Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Algemeen (fop)speen topic

<<

Anoniem205

Bericht 19 Mei 2015 06:50

Algemeen (fop)speen topic

Er zijn regelmatig topics over fopspenen. Het leek mij handig dat tot 1 topic te bundelen. Zo kan iedereen hier met vragen terecht.
<<

Anoniem205

Bericht 19 Mei 2015 06:54

Re: Algemeen (fop)speen topic

Laat ik aftrappen:
Zoon is bijna 6 maanden en verknocht aan zijn speen. Hij speelt er mee, maar heeft 'm momenteel echt nodig om in slaap te vallen. Maar dat houdt ook in dat hij zijn speen meerdere keren per nacht kwijt is. Dus pa en ma kunnen regelmatig opdraven om hem de speen terug te geven...

Zouden we nu al kunnen afbouwen en zo ja: hoe? Cold turkey?

Moet erbij zeggen: speen is voor zoon ook troost bij de ellendige jeuk. En wanneer hij geen speen heeft gaan zijn vingers/duim meteen zijn mond in. Is het dan wel handig om af te bouwen?

Kortom: wie heeft er tips?
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 19 Mei 2015 06:58

Re: Algemeen (fop)speen topic

Hier ook speenliefhebbers. Ik merk dat ze er veel troost aan hebben inderdaad, vooral 's avonds als ze wat onrustig zijn. Omdat ik dat troostende effect belangrijk vind en ze het zo fijn vinden ga ik er voorlopig nog mee door, ook al betekent dat inderdaad 's nachts af en toe heen en weer lopen ;) Fysiotherapeut zei tegen mij dat ze zelfs spenen aanraadt als kindjes veel bezig zijn met handen in mond stoppen, omdat je anders mogelijk duimzuigers krijgt (één van mijn dochters heeft een voorkeurshouding, als ze ook nog aan die kant gaat duimen is het hek helemaal van de dam).
<<

Anoniem112

Bericht 19 Mei 2015 07:00

Re: Algemeen (fop)speen topic

Nee zou die speen zeker nog niet afpakken nu! Zou er gewoon een paar bijhalen zodat je snachts niet zo hoeft te zoeken, hebben we hier ook
<<

Patsy

Bericht 19 Mei 2015 07:38

Re: Algemeen (fop)speen topic

Ik zou de speen nu ook nog niet afpakken, zeker met zijn jeuk. Dan is de behoefte aan troost nog zo groot.

Wij hebben altijd 2 spenen in bed liggen, 1 met een monddoekje door de ring zodat die niet zo gemakkelijk uit bed kan vallen en 1 gewone.

Gebruik je spenen van Difrax? Die hebben nu een glow in the dark speen, dan hoef je iig niet in het donker over de vloer te maaien op zoek naar de speen :wink:
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 19 Mei 2015 08:02

Re: Algemeen (fop)speen topic

Toen L steeds haar speen kwijt was s nachts heb ik er een knuffelpopje aan vast gemaakt. Daarna was ze hem nog maar zelden kwijt.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 19 Mei 2015 08:14

Re: Algemeen (fop)speen topic

Hier liggen er ook meerdere spenen in bed. We hoeven er eigenlijk nooit meer uit 's nachts voor een speen (toevallig afgelopen nacht een keertje). Ik zou hem ook nog niet weg doen nu.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 19 Mei 2015 08:23

Re: Algemeen (fop)speen topic

Omdat hij zijn duim als vervanging pakt zou ik hem nu zeker nog niet afpakken. Misschien gaat dat over een paar maanden of een jaar of zo beter.
Wel balen als je er een paar keer uit moet, paar reservespenen zijn dan handig.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 19 Mei 2015 08:25

Re: Algemeen (fop)speen topic

Hier ook een speen, hij is er niet super dol op en overdag geef ik hem eigenlijk niet als hij wakker is, maar hij heeft hem wel net even nodig om in slaap te vallen en het geeft hem ook rust als hij moe is en we bijvoorbeeld onderweg zijn. Soms is hij 's nachts tevreden met het speentje en soms wil hij echt nog drinken, dan lanseert hij de speen echt heel boos met een boog. Hij zuigt overigens ook op zijn handen ( op een echo al) en pakt soms zijn duim, als hij echt gaat duimen dan kan je dat toch niet tegen houden denk ik, maar een speen is iets makkelijker af te leren, dus ik vind het nu wel even prima.
In jou geval zou ik denk ik ook de speen niet weg halen, wel lastig dat je er voor je bed uit moet, misschien inderdaad wat meer speentjes neer leggen?
Overigens heeft Avent ook speentjes met glow in the dark, in ieder geval in categorie van 6 tot 18maanden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 19 Mei 2015 08:33

Re: Algemeen (fop)speen topic

Ruben heeft ook een speen gehad. Die met 2,5 ongeveer cold turkey afgeleerd. Mirthe is ook erg gehecht aan dr speen. Er zit een knuffeldoekje aan ter voorkoming van het kwijtraken. Voor nu gaan we nog niet afbouwen/cold turkey zonder.

Oreo, ik zou nog wachen met afbouwen. Zo te horen heeft hij we nog veel troost uit.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

anoniem203

Bericht 19 Mei 2015 09:52

Re: Algemeen (fop)speen topic

Onze jongste heeft ook een speen en hij heeft er veel troost aan. Als hij een jaar of 2 is wil ik het eens gaan proberen om de speen weg te halen maar voor nu is mijn nachtrust mij veel te veel waard.
<<

Anoniem205

Bericht 19 Mei 2015 16:39

Re: Algemeen (fop)speen topic

Thx voor jullie adviezen.
Spenen hebben we, een stuk of 5. In een bakje naast het bed. En toch grijp ik elke keer mis... Sowieso 'moet' hij grotere spenen hebben (want 6 maanden), maar ik koop er dan weer een paar.
Helaas kan hij nog niet kruipen, dus wanneer een speen buiten handbereik ligt is het hommeles. Moet zeggen dat het bij zoon ook afhangt hoeveel jeuk hij heeft. Vannacht was gewoon weer drama (ik kon er 6x uit).

Speen ipv duim ben ik idd voorstander van. Overigens heeft zoon al sinds dag 2 een speen. Hij krijste de hele kinderafdeling wakker ivm zuigbehoefte...
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 19 Mei 2015 20:06

Re: Algemeen (fop)speen topic

De jongste heeft hier ook altijd een hele verzameling aan spenen in haar bed. 5 met een doekje eraan vast en 1 met een knuffel eraan. Daardoor vallen ze niet zo snel uit bed.
Alleen als ze klaar is met slapen verdwijnen ze allemaal uit bed naar de grond en gaat ze heel hard brullen.

Eerst hadden we ze los in bed (en ook minder) en toen was het ook steeds terug om weer een speen ergens onder het bed of onder een kast etc te zoeken in het donker. Dit is hier de oplossing.

Afbouwen heb ik bij de oudste ergens tussen de 2 en 3 jaar gedaan door de speen voor zijn middagslaapje buiten in de tuin te leggen voor de babyvogels. Die zaten daar toen steeds (jonge merels).
Dat is toen in 1 keer goed gegaan en zoiets wil ik ook tegen die tijd bij de jongste doen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 19 Mei 2015 20:47

Re: Algemeen (fop)speen topic

Ik heb zelf wel met zes maanden de speen weg gedaan. Eerst overdag niet meer gegeven en daarna 's nachts niet. Als ik van vriendinnen hoor wat voor drama het nu is om af te bouwen ben ik daar erg blij mee.

Maar aan de andere kant, wij hebben 's nachts slechts 1 principe; we doen wat nodig is zodat iedereen zsm weer slaapt.

Hmm lastig, ik heb geen advies/tips.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem205

Bericht 19 Mei 2015 21:35

Re: Algemeen (fop)speen topic

In jouw geval snap ik het hoor Spencer!

Vannacht heeft vriend 'speendienst' en mag ik in bed blijven. 1 speen zit nu aan een doekje, andere aan zijn favo knuffel. En morgen koop ik weer nieuwe spenen.

Wanneer vervangen jullie ze eigenlijk?
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 19 Mei 2015 21:44

Re: Algemeen (fop)speen topic

Hier ook 1 die 'verslaafd' is aan de speen. We twijfelen of we nu cold turkey moeten gaan beginnen met afbouwen of wachten tot de baby er is. Hij heeft hem overigens alleen in zijn bed om in slaap te vallen anders niet.

Verwisselen in de zin van een schone? In het begin iedere dag. Nu om de 1a 2 dagen.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 19 Mei 2015 21:53

Re: Algemeen (fop)speen topic

Koop je serieus voor elke dag een nieuwe, Silver?

Ik verving ze als ze stuk gingen of als ze er niet fris meer uitzagen. Tussendoor kookte ik ze eerst wel eens uit geloof ik en later poetste ik ze wel eens met haar tandenborstel en wat tandpasta.

Onze oudste heeft met ruim 3 haar speen weggedaan. Ze was er echt verknocht aan maar het ging meteen zonder problemen toen hij weg was. Persoonlijk vind ik het altijd sneu om hem af te pakken bij een kindje die het nog niet snapt als hij ineens weg is terwijl ze er nog veel troost aan hebben. Zoveel kwaad kan een speen nou ook weer niet. Alleen voor je nachtrust is het in de periode dat ze hem zelf nog niet kunnen pakken in bed wel funest ja :wink:
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 19 Mei 2015 22:10

Re: Algemeen (fop)speen topic

Haha nee, ik had er in het begin 3-4 en die verwisselde ik dan elke dag. Hij heeft er nu 2. Die om en om gewisseld worden.

Nieuwe kocht ik pas als ze kapot waren of hij aan de grotere toe was.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 19 Mei 2015 22:22

Re: Algemeen (fop)speen topic

Ah, ik dacht al :smile:
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 20 Mei 2015 11:32

Re: Algemeen (fop)speen topic

Zometeen bij zijn middagslaapje gaan we starten zonder speen. Hoelang kan ik hem laten huilen? En is dan het beste meteen ook om vanavond geen speen te geven?
Ik heb zo'n gevoel dat hij totaal over zijn toeren gaat raken straks. En dus niet gaat slapen..
<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 11:37

Re: Algemeen (fop)speen topic

Hier vallen ze meestal nog in slaap met een speen. De meeste nachten zijn al zo onrustig, dus ik laat het nog maar even zo.
Nachtrust gaat momenteel even boven de rest.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 20 Mei 2015 11:43

Re: Algemeen (fop)speen topic

En bij het middagslaapje stofzuiger? Of hebben ze die niet meer?
<<

Anoniem163

Bericht 20 Mei 2015 11:55

Re: Algemeen (fop)speen topic

Nee, dat was er voor hun tweede jaar al af.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 20 Mei 2015 12:11

Re: Algemeen (fop)speen topic

Hier ook een speen bij het slapen, dat ding komt het bed nu niet meer uit.

Hij heeft hem ook echt nog nodig merken we, en hebben er nog helemaal niet aan gedacht om af te bouwen.

We hoeven er zelden tot nooit uit om hem de speen terug te geven en er zit geen doekje of knuffel aan de speen dus hij valt wel snel uit het bed.

Hier maar 1 speen in de running, wel altijd een speen in de verpakking op voorraad die zo uitgekookt kan worden mocht er wat zijn. Ik vervang zijn speen stipt om de 6 weken en dan vervang ik ook de speen van zijn fles. Ik spoel wel vaker tussendoor zijn speen af met heet water.

Tips om af te bouwen heb ik dus ook niet, weet ook niet hoe wij dat in de toekomst gaan aanpakken, ik denk cold turkey. Maar nu nog niet.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1392

Geregistreerd: 02 Sep 2013 11:33

Bericht 20 Mei 2015 12:42

Re: Algemeen (fop)speen topic

Het was hier net 15min lang huilen maar niet compleet overstuur. Dus heb het gelaten. Het is nu stil. Ik heb alleen geen idee hoe hij erbij ligt/zit. Een camera babyfoon was nu wel handig geweest haha.

*edit* daarna is ie weer wakker geworden en ook even overstuur gehuild. Uiteindelijk sliep ie 14u. Als mijn vriend het aandurft gaan we het vanavond weer proberen.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers