Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huwelijkse voorwaarden

Zijn jullie getrouwd onder huwelijkse voorwaarden?

Ja
14
25%
Nee
40
73%
Wij hebben een samenlevingscontract (gaan niet trouwen)
1
2%
 
Aantal stemmen : 55
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 15 Mei 2015 22:56

Re: Huwelijkse voorwaarden

Wolbol schreef:Bedankt voor de uitleg.

wij hebben destijds inderdaad niet verdiept in alternatieven. Wel met de gedachte dat we over een x aantal jaren, het eventueel gaan herzien. Tot op heden voelt het nog goed, voor de toekomst wellicht niet, gezien een van ons wellicht deels een zelfstandige wil worden. We willen sowieso nog een keer naar de notaris om de voogdij te regelen, misschien dit ook wel.


Voogdij gaat volgens mij via een testament.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem154

Bericht 15 Mei 2015 22:57

Re: Huwelijkse voorwaarden

Inderdaad. Wij zoeken best veel uit mbt hypotheek, verzekeringen, etc. Maar destijds (5jr geleden) waren we daar nog niet zo mee bezig. Best raar...hoe dat in vijf jaar kan veranderen. Bij de vorige hypotheekaanvraag dacht ik "prima, waar moet ik tekenen", terwijl we nu van meerdere adviseurs te horen krijgen dat we ons er al goed in hebben verdiept. En m.i. moet day ook wel in zekere mate...het is een megalening welke je aangaat bij de bank.

Na de zomer eens goed voor gaan zitten dus. hopelijk overleeft onze relatie de komende verhuizing, anders hebben we alsnog een probleem :)
<<

Anoniem166

Bericht 15 Mei 2015 22:58

Re: Huwelijkse voorwaarden

Wij hebben gekozen voor een gemeenschap van goederen. Bij aanvang van ons GP hadden we beiden evenveel. Een eigen bedrijf hebben we niet.

In de praktijk ontstaan er veel meer problemen bij huwelijkse voorwaarden. Je moet ieder jaar verrekenen en bijna niemand doet dat. Je mag dan nog wel bij het einde van het huwelijk verrekenen, maar dat is na bijvoorbeeld 18 jaar best lastig. En wat gebeurt er dan? Dan wordt er verdeeld 'als ware de echtgenoten in gemeenschap van goederen gehuwd'. En dan begint het gedonder. Het is niet zo dat huwelijkse voorwaarden geen geschillen geven bij het einde huwelijk, integendeel juist. Wat is er precies bedoeld bij aanvang? Wie heeft recht op wat? Van wie was welk vermogen? Etc.
Bij een goederengemeenschap is in ieder geval duidelijk wat er precies verdeeld moet worden en hoe.
<<

Anoniem154

Bericht 15 Mei 2015 22:59

Re: Huwelijkse voorwaarden

MissEnergy schreef:
Wolbol schreef:Bedankt voor de uitleg.

wij hebben destijds inderdaad niet verdiept in alternatieven. Wel met de gedachte dat we over een x aantal jaren, het eventueel gaan herzien. Tot op heden voelt het nog goed, voor de toekomst wellicht niet, gezien een van ons wellicht deels een zelfstandige wil worden. We willen sowieso nog een keer naar de notaris om de voogdij te regelen, misschien dit ook wel.


Voogdij gaat volgens mij via een testament.



Maar dat gaat toch ook via de notaris? Ik dacht meer aan kostenreductie bij de notaris, ook al zijn het twee verschillende dingen. :redface:
<<

Anoniem142

Bericht 15 Mei 2015 23:02

Re: Huwelijkse voorwaarden

Sanne schreef:Wij hebben gekozen voor een gemeenschap van goederen. Bij aanvang van ons GP hadden we beiden evenveel. Een eigen bedrijf hebben we niet.

In de praktijk ontstaan er veel meer problemen bij huwelijkse voorwaarden. Je moet ieder jaar verrekenen en bijna niemand doet dat. Je mag dan nog wel bij het einde van het huwelijk verrekenen, maar dat is na bijvoorbeeld 18 jaar best lastig. En wat gebeurt er dan? Dan wordt er verdeeld 'als ware de echtgenoten in gemeenschap van goederen gehuwd'. En dan begint het gedonder. Het is niet zo dat huwelijkse voorwaarden geen geschillen geven bij het einde huwelijk, integendeel juist. Wat is er precies bedoeld bij aanvang? Wie heeft recht op wat? Van wie was welk vermogen? Etc.
Bij een goederengemeenschap is in ieder geval duidelijk wat er precies verdeeld moet worden en hoe.


Met een eigen bedrijf gebeurt het verrekenen veel vaker dan bij stellen zonder eigen bedrijf. De boekhouder moet dan de eindrekening toch al maken met de belastingaangifte. Onze boekhouder doet dan ook direct de afrekening, dat is van tevoren vastgelegd, dus bij ons gebeurt dat ieder jaar wel netjes, zonder dat wij daar aan hoeven te denken.
<<

Anoniem237

Bericht 15 Mei 2015 23:03

Re: Huwelijkse voorwaarden

Desalniettemin schreef:
Sanne schreef:Wij hebben gekozen voor een gemeenschap van goederen. Bij aanvang van ons GP hadden we beiden evenveel. Een eigen bedrijf hebben we niet.

In de praktijk ontstaan er veel meer problemen bij huwelijkse voorwaarden. Je moet ieder jaar verrekenen en bijna niemand doet dat. Je mag dan nog wel bij het einde van het huwelijk verrekenen, maar dat is na bijvoorbeeld 18 jaar best lastig. En wat gebeurt er dan? Dan wordt er verdeeld 'als ware de echtgenoten in gemeenschap van goederen gehuwd'. En dan begint het gedonder. Het is niet zo dat huwelijkse voorwaarden geen geschillen geven bij het einde huwelijk, integendeel juist. Wat is er precies bedoeld bij aanvang? Wie heeft recht op wat? Van wie was welk vermogen? Etc.
Bij een goederengemeenschap is in ieder geval duidelijk wat er precies verdeeld moet worden en hoe.


Met een eigen bedrijf gebeurt het verrekenen veel vaker dan bij stellen zonder eigen bedrijf. De boekhouder moet dan de eindrekening toch al maken met de belastingaangifte. Onze boekhouder doet dan ook direct de afrekening, dat is van tevoren vastgelegd, dus bij ons gebeurt dat ieder jaar wel netjes, zonder dat wij daar aan hoeven te denken.
Precies dit.
<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 16 Mei 2015 01:18

Re: Huwelijkse voorwaarden

Trouwen onder huwelijkse voorwaarden haalt voor mij het romantische uit het huwelijk. Ik snap heel erg goed dat mensen ervoor kiezen om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen, maar ik heb altijd gezegd dat als ik trouw, ik trouw in gemeenschap van goederen. Mijn vriend heeft me onlangs ten huwelijk gevraagd en ik heb ja gezegd en we trouwen pas als we er beiden honderd procent zeker van zijn dat er geen verborgen gebreken in de financiën meer zitten. Maar we hebben de geldzaken op één hoop liggen, weten alles van elkaar, dus ik denk dat we binnenkort een datum kiezen om daadwerkelijk in gemeenschap van goederen te gaan trouwen. :)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 16 Mei 2015 03:16

Re: Huwelijkse voorwaarden

Mijn vriend wil graag in gemeenschap van goederen trouwen, ik ook wel, ook een beetje romantisch gevoel erachter. Maar zijn familie heeft een enorm familie kapitaal en die vinden het erg moeilijk dat ik, als we ooit gaan scheiden God forbid, dan recht heb op de helft. Dat heb ik nu trouwens ook al met onze geregistreerd partnerschap, maar mijn vriend heeft nu nog niet alles op zijn naam bijgeschreven gekregen. Mijn vriend gaat van de 3 broers het kapitaal straks beheren en onderhouden en alles komt op zijn naam. Dus ik snap mijn toekomstige schoonouders wel. Dus ik denk dat er een prenup opgesteld gaat worden waarin duidelijk komt te staan in hoeverre dit familiekapitaal 'beschermd' kan worden. Ik vind dit ook heel belangrijk, ben absoluut geen geldwolf en wil ook geen geld ontvangen waarvoor ik niet heb gewerkt en waar zijn ouders keihard voor hebben gewerkt. We zullen dat even goed uit moeten zoeken, ook omdat we in de toekomst graag eigen bedrijf opstarten, wellicht met investering van de familie. Wordt nog een ingewikkeld en interessant verhaal denk ik. Maar voor mij is het duidelijk dat ik het goed op papier wil hebben, ik wil nooit de ruzie hebben die mijn ouders hebben gehad (gemeenschap van goederen). Daar kwam zelfs een advocaat te pas om de televisie kast..
Afbeelding
Afbeelding
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 16 Mei 2015 07:37

Re: Huwelijkse voorwaarden

Ik houd al onze inkomsten en uitgaven al bij in een Excel document. In ons samenlevingscontract staat ook een afrekeningsbeding. Wij gooien het geld nu ook niet op een grote hoop maar doen de vaste lasten naar rato. Bij eventueel trouwen onder zelfde soort HV zou er qua financiën dus niet heel veel veranderen.
08/2018
05/2021
<<

Anoniem301

Bericht 19 Mei 2015 08:59

Re: Huwelijkse voorwaarden

Forumster schreef:Ik heb echt alle vertrouwen in mijn man maar ik moet er niet aan denken als hij er toch een secret agenda op na houdt en ik over een paar jaar met zijn schulden zit, omdat hij schulden heeft gemaakt tijdens ons huwelijk.


Oh ja, zo had ik het nog niet bekeken! Nu verwacht ik niet dat mijn man zoiets zou doen, want als er iemand verstandig is met geld is hij het wel, maar goed, de mensen die dit overkomt hadden ook niet van te voren verwacht dat zoiets zou gebeuren.
<<

anoniem213

Bericht 19 Mei 2015 10:16

Re: Huwelijkse voorwaarden

Ik ben ook totaal niet romantisch, want ik vind trouwen ook gewoon heel praktisch om bepaalde zaken te regelen.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Mei 2015 10:28

Re: Huwelijkse voorwaarden

June schreef:Ik ben ook totaal niet romantisch, want ik vind trouwen ook gewoon heel praktisch om bepaalde zaken te regelen.

Ik ook.

Ik wil trouwens best wel een romantische bruiloft, maar het huwelijk sluiten is toch best wel een zakelijke/praktische overeenkomst eigenlijk.
<<

Anoniem147

Bericht 19 Mei 2015 10:47

Re: Huwelijkse voorwaarden

Op Curacao zit in de ceremonie een stukje over samen een fijn huis vinden om te gaan wonen (hadden we al hahaha, dat zei die ambtenaar ook echt heel grappig.), dat we moesten beloven om onze kinderen goed op te voeden en ze begon ook nog iets te babbelen over god terwijl we beide niet gelovig zijn haha. Ik vond het wel een romantisch tintje hebben om die dingen te beloven, ook best belangrijk (woning en kinderen). Aan de andere kant, wat als we geen kinderen gewild zouden hebben haha.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 19 Mei 2015 10:47

Re: Huwelijkse voorwaarden

June schreef:Ik ben ook totaal niet romantisch, want ik vind trouwen ook gewoon heel praktisch om bepaalde zaken te regelen.



Precies. En dan liever over bepaalde zaken nadenken.
Gemeenschap van goederen is, naar mijn mening, vaak zo van 'doet iedereen dus wij ook' zonder erover na te denken.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem193

Bericht 19 Mei 2015 10:48

Re: Huwelijkse voorwaarden

Huwelijkse voorwaarden, dat heeft te maken met familiebedrijven en erfenissen van mijn kant.
Daarnaast ook testamenten, ook om dezelfde redenen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 23 Mei 2015 10:52

Re: Huwelijkse voorwaarden

Maura schreef:Trouwen onder huwelijkse voorwaarden haalt voor mij het romantische uit het huwelijk. Ik snap heel erg goed dat mensen ervoor kiezen om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen, maar ik heb altijd gezegd dat als ik trouw, ik trouw in gemeenschap van goederen. Mijn vriend heeft me onlangs ten huwelijk gevraagd en ik heb ja gezegd en we trouwen pas als we er beiden honderd procent zeker van zijn dat er geen verborgen gebreken in de financiën meer zitten. Maar we hebben de geldzaken op één hoop liggen, weten alles van elkaar, dus ik denk dat we binnenkort een datum kiezen om daadwerkelijk in gemeenschap van goederen te gaan trouwen. :)


Dat is wat alle mensen zeggen die achteraf met een schuld van duizenden euro's blijven zitten als toch blijkt dat hun partner een gokverslaving of iets dergelijks blijkt te hebben..
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1063

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 23 Mei 2015 19:05

Re: Huwelijkse voorwaarden

Wij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Heb het voor ons huwelijk een paar keer goed mis zien gaan bij anderen met grote schulden tot gevolg. Daarnaast had mijn man altijd het idee een bedrijf op te richten.

Wij waren voor ongeveer 350 euro klaar bij de notaris dus dat viel ook mee.
Daarnaast zijn deze voorwaarden er alleen als er problemen zijn bij de scheiding. Je kunt altijd tijdens een scheiding anders besluiten en wel alles 50/50 doen.

Hierboven was iemand die het had over het kapitaal van haar schoonfamilie. Mijn ouders hebben in hun testament staan dat het geld van hun erfenis alleen naar de kinderen gaat en niet naar de partners. Dit kunnen zij dus ook gedaan hebben.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 23 Mei 2015 19:27

Re: Huwelijkse voorwaarden

Siem, je kunt inderdaad niet alles weten van je partner. Maar over het financiële gedeelte weet ik zeker dat ik nooit berooid achter zou blijven.

Een vriend van ons, een oudere man, was 30 jaar getrouwd en toen zijn vrouw aankondigde te willen scheiden, waren zijn betaal- en spaarrekening leeg en zijn pensioen afgekocht. Hij kwam van een 'goed' leven in een leven terecht met curators, weekgeld en de voedselbank. Ik snap wel waarom je beter kunt trouwen onder huwelijkse voorwaarden, maar ik heb vooralsnog het idee dat wij het in gemeenschap van goederen ook zouden redden. Maar als we trouwen dan zijn we ruim een jaar verder en mijn mening kan natuurlijk ook gewoon veranderen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 23 Mei 2015 19:54

Re: Huwelijkse voorwaarden

Maura schreef:Siem, je kunt inderdaad niet alles weten van je partner. Maar over het financiële gedeelte weet ik zeker dat ik nooit berooid achter zou blijven.

Een vriend van ons, een oudere man, was 30 jaar getrouwd en toen zijn vrouw aankondigde te willen scheiden, waren zijn betaal- en spaarrekening leeg en zijn pensioen afgekocht. Hij kwam van een 'goed' leven in een leven terecht met curators, weekgeld en de voedselbank. Ik snap wel waarom je beter kunt trouwen onder huwelijkse voorwaarden, maar ik heb vooralsnog het idee dat wij het in gemeenschap van goederen ook zouden redden. Maar als we trouwen dan zijn we ruim een jaar verder en mijn mening kan natuurlijk ook gewoon veranderen.


Dat is natuurlijk onzin, zelfs als je partner miljardair is kan hij alsnog alles vergokken.
<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 23 Mei 2015 21:54

Re: Huwelijkse voorwaarden

Natuurlijk kan dat. Mijn partner is geen miljonair. Mijn partner heeft simpelweg geen toegang tot de rekeningen/zijn geld. En dat is niet omdat ik hem dat verplicht, maar omdat hij dit zo wil. Omdat hij vindt dat hij teveel uitgeeft aan nutteloze dingen en het op deze manier probeert in te dammen. Hoogstens ouderwets, maar wij vinden het beiden geen probleem.
<<

Anoniem119

Bericht 23 Mei 2015 22:00

Re: Huwelijkse voorwaarden

Ehm maar Maura, geeft dat juist niet aan dat hij juist níet met geld om kan gaan? Maar uit voorzorg het bewaakt voor zichzelf? Wat heel verstandig klinkt, maar dat klinkt niet alsof hij of jij per definitie een zorgvrije financiële toekomst hebben met volledige zekerheid. Dat heeft niemand, ook wij niet, hoeveel potjes je ook hebt.
<<

Anoniem110

Bericht 23 Mei 2015 22:27

Re: Huwelijkse voorwaarden

Idd Marin wat jij zegt. Ik zou dan toch niet meer zomaar overal van uit gaan.
Daarnaast trouwen onder huwelijkse voorwaarden zou ik al doen puur voor mezelf veilig te stellen indien het ooit mis zou gaan. Dat geldt tevens voor mijn partner.

Maura ga je trouwen?
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 23 Mei 2015 22:32

Re: Huwelijkse voorwaarden

Maura schreef:Natuurlijk kan dat. Mijn partner is geen miljonair. Mijn partner heeft simpelweg geen toegang tot de rekeningen/zijn geld. En dat is niet omdat ik hem dat verplicht, maar omdat hij dit zo wil. Omdat hij vindt dat hij teveel uitgeeft aan nutteloze dingen en het op deze manier probeert in te dammen. Hoogstens ouderwets, maar wij vinden het beiden geen probleem.


En dat zou juist een reden voor mij zijn om juist wel te kiezen voor huwelijkse voorwaarden. Als je al op voorhand weet dat iemand makkelijk geld uitgeeft en blijkbaar niet de discipline heeft om dit zelf te veranderen dan is het vooraf al duidelijk dat dit wel eens tot problemen zou kunnen leiden.

En je denkt toch niet echt dat mensen die duizenden euro's schuld maken zonder dat hun partner deed weet dat ze dit doen op rekeningen waartoe de ander toegang heeft of van het bestaan af weet?!
<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 23 Mei 2015 22:52

Re: Huwelijkse voorwaarden

Mijn vriend is te goed voor deze wereld. En zijn geldproblemen hebben nooit te maken gehad met het vergokken van zijn geld, maar wel met het feit dat hij te goed wil zijn voor anderen.

Toen hij zijn dochter in de steek moest laten, omdat de relatie niet meer werkte tussen hem en zijn ex-vriendin (omdat ze vreemdging), heeft hij 80% van zijn inkomen afgestaan, zodat zijn dochter het nooit slecht zou hebben. Als er een verjaardag is van vrienden in de buurt, dan neemt hij altijd een voedselpakketje mee, omdat ze vrijwel allemaal in de schuldsanering zitten. Vandaag moest ik een cadeautje kopen voor mijn schoonzus en hij 'verplicht' mij om het bedrag nog even met vijf euro op te schroeven. Als iemand zonder geld naar de Mac wil, dan zal hij zorgen dat hij/zij het geld heeft voor de burger waar hij/zij zin in heeft. Zo is mijn vriend.

Maar het grappige is dat ik een kont vol schulden (bij banken) heb door mijn drie jaar niet werken. Hij is schuldenvrij. Er komen nog wel wat lijken uit de kast bij hem, omdat zijn ex in rancune leeft en verzekeringen op zijn naam heeft afgesloten, maar als we eens niet iedereen gelukkig maken en enkel onszelf helpen met gewoon leven (eten, drinken), dan hebben we over zes maanden 10.000 euro gespaard en zijn wij/ben ik schuldenvrij. Waarom dan niet in gemeenschap van goederen?

En Nonnevot, ik ben verloofd sinds 28 maart 2015. Als het aan mijn vriend ligt trouwen we nog in 2015. Ik denk 2016 of 17. Ik heb geen haast.
Laatst gewijzigd door Maura op 23 Mei 2015 22:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem107

Bericht 23 Mei 2015 22:55

Re: Huwelijkse voorwaarden

Ik zou met jouw schulden niet in gemeenschap van goederen trouwen, Maura. Lijkt me heel onverstandig. Tenzij je hem ook verantwoordelijk wilt maken voor het aflossen van jouw schulden? Dat ze beslag kunnen leggen op zijn inkomen en spullen? Dan is het maar jammer dat de romantiek uit het idee van het huwelijk weg is, maar wijsheid is ook best een belangrijk iets.
VorigeVolgende

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron