme met uitlaten opbouwen.

Verder zou ik je willen adviseren om als ze rustig de tijd heeft gehad om te wennen een cursus met haar te gaan doen. Ik vind het zelf wel fijn om een uurtje in de week bewust bezig te zijn met dingen leren.

Voordat wij een pup kregen heb ik het boek van Cesar Millan gelezen en wel handig tips uit kunnen halen.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Anoniem273

Bericht 01 Jun 2015 15:08

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Ster schreef:Ik zou haar ook in de vakantie ophalen. Maar wel de week voordat je gaat werken ook eens een halve dag weg, zodat je weet hoe ze reageert op het alleen zijn. In de vakantie kun je je dan vooral richten op het verkennen en een ritme met uitlaten opbouwen.

Verder zou ik je willen adviseren om als ze rustig de tijd heeft gehad om te wennen een cursus met haar te gaan doen. Ik vind het zelf wel fijn om een uurtje in de week bewust bezig te zijn met dingen leren.

Voordat wij een pup kregen heb ik het boek van Cesar Millan gelezen en wel handig tips uit kunnen halen.


Ik zou vanaf dag 1 juist beginnen met opbouwen van het alleen laten, in baby stapjes. Dus niet pas in de laatse vakantieweek direct een halve dag alleen, dat is veel te lang als je dat niet hebt opgebouwd. Dan kan ze juist verlatingsangst gaan ontwikkelen.
Dus vanaf dag 1 al een minuut even alleen in de woonkamer, terugkomen als ze niet piept en dan belonen. En dan steeds een paar minuten langer per dag. Als ze dat goed kan, dan ook echt even uit huis gaan, in de tuin staan ofzo en uiteindelijk steeds langer. Er staan wel veel artikelen op internet hoe je dit kunt opbouwen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 01 Jun 2015 17:38

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Zo willen we het inderdaad doen, als wij er niet zijn gaat zij op de beneden verdieping (drive in woning), dan heeft ze daar lekker haar eigen plekje.
Leggen we een groot kussen neer, haar voer, en speelgoed.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 571

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:19

Bericht 04 Jun 2015 10:14

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Het opbouwen zou ik inderdaad ook zo doen, maar ik bedoelde meer te zeggen dat je geen 6 weken volle aandacht moet geven en dan opeens een werkdag alleen laten. Dus richting het eind van de vakantie zorgen dat ze een paar uur alleen is. Buiten het opbouwen ook redelijk een ritme aanhouden. Je gaat dan een keer naar het toilet, de was ophangen enz, dus op die momenten bouw je al automatisch tijd op. En je kunt naar mij idee in week 1 ook rustig een half uurtje boodschappen gaan doen.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 04 Jun 2015 10:23

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

haha nee dat zou zielig zijn!!

Nog 38 nachtjes...
<<

Puuc

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 24 Feb 2015 13:09

Bericht 06 Jun 2015 09:17

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Van 9 tot 5 alleen zijn? Dat is voor een volwassen hond al te absurd voor woorden laat staan voor een pup!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 06 Jun 2015 09:37

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Bedankt voor je nuttige bijdrage Puuc.
<<

Anoniem140

Bericht 06 Jun 2015 09:40

Re: ik twijfel.. wanneer de hond halen?

Nou, puuc heeft wel een punt natuurlijk.
Mijn honden zijn nooit zo lang alleen, op lange dagen zorg ik dat er iemand komt om ze uit te laten zodat de dag ook een beetje gebroken word.
Een hond nooit alleen kunnen laten vind ik onzin, maar van te voren er van uit gaan dat dat allemaal heel makkelijk gaat is niet zo verstandig.
Mijn eerste hond brak echt de boel af, tot aan het kozijn aan toe, en die was dan maar een half uur alleen. Sommige honden kunnen dat gewoon echt niet.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers