Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

<<

Linvi

Bericht 12 Mei 2015 22:28

Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Eerst wil ik ons gezin even kort voorstellen. Ik ben hier op het forum momenteel onder de naam Linvi, voorheen kwam ik hier onder de naam Buppie en Pien. Ik ben 29 jaar oud en werkzaam in een kleding/schoenenwinkel. Ik ben inmiddels bijna vijf jaar getrouwd met mijn man van 32. In juli 2011 beviel ik na een zware zwangerschap en drie weken overtijd van onze dochter. Ze had een hele moeilijke start, huilde niet, ze was meer dood dan levend, werd op mijn buik gelegd maar al snel weer weggepakt en meegenomen door de inmiddels opgeroepen kinderarts en heeft de eerste week in een couveuse gelegen. Ze bleek een neonatale infectie gehad te hebben als gevolg van het overtijd lopen én het vruchtwater wat ze binnen had gekregen. E mocht gelukkig na een week mee naar huis. Dit alles heeft er diep in gehakt. Toch was de kinderwens nog steeds erg groot en eind 2012 raakte ik wederom zwanger, ook dit keer ging ik wat overtijd, namelijk twee weken en één dag. Xwerd geboren via een keizersnede, ik werd die ochtend om 08:30 met voldoende ontsluiting ingeleid, vliezen werden gebroken en ik werd aan het infuus met wee opwekkers gelegd. Gek genoeg werd 6 uur lang ieder half uur het infuus met opwekkers verhoogd van 0,5 naar 11 maar bleven mijn weeën uit. Uiteindelijk werd er na 8 uur tijd besloten over te gaan tot een keizersnede. Om 17:57 werd onze X geboren. Hij huilde direct keihard, scoorde met zijn apgar score direct 9, 10 en 10. Wel bleek hij de navelstreng vier keer om zijn nekje te hebben, dit was waarschijnlijk de oorzaak dat hij niet indaalde en dat ik dus niet op de natuurlijke weg kon bevallen. De keizersnede zelf hebben we als heel fijn en prettig ervaren, ook de kraamweek was heel fijn, een super lieve kraamverzorgster, trotse grote zus en iedereen gewoon zo blij omdat het nu zo goed verlopen was. Dachten we….

Hoe had je zelf door dat er iets aan de hand was? In welke periode was dat?
Toen onze zoon ongeveer een week oud was begon hij te huilen, alsmaar, de hele dag door, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat was hij onrustig en huilde hij. Alleen zodra hij na de laatste fles de nacht inging, ging het goed. Mijn man moest na vier weken vakantie weer aan het werk (X was toen drie weken oud) en ik stond er alleen voor. Zo voelde het, dat was natuurlijk niet zo want omdat ik een keizersnede had gehad kreeg ik best wel wat hulp van familie. In de ochtend als mijn man vertrok naar zijn werk, bleef ik huilend op de bank achter, weer was ik alleen met onze kinderen, weer de hele dag dat gehuil van X aanhoren, weer geen tijd voor E of mezelf. Ik trok het niet en dikwijls belde ik huilend mijn moeder op of ze kon komen. Op het moment dat mijn leidinggevende mij vroeg contact op te nemen met haar met betrekking tot werk besefte ik me pas echt dat het eigenlijk niet goed ging met mij. Ik moest echt niet aan werken denken, ik kon nog niet eens voor mezelf en voor mijn kinderen zorgen, laat staan dat ik kon werken. Ook mijn man zag dat dit zo niet langer ging. Nadat hij dat uit had gesproken heb ik ergens die week contact op genomen met de huisarts.

Wat waren de symptomen? Hoe merkte ik dat er iets aan de hand was?
Wat vooral opvallend was, was dat ik totaal in mezelf was, ik durfde de deur niet uit, ik wilde geen mensen in huis, ik leefde steeds meer in een isolement. Ik was neerslachtig, huilde erg veel en ik kon mijn zoon bijna niet om me heen hebben. Eén huiltje van hem en ik verkrampte helemaal. Inmiddels waren we vanuit het consultatiebureau doorgestuurd naar een cranio sacraal therapeut voor X. Cranio sacrale therapie behandeld aangetast bindweefsel als gevolg van fysieke of psychische problemen. De behandeling bestaat uit zachte manuele technieken, die zorgen dat het bindweefsel weer ontspand.

Daar bleek dat hij zo klem in mijn buik heeft gezeten, het benauwd heeft gehad door de omstrengeling van de navelstreng, dat hij meerdere blokkades in zijn lichaam had, namelijk bij zijn nek, rug en hals, een enkel gekneusd had en zijn andere beentje gekneusd was. Voor ons en de therapeut dus de verklaring van het huilen. Na vijf sessies in vier weken, gebeurde het dat X toen hij negen weken oud was, bijna niet meer huilde. Het ging van zo’n zestien uur per dag huilen, naar ongeveer drie uur per dag. Een hele verbetering dus! Voor ons brak nu de tijd pas aan waarin we dingen konden gaan opbouwen met hem, een ritme, structuur, zijn signalen gaan herkennen en echt contact met hem maken. Toen ik bij de laatste behandeling van de cranio sacrale therapeut was, vroeg hij heel nadrukkelijk aan mij hoe het nu met mij ging? Ik antwoordde wat binnensmonds en zei dat het prima ging. Waarop ik in huilen uitbarsten. Hij was dus de volgende die het doorhad, ik ontkwam er nu echt niet meer aan om hulp te zoeken.

Hoe is de postpartum depressie gediagnosticeerd?
Nadat mijn man dus aangaf dat het zo niet langer kon heb ik de huisarts gebeld, begin november 2013. De assistente vroeg waar ik een afspraak voor wilde maken en toen ik zei dat ik na de bevalling in een dipje zat begon ik zo weer te huilen. Ze reageerde erg lief en gaf aan een dubbel consult te plannen. Eenmaal bij de huisarts heb ik mijn verhaal kort gedaan en ik kreeg in eerste instantie wat oxazepam mee om mezelf wat rust te kunnen geven en moest even tijd voor mezelf gaan nemen. Hij noemde het nog geen postpartum depressie en dacht dat ik er met twee weken wel weer zou zijn. Hij zei letterlijk: “even twee weken aan jezelf denken en je hebt je benen weer onder je lijf staan”. Niet wetende dat het uiteindelijk een veel langer traject zou zijn.

Welke behandelplan is er toen opgesteld? En heeft deze ook daadwerkelijk geholpen?
De dokter stuurde me naar huis met de tip te gaan bewegen, fietsen of lopen voor tenminste dertig minuten achtereen. Tevens had ik wat kalmeringstabletten en moest ik rustmomenten voor mezelf inlassen. Kindjes naar oppas/gastouder brengen en zelf mijn rust nemen. Na twee weken moest ik terug komen en merkte ik eigenlijk alleen maar erger ‘weg gezakt’ te zijn. De dokter vond dit het moment voor anti depressiva en zo gebeurde het dat ik aan de medicatie ging. Huilend nam ik de medicatie in, want wat vond ik het erg dat ik het moest nemen. Ik voelde me zwak, een mislukking, een falende moeder. Het plan wat ik met de huisarts had opgesteld was om elke twee weken bij hem terug te komen en een afspraak met de maatschappelijk werkster van de praktijk werd gemaakt.
Inmiddels had ik me ook ziek gemeld bij mijn werkgever. Daar werd op een rotte manier gereageerd en dat gaf nog meer stress. Ze vroeg me letterlijk, waarom ik niet gewoon blij kon zijn met mijn twee kids? Het was toch allemaal goed afgelopen? Vanaf dat moment verliep elke communicatie met haar moeilijk. Iedere keer weer had ik er veel stress van en eiste ze dingen van mij die ik niet waar kon maken. Ik voelde me steeds ellendiger want naast het feit dat ik geen goede moeder kon zijn, kon ik ook geen goede werkneemster zijn.

Hoe ging mijn partner hiermee om? Kon ik mijn verhaal bij hem kwijt?
Als partner is het erg lastig om te leven met iemand die zo in zichzelf gekeerd is. Voor mijn man ging het leven gewoon door, hij moest gewoon werken, bracht Elin naar de gastouder en haalde haar weer op (X bleef de eerste maanden bij mij thuis, voor mijn gevoel mocht ik niemand anders met zijn gejank op zadelen en kon hij het beste bij mij zijn). Hij deed het huishouden, kookte eten en nam voor een groot deel de verzorging van de kids voor zijn rekening. Ik kon zeker mijn verhaal bij hem kwijt maar mannen staan zo anders in het leven. Ook vanuit mijn man kreeg ik weleens de reactie dat ik blij moest zijn met hoe het nu ging. En natuurlijk was dat ook zo, maar het veranderde niets aan al het verdriet wat ik had. Ik heb twee kinderen, maar twee keer een slechte bevalling, twee keer een slechte kraamtijd, twee keer een heel onrustig kindje en twee keer in de steek gelaten door mijn eigen lichaam. Want zo voelde het voor mij, dat ik zo overtijd ging, lag aan mijn lichaam, alleen ik had daar invloed op kunnen hebben en wat aan kunnen veranderen.

Merk ik in de band met mijn kindje nu nog iets van de postpartum depressie?
De eerste weken/ maanden van X heb ik hem heel erg geclaimd. Ik vond dat hij bij mij moest zijn, want bij mij voelde hij zich veilig, ik heb hem al die weken getroost en gewiegd, ik was het verschuldigd aan hem om er voor hem te zijn. Pas toen hij een maand of vijf oud was ging hij af en toe een dagje naar de gastouder of naar één van de oma’s. Ik voelde me vreselijk zonder hem, kon niet genieten van de rust en was bang dat hij alleen maar overstuur was bij de ander en ik dat niet kon vragen van hun. Al snel werd duidelijk dat de band tussen X en mij onnatuurlijk was, als ik verdrietig was, was hij dat ook , als ik huilde, huilde hij ook, mijn therapeut (de cranio sacrale therapeut waar we met X mee waren gestart ben ik zelf blijven hangen) gaf aan dat de navelstreng ons nog altijd verbond en dat het moment er aan kwam dat ik dat beetje bij beetje moest gaan door snijden.

Omdat onze eigen gastouder begin februari met zwangerschapsverlof ging kregen we voor vier maanden lang een gastouder aan huis. In eerste instantie dachten we dat dat niet slim was omdat ik zo nog minder rust had maar het bracht mij juist rust. De gastouder nam de zorg van de kinderen van mij over terwijl ze wel bij mij waren. Ik kon af en toe mijn momentjes rust pakken als hun sliepen, de gastouder hielp ook met de huishouding dus wat dat betreft verliep dat allemaal heel fijn! Doordat ik zag hoe liefdevol zij met de kinderen omging kreeg ik ook steeds minder moeite met weg gaan. Dit was het moment dat ik kon starten met de navelstreng los te maken. Ik denk dat zij een groot aandeel heeft gehad in het kunnen los laten van de kinderen en even aan mijn eigen problemen te kunnen werken.
Overigens heb ik zelf nooit agressie richting de kinderen ervaren, ook nooit de gedachtes gehad de kinderen iets aan te zullen doen. Wel kon ik het huilen echt niet meer aanhoren en heb ik X wel eens iets te hard in de box gelegd op het moment dat ik er echt niet meer tegen kon. Vrijwel altijd belde ik dan iemand op die binnen vijf minuten op de stoep stond om het even van me over te nemen. Verder voelde ik wel degelijk agressie maar dan meer op deuren, muren en banken gericht. Ook in mijn taal werd ik heel grof, ik vloekte en schold heel veel.

Ondernam ik nog dingen, alleen, of met mijn kinderen en man?
In opdracht van de huisarts en psycholoog kwam ik dagelijks buiten. Ik liep veel met de kinderwagen, fietste op momenten dat de kinderen bij de gastouder waren, deed elke dag een kleine boodschap bij de supermarkt. Toch was ik die momenten alleen maar druk bezig met het omzeilen van bekende, zag ik in de supermarkt een oom, liep ik snel een extra rondje langs het frisdrankvak, zag ik een buurvrouw, bukte ik snel om ervoor te zorgen dat ze me niet zag. Ik werd een ster in weg duiken, alternatieve routes zoeken of excuses verzinnen om maar niet te hoeven praten met mensen. Er als gezin op uit hebben we eigenlijk de eerste maanden echt niet gedaan, tenzij we er niet onder uit konden met bijvoorbeeld een verjaardag.

Hoe gaat dit (en/of een huilbaby) in combinatie met kraamvisite?
Mijn depressie werd pas geconstateerd op het moment dat we de kraamvisite eigenlijk al achter de rug hadden. Vooral het huilen van X was erg lastig met kraamvisite. Zo kwamen een goede vriend en vriendin langs en hebben we de hele avond geen woord met ze kunnen wisselen, zo aan het huilen was X . Dit gebeurde vrijwel altijd met kraamvisite waardoor we van te voren aangaven dat ze mochten komen maar dat hij toch wel erg veel huilde en dat dat soms wel erg vervelend voor de visite kon zijn.

Hoe reageerden vrienden en familie? Kreeg je veel steun of merkte je toch een taboe?
Op het huilen van X werd over het algemeen ” goed” gereageerd. Mensen zagen en hoorden het natuurlijk maar ook aan ons werd het gemerkt. We werden teruggetrokken, kwamen niet altijd meer overal waar we voorheen wel kwamen, want waren veel te bang dat hij continu aan het huilen was. Met betrekking tot mijn depressie weet ik dat zelf niet zo heel goed meer hoe er gereageerd werd. Ook omdat ik zelf alles in een roes beleefd heb. Ik heb heel vaak opmerkingen gekregen dat ik maar gelukkig moest zijn met twee gezonde kinderen, als ik niet tegen het huilen kon moest ik maar gewoon snel aan het werk gaan dan had ik afleiding. Pas toen ik mijn revalidatie traject gestart ben, leerde ik mensen te betrekken in hoe ik me voelde en ging ik steun accepteren. Ik merkte en leerde dat het soms fijn was om even met een vriendin te praten en samen te huilen over “mijn” verdriet. Als je het mij vraagt rust er absoluut een taboe op! Dat is ook de reden dat ik deze rubriek graag wilde schrijven, ongeveer 20.000 vrouwen krijgen per jaar een post partum depressie

Zijn er ook vaders die een post natale depressie krijgen?
Ja, er zijn ook zeker vaders die een post partumdepressie krijgen alleen weet ik daar zelf erg weinig van af.

Is de kans op herhaling bij een volgende zwangerschap groter?
Ja, mochten wij voor een derde kindje willen gaan zal ik dit direct kenbaar maken bij mijn huisarts en overgedragen worden aan een gynaecoloog en bij de pop-poli aangemeld worden. De pop-poli is een samenwerkingsverband tussen psychiatrie, obstetrie(verloskunde) en pediatrie. Op de poli word je dus zowel psychisch begeleidt als lichamelijk wat natuurlijk nodig is tijdens een zwangerschap. Ik zal tijdens een eventuele volgende zwangerschap dus al goed onder controle staan. Wat ook vast staat is dat het dan een geplande keizersnede zou worden in verband met het twee keer overtijd lopen.

Is er nog een kinderwens? Hoe denkt je partner hierover?
Ik heb zelf altijd graag 3 kinderen gewild maar durf het zelf niet meer aan. In ieder geval nu nog niet, wie weet veranderd dat ik de toekomst nog. Mijn man daarentegen heeft altijd een wens voor 2 kindjes gewild en voor hem is ons gezin dus compleet. Al sluit ook hij een derde nog niet voor 100% uit.


Hoe het is gelukt om van de postpartum depressie af te komen en hoe lang het geduurd heeft
In eerste instantie ben ik aangemeld bij maatschappelijk werk, toen ik daar mijn eerste gesprek had, december 2013, vertelde ik hoe ik me ergens bij voelde. Ze kapte me af in mijn zin en gaf aan dat ik dat volkomen fout zag. Op dat moment klapte ik dicht en was ik klaar met deze mevrouw. Naderhand had ik dit bij mijn huisarts aangegeven en toen werd ik doorverwezen naar een psycholoog, hier kon ik begin januari 2014 al terecht. Op dat moment slikte ik zo’n 6 weken Citalopram 20 mg, een anti depressiva. Omdat ik veel last had van bijwerkingen en me nog altijd niet goed voelde door de AD werd besloten over te stappen op een andere AD, namelijk Fluoxetine, ik startte met 20 mg. Ik moest nu toch iets gaan merken van die AD?

Vanuit het ziekenfonds kreeg ik tien sessies vergoed en naarmate deze verstreken merkten zowel de psycholoog als ik dat het binnen die sessies niet ging lukken, omdat ik nog altijd niet de juiste dosis AD had gevonden en de dippen steeds erger werden. Er werd in overleg met de huisarts besloten per direct de AD te verdubbelen, ik moest nu binnen twee weken verschil gaan merken. Ook mijn Arbo arts wilde nu toch wel eens vooruitgang gaan zien, anders moest ik misschien gaan nadenken over een Multi disciplinair traject bij Ciran waarin ik op een veel intensievere manier bezig zou gaan met mijn problemen. Thuis ben ik gelijk gaan uitzoeken wat dat inhield en ook met mijn psycholoog besprak ik het. Ik werd er eigenlijk wel enthousiast van, de manier waarop hun het traject omschreven sprak me erg aan. Het traject bestond uit een revalidatie proces van 18 weken waarin je gemiddeld drie keer per week naar de vestiging moest komen en waar je dan intensieve therapie kreeg, zowel lichamelijk als geestelijk. Uiteindelijk besloot ik samen met mijn huisarts, Arbo arts, psycholoog en mijn man, dat ik dit traject wilde gaan volgen. In mei werd ik aangemeld hiervoor, ik moest vragenlijsten invullen, kreeg gesprekken met een revalidatie arts, een psycholoog en een fysiotherapeut en eindelijk na drie weken wachten kreeg ik groen licht van de revalidatie arts en mocht ik het traject gaan volgen! Wat was ik blij, ik kocht taart, vertelde het aan iedereen die het horen wilde, eindelijk kon ik echt aan mijn herstel gaan werken!

Het traject startte na mijn drie weken zomervakantie, op 1 juli. Het waren achttien hele zware en pittige weken, mijn diagnose bij aanvang bleek een ernstige post partum depressie, een post traumatisch stress syndroom (overblijfsel van de eerste bevalling) en chronisch vermoeidheidssyndroom. Al in de eerste 4weken heb ik in overleg met mijn therapeuten van Ciran besloten af te bouwen met de anti depressiva, ik ging van 40 naar 20 mg en 2 weken later besloot ik volledig te stoppen, ik voelde me er niet meer goed bij en heb niet de indruk gehad dat het iets voor mij heeft gedaan/ betekend. Ik kreeg naast de gewone behandelingen bij psycholoog en fysiotherapeut ook EMDR behandelingen. Op 6 november 2014 ronde ik mijn traject af, met een lach en een traan heb ik de vestiging verlaten. Ik was er op dat moment nog niet, maar ik had de kracht en de wijsheden geleerd hoe ik verder kon en moest. Voor mezelf, maar ook voor mijn gezin. Want jemig, wat een kanjers heb ik op mij heen!

Wat ik andere wil meegeven die (denken dat ze) hetzelfde meemaken (en dit bijv. nog niet erkent hebben)?
Een kraamtijd hoeft niet op een roze of blauwe wolk beleefd te worden maar trek alsjeblieft aan de bel als je merkt dat het dipje steeds dieper wordt of als de wereld steeds grauwer wordt. Achteraf blijkt dat ik me tijdens beiden zwangerschappen al depressief heb gevoeld, als ik toen al aan de bel had getrokken was alles heel anders verlopen. Dan was ik misschien eerder gestart met medicatie en was het allemaal misschien wel niet zo ver gekomen.

Waar kun je terecht voor hulp?
De eerste plek waar je het beste voor hulp heen kunt is gewoon je eigen huisarts, tevens kun je altijd bij je verloskundige terecht maar ook bij het consultatiebureau. Ook hun informeren nu namelijk nog altijd hoe het met mij gaat. Via de huisarts kom je terecht bij maatschappelijk werk, psycholoog of welke andere hulp dan ook.
Het hele hulp gebeuren heeft natuurlijk ook de nodige kosten met zich mee gebracht, de fysiotherapeut waar ik voor X ben geweest en daarna voor mezelf, de maatschappelijk werkster, de psycholoog, alle anti depressiva en oxazepam die ik geslikt heb, het hele traject bij Ciran, reiskosten van en naar Ciran. Uiteindelijk heb ik ongeveer zelf in bijna een jaar tijd kosten gemaakt rond de 250 euro. 150 euro daarvan zijn reiskosten, de rest medicatie.

Hoe gaat het nu met Xavi en met mij?
Inmiddels is X ruim 1,5 jaar. Hij heeft zich ontwikkeld als een leergierig druk mannetje die nog amper huilt. Slapen is tot twee maanden terug een ramp geweest maar ook dat gaat nu boven verwachting goed. Lichamelijk en ook geestelijk heeft hij naar alle waarschijnlijk niets over gehouden aan het huilen en het klem liggen in mijn buik.
Met mij gaat het nog steeds met ups en downs. Nog altijd ben ik er niet, maar.... dat geeft niet! Ik heb geleerd dat dipjes mogen, als er maar een eind aan de dipjes komen. Ik heb geleerd hoe ik met mijn dipjes om moet gaan en wat misschien wel het meest belangrijk is, is dat ik geleerd heb los te laten waar ik zelf geen invloed op heb. Accepteer die dingen. Het leven is te leuk om bij de pakken neer te zitten dus geniet van elke dag!
Mijn concentratie heeft een knauw gekregen, tevens mijn zelfbeeld en mijn zelfvertrouwen. In drukte raak ik het overzicht kwijt en keer ik in mezelf. Ik heb nog genoeg te doen, ik heb mezelf maanden verwaarloosd en begin weer steeds meer zorg aan mezelf te besteden, op die manier hoop ik mijn zelfbeeld en vertrouwen terug te krijgen. Ik ben er van overtuigd dat het goed komt met mij!

------------------------------------------

Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?
Deel 1: De lange levertijd
Deel 2: Studeren en kinderen
Deel 3: Kind & chromosoomafwijking
Deel 4: Het alleenstaande ouderschap
Deel 5: Thema kinderfeestjes
Deel 6: Verloskundige
Laatst gewijzigd door Linvi op 23 Jun 2015 23:14, in totaal 3 keer gewijzigd.
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 12 Mei 2015 22:31

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Veel bewondering heb ik voor het feit dat je dit zo openbaar durft te vertellen. Ik wil jou, en alle andere meiden die het zelfde meemaken/mee hebben gemaakt heel veel sterkte en krachtig toe.
<<

Anoniem166

Bericht 12 Mei 2015 22:40

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat een openhartig verhaal, Linvi. Ik heb het gelezen, had de tranen in mijn ogen. Wat een heftige tijd heb jij achter de rug. Leuk trouwens dat je er nog bent, ik wist het niet dat jij het was. Fijn dat het de goede kant weer opgaat. Ik vind het ontzettend knap dat je zo aan jezelf hebt gewerkt. Je kinderen kunnen trots zijn op zo'n doorzetter als moeder.
<<

Linvi

Bericht 12 Mei 2015 22:47

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Dankjewel Nicky!

Sanne, jij ook bedankt voor het lezen. Ik ben overigens nooit echt weg geweest, maar had zo mijn momenten dat ik genoeg aan mezelf had en dan verwijderde ik mijn profiel weer.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 12 Mei 2015 23:31

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Jeetje Linvi, wat een heftige tijd is het vooe jou (jullie) geweest! Knap dat je het allemaal zo open en eerlijk hebt kunnen verwoorden. Heel veel succes en sterkte met de rest van je herstel :hug:
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Pixi

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 28 Feb 2015 00:08

Bericht 12 Mei 2015 23:39

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Respect voor jou. En wat ontzettend fijn dat je zo'n eind op weg bent naar een gelukkig leven met je gezin na zo'n heftige periode. Ook vond ik het een heel interessant stuk, bedankt voor alle informatie het is toch een heel persoonlijk verhaal natuurlijk.
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 13 Mei 2015 07:22

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat heb jij een heftige tijd achter de rug. Respect dat je dit op het forum wilde vertellen en wat fijn dat het weer beter gaat.
<<

Anoniem119

Bericht 13 Mei 2015 07:37

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Bedankt voor het delen van jouw verhaal! Heel erg heftig wat er zich heeft voorgedaan. Ik wist wel dat je niet goed in je vel zat en miste afgelopen jaren je aanwezigheid op het forum wel, maar dat het zo heftig was wist ik niet. Fijn dat het nu zoveel beter gaat. Wat ik me nog af vroeg : ben je intussen weer aan het werk? Bij dezelfde werkgeefster? Zo ja, hoe gaat dat contact nu?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Mei 2015 08:43

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat een ontzettend heftig verhaal Linvi. En wat stoer van je dat je het zo openhartig hebt verteld. Fijn dat het nu zoveel beter met je gaat. :hug:

♥♥
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 13 Mei 2015 08:55

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Oh jeetje Linvi, wat een heftig verhaal. Gelukkig gaat het nu al een heel stuk beter, maar wat ben jij door een moeilijke tijd gegaan? Net als mijn voorgangers vind ik het ook wel heel erg stoer dat je dit zo openbaar en openhartig durft te vertellen.
2012 & 2016
<<

anoniem203

Bericht 13 Mei 2015 09:02

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Helaas heel herkenbaar Linvi. Ik ben er alleen met de Pop-Poli en met praten-praten-praten weer bovenop gekomen. Mijn periode heeft 1,5 jaar geduurd. Na de geboorte van de oudste. Ik wist niet wat het was en ik dacht dat het zo 'hoorde'. Pas tijdens mijn tweede zwangerschap werd ik zo angstig en trok ik aan de bel bij mijn verloskundige. Daarna door gestuurd naar de Pop-Poli en vanaf toen viel alles op zijn plek. Ik heb gewoon 1,5 jaar lang een postnatale depressie gehad. Ik kan er nu nog steeds moeilijk over praten maar het is te doen. Bedankt voor het delen van je verhaal en fijn om te lezen dat het nu wat beter met jullie gaat!
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 13 Mei 2015 09:08

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Heftig Pien, ik kan het verhaal van je oudste nog goed herinneren.
M:21072011
J :08012014
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 13 Mei 2015 09:30

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Ik kijk nooit in de zwangerschap en kinderen rubriek, maar werd toch nieuwsgierig naar dit verhaal. Ik heb enorm respect voor je dat je dit zo durft te vertellen. Fijn om te lezen dat het inmiddels beter gaat, want het klinkt echt als een hele moeilijke periode die je meegemaakt hebt.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 13 Mei 2015 09:54

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat een uitgebreid verhaal. Erg mooi dat je dit zo hebt willen opschrijven om er meer bekendheid en uitleg aan te geven. Jeetje, erg indrukwekkend hoor. Fijn dat het weer goed gaat!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem216

Bericht 13 Mei 2015 09:58

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat knap van je dat je je verhaal met ons wilt delen. Heftig om te lezen, maar fijn dat je weer op de goede weg bent. Ik ben ook benieuwd of je nog steeds bij dezelfde werkgever zit en zo ja hoe dat gaat.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 13 Mei 2015 12:15

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Oef ik vind je verhaal echt heel erg herkenbaar maar heb nooit om hulp gevraagd of zo.. Ik vond alles na acht maanden wel iets leuker worden.. of ja.. Vanaf toen kon ik me wat meer ontspannen. Bedankt voor je verhaal heftige tijden heb je meegemaakt! Heel fijn dat het nu beter gaat! Heb je hier bij je dochter ook al last van gehad?
<<

Linvi

Bericht 13 Mei 2015 12:41

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Bedankt voor de reacties! Ondanks dat het erg veel emoties oproept voelt het wel "fijn" mijn verhaal te kunnen delen.

Ik ben nu aan het werk maar zal straks eventuele vragen beantwoorden.
<<

Anoniem181

Bericht 14 Mei 2015 13:13

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat dapper dat je je verhaal zo openhartig met ons wilt delen. Heftig om te lezen hoe jij je al die tijd hebt gevoeld. Ik ben zo blij voor je dat het nu steeds beter met je gaat!
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11570

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 14 Mei 2015 17:36

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat een mooi duidelijk verhaal, verder dikke knuffel dit moet loodzwaar zijn geweest.
2015 💙
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 14 Mei 2015 21:03

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wow wat goed dat je je verhaal hier zo neer zet!
Ik zit t met tranen in m'n ogen te lezen, omdat ik gedeeltes erg herken. Vooral t loslatingsproces en jezelf geen rust gunnen. 'Confronterend' te lezen dat de 'navelstreng' los moet. 'Gelukkig' dat t nu al stukken beter gaat met jullie. Zo'n verhaal vertellen helpt daar ook bij
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Linvi

Bericht 15 Mei 2015 09:47

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Er werd gevraagd hoe het nu zit met werken enz.

Ik heb natuurlijk een hele tijd in de ziektewet gezeten en toen ik in opdracht van de Arbo-arts weer een bakje koffie moest gaan doen in mijn eigen filiaal (was toen filiaalmanager) ben ik samen met mijn man terug gegaan, dit was febr 14. Toen ik binnen kwam werd ik gelijk van alle kanten benaderd met vragen en wanneer ik er weer was want dan kon de assistent wat meer vrij nemen. Dit overviel me allemaal en bezorgde me eigenlijk alleen maar onnodige stress.
Toen is in overleg met mijn leidinggevende besloten om mijn herstelperiode in een ander filiaal te doen, namelijk die in mijn woonplaats. Zo kon ik makkelijker erheen, werd mijn reistijd verkort en kon ik misschien ook sneller opbouwen.
Uiteindelijk heb ik tot en met juni 2014 2 keer 2 uurtjes per week gewerkt en heb ik dat in de periode van juni tot november opgebouwd naar 3keer 8uur.

Tijdens mijn traject bij Ciran is mij heel vaak de vraag gesteld hoe ik terug wilde keren bij mijn werkgever, of dat in dezelfde functie/ hetzelfde filiaal was of in andere functie en dus ook ander filiaal. Na daar veel over gesproken te hebben heb ik in augustus een gesprek aangevraagd met mijn leidinggevende omdat ik besloten had niet meer terug te willen als leidinggevende maar gewoon als verkoopmedewerker. Tevens ben ik in uren terug gegaan, namelijk van 37 uur naar 24uur.

Inmiddels ben ik per november overgeplaatst naar een filiaal 1 dorpje naast mijn woonplaats. Als verkoopmedewerker voor 24 uur. Het is dat ik mijn vaste contract niet op wil geven en het werk ook echt wel leuk vind anders was ik allang bij dit bedrijf weg geweest. Doordat ik nu geen leidinggevende meer ben heb ik ook niks meer met " hogerhand" te maken en dat is erg fijn! Het contact met mijn huidige leidinggevende is gelukkig erg goed.
<<

Linvi

Bericht 15 Mei 2015 09:57

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Zenna schreef:Heb je hier bij je dochter ook al last van gehad?


Achteraf, JA! Maar op dat moment heb ik dat allemaal weg gestopt. Het post traumatisch stress syndroom was echt ontstaan vanuit haar geboorte en de nasleep. Daar is dus eigenlijk het grootste probleem ontstaan. Ik ben begonnen met op mijn tenen lopen, ik wilde op alle vakken goed presteren! Een goede mama zijn, huishouden spik en span, goede werknemer/ leidinggevende voor 37uur per week, een goed druk social life hebben.

Ik heb nu geleerd dat je best op sommige vlakken wat minder mag presteren, ik heb geleerd keuzes te maken van wat echt belangrijk is en wat wel even uitgesteld kan worden. De zorg voor mijn kinderen kon ik niet in minderen, daarom een keuze gemaakt om qua huishouden en werk wat minder van mezelf te verwachten. Ik werkte na mijn dochter haar bevalling weer 5 dagen per week waarvan 1 dag in de week van 9 tot 9. 1 vrije dag had ik alleen met dochter, dat was de dag dat ik van vroeg tot laat huishouden deed en dan hadden we als gezin op zondag de hele dag vrij.

Nu ben ik doordeweeks 2 dagen met de kinderen thuis, ik doe per dag een uurtje a 1,5uur huishouden. Mijn man en ik doen beide in het weekend nog een uurtje huishouden en dan is het weer klaar. We hebben heerlijk veel tijd met zn viertjes vrij en ik geniet er zo van! Nu merk ik pas hoeveel ik eigenlijk van mijn dochter gemist heb!
<<

Anoniem133

Bericht 15 Mei 2015 10:47

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat een openhartig stuk heb je geschreven Linvi. Ik herken er heel veel van, alleen 'vluchtte' mijn man juist weg en had ik het gevoel er helemaal alleen voor te staan. Fijn dat het al beter met je gaat. Vooral het stukje wat je hierboven schrijft, dat je keuzes moet maken en dat het best een keer minder mag, en het loslaten.
<<

Anoniem110

Bericht 15 Mei 2015 12:40

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Wat een openhartig stuk heb je geschreven jeetje. Respect hoe je hebt gevochten al die tijd. Vind het erg jammer dat je dit zo hebt door moeten maken en ben blij te lezen dat je je leven weer hebt kunnen oppakken en het steeds beter met je gaat. :hug:
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 20 Mei 2014 18:52

Bericht 15 Mei 2015 14:38

Re: Zwangerschap en kinderen rubriek #7 Postpartum Depressie

Ik wil je ook nog even bedanken voor je super openhartige stuk! Ik vond het erg indrukwekkend om te lezen! Fijn dat nu alles weer goed met je gaat en dat je nu zo geniet van je gezin.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo