Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waarom die smoesjes?

<<

Anoniem125

Bericht 27 Mei 2015 07:08

Waarom die smoesjes?

Wat ik me afvraag: waarom verzinnen zoveel vrouwen smoesjes wat betreft het kiezen voor flesvoeding? Ik hoor heel vaak een uitleg als: 'ik had niet genoeg borstvoeding', of: 'het lukte niet', maar feit is dat maar een heel klein percentage niet voldoende melk kan produceren en dat wanneer je je genoeg inzet het bij bijna iedereen wel lukt.

Kijk, dat je ervoor kiest om flesvoeding te geven, omdat je de energie/tijd/moeite die komt kijken bij borstvoeding niet wil nemen, prima! Maar waarom dat op zo'n gekke manier verantwoorden, waarom die smoesjes?
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2447

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 11:30

Bericht 27 Mei 2015 07:31

Re: Waarom die smoesjes?

Omdat vrouwen geen zin hebben om veroordeeld te worden, zich schamen, zich beter voor willen doen dan ze zijn, zoiets?
<<

anoniem213

Bericht 27 Mei 2015 07:32

Re: Waarom die smoesjes?

Cognitieve dissonantie.
<<

Anoniem163

Bericht 27 Mei 2015 07:50

Re: Waarom die smoesjes?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem163 op 28 Mei 2015 14:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Mei 2015 08:03

Re: Waarom die smoesjes?

Ik vind het verwonderlijker dat andere vrouwen zich daar dan weer druk over maken.
<<

Anoniem125

Bericht 27 Mei 2015 08:11

Re: Waarom die smoesjes?

Stofzuiger schreef:Mijn kinderen deden het niet de borst. Na de bevalling hebben ze gelijk een flesje gehad ivm lage bloedsuikerspiegel en door het rand-prematuur zijn lukte het ze niet qua energie. Heel jammer, wilde niks liever dat mijn kinderen aan de borst voeden.
Iedere vorm van inzet van mijn kant faalde. En aan inzet ontbrak het me echt niet.

Dan kun je toch kolven?
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 27 Mei 2015 08:14

Re: Waarom die smoesjes?

Omdat mensen zoals jij flesvoedende moeders het gevoel (kunnen) geven om excuses te verzinnen omdat je doet voorkomen dat flesvoeding iets vreselijks is? Daarom?

Als je het zo prima vindt dat iemand voor flesvoeding kiest, waarom maak je je dan druk om de "smoesjes" en open je dit topic?
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 27 Mei 2015 08:16

Re: Waarom die smoesjes?

Waarom zouden vrouwen die het teveel moeite vinden dat zo nodig moeten toegeven? Ben je bang dat jij als "doorzetter" anders te weinig veren in je reet krijgt, dat mensen ten onrechte denken dat het bij jou alleen een kwestie van geluk is?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

ChiQ

Bericht 27 Mei 2015 08:19

Re: Waarom die smoesjes?

[quote="Susan"]Waarom zouden vrouwen die het teveel moeite vinden dat zo nodig moeten toegeven? Ben je bang dat jij als "doorzetter" anders te weinig veren in je reet krijgt, dat mensen ten onrechte denken dat het bij jou alleen een kwestie van geluk is?[/quote]


Eens. Nougat, iedereen is anders he? Wist je dat. Mensen verantwoorden zich ook gewoon omdat dat netjes is in sommige gevallen. En als die vrouwen zeggen dat het niet lukt, neem jij dat dan gewoon als waar aan ipv belerend te zijn en te zeggen dat: 'als je had doorzet, bla bla'. Soms kan je beter je schouders ophalen en verder gaan met de orde van de dag.
<<

Anoniem205

Bericht 27 Mei 2015 08:20

Re: Waarom die smoesjes?

Omdat ik geen zin heb om me aan mensen zoals jij te moeten 'verantwoorden' waarom mijn kind de fles krijgt. Mijn keuze, mijn beslissing. Accepteer dat maar. Wie ben jij om daarover te oordelen.
<<

Anoniem280

Bericht 27 Mei 2015 08:25

Re: Waarom die smoesjes?

Ik heb hier niet smoesjes voorvhoeven te verzinnen.
Doordat ik een pittige bevalling heb gehad, veel blied verloren, had ik zelf de kracht niet.
Daarbij, mijn kunderen zijn te vroeg geboren.
Ik gaf ze de borst, maar zuigreflex hadden ze amper, dit door hun prematuur zijn.
Hierdoor gekolfd, kreeg er heel weinig productie mee.
Zat tussen de couveuses te kolven, nog weinig productie, ik had zelfs te weinig voor 1 kind.
En het koste mij ook nog eens ontzettend veel energie omdat ze in de couveuse lagen en ik er iedere dag 1 of 2 keer heen ging om ze te voeden/kolven verzorgen. Ik ging er zelf aan onderdoor.
Wat had ik liever, nu 100% voor moedermelk gaan en mij volledig uitputten? En zo doorgaan als de meiden ook thuis kwamen?
Nee. Ik heb daarom flesvoeding gekozen.
Is geen smoes, want heb mij er meer dan 100% voor ingezet om borstvoeding te geven.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 27 Mei 2015 08:26

Re: Waarom die smoesjes?

Ik zie dat je kraamtijd weer voorbij is? Alles zal vast op rolletjes lopen wat betreft bv gok ik?
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 27 Mei 2015 08:30

Re: Waarom die smoesjes?

Steep schreef:Ik zie dat je kraamtijd weer voorbij is? Alles zal vast op rolletjes lopen wat betreft bv gok ik?


Ghehe, dit dacht ik ook direct toen ik het topic opende ;)
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 27 Mei 2015 08:33

Re: Waarom die smoesjes?

Nou Nougat, het kan dus echt zo zijn dat het moeizaam gaat. Ik heb tien weken borstvoeding afgekolfd, maar dat ging echt moeizaam, ik kon mijn baby's net bijhouden qua voeding en had niks over. Ik moest ook telkens heel erg mee masseren en drukken als het ware tijdens het kolven. Toen mijn baby's thuis kwamen heb ik heel snel besloten om flesvoeding te gaan geven omdat ze waarschijnlijk niet voldoende binnen zouden krijgen als ze aan de borst zouden drinken. Als ik voldoende productie had gehad, was ik zeker met borstvoeding doorgegaan, maar het ging dus echt moeizaam. Mijn borsten waren ook nauwelijks groter geworden tijdens de zwangerschap. Ik ben zelf erg trots dat ik die tien weken volgehouden heb en ze de basis aan borstvoeding heb kunnen geven.
<<

Bonheur

Noob

Berichten: 157

Geregistreerd: 25 Dec 2014 18:42

Bericht 27 Mei 2015 08:34

Re: Waarom die smoesjes?

Gewoon voor de wijzende vingers! Het is schijnbaar nogal een hype dat de bvmaffia's graag de flesvoedingmoeders bekritiseren!
Laat iedereen gewoon lekker zelf beslissen wat ze graag doen.

Ik heb ook bv gegeven maar van korte duur omdat mijn dochter zo klein was (2500gram) dat het voor haar te vermoeiend was en daardoor te weinig binnen kreeg. En ja ik had kunnen kolven maar ik was kapot van de zwangerschap en bevalling dat ik daar echt geen zin in had.
<<

Anoniem163

Bericht 27 Mei 2015 08:36

Re: Waarom die smoesjes?

Nougat schreef:
Stofzuiger schreef:Mijn kinderen deden het niet de borst. Na de bevalling hebben ze gelijk een flesje gehad ivm lage bloedsuikerspiegel en door het rand-prematuur zijn lukte het ze niet qua energie. Heel jammer, wilde niks liever dat mijn kinderen aan de borst voeden.
Iedere vorm van inzet van mijn kant faalde. En aan inzet ontbrak het me echt niet.

Dan kun je toch kolven?
Dat heb ik ook 9 maanden gedaan. Maar ik wilde aangeven dat het ondanks inzet gewoon niet altijd lukt.
<<

Anoniem280

Bericht 27 Mei 2015 08:39

Re: Waarom die smoesjes?

Ik heb trouwens niet zelf de beslissing genomen. Verpleging en zelfs de lactatiekundige raden mij aan om ermee te stoppen, omdat ze zagen dat ik aftakelde.
Maar ow wat heb ik mij de eerste week schuldig gevoeld toen ik geen bv meer gaf.
En nog voel ik mij er soms schuldig aan.
Want wat had ik graag bv gegeven.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 27 Mei 2015 08:40

Re: Waarom die smoesjes?

Is "het lukte niet" een smoes dan?
Hier lukte het niet. Met als reden dat ik het zelf mentaal niet trok.
Ik vind dat geen smoes.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 27 Mei 2015 08:47

Re: Waarom die smoesjes?

Ik vind dat iedereen zelf moet weten of ze voor bv of fv kiezen, en of ze daar wel of niet eerlijk over zijn qua redenen. Al ben ik het er wel mee eens dat smoesjes wat mij betreft ook niet nodig zijn, zelf zie ik er in elk geval het nut niet van in. Maar toch kan ik het me aan de andere kant wel weer voorstellen ook, als je hoort dat andere moeders soms heel veroordelend kunnen zijn. Dat is ook niet leuk, en ik snap wel dat sommige moeders zich daardoor aangevallen voelen.

En het kan ook echt dat de bv niet lukt. Bij de jongste is het echt op het nippertje nog gelukt, had alles geprobeerd (lactatiekundige erbij, gewoon kolven, powerkolven, supplementen / kruiden gebruikt en ga zo maar door). Toch dronk hij slecht en ik kreeg mijn productie niet omhoog. Als het niet snel verbeterd was dan had ik in elk geval deels over gemoeten op fv, terwijl ik wel alles geprobeerd had. Wat het nu uiteindelijk was waardoor het ineens wel ging, ik weet het niet, maar het kwam precies op tijd.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 27 Mei 2015 09:10

Re: Waarom die smoesjes?

Bij mij was het echt geen smoesje... vind het ook raar dat je daar dan van uit gaat. Ik heb 3 weken gekolfd, met als record een keer 60 cc, voor twee kinderen, die beide 12 keer per dag via de sonde voeding kregen. Ik zou niet weten waarom ik er over zou liegen.
Ik merk het in mijn omgeving ook echt niet dat mensen er om liegen, sommige zeggen ook gewoon dat ze het geprobeerd hebben ze het een hoop gedoe vonden en zijn gestopt en daarom bij een volgende meteen voor de fles kiezen... Ieder zijn keuze toch.
:heart: :heart: 2011
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 27 Mei 2015 09:15

Re: Waarom die smoesjes?

Nougat schreef:Wat ik me afvraag: waarom verzinnen zoveel vrouwen smoesjes wat betreft het kiezen voor flesvoeding? Ik hoor heel vaak een uitleg als: 'ik had niet genoeg borstvoeding', of: 'het lukte niet', maar feit is dat maar een heel klein percentage niet voldoende melk kan produceren en dat wanneer je je genoeg inzet het bij bijna iedereen wel lukt.

Kijk, dat je ervoor kiest om flesvoeding te geven, omdat je de energie/tijd/moeite die komt kijken bij borstvoeding niet wil nemen, prima! Maar waarom dat op zo'n gekke manier verantwoorden, waarom die smoesjes?


Het klopt dat, fysiologisch gezien, inderdaad vrijwel alle vrouwen borstvoeding kunnen geven. Toch ken ik veel vrouwen die alles op alles hebben gezet om de borstvoeding te doen slagen, maar waarbij het niet gelukt is. En dat begrijp ik helemaal. Veel vrouwen weten niet wat te verwachten bij een kindje aan de borst en normaal drinkgedrag. Dat veel zorgverleners (inclusief lactatiekundigen IBCLC die écht niet allemaal even kundig zijn) ook niet meer weten hoe borstvoeden nou eigenlijk gaat, helpt ook niet bepaald. Onder "het is niet gelukt" zit vaak al genoeg verdriet zonder opmerkingen als 'maar bijna alle vrouwen kunnen toch borstvoeding geven'. Er speelt meer mee in 'lukken' dan alleen de fysiologie van een vrouwenlichaam.
februari 2012
november 2015
<<

Fender

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 747

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:01

Bericht 27 Mei 2015 09:16

Re: Waarom die smoesjes?

Nou, hier kwam er een druppel uit. Dat was het dan ook. Nu mocht de kleine ook geen borst omdat ze precies wilden zien wat erin ging. Ze mocht ook niet meer dan zoveel cc per voeding ivm de belasting van de bloedsomloop. En toen ze na 8 dagen dan eindelijk naar huis mocht, kreeg ik stuwingen en begon de melk te stromen als ze huilde. Maar ik moest toch verder gaan met flesjes ivm het hartje.
The day my heart grew a little more...17-09-2014
<<

anoniem213

Bericht 27 Mei 2015 09:18

Re: Waarom die smoesjes?

Stofzuiger schreef:
Nougat schreef:
Stofzuiger schreef:Mijn kinderen deden het niet de borst. Na de bevalling hebben ze gelijk een flesje gehad ivm lage bloedsuikerspiegel en door het rand-prematuur zijn lukte het ze niet qua energie. Heel jammer, wilde niks liever dat mijn kinderen aan de borst voeden.
Iedere vorm van inzet van mijn kant faalde. En aan inzet ontbrak het me echt niet.

Dan kun je toch kolven?
Dat heb ik ook 9 maanden gedaan. Maar ik wilde aangeven dat het ondanks inzet gewoon niet altijd lukt.

Ik vind het zo knap dat je dat negen maanden hebt volgehouden voor een tweeling.
<<

Anoniem216

Bericht 27 Mei 2015 09:26

Re: Waarom die smoesjes?

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 18 Okt 2017 10:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 27 Mei 2015 10:01

Re: Waarom die smoesjes?

Tjonge Nougat ben je er weer met je bekrompen gedachten en een inlevingsvermogen van een hersenloze vinvis?? Er zijn echt vrouwen die dolgraag borstvoeding hadden willen geven, maar waarbij de omstandigheden dusdanig zijn, dat het gewoon niet mogelijk is!!

Ik heb alles op alles gezet om BV te kunnen geven, maar helaas is het niet gelukt! Nadat ik na 4 dagen bijkwam op de IC is mij afgeraden om BV te geven. Ik ben tegen het advies ingegaan en heb zelfs op de IC gekolfd, maar er kwamen maar een paar druppels uit.

Ik moest wel stoppen voor mijn eigen herstel en gezondheid, dus het is zeker niet vanzelfsprekend dat elke vrouw BV kan geven! Bovendien zou mijn kindje mijn voeding de eerste maanden niet mogen hebben omdat ik aan de nierdialyse lag en die stoffen en andere medicatie nou niet bepaald geschikt zijn voor een baby!

Voor de rest vind ik het absurd dat iemand zich moet verantwoorden voor de keus van BV of FV. Laat iedereen lekker zelf beslissen wat die wil!

En waarom vrouwen smoesjes verzinnen.... Omdat ze meestal geen zin hebben in van die veroordelende zogenaamd "perfecte" mensen zoals jij Nougat!
Afbeelding

Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers