Rubriek W&S#22: Leven en werken op zee.
Ik werk als assistant shore excursions manager (dit wordt meestal afgekort tot shorex, voorde rest van dit stuk zal ik voornamelijk deze afkorting gebruiken) op een cruiseschip (EenAmerikaanse rederij varend onder de Nederlandse vlag). Dit houdt in dat ik in een team van 3 of 4 personen alles regel rondom de excursies die passagiers aan wal kunnen maken. De verkoop, passagiers informeren,klachten afhandeling, contact met touroperators, brochures/flyers maken, presentaties maken etc. Op havendagen zorgen we er ook voor dat iedereen op tijd in de juiste bus komt. Dit klinkt vrij simpel, maar om 500-900 man binnen een paar uur van het schip te krijgen is nog een behoorlijke klus. Helemaal in de havens waar je niet zo het schip af loopt maar waarbij er shuttlebussen naar een terminal of tenders (de reddingsboten van het schip) nodig zijn om passagiers bij de bussen te krijgen.
Verder wordt ook verwacht dat ik regelmatig mee ga met excursies om deze te evalueren en natuurlijk om de excursies zelf te leren kennen. Dat maakt het beantwoorden van vragen een stuk makkelijker.
Met welke doelgroep werk ik?
De mensen die bij ons varen zijn vaak wat ouder, tussen de 50-100. Veel van onze passagiers zijn van Amerikaanse of Canadese afkomst. Maar veel is afhankelijk van het vaargebied. Het schip waar ik bijvoorbeeld tijdens mijn afgelopen contract op werkte had ook veel Duitse en Zuid Amerikaanse passagiers. Door de Nederlandse achtergrond van mijn werkgever hebben we ook altijd een redelijke groep Nederlandse passagiers aan boord.
Hoe lang de passagiers aan boord blijven is afhankelijk van onze vaarroute. Tijdens mijn vorige contract was dat voornamelijk in Zuid Amerika, deze cruises duurden meestal 14 dagen,sommige 18 dagen. We krijgen dus na 14/18 dagen een nieuwe groep mensen aan boord. Tijdens mijn komende contract varen we hoofdzakelijk in Alaska, hier krijgen we elke week nieuwe passagiers aan boord.
Hoe ben ik hier terecht gekomen?
Een paar jaar geleden zag ik online een oproep voor Nederlandstalige medewerkers bij deze rederij . Er werden toen alleen mensen gezocht voor de entertainment afdeling en zo kwam ik in de kinderanimatie terecht. Echt heel leuk vond ik dat niet, vooral omdat er erg weinig kinderen aan boord zijn bij deze rederij. Aan boord heb ik mijn vriend leren kennen en zo ben ik blijven hangen. Al vrij snel ben ik gaan informeren naar het werken bij shorex (shore excursions). Ik was alleen niet de enige met interesse in deze baan. Aan boord is het één van de meest gewilde functies. Ik heb uiteindelijk in 1,5 jaar meerdere mails gestuurd voor ik een sollicitatiegesprek kon houden. In die tijd ben ik regelmatig mee blijven varen en heb toen al regelmatig mee geholpen bij Shorex om een indruk van het werk te krijgen en om excursies te leren kennen. Ons hoofdkantoor zit in Seattle, dus mijn sollicitatiegesprek ging telefonisch (en in het Engels). Na het gesprek heeft het nog ruim een maand geduurd voordat ik te horen kreeg dat ik een contract kon krijgen op hetzelfde schip als waar mijn vriend werkt. Daarna moest er nog een medische keuring worden gedaan en moesten de visa worden geregeld. Zodra dat allemaal rond was kon ik echt aan de slag.
Hoe ziet mijn werkdag eruit?
Hoe mijn werkdag eruit ligt eraan of het een havendag of een zeedag is. Op een havendag beginnen we in de ochtend met de dispatch (ontscheping) van alle passagiers die een excursie bij ons geboekt hebben. Als dat gedaan is zijn er vaak nog wat kleine dingen die gedaan moeten worden op kantoor, of als er tijd is ga ik zelf met een excursie mee. Hierna ben ik dan vrij tot we die middag weer openingsuren van onze desk hebben.
Op zeedagen hebben we in principe alleen desk uren,die tijd zijn we open voor passagiers die excursies willen boeken,vragen hebben of klachten hebben. Verder regelen we dan veel van onze administratieve werkzaamheden. Aan het begin van de cruise is het vooral druk met het helpen van klanten, aan het eind van de cruise zijn we vooral druk met het voorbereiden van al het materiaal voor de komende cruise.
Het komt er op neer dat ik dagen maak van maar 4-6 uur, maar er zijn zeker ook dagen waarop ik 10-12 uur werk. En het werk gaat 7 dagen per week door zolang mijn contract duurt (wat bij mij circa 6 maanden is). Een dag vrij zit er niet in als ik aan boord ben.
aan het werk in Machu Picchu
Wat zijn de leukste dingen van dit werk?
Behalve dat ik zelf veel van de wereld zie en de kans heb hele bijzondere dingen mee te maken vind ik het heel bijzonder om onderdeel te zijn van een team dat mensen een hele bijzondere vakantie mee kan laten maken. Ik krijg veel verhalen te horen van mensen die door onze excursies dromen uit hebben kunnen laten komen. Tijdens mijn afgelopen contract zaten we bijvoorbeeld in een gebied waar veel pinguïns leven, om die in het echt te zien is iets wat voor veel mensen op een bucketlist stond. Voor mezelf vond ik het heel bijzonder om mee te mogen naar Machu Picchu en echt te zien dat het voor velen een lang gekoesterde droom was om daar naar toe te gaan. Hetzelfde met Antarctica. Dat ik op zulke plekken komt maakt het voor mij echt een droombaan.
Wat is minder leuk aan het werk?
Het lange weg zijn spreekt natuurlijk vanzelf, mijn contracten zijn rond de 6 maanden,en het is best zwaar om zo lang van huis te zijn.
Als je aan boord zit word je behoorlijk geleefd, je bent geen dag vrij en zodra je in passagiersgebieden komt moet je in uniform en ben je dus beschikbaar voor passagiers. Ik vind het soms behoorlijk lastig om beleefd te blijven als ik bijvoorbeeld in de rij sta voor mijn eten en ik allemaal vragen krijg waar mijn hoofd op dat moment totaal niet naar staat.
Ook mis ik het kunnen gaan en staan waar ik wil behoorlijk. Je bent aan boord toch beperkt in wat je kunt doen en waar je heen kunt gaan.
Een ander groot nadeel vind ik slecht weer, ik word zelf vrij makkelijk zeeziek maar als crewmember wordt er wel verwacht dat je er gewoon bent en je werk doet. En het is gewoon niet prettig werken als je heen en weer wordt geschud. Gelukkig kunnen we makkelijk pillen krijgen tegen zeeziekte. Ook passagiers kunnen deze krijgen. Verder zie je op zulke dagen veel mensen goene appels eten en ginger ale drinken, er wordt gezegd dat dit helpt. Ik hou het bij de pillen waarvan ik zeker weet dat het werkt. Op zulke dagen is het aan de desk wel een stuk rustiger door passagiers die ook ziek zijn. Door het gebied waar ik de afgelopen maanden was met het schip (rondom kaap hoorn) komt het regelmatig voor dat er veel passagiers zeeziek zijn.
Welke extra taken heb ik aan boord?
Aan boord is ook de veiligheid een extra taak van elk bemanningslid. Bemanningsleden hebben regelmatig brand en evacuatie oefeningen. Veel bemanningsleden hebben een specifieke taak in geval van nood. Zo ben ik (assistant) boat commander, dit houdt in dat ik verantwoordelijk ben voor 1 van de reddingsboten in geval van nood. Hier hebben we regelmatig oefeningen in, waarbij we ook echt het water in gaan met de boten.
Hoe is het leven aan boord?
Het leven aan boord is een apart iets. Niet iedereen kan er tegen, je kan vaak alleen maar voor korte tijd van het schip af en je bent nooit echt weg van je werk. Je collega's zijn ook de mensen waar je 's avonds mee gaat eten en later weer mee naar de bar gaat of naar 1 van de shows of naar de gym. Daar moet je tegen kunnen.
Op dagen dat ik niet lang hoef te werken breng ik meestal tijd door in de gym, of ik lees gewoon een boek/ kijk een film in mijn hut (ik heb een hut/kamer voor mezelf, in veel andere functies komt het voor dat je je hut moet delen).
Als het een havendag is en ik niet mee ga ga ik ook vaak even de wal op om rond te lopen in het dorp of de stad waar we die dag zijn)
Er wordt altijd wel veel gedaan voor de bemanning. We mogen naar de shows die in de avond worden gegeven,eten mogen we in passagiers restaurants, we kunnen gebruik maken van de gym. En groot voordeel voor mij en mijn vriend is dat we met elkaar mee mogen varen. Er worden ook regelmatig crewparty's, crewbingo en crew raffles (een soort loterij) georganiseerd.
Mijn vriend en ik leven en werken natuurlijk ook regelmatig samen aan boord. Zelf vind ik het erg prettig om iemand aan boord te hebben waar je gewoon alles bij kwijt kan en waar je ook even tegen kan klagen over je werk. We werken in hele verschillende afdelingen (hij zit in de machinekamer) waardoor we qua werk eigenlijk niks met elkaar te maken hebben. Wat voor ons wel lastig is, is dat we compleet verschillende werktijden hebben. Mijn vriend werkt in de nacht en ik overdag, hierdoor hebben we niet altijd veel tijd samen. Maar we proberen tijd te maken om samen te lunchen of samen de wal op te gaan. Nu ik zulke lange contracten heb komt het ook regelmatig voor dat mijn vriend met mij meevaart (als passagier) en dan hebben we gewoon veel tijd samen.
Meest bijzondere gebeurtenissen?
Het meest bijzondere is, heel afgezaagd, natuurlijk dat ik mijn vriend heb leren kennen aan boord. Maar de meeste bijzondere dingen die ik door mijn werk heb kunnen doen zijn het bezoeken van Machu Picchu,zwemmen met dolfijnen, door Antartica varen en het zien van pinguins in hun natuurlijke omgeving.
Het meest bijzondere met passagiers is voor mij ook de trip naar Machu Picchu geweest. Dat was voor iedereen die mee was een lang gekoesterde droom. Het was heel bijzonder om hun reactie te zien toen we daar waren. Doordat dit een meerdaagse excursie is heb je ook veel meer de kans om de mensen te leren kennen op een hele andere manier dan alleen op het schip.
Maak je veel vervelende dingen mee tijdens je werk?
Eigenlijk niet, ik kan me er erg weinig herinneren. Het komt wel voor dat we hele ontevreden en onredelijke ontevreden passagiers aan onze desk krijgen. Maar zulke situaties worden eigenlijk altijd afgehandeld door de manager. In hun woede worden passagiers wel eens persoonlijk wat niet altijd prettig is.
Met een cruise kan het altijd voorkomen dat we om één of andere reden een haven moeten annuleren. Dit wordt vaak op het allerlaatste moment besloten, als dit gebeurd kan het voorkomen dat we al een groot deel van de passagiers in het theater hebben zitten. Voor die mensen is het natuurlijk heel naar als ze helemaal klaar zijn om te gaan en ineens te horen krijgen dat het die dag niet doorgaat. De meesten reageren goed, maar een deel ook niet. Aangezien ik meestal degene was die in het theater het woord voerde heb ik heel wat verwensingen en geschreeuw over me heen gekregen. Leuk is anders, maar de teleurstelling van de mensen is natuurlijk te begrijpen.
Met een cruiseschip vaar je toch altijd in mooi weer gebieden?
Was het maar waar. Ik ben zelf bijvoorbeeld nog nooit echt in de Caribean geweest. Doordat ik op hetzelfde schip als mijn vriend wil varen zit ik 'vast' op 1 schip. Een schip dat in de winter hoofdzakelijk in Zuidelijk Zuid Amerika vaart en in de zomer in Alaska. Niet echt mooi weer dus.
Ook denken mensen vaak dat je op heel veel verschillende plekken komt met een schip. In principe is dat ook zo, maar we varen vaak dezelfde route. In mijn komende contract komen we bijvoorbeeld 1 keer per week in Juneau en 1 keer per week in Ketchikan, de eerste 4 maanden van mijn contract varen we steeds hetzelfde rondje. Dit was ook zo tijdens mijn laatste contract, alleen de eerste en laatste maand van dat contract hebben we een andere route gevaren.
Hoe lang houden mensen dit werk vol?
Dat is heel moeilijk te zeggen, vaak is dit erg afhankelijk van de functie. Er zijn mensen die al 35 jaar of langer voor dit bedrijf varen. De meesten houden het 2 tot 5 jaar vol in mijn functie. Het is natuurlijk een baan die lastig te combineren is met een gezinsleven, veel mensen stoppen dan ook zodra ze een serieuze relatie krijgen of aan een gezin willen beginnen. Veel mensen stoppen ook doordat ze te veel van thuis missen. Dat is iets waar ik zelf ook moeite mee heb. Volgend jaar gaat een goede vriendin van me trouwen, of ik erbij kan zijn is nog maar de vraag. Mijn contracten duren 6 maanden, de vakantie ertussen wisselt. Nu heb ik bijvoorbeeld 1,5 maand vrij, normaal hebben we na een contract van 6 maanden een vakantie van 2 maanden.
Nu klinkt die 6 maanden al lang, maar er zijn ook veel mensen aan boord met contracten van 9-11 maanden met een veel zwaardere baan. Kortere contracten komen ook voor. Mijn vriend heeft bijvoorbeeld contracten van 3 maanden en dan 3 maanden vrij. Hierdoor is het voor ons vrij lastig om echt gelijklopende contracten te krijgen, maar het bedrijf probeert er wel rekening mee te houden. Nu heb ik het geluk dat mijn vriend een hoge functie/rang aan boord heeft en er daardoor meer rekening mee wordt gehouden dat we samen varen (niet voor alle koppels is het makkelijk om samen te varen). Maar er moet natuurlijk wel net een plek vrij zijn voor mij in de planning. Ik probeer aan boord al mijn volgende contract te regelen, zodat ik me daar in mijn vakantie niet druk om hoef te maken.
Extra vragen beantwoord ik graag. Maar zaterdag (30 mei) vlieg ik weer naar het schip. Aan boord hebben we alleen traag, betaald internet.Dus heel veel online ben ik daarna niet meer.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?
Deel 1: Docent basisonderwijs en student gymopleiding
Deel 2: Verpleegkundige spoedeisende hulp
Deel 3: Medewerker grand cafe
Deel 4: Volg je hart en maak van je passie je baan
Deel 5: Orthoptist
Deel 6: Actuaris
Deel 7: Projectmanager
Deel 8: Pedagogisch Medewerker
Deel 9: Longfunctieanalist
Deel 10: Fotograaf
Deel 11: Docent wiskunde op een middelbare school
Deel 12: Burgemeester van Zeg maar Yes
Deel 13: Callcentermedewerker
Deel 14: Werken in het buitenland
Deel 15: Jeugdvakantiewerk
Deel 16: Vrijwilliger bij Stichting Earlybirds
Deel 17: vrijwilliger bij stichting Hoogvliegers
Deel 18: Je droom volgen met een master aan het bed
Deel 19: Psycholoog in de GGZ
Deel 20: Gastouder aan huis
Deel 21: Schrijven