Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vriendinnen aanspreken met tante

<<

Anoniem167

Bericht 20 Mei 2015 17:07

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Een vriendin van mij zegt ook "tante pippa" over mij maar die kinderen zeggen gewoon pippa tegen mij!
<<

Joli86

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:45

Bericht 20 Mei 2015 18:10

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Katrien schreef:Hier worden alleen de ooms en tantes met oom en tante aangesproken, vrienden en vriendinnen gewoon met de voornaam. Ik wordt door kinderen van vriendinnen ook gewoon met mijn voornaam aangesproken.

Met respect vind ik dat weinig te maken hebben.


Hier hetzelfde.
Afbeelding
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 20 Mei 2015 18:17

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Lavendel schreef:Familie sprak en spreek ik aan met je en jij. Vroeger was het vaak Tante/ Oom + voornaam. Nu alleen voornaam. Opa en Oma sprak ik aan als Opa/Oma. Ik vind u zeggen tegen mijn eigen familie heel vreemd. Mijn neefje van 4 zegt soms tante + voornaam en soms alleen voornaam. Mij maakt het eigenlijk niks uit.

Tegen vreemden zei ik altijd wel u en meneer/mevrouw. Behalve als ze jonger waren en zijn trouwens. Ik vind het zelf nu ook nog niet nodig als mensen u tegen me zeggen. Bij bekenden van mijn ouders wist ik het echt aanspreken altijd wel te omzeilen. Ik zie dan bijvoorbeeld gewoon ''nog een hapje?' 'koffie?'etc haha.

Tante of Oom zeggen tegen mensen die geen familie zijn vind ik nu heel raar, maar goed als ik er mee opgegeroeid zou zijn zou het anders zijn. Ik zie dan ook een hele grote Antiliaanse familie voor me waarbij elke verre neef of verre vriend nog Oom is haha.


Hier hetzelfde eigenlijk..al noem ik mijn ooms en tantes wel ook echt nog zo.
Nou heb ik al heel lang geen opa's en oma's meer, maar die hadden het echt niks gevonden als ik ze met u het aangesproken. Dat gaat bij mijn vader en schoonouders niet anders zijn. Ik vind u zeggen tegen familie heel afstandelijk eigenlijk en helemaal niks met respect te maken hebben.

Met vriendinnen grappen we nu we eens over tante zus of zo, maar hoe die kinderen ons starks gaan noemen, zien we dan wel..ze zijn nog zo klein. Het zoontje van mijn zusje gaat hopelijk wel tante zeggen. Klinkt zo leuk!
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11152

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Mei 2015 20:52

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik noem alleen familie oom of tante.

Lijkt me wel echt gek, vriendinnen zo noemen , Tante Pompoen ofzo haha.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem107

Bericht 20 Mei 2015 21:03

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik was als kind zijnde lid van de speeltuin, en alle vrijwilligers daar spraken we aan met oom of tante. Tante Helen, tante Anneke, tante Ineke, ome Han. En nog een stuk of tien andere namen. Eigenlijk waren dat stuk voor stuk een beetje van die 'aan tokkies grenzende' (maar overigens wel hele lieve) mensen. Ik krijg dat beeld ook als eerste voor me bij dit topic, die naar rook stinkende speeltuinmensen, type grote mond, klein hartje, bij wie je een snoepkikker voor een stuiver kon kopen, als het gaat om mensen buiten de eigen familie tante noemen. Ik zou dat dus ook niet zo snel doen denk ik. Sterker nog, ik heb er nog nooit over nagedacht. Ik denk dat vriendinnen gewoon bij de voornaam laten noemen, kennelijk voor mij gewoon heel vanzelfsprekend voelt.
<<

Anoniem123

Bericht 20 Mei 2015 21:25

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Joli86 schreef:
Katrien schreef:Hier worden alleen de ooms en tantes met oom en tante aangesproken, vrienden en vriendinnen gewoon met de voornaam. Ik wordt door kinderen van vriendinnen ook gewoon met mijn voornaam aangesproken.

Met respect vind ik dat weinig te maken hebben.


Hier hetzelfde.


hier ook. Oudere mensen spreken we met u aan en buren noemen we buurvrouw *voornaam*.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 21 Mei 2015 08:28

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik kan me er niet zo druk om maken. Veel vriendinnen hebben kinderen gekregen terwijl ik al op reis was en nu over Skype zeggen ze vaak: kijk, dat is tante Feline! Als zij hun kind graag op willen voeden met die normen en waarden, wie ben ik dan om te zeggen dat ik dat niet wil. Ik deed dat vroeger ook bij vrienden van m'n ouders en heb altijd u tegen mijn grootouders gezegd. Overigens hoop ik dat, als ik ooit kinderen heb, zij m'n ouders gewoon mogen tutoyeren. Maar ik vind 'u' gebruiken bij je grootouders niet overdreven.

Heeft er iemand dan wel eens tegen een vriendin gezegd dat je liever geen tante genoemd wil worden? En hoe reageerde ze?
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 21 Mei 2015 09:46

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Hier noemen onze kinderen niemand oom of tante. Familie is zo betrekkelijk, we gaan meer om met bepaalde vrienden dan met broer of zussen. We maken dus totaal geen onderscheid, en per persoon kijken of vragen ze of ze mogen tutoyeren, we hopen eigenlijk gewoon dat goed voorbeeld goed doet volgen.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 21 Mei 2015 09:54

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Hier noemt ze niemand tante of oom. Gewoon alleen de voornaam. Ook U hoeft ze niet te zeggen tegen mijn ouders, schoonvader, en ook niet tegen mijn grootouders.

Respect heeft ze toch wel, ik vind dat meer zitten in netjes vragen of ze iets mag, niet brutaal zijn, en asjeblieft en dankjewel zeggen.
<<

Anoniem114

Bericht 21 Mei 2015 10:00

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Oh ik kan niet wachten tot ik Tante Tris word voor de kinderen van m'n beste vriendin! Nu moet ik wel zeggen dat 't niet bij elke vriendin zo zal zijn, maar mijn beste vriendin is als m'n zus. Ik heb een kleine familie, mijn vrienden zijn mijn familie, dus die worden ook zo behandeld :)
<<

Anoniem162

Bericht 21 Mei 2015 11:36

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ayla schreef:Hier noemt ze niemand tante of oom. Gewoon alleen de voornaam. Ook U hoeft ze niet te zeggen tegen mijn ouders, schoonvader, en ook niet tegen mijn grootouders.

Respect heeft ze toch wel, ik vind dat meer zitten in netjes vragen of ze iets mag, niet brutaal zijn, en asjeblieft en dankjewel zeggen.


Ik zou raar staan kijken als ze me tante zou noemen. Maar jouw zus spreekt ze inderdaad ook gewoon met de voornaam aan.

Wij gebruiken wel oom/tante, voor zijn echte ooms/tantes maar ook voor zijn 3 peetoom/tantes.
Verder spreekt hij mensen met de voornaam aan.
Hij zegt soms u tegen bekenden maar ook vaak genoeg je. Ik vind het prima. wij zeggen zelf ook geen u tegen onze grootouders/ouders.
Tegen vreemden zegt hij meneer/mevrouw en u.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 21 Mei 2015 16:13

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik word door een zoontje van vrienden ook tante Det genoemd.
Ik vind 't niet erg, wel prima zo.

1 vriendin van mijn moeder noem ik tante H. maar das meer uit gekkigheid ontstaan.
De rest van de vrienden van mijn ouders zijn altijd gewoon bij de voornaam genoemd.
Bij mijn eigen ooms en tantes wisselt het.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 21 Mei 2015 16:20

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Vriendinnen noemt mijn dochter gewoon bij de voornaam.
Mijn broertje trouwens ook.
Mijn schoonzus en zwager noemt ze wel tante en ome...

Ik ben van huisuit ook niet gewend om oom en tante te zeggen tegen mijn tantes en oom.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 21 Mei 2015 16:41

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik vind u voor een vreemde en niet voor familie. Ik vind dat heel afstandelijk klinken. Net als oom en tante. Dat hoeven ze van mij dan ook echt niet te zeggen. Ze zien vriendinnen wel als een tante maar noemen ze geen tante en al zeker geen u. Ook niet tegen mijn oma. Mijn opa leeft niet meer maar als ik hem wilde pesten zei ik wel u en dan kreeg ik opa achter mij aan met zijn wandelstok en een tik op mijn billen ermee (speels en zacht uiteraard en niet als straf). De laatste jaren voor zijn dood groette ik hem met hey ouwe (en nee, ik ben geen aso) en mooi dat hij dat vond. Mijn neefjes zijn wel opgevoed met u zeggen tegen de opa's en oma's en ooms en tantes, maar mijn opa vond dat echt vreselijk.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem127

Bericht 21 Mei 2015 21:04

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Mijn oudste zegt oom en tante, de andere twee noemen ooms en tantes bij hun voornaam. Voor zover de jongste trouwens uberhaupt hun namen al kan zeggen. Vriendinnen noemen ze bij hun voornaam.
<<

Anoniem280

Bericht 22 Mei 2015 09:14

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik wordt ook zo genoemd, ga jij maar bij tante * mijn naam * Zitten.
Ik vind dat raar klinken, ik ben hun tante niet.
Nu vind ik tante sowieso verschrikkelijk klinken, maar staat hier even los van.
Ik zeg later ook niet tegen mijn kinderen, ga maar bij tante *naam vriendin* zitten.
<<

Hannelore

Noob

Berichten: 95

Geregistreerd: 13 Mei 2015 07:59

Bericht 22 Mei 2015 11:06

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Wij leren onze dochter om tegen onze broers en zussen oom/tante te zeggen + de voornaam. Voor mijn neefjes en nichtjes van mijn schoonzus ben ik ook "tante Hannelore". Vriendinnen worden alleen met de voornaam aangesproken.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 22 Mei 2015 11:18

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik kan mij voorstellen dat we dat bij mijn allerbeste vriendin wel gaan doen. Zij is zo veel meer dan alleen maar een vriendin. Ook een neef en een vriendin van mijn schoonmoeder zullen oom ... en tante ... worden genoemd. Hiermee willen wij aangeven dat zij wel heel dicht bij de familie staan. (die neef is sowieso familie maar toch in lijnen verder weg)

Overigens word ik niet met tante aangesproken. Eigenlijk vind ik dat best wel jammer. Naar mijn zus gaan wij dat wel doen. Ik weet eigenlijk niet eens wat zij daar zelf van zou vinden.
10-08-2017 ♥
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 22 Mei 2015 12:10

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Wij leren onze dochter daar niks in :) wij noemen iedereen bij naam en de opa's en oma's zijn allemaal halverwege de 50.die willen écht niet met u aangesproken worden. Beide oma's van mijn vriend spreken wij zelf met u aan en dat zullen we Z. tegen die tijd ook wel leren.
We hebben beide overgroot oma's ook gevraagd hoe ze genoemd willen worden aangezien het zo verwarrens kan worden. Ze hebben dat beide aangegeven en op die manier zullen wij hen ook benoemen richting Z.
<<

Le Chat Noir

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:54

Bericht 25 Mei 2015 21:35

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ehh met mijn naaste vriendinnen gaat het al wel automatisch zo. Ik vind het heel normaal om goede vrienden als oom of tante te benoemen naar mijn kinderen toe. Ik heb er nooit over nagedacht eigenlijk :-).
Verder krijgen we inderdaad ook buurman Piet, meneer/mevrouw, opa en oma weet ik nog niet of het u wordt (hangt van hun ook af)maar pake en beppe is gelukkig niet moeilijk.
Afbeelding
<<

Anoniem131

Bericht 25 Mei 2015 21:48

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik heb geen kinderen maar bij ons is oom en tante gewoon voor vrienden. Zo noem ik de vrienden van m'n ouders dus wel en juist de echte oom en tante niet.
Kinderen van m'n vrienden noemen mij ook tante. Ik vind dat wel heel speciaal omdat ik zelf nooit tante zal worden. Natuurlijk van de neefjes/nichtjes van een partner maar die van mijn partner zijn al wat ouder en in die cultuur ligt het anders.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 25 Mei 2015 22:01

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik heb geen kinderen maar ik vind tante *naam* wel aardig klinken maar voor mij zou het niet nodig zijn. Ik zou het mijn kinderen zelf ook niet aanleren. Ik noem mijn tantes en ooms ook gewoon bij de voornaam. Ik vind het ook niet brutaal.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers