Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vriendinnen aanspreken met tante

<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 10:46

Vriendinnen aanspreken met tante

Hoe doen jullie dat?

Mijn kinderen zeggen tegen mijn vriendinnen tante. Ik vind dat een vorm van respect en geeft een band aan.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Mei 2015 10:47

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Nog geen kinderen, maar ik ben het met je eens.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 20 Mei 2015 10:48

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik ook nog geen kinderen maar zou het denk ik ook zo doen.
<<

Anoniem130

Bericht 20 Mei 2015 10:53

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Geen kinderen, maar wel een mening. Ik ben het met je eens. Ik ben ook zo opgevoed vroeger en ben dat later met mijn kinderen ook van plan. Ik vind het vrij brutaal overkomen als kinderen volwassenen bij de voornaam aanspreken.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mei 2015 10:55

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik doe dat niet zo, veel volwassenen in mijn familie willen zelf helemaal niet met oom of tante worden aangesproken (en ik vind dat niet brutaal overkomen, ik vind het belangrijker wat de aangesprokene wil dan wat de buitenwereld vindt), dus die gewoonte is er niet zo, dan doe ik dat ook niet met vriendinnen, tenzij ze er zelf op staan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem193

Bericht 20 Mei 2015 10:56

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Mijn kinderen zeggen geen tante tegen mijn vriendinnen. Het zijn toch ook geen tantes. Ze noemen ze gewoon bij de voornaam. Dat is ook wat mijn vriendinnen willen.
<<

dream

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 161

Geregistreerd: 04 Sep 2013 16:43

Bericht 20 Mei 2015 10:58

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

mijn zoontje zegt alleen tegen mijn broertje en zus, oom en tante.
dat heeft toch iets speciaals.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Josephine

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 575

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:28

Bericht 20 Mei 2015 10:59

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Hier geen kinderen maar zei toevallig gisteren nog tegen een vriendin dat ze maar snel zwanger moest worden want dan kon ik 'tante' worden.

Dit was tijdens een verhaal over haar neefje. Natuurlijk bepaal ik niet wanneer ze zwanger moet worden en weet ook dat zij deze opmerking best kon hebben. Kreeg dan ook als antwoord, Anders ga jezelf lekker broeden haha.
Trotse moeder van 2 prachtige meiden, 17-12-2015 & 10-05-2017
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 20 Mei 2015 11:01

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Heb geen kinderen maar als ik die zou hebben dan zou ik graag willen dat ze mijn vriendinnen gewoon met de voornaam aanspreken. Mijn zusje is dan de enige tante.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Geel

Bericht 20 Mei 2015 11:03

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

De kinderen van mijn vriendinnen noemen mij bij de voornaam. Ik ben hun tante niet.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 20 Mei 2015 11:04

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Nee, ik vind dat niet nodig. Mijn dochter heeft twee echte tantes, die ze overigens met alleen de voornaam aanspreekt. Mijn vriendinnen spreekt ze ook met de voornaam aan. Het zijn haar tantes niet. Dan leert ze de betekenis van het woord tante of oom ook niet echt. Ik vind het niet een teken van extra respect of een bepaalde band. Ze kunnen nog zo netjes tante zeggen en verder erg respectloos doen. Respectvol tegen iemand praten zegt mij meer in ieder geval.

De vriend van mijn zusje is Antilliaans, hij noemt mij tegenover mijn nichtje (dochtertje van hem en mijn zusje dus) weleens 'tantie'. Oh, ik vind dit zo erg, hahah! Het is niet zo dat ze graag willen dat nichtje mij zo gaat noemen hoor, hij doet het uit automatisme. Is iets typisch Antalliaans denk ik.
<<

Patsy

Bericht 20 Mei 2015 11:07

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Hier worden alleen de ooms en tantes met oom en tante aangesproken, vrienden en vriendinnen gewoon met de voornaam. Ik wordt door kinderen van vriendinnen ook gewoon met mijn voornaam aangesproken.

Met respect vind ik dat weinig te maken hebben.
<<

Anoniem147

Bericht 20 Mei 2015 11:08

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik vind een vriendin een vriendin, dus geen tante. Nu is het in mijn omgeving ook niet 'gebruikelijk' om tante te zeggen tegen echte tantes. Ik heb mijn tantes altijd gewoon bij de voornaam genoemd en mijn neefjes (kinderen van mijn zus) noemen ons ook gewoon bij de voornaam (mijn man en ik dan in hun geval dus).

De enige die ik bij de 'familie' naam noem zijn 'Mamma, Papa, Oma en Opa (al zijn die beide overleden). Mijn zus noem ik ook niet Zus 'Toos' ofzo. Gewoon 'Toos' haha.
<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 11:09

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Whatever schreef:Ik ben ook zo opgevoed vroeger en ben dat later met mijn kinderen ook van plan. Ik vind het vrij brutaal overkomen als kinderen volwassenen bij de voornaam aanspreken.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Zo heb ik het van huis ook geleerd.
<<

Anoniem313

Bericht 20 Mei 2015 11:10

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Katrien schreef:Hier worden alleen de ooms en tantes met oom en tante aangesproken, vrienden en vriendinnen gewoon met de voornaam. Ik wordt door kinderen van vriendinnen ook gewoon met mijn voornaam aangesproken.

Met respect vind ik dat weinig te maken hebben.


Precies dit. En daarnaast, volgens mij bepaalt de aagesprokene hoe hij of zij wordt genoemd. Ik zou het vreemd vinden als ik tante Caulfield zou worden genoemd door iemand anders dan mijn neefje.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 20 Mei 2015 11:11

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Zeggen jullie kinderen dan ook u? Of 'mevrouw ...' tegen bijvoorbeeld de buren of kennissen?
<<

Anoniem304

Bericht 20 Mei 2015 11:14

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Parisienne schreef:Zeggen jullie kinderen dan ook u? Of 'mevrouw ...' tegen bijvoorbeeld de buren of kennissen?

Dan kan je toch gewoon Buurvrouw Jannie zeggen?

Mag ik het konijntje van Buurvrouw Jannie komen aaien? Oh, dat is zo makkelijk aan het Fries. Ik weet dat veel van jullie het raar vinden, maar als je 'u' te afstandelijk vindt, is dit zo`n goede optie haha!
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 20 Mei 2015 11:14

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Hier worden de ooms en tantes bij de voornaam genoemd zonder het woordje oom of tante ervoor. Ik heb zelf ervaren dat het gebruik van die twee woordjes een soort afstand creëert en heb dit als onprettig ervaren. Natuurlijk zullen we thuis wel steeds blijven benoemen dat het ooms en tantes zijn.

Ook vrienden/vriendinnen worden gewoon bij de voornaam aangesproken.
<<

Anoniem219

Bericht 20 Mei 2015 11:15

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Alibi schreef:Mijn kinderen zeggen geen tante tegen mijn vriendinnen. Het zijn toch ook geen tantes. Ze noemen ze gewoon bij de voornaam. Dat is ook wat mijn vriendinnen willen.



Hier precies zo
<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 11:15

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Tegen de buurvrouw zeggen ze gewoon buurvrouw haha.

En ik ben inderdaad een voorstander van u zeggen, maar dat zit er nog niet helemaal in.
Tegen mij hoeven ze geen 'u' te zeggen. Mijn ouders spreek ik zelf wel aan met 'u' en niet met jij.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 20 Mei 2015 11:20

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Mijn dochter had overigens al vrij snel de beleefdheidsvormen door. In de supermarkt sprak ze van jongs af aan al vrijwel iedere onbekende aan met 'u', 'dankuwel', 'meneer/mevrouw', enz.

Nu doet ze het af en toe naar ouderen ook automatisch. Oma (mijn stiefmoeder, 45 jaar oud) schrok laatst toen N. haar u noemde. Ze zei ook: "Ik voelde me ineens zó oud! En dat precies terwijl we bovenin een heel hoog klimnet aan het klimmen waren samen." Hahah!

Van mij hoeft het niet, van mijn ouders en stiefouders al helemaal niet. N. noemt hen ook 'oma/opa *voornaam*'.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 20 Mei 2015 11:20

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Whatever schreef:Geen kinderen, maar wel een mening. Ik ben het met je eens. Ik ben ook zo opgevoed vroeger en ben dat later met mijn kinderen ook van plan. Ik vind het vrij brutaal overkomen als kinderen volwassenen bij de voornaam aanspreken.


Maar... je kan toch niet iedereen oom en tante noemen?
Ik heb een hoop vriendinnen en B spreekt die gewoon aan met hun voornaam, ik zie daar niets brutaals in eigenlijk.
Wat zou ze dan moeten zeggen?
<<

Anoniem147

Bericht 20 Mei 2015 11:22

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Dat vind ik altijd een lastige. De familie van mijn vader is ontzettend informeel, open en humoristisch (ohja en ze praten bijna allemaal heel hard haha), het zou heel 'raar' voelen als ik die met u zou aanspreken. De familie van mijn moeders kant is heel erg klein en daardoor veel 'intiemer' daarom zou ik die familieleden ook niet met u aanspreken.

Mijn ouders spreek ik al helemaal niet met u aan. Ohh ik kan echt nog super leuk met ze lachen, knuffelen, shoppen, in de achtbaan gaan. Ik kan het me ook niet voorstellen dat ik dat ooit zal doen. Ik vind dat u een ontzettende afstand creëert en dat wil ik echt niet met mijn ouders. (Mijn ouders zijn trouwens +/- 60 jaar, mijn schoonouders iets jonger en die spreek ik ook niet met u aan).
<<

Anoniem147

Bericht 20 Mei 2015 11:23

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik snap ook niet heel goed wat er 'brutaal' is aan een voornaam gebruiken. Iemand heet toch zo?

Een onbekende in een formele setting zou ik nooit bij voornaam aanspreken, behalve als aangegeven wordt dat ze dat graag zo zien. Maar familie en vrienden staat zo dichtbij en ik link informeel dan ook aan het 'noemen bij voornaam'.
<<

Anoniem166

Bericht 20 Mei 2015 11:24

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Mijn neefjes en nichtjes noemen me soms 'tante Sanne', maar ook vaak genoeg noemen ze alleen mijn voornaam. Mijn dochter noemt mijn broer en zus gewoon bij hij voornaam.

Wat vrienden en vriendinnen betreft, die worden ook bij hij voornaam aangesproken. Ik vind het eigenlijk best gek om die met tante (of oom) aan te spreken. Het zijn toch geen tantes? Het lijkt dan net alsof je een familieband creëert die er niet is. Ik ben daar ook niet zo mee opgegroeid, dus misschien denk ik er daarom anders over. Ik vind het ook niet respectloos als mijn dochter kennissen of vrienden bij hun voornaam aanspreekt. Dat is toch heel normaal? Respectloos vind ik het als er 'hé, jij!' wordt geroepen, niet als er netjes bij de voornaam wordt aangesproken.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers