Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vakantie aanvraag afgekeurd

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 07 Mei 2015 15:15

Vakantie aanvraag afgekeurd

Mijn vriend heeft eind maart zijn vakantie aanvraag in het systeem waar zij mee werken gezet. Vandaag kreeg hij, via het systeem, het bericht dat zijn vakantie aanvraag afgekeurd is. Geen reden van weigering bij, alleen 'afgekeurd'. De reden kan hij wel raden: onderbezetting. Maar dit is altijd het geval,ook nu, en zou betekenen dat niemand van zijn collega's ooit met vakantie kan. We hebben express de vakantie gepland in juni, zodat hij de drukste periode van het jaar (de zomervakantie) aanwezig is. Hij werkt namelijk als kok in het restaurant op een luxe vakantievillapark.

Ik las dat volgens de wet een werkgever binnen twee weken na aanvraag moet reageren (afkeuren, goedkeuren of uitstel van beoordeling). Zo niet, reageert de werkgever te laat, is hij verplicht de vakantie toch toe te kennen conform de wensen van de werknemer. Mijn vriend heeft ruim 5 weken geleden de aanvraag gedaan, geen problemen verwacht en dus verder eigenlijk niet na twee weken nog naar een status gevraagd. Maar nu dus het bericht dat het afgekeurd is.

Maar wat nu? Staat hij in zijn recht? Wat kan hij zeggen, wat kan hij doen?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 07 Mei 2015 15:43

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Is er bewijs dat het meer dan twee weken geleden is? Zo ja, dan kun je zeggen dat je al geboekt hebt omdat je er na twee weken vanuit was gegaan dat het was goedgekeurd. Dit is gewoon een harde regel (zie art. 638. lid 2 van het Burgerlijk Wetboek: Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer., dus hij staat in zijn recht.

Ik zou als ik jouw vriend was dit artikelnummer onthouden en in gesprek gaan met zijn baas. Als zijn baas niet toegeeft, zou ik een brief sturen waarin je dit uitlegt (zodat je iets op papier hebt).

Het enige probleem is dat dit natuurlijk wel voor een verstoorde arbeidsrelatie kan zorgen. Dat is een afweging die je moet maken, is het je dat waard?

♥♥
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 07 Mei 2015 17:07

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Ja, hij kan terugzien dat hij 31/3 zijn vakantie heeft ingevoerd. Hij is nu aan het werk en wacht even tot hij zijn baas kan spreken. Ik hoop dat ze er in het gesprek uit kunnen komen. Hopelijk hoeft hij zijn wettelijk recht er niet eens bij te halen, maar mocht het nodig zijn kan hij het wel benoemen. Fijn om te weten dat dat van die twee weken dus inderdaad klopt.
<<

Anoniem321

Bericht 08 Mei 2015 14:17

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Parisienne, is je vriend er gisteren met zijn baas uit gekomen?
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 08 Mei 2015 15:14

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Nog geen duidelijkheid. Ze hebben even gesproken, maar baas kwam met allemaal excuses: een kok binnenkort weg, te weinig personeel, personeel denkt niet mee over oplossingen, etc.

Het klopt allemaal wat hij zegt, er is nu al te weinig personeel, laat staan als die ene collega weg is. Maar dat hij dan alles bij het keukenpersoneel neerlegt is niet eerlijk. Hij is verantwoordelijk voor het aannemen van nieuw personeel, mijn vriend kan bijvoorbeeld moeilijk zomaar mensen gaan aannemen, is zijn taak natuurlijk helemaal niet. Ze geven al maanden aan mensen nodig te hebben. "Zijn we mee bezig" krijgt hij dan te horen. Behalve wat studenten/stagiairs is er niemand nieuw bijgekomen. De werkdruk is nu al onwijs hoog. Hij maakt dagen van soms meer dan 12 uur. Dit gaat hij niet nog heel de zomer volhouden..

Het is niet alleen het vakantie puntje wat mijn vriend nu irriteert, meer het probleem erachter. Vind het zo vervelend voor hem.
<<

Anoniem211

Bericht 08 Mei 2015 17:00

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Het structureel zoveel overwerken, dat mag je vriend weigeren. Dat weet je? Want als dit al maanden zo gaat, zou ik daar als ik hem was maar eens mee beginnen. Voordat hij zichzelf een burn-out bezorgt
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Mei 2015 17:16

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Elliot schreef:Is er bewijs dat het meer dan twee weken geleden is? Zo ja, dan kun je zeggen dat je al geboekt hebt omdat je er na twee weken vanuit was gegaan dat het was goedgekeurd. Dit is gewoon een harde regel (zie art. 638. lid 2 van het Burgerlijk Wetboek: Indien de werkgever niet binnen twee weken nadat de werknemer zijn wensen schriftelijk heeft kenbaar gemaakt, schriftelijk aan de werknemer gewichtige redenen heeft aangevoerd, is de vakantie vastgesteld overeenkomstig de wensen van de werknemer., dus hij staat in zijn recht.

Ik zou als ik jouw vriend was dit artikelnummer onthouden en in gesprek gaan met zijn baas. Als zijn baas niet toegeeft, zou ik een brief sturen waarin je dit uitlegt (zodat je iets op papier hebt).

Het enige probleem is dat dit natuurlijk wel voor een verstoorde arbeidsrelatie kan zorgen. Dat is een afweging die je moet maken, is het je dat waard?

Met het gevaar dat je me belerend/kattig vind overkomen (en dat is hier dus niet mijn bedoeling): waarom zou je liegen dat je al iets geboekt hebt? Je staat toch sowieso al in je recht volgens dat artikel wat je aanhaalt? Ik zou zeker niet liegen hier over. (ik ga er van uit dat ze nog niets geboekt heeft omdat ik dat hier verder niet lees)
#teammaple🍁
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 08 Mei 2015 18:33

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Waar staat dan dat ze zou moeten liegen over het al hebben geboekt van een vakantie?

Ik zou het gesprek nogmaals aangaan met het wetsartikel erbij en kijken wat daaruit komt.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Mei 2015 19:17

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Elliot schreef:Is er bewijs dat het meer dan twee weken geleden is? Zo ja, dan kun je zeggen dat je al geboekt hebt omdat je er na twee weken vanuit was gegaan dat het was goedgekeurd.

Dit, of lees ik het verkeerd?
#teammaple🍁
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 08 Mei 2015 19:19

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Urban Naked schreef:
Elliot schreef:Is er bewijs dat het meer dan twee weken geleden is? Zo ja, dan kun je zeggen dat je al geboekt hebt omdat je er na twee weken vanuit was gegaan dat het was goedgekeurd.

Dit, of lees ik het verkeerd?


Nee zo had ik het ook opgevat. Probleem met zulke dingen is natuurlijk altijd hoe ver wil je het uiteindelijk laten komen. Er bestaat een verschil tussen in je recht staan en je recht krijgen. Hopelijk komt hij er gewoon uit met zijn baas en kunnen er goede afspraken worden gemaakt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Mei 2015 19:28

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Ik zeg helemaal niet dat ze moet liegen, ik was er vanuit gegaan dat er al geboekt was. Verkeerd begrepen. Excuus.

♥♥
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Mei 2015 19:31

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Ok!
#teammaple🍁
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 09 Mei 2015 00:11

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

We hadden inderdaad overigens al geboekt. Sorry, vergeten te vermelden.

Vandaah heeft vriend te horen gekregen dat het oké is. De planning heeft aangegeven dat het hun fout was. Althans, dat zijn vakantie nu inderdaad niet ineens nog afgekeurd mocht worden. Hij heeft zijn baas ook nog even snel gesproken (over iets anders), zonder spanningen gelukkig. Al met al dus met een sisser afgelopen, maar het was toch even 'schrikken' voor hem gisteren.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 09 Mei 2015 00:14

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Marilyn schreef:Het structureel zoveel overwerken, dat mag je vriend weigeren. Dat weet je? Want als dit al maanden zo gaat, zou ik daar als ik hem was maar eens mee beginnen. Voordat hij zichzelf een burn-out bezorgt

Nee, wist ik niet. Zal me daar eens in verdiepen. Nu is hij nog een 'jonge vent', maar dit gaat hij echt geen jaren volhouden inderdaad. Vind het dus ook niet gek dat we zo uit elkaar gegroeid zijn...
<<

anoniem213

Bericht 09 Mei 2015 11:48

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Parisienne schreef:
Marilyn schreef:Het structureel zoveel overwerken, dat mag je vriend weigeren. Dat weet je? Want als dit al maanden zo gaat, zou ik daar als ik hem was maar eens mee beginnen. Voordat hij zichzelf een burn-out bezorgt

Nee, wist ik niet. Zal me daar eens in verdiepen. Nu is hij nog een 'jonge vent', maar dit gaat hij echt geen jaren volhouden inderdaad. Vind het dus ook niet gek dat we zo uit elkaar gegroeid zijn...

Helaas is dat wel iets wat veel gebeurt in de horeca inderdaad. Bij ons in de keuken werken mensen inderdaad regelmatig tien tot twaalf uur op een dag en dat dan vijf/zes/zeven dagen per week met hier en daar een vrije dag.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Mei 2015 20:55

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

June schreef:
Parisienne schreef:
Marilyn schreef:Het structureel zoveel overwerken, dat mag je vriend weigeren. Dat weet je? Want als dit al maanden zo gaat, zou ik daar als ik hem was maar eens mee beginnen. Voordat hij zichzelf een burn-out bezorgt

Nee, wist ik niet. Zal me daar eens in verdiepen. Nu is hij nog een 'jonge vent', maar dit gaat hij echt geen jaren volhouden inderdaad. Vind het dus ook niet gek dat we zo uit elkaar gegroeid zijn...

Helaas is dat wel iets wat veel gebeurt in de horeca inderdaad. Bij ons in de keuken werken mensen inderdaad regelmatig tien tot twaalf uur op een dag en dat dan vijf/zes/zeven dagen per week met hier en daar een vrije dag.



Los van dat het natuurlijk zwaar is en niet altijd leuk is, krijg je al die uren wel gewoon uitbetaald toch? Of denk ik dan te naief? Mijn vriend werkt namelijk ook vaak zat 12/13 uur per dagen, weken achter elkaar, en krijgt dan wel die uren uitbetaald.
:heart: :heart: 2011
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 09 Mei 2015 22:10

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Fijn dat hij zijn vakantie alsnog kon opnemen Parisienne! Ik herken het zo van mijn man, die heeft vanaf zijn 17e ook altijd fulltime als kok gewerkt en het ging er in vrijwel alle bedrijven hetzelfde aan toe. Onderbezetting, ontzettend hoge werkdruk, heel veel overuren in de zomermaanden en nooit vakantie als anderen vakantie hebben :-( Hij wilde er al jaren uit, zeker nu we kinderen hebben. Maar begin vorig jaar heeft hij de stap ook echt gezet, het is zo'n verademing, zeker ook voor onze relatie. Hij werkt nu nog 20 uur als kok, maar in een minder verantwoordelijke functie en vrijwel nooit meer op zondag. De rest van de tijd werkt hij als zelfstandige.

Geniet in ieder geval van jullie vakantie!!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 10 Mei 2015 01:14

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Het is inderdaad een keiharde baan af en toe. Vandaag ook wee: hij stapte om 11.00 de deur uit en is net thuis. Bizar af en toe! Hoort erbij, part of the job, maar hard werken is het zeker. Om nog maar niet te praten over de werkdruk in de keuken tijdens spitsuur :wink: Hij belde me laatst om te laten horen hoe het eran toe gaat in de keuken. Hij uiteraard telefoon ergens neergelegd, ik luisteren en hoorde hem inderdaad 'schreeuwen', bonnen en tijden afroepen, anderen reageren: "Bon Chef!".. echt zoals op tv. Best leuk om eems gehoord te hebben.

Hij krijgt deze overuren in de maand niet uitbetaald helaas. Heeft een vast salaris + reiskosten en bouwt uren op. In rustige tijden draaien ze soms minuren, in drukke tijden dikke plusuren. Zal nog eens nazoeken hoe het precies zit, want hij heeft eigenlijk nooit iets extra's gezien.

Mijn vriend wil ook uit de horeca. Heeft de afgelopen jaren zijn diploma's behaald, maar hij heeft het niet meer naar zijn zin. Sowieso op zijn huidige werk niet. Maar het afwerken van elke avond dezelfde menukaart staat hem steeds meer tegen. Hij wil meer zijn creativiteit kwijt, meer nadenken over gerechten. Hij is op zoek naar een andere uitdaging. Misschien vindt hij dit toch in de horeca, maar hij heeft ook mogelijkheden en ambities op een heel ander vlak. Hij is met beiden bezig in ieder geval.

Horeca heeft zeker de afgelopen jaren niet positief bijgedragen aan onze relatie. We hebben onlangs een dieptepunt bereikt en ik ben van mening dat zijn werk daar zeker wel enigzins een rol in heeft gespeeld. Het gaat inmiddels beter, maar het is nog steeds zoeken naar de juiste balans.

Pineco, mag ik vragen wat voor bedrijf je man ernaast heeft?
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 10 Mei 2015 01:40

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Los van dat het natuurlijk zwaar is en niet altijd leuk is, krijg je al die uren wel gewoon uitbetaald toch? Of denk ik dan te naief? Mijn vriend werkt namelijk ook vaak zat 12/13 uur per dagen, weken achter elkaar, en krijgt dan wel die uren uitbetaald.[/quote]

Ik werk ook als kok en draai geregeld dagen van 12 uur, 5 of 6 dagen per week. Overuren worden niet uitbetaald, wij krijgen tijd voor tijd. Alleen kunnen we onze uren eigenlijk nooit opnemen omdat we onderbezet zijn en er geen personeel bij mag. Ik heb sinds vorig jaar nu ruim 300 overuren staan, dat waren er meer maar in januari en februari was het relatief rustig dus heb ik al wat uurtjes op kunnen nemen.
10.04.17
<<

Anoniem211

Bericht 10 Mei 2015 11:18

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Ik herken dat overwerken ook wel. Mijn ex werkte ook in de horeca en ook hier heeft dat negatief bij gedragen aan de relatie. Ik ben stiekem zo blij dat mijn vriend een 9-6 baan heeft.

Maar dat je nooit vrije tijd op kan nemen enzovoort, dit mag echt niet meiden. Ook hoor je wettelijk gezien 1 zondag in de 3 weken vrij te kunnen zijn. Staat echt allemaal in het cao, maar werkgevers hebben daar soms lak aan. Dus moet je als werknemer daar zelf op gaan staan!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 10 Mei 2015 11:36

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Saga, van wat ik begreep toen mijn man ontslag nam, is dat die overuren niet blijven staan, maar per kalenderjaar 'afgerekend' moeten worden. Ik weet niet of je je daar bewust van bent, maar hier was het een enorme domper.

Parisienne, ik dacht dat ik vanmorgen al had gereageerd, maar guess not. Mijn man is inmiddels de horeca uit, omdat hij geen wisseldiensten met mij wilde draaien voor het moment dat we een gezin zouden beginnen. Hij vond het belangrijk om een gezin te zijn. Daarbij was hij gewoon klaar met de horeca, het niet verder komen, geen creativiteit, het moeten volgen van bestaande werkwijzen, maar vooral de hoge verwachtingen, lange uren, in de bedrijven waar hij werkte min of meer uitgebuit worden. Hij had er ook geen zin meer in om ertegen te vechten, want destijds werd alles binnen de kaders van het toenmalige CAO beargumenteerd. (Nu is het CAO ook niet meer geldig toch?)

Anyway, hij heeft toen 4 maanden de tijd genomen om iets anders te zoeken, buiten de horeca. We hadden op dat moment genoeg spaargeld om alle vaste lasten te dekken en boodschappen te kunnen doen. Voordat hij dit deed, heeft hij tevens zijn rijbewijs gehaald zo kon hij voor buitendienst functies gaan. We spraken af dat als hij het niet binnen vier maanden zou redden, dat hij (in elk geval part-time) weer terug de horeca in zou gaan. Maar hij vond een andere baan, bierleidingen reinigen. Toen dat op zijn eind liep, heeft hij zijn huidige baan gevonden en zit hij in de brandbeveiliging (inclusief opleidingen en trainingen). Hij heeft een hoger salaris dan in de horeca, maar vooral de goede CAO, elke avond thuis, geen overuren, enz bevallen hem goed!
L2014 & H2017
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 10 Mei 2015 11:43

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

mzcharlotte schreef:Saga, van wat ik begreep toen mijn man ontslag nam, is dat die overuren niet blijven staan, maar per kalenderjaar 'afgerekend' moeten worden. Ik weet niet of je je daar bewust van bent, maar hier was het een enorme domper.

Parisienne, ik dacht dat ik vanmorgen al had gereageerd, maar guess not. Mijn man is inmiddels de horeca uit, omdat hij geen wisseldiensten met mij wilde draaien voor het moment dat we een gezin zouden beginnen. Hij vond het belangrijk om een gezin te zijn. Daarbij was hij gewoon klaar met de horeca, het niet verder komen, geen creativiteit, het moeten volgen van bestaande werkwijzen, maar vooral de hoge verwachtingen, lange uren, in de bedrijven waar hij werkte min of meer uitgebuit worden. Hij had er ook geen zin meer in om ertegen te vechten, want destijds werd alles binnen de kaders van het toenmalige CAO beargumenteerd. (Nu is het CAO ook niet meer geldig toch?)

Anyway, hij heeft toen 4 maanden de tijd genomen om iets anders te zoeken, buiten de horeca. We hadden op dat moment genoeg spaargeld om alle vaste lasten te dekken en boodschappen te kunnen doen. Voordat hij dit deed, heeft hij tevens zijn rijbewijs gehaald zo kon hij voor buitendienst functies gaan. We spraken af dat als hij het niet binnen vier maanden zou redden, dat hij (in elk geval part-time) weer terug de horeca in zou gaan. Maar hij vond een andere baan, bierleidingen reinigen. Toen dat op zijn eind liep, heeft hij zijn huidige baan gevonden en zit hij in de brandbeveiliging (inclusief opleidingen en trainingen). Hij heeft een hoger salaris dan in de horeca, maar vooral de goede CAO, elke avond thuis, geen overuren, enz bevallen hem goed!


Dat was inderdaad zo, de eerste 13 weken van het nieuwe jaar moest je de overuren van het jaar daarvoor op kunnen nemen en wanneer dit niet helemaal zou lukken, moesten ze na weer een aantal weken (de rest) uitbetalen.
Maar aangezien de horeca dus zonder CAO zit, hoeven ze zich hier niet aan te houden.
10.04.17
<<

Anoniem127

Bericht 10 Mei 2015 22:28

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Ligt er wel een beetje aan onder welke CAO je valt, ik val onder een CAO waarin heel erg veel overwerk verplicht kan worden. Heb zo'n idee dat een horeca CAO ook wel veel verplichte overuren zijn vastgelegd.
<<

Anoniem127

Bericht 10 Mei 2015 22:29

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Oepsie, ik lees nu geen CAO.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 11 Mei 2015 00:13

Re: Vakantie aanvraag afgekeurd

Parisienne, mijn man heeft een bedrijfje gestart met het ophalen van inboedels. Hij haalt huizen leeg en verkoopt de nog bruikbare spullen aan huis. Iets heel anders dus :-)
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers