Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dialect of niet?

<<

FruttiTutti

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 105

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:43

Bericht 27 Sep 2013 09:33

Re: Dialect of niet?

Fayebella schreef:Ik werk ook in de kinderopvang, maar bij ons is het beleid dat we tegen de kinderen Nederlands spreken en tegen ouders wat zij tegen ons spreken. Sommige ouders spreken Nederlands tegen ons en anderen dialect. Mocht een kind zich echt niet op zijn/haar gemak voelen in de groep en je merkt dat het kind het fijn om in het dialect aangesproken te worden, dan mag dit voor een bepaalde tijd. Tot het kind gewend is, daarna schakelen wij weer over naar het Nederlands. Meestal spreken we dan af dat 1 pm'er Nederlands blijft spreken en de andere dialect.


Wij wonen niet in een omgeving waar dialect gesproken wordt, dus is het eigenlijk nooit aan de orde. De ouders uit dit voorbeeld spreken verder geloof ik ook geen dialect thuis, maar dat weten wij niet zeker. Zij willen alleen dat de kinderen dus geen papa zeggen. Ik vind het persoonlijk nogal ver gaan om te 'verplichten' dat de leidsters of juffen hier in mee gaan. Waar ligt de grens, moeten we dan straks ook in het Frans, Duits, Turks en 'Verweggistans' gaan praten?
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 27 Sep 2013 09:40

Re: Dialect of niet?

Dat ben ik met je eens, een juf/begeleider/verzorger heeft toch juist deels de taak een kind 'klaar te maken' voor de maatschappij. Dan lijkt me ABN wel een eerste vereiste...
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 27 Sep 2013 16:24

Re: Dialect of niet?

Fruttitutti, ik ben het met je eens. Ik vind ook niet dat ze ons kunnen verplichten om dialect te gebruiken terwijl de voertaal Nederlands is. Inderdaad, waar houdt het op? Dat zij heit gebruiken, prima, maar wij gebruiken papa. Dat zouden zij ook moeten respecteren vind ik.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 27 Sep 2013 19:59

Re: Dialect of niet?

Mijn schoonouders praten wel west-fries, maar ik spreek sowieso gewoon abn. Ik kan niet eens plat west-fries praten.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 27 Sep 2013 20:58

Re: Dialect of niet?

Silver schreef:
Tangerine schreef:Fries! En op de psz en school leren ze Nederlands.


Dit dus.



Hier precies zo. Wij spreken beide Fries tegen ze, ze zitten bij een Nederlands sprekende gastouder en PSZ/school. Ik merk nu wel dat de oudste veel meer Nederlands tegen ons gaat praten.
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

Anoniem331

Bericht 27 Sep 2013 21:01

Re: Dialect of niet?

Audrey schreef:
Silver schreef:
Tangerine schreef:Fries! En op de psz en school leren ze Nederlands.


Dit dus.



Hier precies zo. Wij spreken beide Fries tegen ze, ze zitten bij een Nederlands sprekende gastouder en PSZ/school. Ik merk nu wel dat de oudste veel meer Nederlands tegen ons gaat praten.



Ja het Nederlands leren ze echt wel! Ik vind het ook grappig om te zien dat wanneer de kinderen samen spelen ze Nederlands praten. En gewoonweg Fries tegen elkaar spreken.
<<

Anoniem331

Bericht 27 Sep 2013 21:03

Re: Dialect of niet?

@Audrey, onze dames zijn nagenoeg even oud! Leuke leeftijd he?
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 27 Sep 2013 21:08

Re: Dialect of niet?

[quote="FruttiTutti"

Dan nog een vraagje; in hoe verre vinden jullie dat je als ouder, de leidsters van je kind(eren) kunt 'verplichten' mee te werken aan een dialect, die hij/zij zelf niet spreekt?

Het geval; een collega van mij vertelde onlangs dat ze een gezin op de groep heeft, waarvan de vader Fries is, en wilt dat de kinderen Heiti tegen hem zeggen. Echter verwacht hij ook van de groepsleiding dat zij dat zeggen (zwaai maar naar papa/Heiti, heeft papa/heiti dat voor jou gekocht? etc). Wanneer mijn collega hier mee de fout in gaat, krijgt ze (naar eigen zeggen) op een botte wijze toe gesnauwd dat het Heiti is en geen papa.[/quote]


Dat laat ik helemaal over aan de gastouder, wij praten zelf dus Fries met ze maar daar hoeft school oppas/opvang niet in mee te gaan. Dat leren ze thuis wel.
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

Audrey

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 212

Geregistreerd: 03 Sep 2013 12:20

Bericht 27 Sep 2013 21:10

Re: Dialect of niet?

@ tangerine; hele leuke leeftijd! Heerlijke wijsneusjes worden het, en echt al hele dametjes.
April 2009; Famke
Mei 2011: Jonkje
Januari 2015: Jonkje
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 27 Sep 2013 22:42

Re: Dialect of niet?

Mijn ouders spraken "vroeger" alleen dialect met hun ouders, niet tegen ons. Ik zal mijn kind het dialect van deze streek niet leren omdat ik het een verschrikkelijk dialect vind. Mijn vriend grapt weleens (die komt uit Zeeland en niet uit Overijssel) dat hij het hem dan wel zal leren maar ik hoop echt niet dat hij het leert. Ik vind het gewoon absoluut niet klinken en zal ook zeker niet mijn best doen om het hem te leren. Misschien dat bepaalde woorden er wel zijn ingeslopen maar over het algemeen kan (en ken) ik het dialect van deze omgeving niet eens (zo goed).
Afbeelding
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 28 Sep 2013 08:15

Re: Dialect of niet?

Ik vind het trouwens opvallend dat best veel forummers zo denigrerend over hun/een dialect praten, dat herken ik helemaal niet uit mijn omgeving. Hier is het meer uitzondering dan regel om je kinderen geen dialect te leren als je het zelf wel spreekt. Ik ben verbaasd dat er blijkbaar toch nogal wat mensen zijn die het juist geen meerwaarde vinden. Er gaat hier een wereld voor me open :P
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 28 Sep 2013 08:42

Re: Dialect of niet?

In mijn omgeving is het door dat Boekenbas project (taalstimulering en leesbevordering) behoorlijk omgegooid dat sinds de aanvang van dat project ouders met hun kinderen thuis gewoon Nederlands praten in plaats van dialect. Het is niet dat ze nu denigrerend praten over het dialect en ze praten zelf onderling en met anderen nog steeds dialect en schamen zich er zeker niet voor. En de kinderen zullen ook wel iets van het dialect opvangen maar het wordt door de scholen en dit project gewoon heel erg gestimuleerd om met kinderen thuis NL te praten.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 28 Sep 2013 08:44

Re: Dialect of niet?

Ik praat o.a. met mijn ouders altijd dialect en als mijn moeder naar mijn werk belt dan praat ik dan ook in dialect terug. Ik heb al heel wat verwonderde blikken gezien omdat mensen dat helemaal niet van mij verwacht hadden/dat niet bij mij vonden horen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem331

Bericht 09 Okt 2013 19:22

Re: Dialect of niet?

http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... nstig-uit-

Ik kom net een artikel tegen en dacht gelijk aan dit topic.
Blijkt maar dat er niks mis mee is (wellicht zelfs beter?) om kinderen 2 talig op te voeden.
<<

Anoniem331

Bericht 09 Okt 2013 19:23

Re: Dialect of niet?

Tangerine schreef:http://www.lc.nl/friesland/regio/article16287283.ece/Tweetaligheid-pakt-bij-peuters-gunstig-uit-

Ik kom net een artikel tegen en dacht gelijk aan dit topic.
Blijkt maar dat er niks mis mee is om kinderen 2 talig op te voeden.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers