Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vriendinnen aanspreken met tante

<<

Anoniem130

Bericht 20 Mei 2015 11:26

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Lejow schreef:
Whatever schreef:Geen kinderen, maar wel een mening. Ik ben het met je eens. Ik ben ook zo opgevoed vroeger en ben dat later met mijn kinderen ook van plan. Ik vind het vrij brutaal overkomen als kinderen volwassenen bij de voornaam aanspreken.


Maar... je kan toch niet iedereen oom en tante noemen?
Ik heb een hoop vriendinnen en B spreekt die gewoon aan met hun voornaam, ik zie daar niets brutaals in eigenlijk.
Wat zou ze dan moeten zeggen?


Vrienden van mijn ouders die ze regelmatig zagen en die ik dus ook kende waren gewoon tante/oom en de rest meneer/mevrouw. Overigens voelde dat absoluut niet afstandelijk en snap ik wel dat dat het iets meer is (zeker als je het niet gewend bent), maar dat vind ik ook wel normaal, het zijn niet je vriendjes/vriendinnetjes, je hebt er niet mee geknikkerd (ok soms wel, maar jullie snappen de uitdrukking).

Overigens wist ik van jongs af aan prima wie mijn echte ooms en tantes waren en wie oom/tante waren maar geen familie, kinderen zijn niet dom.

Ik deel dat de mensen die het niet gewend zijn ook weer teveel waarde hechten en afstand verbinden aan het woord tante in deze.
<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 11:31

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Mijn eigen broertjes en zusjes spreken ze niet aan met oom en tante, maar dat komt vooral door de leeftijd. Tegen iemand van 7 jaar ouder oom/tante zeggen klinkt ook weer niet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mei 2015 11:32

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

En ik denk dat de mensen die wel gewend zijn om tante te zeggen weer teveel gebrek aan respect verbinden aan het gebruiken van alleen de voornaam. Dat hoeft helemaal niet respectloos of brutaal te zijn, het is maar net wat de gewoonte is binnen een familie of vriendenkring.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem130

Bericht 20 Mei 2015 11:34

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik zeg toch ook dat IK (hallo, IK) het brutaal vind OVERKOMEN. Pfff je mag hier ook echt niets dat niet compleet in zijde verwikkeld is zeggen he?

Ik zeg niet dat het brutaal is, ik zeg dat ik het zo vind overkomen. Dat mag, ik ben namelijk anders/netter gewend.

Dus het niet over of het brutaal IS (jij gebruikt nu weer het woord zijn), dat heb ik nooit beweerd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mei 2015 11:37

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

O, nou, sorry hoor. Jemig.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Patsy

Bericht 20 Mei 2015 11:37

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Parisienne schreef:Zeggen jullie kinderen dan ook u? Of 'mevrouw ...' tegen bijvoorbeeld de buren of kennissen?


Ik wil straks wel dat mijn kinderen buurvrouw Marja en u zeggen ja.

Zeggen jullie kinderen u tegen opa en oma?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 20 Mei 2015 11:38

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

En trouwens, de mensen die tante afstandelijk vinden die VINDEN dat ook door wat zij gewend zijn. Het enige wat ik aangeef is dat ik denk dat het andersom precies zo werkt. Jij bent nu degene die nu ineens pissig gaat doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 11:38

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Katrien schreef:
Parisienne schreef:Zeggen jullie kinderen dan ook u? Of 'mevrouw ...' tegen bijvoorbeeld de buren of kennissen?


Ik wil straks wel dat mijn kinderen buurvrouw Marja en u zeggen ja.

Zeggen jullie kinderen u tegen opa en oma?
Ja. Zeg ik zelf ook tegen mijn ouders en mijn opa en oma.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 20 Mei 2015 11:40

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Ik vind het beetje raar om vriendinnen tante te noemen als zij niet echt tante zijn. Je leert ze dan verkeerd gebruik van tante aan vind ik. Ook vind ik het dan ook echt niet brutaal om vriendinnen bij voornaam te noemen. Is toch gewoon netjes om naam te zeggen?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 20 Mei 2015 11:41

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Wij weten nog niet hoe we het gaan doen. Denk alleen echte ooms en tante. En de rest met voornaam.
Opas en omas zijn gewoon jij en je.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 11:42

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Tutoyeren vind ik prima, maar pas als de aangesproken persoon dat aangeeft. Zo doe ik dat zelf ook.
<<

Patsy

Bericht 20 Mei 2015 11:44

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Mijn vader wil absoluut niet met u aangesproken worden, maar ik wil wel dat mijn kinderen leren dat ze verder tegen alle ouderen u zeggen.

Idd handig dat Fries. Geen gedoe met u of je.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 20 Mei 2015 11:45

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Maar dat vind ik wat anders. Vreemden gaat ons kind ook leren met u aan te spreken
Laatst gewijzigd door Sam op 20 Mei 2015 11:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem304

Bericht 20 Mei 2015 11:50

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

De dochter van m`n nicht noemde onze opa laatst ook jij. Ik verslikte me zowat. M`n opa schrok er zelf ook van. Dat viel niet zo goed haha.

En ik wist als kind echt wel wie familie oom en tante was en wie geen familie oom en tante was.
<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 11:58

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Yadira schreef:En ik wist als kind echt wel wie familie oom en tante was en wie geen familie oom en tante was.

Kinderen snappen écht wel dat mijn vriendinnen niet mijn zussen zijn. Daar is nooit verwarring over geweest.
<<

Anoniem216

Bericht 20 Mei 2015 12:22

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 18 Okt 2017 11:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem255

Bericht 20 Mei 2015 12:25

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Als mijn kinderen mijn (schoon)ouders aan zouden spreken met u, dan zouden ze allemaal in een deuk liggen en zeggen dat ze snel op moeten houden met die malligheid.
Hier is dat niet normaal/vanzelfsprekend en ook niet brutaal/respectloos.

Tegen onze (schoon)zussen en (schoon)broers zeggen ze oom *naam* en tante *naam*.
Soms laten ze de naam ook weleens weg of maken ze van oom oompie ofzo.
Vrienden en vriendinnen worden gewoon met de voornaam aangesproken.

De buren noemen ze buurman en buurvrouw.

Vreemde mensen spreken ze met u aan. Als ze dat niet vergeten. Ze zijn nog best jong en ik ga dat er niet in staan drillen ofzo. Ze merken nu dat ik dat ook doe en dat pikken ze op. Hetzelfde als dat mijn oudste prettig weekend zegt als we in een winkel weglopen op vrijdagmiddag.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 20 Mei 2015 12:37

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Wij hebben het gewoon aan de familie gevraagd...probleem opgelost. Geen tante en oom maar gewoon voornaam. Geen u naar opa en oma maar gewoon opa/oma of in combinatie met de voornaam. Geen u maar jij binnen de familie.
Afbeelding
<<

Anoniem286

Bericht 20 Mei 2015 12:40

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Mijn kind zegt tegen niemand tante, misschien dat ze het nog uit Zichzelf gaat doen maar ik zal het niet aan haar vragen te doen. Vind het een term zonder inhoud.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 20 Mei 2015 12:42

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Mijn beste vriendin noemt Ruben tante. De rest van onze vriendinnen niet. Alle vrienden worden bij voornaam genoemd.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 20 Mei 2015 13:00

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Maar whatever, ik zie het gewoon niet voor me.
B speelt regelmatig bij vriendinnen van mij, of logeren er.
Moet ze dan iedere keer 'mevrouw, mag ik wat drinken alsjeblieft?' 'Mevrouw, mag ik tekenen?' roepen?
Of snap ik het nou verkeerd...
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 20 Mei 2015 13:06

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Alibi schreef:Mijn kinderen zeggen geen tante tegen mijn vriendinnen. Het zijn toch ook geen tantes. Ze noemen ze gewoon bij de voornaam. Dat is ook wat mijn vriendinnen willen.

Zo doen wij het ook.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Anoniem301

Bericht 20 Mei 2015 13:09

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Whatever en anderen, wat VIND je er dan brutaal aan? Ben oprecht benieuwd! Inderdaad, iemand heet nou eenmaal zo, denk ik dan.

Mijn kind mag mijn vriendinnen gewoon bij de voornaam noemen, mits mijn vriendinnen dat ok vinden. Maar kan me niet voorstellen dat iemand dat niet wil.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 20 Mei 2015 13:13

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Carrie schreef:Whatever en anderen, wat VIND je er dan brutaal aan? Ben oprecht benieuwd! Inderdaad, iemand heet nou eenmaal zo, denk ik dan.

Mijn kind mag mijn vriendinnen gewoon bij de voornaam noemen, mits mijn vriendinnen dat ok vinden. Maar kan me niet voorstellen dat iemand dat niet wil.


Nou dat was eigenlijk ook mijn punt ja :D
<<

Anoniem315

Bericht 20 Mei 2015 13:15

Re: Vriendinnen aanspreken met tante

Gewoon bij de voornaam. En mijn broer, zus, zwager en schoonzus zijn oom en tante + de voornaam.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Papillio