Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dingen van je af zetten...

<<

Anoniem21

Bericht 25 Sep 2013 14:39

Dingen van je af zetten...

... Hoe doe jij dat?

Ik pieker echt zó veel. Over de kleinste, onzinnigste dingen. Vooral dingen waarbij ik het gevoel krijg dat ik iets niet goed heb gedaan (bijvoorbeeld op mijn werk) blíjven maar in mijn hoofd rond spoken. Echt zo irritant. Hoe ga jij daar mee om?
<<

Anoniem168

Bericht 25 Sep 2013 14:47

Re: Dingen van je af zetten...

Ja heel lastig is dat, ik vind dat ook moeilijk. Vaak ben ik pas opgelucht als het is opgelost of als het alweer weken geleden is.

Ik praat dan vaak met mijn man erover en/ of met een vriendin. Meestal lucht het wel op, maar na een dag ben ik toch weer aan het doemdenken. Ik probeer wel de laatste tijd wat positiever te denken van: "het komt vast wel goed uiteindelijk" of "er is vast wel een oplossing voor." Maar lastig is het wel om positief te blijven.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:57

Bericht 25 Sep 2013 15:13

Re: Dingen van je af zetten...

Heel herkenbaar, ik kan dat ook niet. Dus ik lees even mee.
<<

Anoniem 53

Bericht 25 Sep 2013 15:28

Re: Dingen van je af zetten...

Praten, schrijven, stuk wandelen, flauwe film of serie kijken. Dit zijn dingen die ik doe als ik iets van me af moet zetten, bij mij helpt dit. Schrijven vond ik eerst altijd stom, maar sinds ik dat ben gaan doen vind ik het toch wel erg fijn. Hoeft niemand te lezen, schriftje ligt gewoon in de kast, maar als ik weer ergens mee zit pak ik het erbij en ga ik weer schrijven.
<<

Anoniem44

Bericht 25 Sep 2013 15:43

Re: Dingen van je af zetten...

Hardlopen, mediteren, yoga, douchen of in bad gaan, een boek/tijdschrift lezen, uitgebreid koken, muziek luisteren (opbeurende muziek), het van me afschrijven, een feel-good film kijken, erover praten met een goede vriend(in)/familie, of mijn man. Dit zijn dingen die mij helpen!
<<

Anoniem315

Bericht 25 Sep 2013 15:59

Re: Dingen van je af zetten...

Herkenbaar gevoel. Ik vind het moeilijk om er mee om te gaan, zeker wanneer de pieker-aanvallen tijdens de nachtrust komen. Zomaar uit je hoofd bannen lukt gewoon niet op zulke momenten.

Wat ik probeer om het te voorkomen: opschrijven wat er gebeurd is, lijstjes maken van wat je al allemaal gedaan hebt en wat nog moet, een goed boek lezen, de muziek hard aanzetten en meebleren of even naar buiten gaan en een stukje lopen. Eerder ging ik paardrijden na het werk. Dat luchtte mijn hoofd altijd behoorlijk goed. Helaas zit dat er sinds een week of 3 niet meer in en gaat het de komende weken ook niet gebeuren. Maar goed. Mijn therapie is dus: bezig zijn!
<<

Bolletjewol

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 9

Geregistreerd: 06 Sep 2013 18:01

Bericht 25 Sep 2013 17:45

Re: Dingen van je af zetten...

Ik herken het ook wel, vooral ook in de nachten inderdaad.

Ik heb nog niet zo lang geleden een cursus Mindfulness gedaan, waar ze je te leren om in het moment te leven. Een beetje boeddhistisch, je kunt het verleden toch niet veranderen. Klinkt heel zweverig, maar dat was het helemaal niet. Het houdt vooral in dat je aandacht moet hebben voor wat er op dat moment gebeurt, omdat je anders misschien wel leuke dingen en nieuwe ervaringen mist. En tijdens de piekernachten had ik er veel aan om te letten op mijn ademhaling. Heel bewust ademhalen zorgt bij mij voor ontspanning en daardoor val ik sneller in slaap. De cursus heeft er niet voor gezorgd dat ik nu nooit meer pieker, maar ik heb het wel sneller door als ik het doe en kan dan ook makkelijker mijn aandacht weer richten op datgene waar ik op dat moment mee bezig ben.
<<

Anoniem21

Bericht 25 Sep 2013 18:00

Re: Dingen van je af zetten...

Jullie hebben goede tips. Wandelen, hardlopen, yoga, maar ook gewoon afleiding. Meeste dingen doe ik al! En nu ik er zo over nadenk, pieker ik vooral als ik thuis wat rond lummel. Tijd voor actie dus, ben meteen opgestaan en gaan hardlopen haha.

Vriend roept ook steeds: meditatie en mindfulness, in het moment gaan leven. Vind ik nog best een grote stap, ik heb het wel eens geprobeerd en ik vond het toen moeilijk om te doen. Misschien toch maar eens gaan doen dan!
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 25 Sep 2013 20:01

Re: Dingen van je af zetten...

Collega's van mij hebben hier ook heel erg last van.
Die hebben het daardoor ook alle dagen heel druk, want ze zijn ontzettend bezig met het malen over van alles..

Ik prijs mezelf dan toch best gelukkig dat ik hier geen last van heb. Natuurlijk bij vlagen echt wel eens hoor, niet alles glijdt zo maar van mij af, maar door het gepest bijvoorbeeld dat ik meegemaakt heb, heb ik wel geleerd me niet alles aan te trekken. Dingen zijn soms nou eenmaal zoals ze zijn en daar kun je op dat moment al niks meer aan veranderen. Ik heb alleen maar mezelf ermee als ik erover ga liggen piekeren.

Vroeger had ik dit wel meer, maar hoe ik ervan af gekomen ben.. Ik weet het eigenlijk niet meer! Niet echt een nuttige post dus..
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem30

Bericht 25 Sep 2013 20:02

Re: Dingen van je af zetten...

-ED- schreef:Hardlopen, mediteren, yoga, douchen of in bad gaan, een boek/tijdschrift lezen, uitgebreid koken, muziek luisteren (opbeurende muziek), het van me afschrijven, een feel-good film kijken, erover praten met een goede vriend(in)/familie, of mijn man. Dit zijn dingen die mij helpen!


Dit helpt bij mij ook, op het moment dat ik ermee bezig ben. Alleen als ik dan in bed lig, zie ik alles heel negatief en kan ik me daar heel erg rot om gaan voelen. Terwijl als ik wakker word, de wereld wat zonniger is vaak :yes:
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 25 Sep 2013 20:17

Re: Dingen van je af zetten...

Ik heb hier ook veel last van, ik pieker me doorgaans helemaal suf. Ik ga sporten, afleiding zoeken of ik open hier een topic :laughcry:
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem 63

Bericht 25 Sep 2013 20:47

Re: Dingen van je af zetten...

Ik mag dan van mezelf een bepaalde tijd (10 minuten) me helemaal suf piekeren maar moet dan stoppen. Wat vooral helpt is de gedachte dat het piekeren niets oplost. Doe er wat aan, of laat het los, maar piekeren is verspilde tijd. Nou helpt dat heus niet altijd als ik het tegen mezelf zeg (want ik ben zo eigenwijs dat ik zelfs niks van mezelf aanneem :P ), maar hoe meer ik het deed hoe beter het ging. En het piekeren heb ik aardig afgeleerd nu.

Verder maak ik veel lijstjes om rust in mijn hoofd te krijgen. En zoals gezegd: afleiding helpt ook! Zeker beweging, van hardlopen is zelfs bewezen dat het tegen depressieve gevoelens helpt, of iets waarbij je heel geconcentreerd bezig moet zijn (haken of andere knutseldingen, puzzels, iets creatiefs meestal). Dan raak je in een 'flow' en ben je vanzelf heel erg in het hier en nu en dwalen je gedachten niet meer.
<<

Kiek

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:21

Bericht 26 Sep 2013 12:25

Re: Dingen van je af zetten...

Ik probeer het altijd te relativeren. Wat is het ergste wat er kan gebeuren? En dan ga ik een oplossing bedenken, of bedenken hoe ik dat aan ga pakken, dat maakt mij een stukje rustiger.

Maar goed, soms zijn er dingen waar ik over pieker waar geen oplossingen voor zijn op dat moment en dan ga ik series kijken of hardlopen. Dat hardlopen doe ik dan wel met knalharde muziek in mijn oren anders blijven mijn gedachtes doorgaan :-).

Van mindfullness heb ik ook goede ervaringen gehoord. Misschien dat ik me daar ook eens in ga verdiepen, gaat me misschien een hoop stress schelen :-).
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 26 Sep 2013 12:33

Re: Dingen van je af zetten...

In een dagboek schrijven! Schrijf alles op waar je aan denkt, maak lijstjes, schrijf dingen op die je nog moet doen etc.
Als ik erover geschreven heb, dwing ik mezelf om er niet meer over na te denken. En dit lukt mij dan ook beter om dit vol te houden omdat ik niet bang ben om dat gedachten 'kwijt' te raken.
<<

Piertje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 392

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:15

Bericht 26 Sep 2013 19:50

Re: Dingen van je af zetten...

Bolletjewol schreef:Ik herken het ook wel, vooral ook in de nachten inderdaad.

Ik heb nog niet zo lang geleden een cursus Mindfulness gedaan, waar ze je te leren om in het moment te leven. Een beetje boeddhistisch, je kunt het verleden toch niet veranderen. Klinkt heel zweverig, maar dat was het helemaal niet. Het houdt vooral in dat je aandacht moet hebben voor wat er op dat moment gebeurt, omdat je anders misschien wel leuke dingen en nieuwe ervaringen mist. En tijdens de piekernachten had ik er veel aan om te letten op mijn ademhaling. Heel bewust ademhalen zorgt bij mij voor ontspanning en daardoor val ik sneller in slaap. De cursus heeft er niet voor gezorgd dat ik nu nooit meer pieker, maar ik heb het wel sneller door als ik het doe en kan dan ook makkelijker mijn aandacht weer richten op datgene waar ik op dat moment mee bezig ben.


Dit heb ik ook geleerd toen ik bij de psycholoog liep.
En inderdaad kan ik nu tegen mezelf zeggen dat ik moet stoppen als ik merk dat ik weer teveel begin te piekeren.
Ook helpt het me om mezelf te vragen of mijn gedachten realistisch zijn. Vaak ging ik namelijk zo ver dat ik steeds ergere dingen begon te denken, waarmee ik mezelf helemaal gek kon maken.
Maar ik heb dit echt moeten leren en ook oefenen. Het gaat niet vanzelf.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Elysia

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 371

Geregistreerd: 14 Sep 2013 09:40

Woonplaats: Ergens in Zeeland

Bericht 27 Sep 2013 08:50

Re: Dingen van je af zetten...

Ik pieker zelf ook enorm veel, ik kan soms uren en uren wakker liggen met duizend gedachten door elkaar.
Als ik ergens tegenop zit dan zit ik er echt weken alleen maar aan te denken en te piekeren wat er mis kan gaan.
Wat er al gezegd werd, afleiding zoeken en van je af schrijven. Praten helpt bij mij persoonlijk niet, word ik alleen maar weer onrustiger van. Verder heb ik nog geen manieren gevonden om het echt goed van me af te zetten.
Sterkte ermee in ieder geval!
<<

Anoniem 47

Bericht 27 Sep 2013 17:49

Re: Dingen van je af zetten...

Ik kan ook piekeren. Op dit moment heb ik er ook een beetje last van, omdat m'n moeder woensdag weer door de scan moet en dan horen we of alles effect heeft gehad. Enorm spannend! Ik merk dat ik er onbewust mee bezig ben. Daarom probeer ik andere dingen te plannen, zodat ik er niet aan kan denken.
<<

Anoniem75

Bericht 27 Sep 2013 19:04

Re: Dingen van je af zetten...

Ik heb het echt zo vaak geprobeerd en ieder nieuw jaar doet die mee aan mijn nieuwe voornemens. Maar toch blijft dit een zwak punt en ik kan me soms echt gek maken met allerlei gedachtes. 9 van de 10 keer heb ik me ook voor niks druk gemaakt.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 27 Sep 2013 20:54

Re: Dingen van je af zetten...

Ik heb ook de natuur om veel te piekeren. Wel is dat sinds een tijdje stukken minder geworden. Ik probeer het of te relativeren. Of tegen mezelf te zeggen dat druk maken niet helpt. Bijvoorbeeld als het iets met mijn werk is zeg ik tegen mezelf dat ik niet mag piekeren tot mijn werkdag en dat werkt bij mij wel aardig. Dan zit ik bijvoorbeeld niet het hele weekend te piekeren. Als het erge dingen zijn zoals de boodschap dat mijn vriend werkloos zou raken (heel onverwacht) dan pieker ik nog wel.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 27 Sep 2013 21:00

Re: Dingen van je af zetten...

Ik probeer me altijd te realiseren dat piekeren me alleen maar energie kost en dat het niets veranderd. Sommige dingen kun je beter aangaan en andere dingen zijn zoals ze zijn, accepteer dat.

lukt mij ook niet altijd even goed, maar soms helpt het.
<<

me-girl

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 99

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:11

Bericht 27 Sep 2013 21:08

Re: Dingen van je af zetten...

Zo herkenbaar. Ik kan mij soms heel druk maken om dingen en dan ook dagenlang. Vaak zakt dit alleen maar af naarmate de tijd is verstreken. Dus helaas ook geen tips vanaf mijn kant.
<<

Loes de Poes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 48

Geregistreerd: 28 Sep 2013 11:31

Bericht 28 Sep 2013 12:05

Re: Dingen van je af zetten...

Heel erg herkenbaar dit. Ik ben een denker dus over alles denk ik na. Vooral op de momenten dat ik rustig op de bank zit of in bed lig. Bezig blijven en afleiding zoeken helpt bij mij dan ook erg goed. Meestal ga ik even boodschappen doen, schoonmaken of met vriendinnen weg. Maar eenmaal in bed komen alle gedachtes alweer, ieder gesprek ga ik helemaal na in mijn hoofd. Had ik niet beter dat kunnen zeggen? Hoe kan ik dat oplossen? dat soort vragen spelen dan op. Voordat ik weet is het dan bij 02.00 voordat ik een keer in slaap val.
Ik blijf dus meelezen hier! :)
<<

Anoniem 3

Bericht 29 Sep 2013 11:30

Re: Dingen van je af zetten...

Herkenbaar!
Laatst gewijzigd door Anoniem 3 op 05 Nov 2013 14:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Blij

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:09

Woonplaats: Zwaag

Bericht 02 Okt 2013 08:30

Re: Dingen van je af zetten...

Bij mij helpt yoga, mindfulness. Op spotify staan meditatie oefeningen. Klinkt heel zweverig, maar daar wordt dan gezegd hoe je moet ademhalen, waar je op moet focussen. Als je zoekt op Wibo Koole vindt je ze wel. Ik ga er gewoon bij liggen hoor, oortjes in en focus op die stem. Ik kom daar echt van bij.
Het is niet dat ik dan niet pieker, maar ik leer er wel door dat ik de gedachte die langskomt tijdens zon meditatie even vastpak en dan weer loslaat, en ik kom dan vaak vanzelf met een oplossing en kan het daardoor loslaten. (god wat klink ik zweverig) ik heb dit geleerd van mijn vriend.

Verder, ik kom tot rust van haken, hardlopen, en er over praten werkt soms ook, maar vaak niet.
<<

Vintage

Kletskop

Berichten: 970

Geregistreerd: 02 Sep 2013 17:27

Bericht 04 Okt 2013 09:11

Re: Dingen van je af zetten...

Pippa schreef:
-ED- schreef:Hardlopen, mediteren, yoga, douchen of in bad gaan, een boek/tijdschrift lezen, uitgebreid koken, muziek luisteren (opbeurende muziek), het van me afschrijven, een feel-good film kijken, erover praten met een goede vriend(in)/familie, of mijn man. Dit zijn dingen die mij helpen!


Dit helpt bij mij ook, op het moment dat ik ermee bezig ben. Alleen als ik dan in bed lig, zie ik alles heel negatief en kan ik me daar heel erg rot om gaan voelen. Terwijl als ik wakker word, de wereld wat zonniger is vaak :yes:


Oh zo herkenbaar! Ik roep mezelf ook steeds een halt toe als ik weer de neiging tot piekeren heb, maar makkelijk is het niet. Ik las laatst overigens iets over een piekerstoornis. Je zou het maar hebben. :(

Overigens wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die er last van heeft. Mensen in mijn omgeving zeggen ook vaak 'stop er toch gewoon mee en ga eens leven'. Bestond er maar gewoon een knopje om je gedachtes uit te kunnen schakelen. *zucht*.
Happiness comes
from within you.
You'll never find it by
chasing relationships,
jobs, beauty, money.
Happiness Always
starts within.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers