Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spiraal laten zitten of wat anders?

<<

Anoniem119

Bericht 16 Mei 2015 13:57

Spiraal laten zitten of wat anders?

Ik zou graag advies willen over het volgende:

Ik heb nu drie jaar een Mirena spiraal. Reden dat ik m destijds liet zetten: vaste relatie, hoog percentage van bescherming en dat gaf veilig gevoel.

In werkelijkheid vind ik het een vreselijk naar idee dat er iets onnatuurlijks in mij zit, ben ik altijd heel erg bang dat ie iets kapot maakt in m'n baarmoeder of aan m'n eileider (don't ask me why maar daar ben ik heel bang voor), of dat het gaat verkleven. Is dat een irrationele angst? Geen idee. Het voelt niet prettig.
Ik heb twee keer per maand (ovulatie en menstruatie) veel pijn door steken bij m'n rechter eierstok/eileider. Ben al keertje in het ziekenhuis geweest voor een echo twee jaar geleden, alles was in orde. Ik ben nooit meer ongesteld, maar juist dat vind ik ook beetje eng en vervelend. Geef maar eens een teken dat m'n lichaam nog in orde is. Een beetje schoon bloeden zou ik juist wel fijn vinden. Ik weet door de tweewekelijkse pijn dat m'n cyclus waarschijnlijk nog goed is maar ik merk hoe langer dat ding er in zit, hoe meer ik m verafschuw.
Ik vind het vervelend en eng. En de pijn ben ik ook wel zat.

Maar wat dan? Er uit halen? Het liefst haal ik m er liever vandaag uit dan morgen maar wat is het alternatief?
We weten dat we nu nog geen kindje willen, dus niks gebruiken durf ik niet, dat risico durf ik niet aan (met name omdat we nog willen reizen naar malaria gebied en dan mag je niet zwanger raken).

Helemaal niets is dus geen optie, en seks met condooms zie ik echt niet zitten (anderen wel, prima, maar ik echt niet).

Aan de pil kan, maar ben ik mede door Charles en een collega met soortgelijke ervaring maar dan in haar hersenen ook bang voor geworden (en waarschijnlijk terecht). Bovendien is de pil met mijn chaotische werk ritme vragen om problemen. Dat gaat hoe dan ook vergeten worden.

Ik vermoed dat dit ongeveer een oplossing voor een jaar zal zijn, misschien iets langer. Denk dat we rond die tijd wel willen gaan proberen om een kindje te krijgen. Bij een spiraal hoef je minder te 'ontpillen' natuurlijk.

Zouden jullie een ander voorbehoedsmiddel aanraden? Zo ja, welke? Of toch zeggen van joh zing het nog een jaartje uit.
<<

Anoniem304

Bericht 16 Mei 2015 14:02

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Uh ik wou condooms aanraden, maar dat is geen optie lees ik. Haha.

Sorry dan weet ik het niet.
<<

Anoniem142

Bericht 16 Mei 2015 14:05

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Je zou de nuvaring kunnen overwegen. Die heb je er drie weken in, de ring geeft ook plaatselijk hormonen af, maar je draagt 'm in je baarmoederhals en blijft er niet zo lang inzitten als een spiraal.
<<

Anoniem119

Bericht 16 Mei 2015 14:17

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Oh ja, ik ben ook bang om zwanger te raken door de spiraal heen en dat het dan het kindje 'beschadigd'. Ook een irrationele angst? Werd me laatst al uit t hoofd gepraat door forummers gelukkig haha. Ik weet het ook niet goed zelf inderdaad. Nuvaring zou misschien kunnen. Ik dacht wel dat die minder veilig was? Of valt dat mee?
<<

Lady1984

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:46

Bericht 16 Mei 2015 14:43

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ik heb een implanon nxt na 5 jaar een spiraal te hebben gehad. Iets onnatuurlijks in mijn lijf vind ik niet heel erg. Maar een spiraal zit natuurlijk op een kwetsbare plek in je lichaam. Een implanon wordt in je bovenarm geplaatst. Mij bevalt het nu (2 maanden ongeveer) geweldig. Misschien het overwegen waard.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 16 Mei 2015 17:15

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Voor een jaartje zou ik het voor lief nemen.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 16 Mei 2015 19:36

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Is de pil echt zo slecht dan Marin? Ik weet dat de Diane pil nu afgeraden wordt toch? Maar bijv. de Microgynon 30 (die slik ik nu), dat is toch een heel gangbare pil die wel veilig is voor je gezondheid?
<<

Anoniem304

Bericht 16 Mei 2015 19:40

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Sucre schreef:Is de pil echt zo slecht dan Marin? Ik weet dat de Diane pil nu afgeraden wordt toch? Maar bijv. de Microgynon 30 (die slik ik nu), dat is toch een heel gangbare pil die wel veilig is voor je gezondheid?

Volgens mij heb je met iedere pil een verhoogd risico op bloedstolsels/trombose. Staat ook in de Microgynon bijsluiter.
<<

Anoniem119

Bericht 16 Mei 2015 19:43

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Sucre schreef:Is de pil echt zo slecht dan Marin? Ik weet dat de Diane pil nu afgeraden wordt toch? Maar bijv. de Microgynon 30 (die slik ik nu), dat is toch een heel gangbare pil die wel veilig is voor je gezondheid?

Het fijne weet ik er niet van, maar ik vind het wel eng merk ik.
Ik had vroeger altijd de Microgynon 20, jarenlang geslikt.

Ik vind het echt lastig merk ik, wat nou het beste voor m'n lichaam maar ook gemoedstoestand is. Het liefst zou ik het spiraaltje er uit halen, maar weet ook niet welk alternatief dan handig is. Of misschien moet ik me niet zo aanstellen, maar ik vind t gewoon eng dat je niet weet of dat nog wel goed gaat, daar binnen. Hebben anderen dat ook?
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 16 Mei 2015 19:50

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ik snap dat heel goed hoor, daarom wil ik ook geen spiraaltje, vind het toch een gek idee dat er dan iets in je baarmoeder zit. Ik vind eigenlijk zelf ook geen enkele optie ideaal. En mocht er ooit een voorbehoedsmiddel voor mannen komen (vergelijkbaar met de pil bij vrouwen) dan zou ik dat ook niet willen, omdat ik zelf de controle zou willen houden haha!

Maar misschien is toch de Nuvaring voor jou een optie? De hormonen werken plaatselijker, je hoeft er niet elke dag aan te denken en het zit minder 'in je lichaam' dan een spiraaltje?
<<

Anoniem119

Bericht 16 Mei 2015 19:59

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ja dat is dan inderdaad misschien iets om te overwegen! Volgens mij is die wel minder veilig (klein percentage hoor) dan de spiraal maar zo veel zal dat niet uitmaken. Destijds vond ik t heel belangrijk dat het een heel veilig middel was (spiraal is veiliger dan pil). Intussen zijn we natuurlijk straks getrouwd en hoewel we misschien niet bewust nog voor een kindje willen, mocht het onverhoopt door het voorbehoedsmiddel toch gebeuren, is er ook geen man overboord en komt t heus wel goed. Maar ben niet voor niets aan een voorbehoedsmiddel natuurlik dus liever nog niet. Maar dan is misschien inderdaad de nuvaring wel iets om te overwegen. Bedankt voor het meedenken, leuke aanwinst voor het forum ben jij trouwens Sucre!
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 16 Mei 2015 20:06

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

De nuvaring is ook onder de aandacht geweest ivm verhoogd risico op trombose. Ik ben er toen in overleg met mijn huisarts mee gestopt.

http://www.zorgverzekering.net/verhoogd ... verzwegen/
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/27/hor ... evaarlijk/
Laatst gewijzigd door Siep op 16 Mei 2015 20:13, in totaal 1 keer gewijzigd.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem119

Bericht 16 Mei 2015 20:10

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Hmm wat zijn dat toch allemaal rot dingen dan hé Siep! Wat gebruik jij nu dan? Of niks meer?
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 16 Mei 2015 20:13

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ja giga rot, ik ben ook echt op zoek geweest. Ik heb daarna een spiraal gehad maar daar kreeg ik heel erg acne van. Die heb ik in december eruit laten halen en gebruiken nu condooms.

Ik heb het juiste voor mij (nog) niet gevonden. Pil kwam ik van aan en werd ik erg humeurig van, nuvaring geeft grote kans op trombose en spiraal zorgt voor erge acne bij mij (precies tijdens de bruiloft ook vorig jaar :palm: ).
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem119

Bericht 16 Mei 2015 20:14

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ooh zo vervelend! Ja daarom durfde ik nu voor de bruiloft ook niet te veranderen naar iets anders. Wat als ik er heel dik van zou worden of idd acne. Was me bij jou trouwens totaal niet opgevallen maar zelf zie je dst dan heel erg natuurlijk.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 16 Mei 2015 20:46

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ik zou ook nu voor de bruiloft geen veranderingen inzetten als ik jou was. Als je iets doet, dan lekker na de bruiloft :wink:

Na onze bruiloft is de acne nog veel erger geworden, ik heb nu ook echt littekens er van. Maar het verdween wel weer snel na het verwijderen van de spiraal.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 16 Mei 2015 21:05

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ik snap je idee dat je het vervelend vindt dat er "iets" in je zit wat er niet hoort.

Ik kan, door trombose, alleen maar een mirena of koperspiraaltje.
Ik heb dus de mirena.

Als het voor nog een jaar is, dan zou ik me echt over die gedachten heen proberen te zetten en je spiraaltje laten zitten.
<<

Anoniem119

Bericht 16 Mei 2015 21:07

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Oh wat naar Siep dat je er echt littekens aan over hebt gehouden!

Op de pijn na, heb ik verder geen (lichamelijke) bijwerkingen er van, ik vind het alleen onprettig.

Oh ja, Nina dat is ook zo!
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 239

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:10

Bericht 16 Mei 2015 21:18

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Laatst heb ik een nascholing (FTO) gehad door een gynaecoloog en die gaf aan dat het heel normaal is dat je de eisprong voelt. In de mirena zit een stof (levonogestrel) die er plaatselijk voor zorgt dat je baarmoederslijmvlies niet opgebouwd wordt. Daardoor wordt je ook niet ongesteld want er is geen baarmoederslijmvlies dat afgestoten moet worden. Er is niets opgebouwd in je baarmoeder, je hoeft niet schoon te bloeden. De kans op een zwangerschap is zeer klein omdat een bevruchte eicel zich nergens in kan nestelen.

Bij elke wisseling van anticonceptiepil/ring/pleister is er een kans op trombose. Het minste risico hierop hebben de tweede generatie pillen. De microgynon (ethinylestradiol/levonorgertrel) en de neocon (ethinylestradiol/norethisteron). Bij de overige middelen is de kans groter.

Ik ben het eens met Siep zou nu even niets veranderen.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 16 Mei 2015 21:20

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Vooral omdat, zoals je hier merkt, er aan elk anticonceptie wel nadelen zitten.
<<

anoniem213

Bericht 16 Mei 2015 21:22

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ik heb zelf een nare ervaring gehad met mijn spiraal. Toen hij verwijderd werd, opperde de gynaecoloog om meteen een nieuwe zetten. Op dat moment zei ik dat ze voorlopig heeeeel ver uit de buurt moesten blijven van mijn baarmoeder. Inmiddels heb ik daar ontzettend veel spijt van. Nu kost het me extra veel geld + energie om het nog een keer te laten doen, terwijl de pil me echt totaal niet bevalt. Van een Nuvaring werd ik depressief en zo'n staafje in mijn arm lijkt me ook niks, omdat ik daar bij vrouwen die zwaar ongesteld waren voor anticonceptie veel slechte ervaringen over lees. Oh, had ik nog maar een Mirena. Ik zou echt voor dat jaartje je Mirena houden. Je weet niet of dat waar je het voor inruilt je wel beter zal bevallen.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 16 Mei 2015 23:16

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ook ik heb, waarschijnlijk, door het gebruik van hormonen (pil, en op het moment dat het gebeurde, nuvaring), een herseninfarct doorgemaakt. Daardoor mag ik nu geen hormonen meer gebruiken en gebruiken mijn man en ik al 3 jaar condooms.

Ik onraad daarom ook iedereen, iedere vorm van hormonen te gebruiken. Ik wens niemand toe wat ik ooit heb meegemaakt en nog steeds iedere dag meemaak. De kans dat het misgaat met een condoom is vrij klein en dat neem ik graag voor lief.

*einde van de belerende toon* :angel:
Leven en laten leven
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 17 Mei 2015 07:23

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Marin schreef:Ja dat is dan inderdaad misschien iets om te overwegen! Volgens mij is die wel minder veilig (klein percentage hoor) dan de spiraal maar zo veel zal dat niet uitmaken. Destijds vond ik t heel belangrijk dat het een heel veilig middel was (spiraal is veiliger dan pil). Intussen zijn we natuurlijk straks getrouwd en hoewel we misschien niet bewust nog voor een kindje willen, mocht het onverhoopt door het voorbehoedsmiddel toch gebeuren, is er ook geen man overboord en komt t heus wel goed. Maar ben niet voor niets aan een voorbehoedsmiddel natuurlik dus liever nog niet. Maar dan is misschien inderdaad de nuvaring wel iets om te overwegen. Bedankt voor het meedenken, leuke aanwinst voor het forum ben jij trouwens Sucre!


Dankje, leuk om te horen!
<<

Anoniem147

Bericht 17 Mei 2015 11:07

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Ik ga ook nooit meer terug naar de hormonen. Heb mezelf nog nooit zo fijn in mijn lijf gevoeld als hoe ik dat nu ervaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik condooms wel 'saaier' vind dat wat ik vooraf dacht. Maar ik vind het veel minder erg dan mijn lijf van de wap brengen met hormonen die daar niet horen. Ik vind het verder niet de moeite ofzo.

Daarnaast ben jij volgens mij wel bang om zwanger te raken toch? Ik heb dat verder niet. Ik ben niet bang dat zaad via via via weggetjes bij mij terecht komt bij overige handelingen ofzo haha. Dus voor mij voelen condooms veilig genoeg.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Mei 2015 11:08

Re: Spiraal laten zitten of wat anders?

Hoezo saaier? Omdat je het even moet onderbreken?
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers