Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

<<

Anoniem107

Bericht 10 Mei 2015 17:52

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Zora schreef:
Maple schreef:Ik denk zelf dat die vrowuen die er vrij vroeg voor kiezen part time te werken sowieso al geen echte ambitie hebben om bij de top te komen, en die wellicht anders ook nooit zouden hebben ook, als ze wél fulltime hadden blijven werken. Je kunt het ook andersom jammer vinden: waarom gaan mannen niet part time werken?


Huh wat?? Wat kort door de bocht zeg.

Haha, dat kan. Dat is in elk geval een beeld wat ik erbij heb. Misschien is het kort door de bocht maar jezelf opwerken naar een topfunctie gaat mijns inziens niet echt gepaard met een part time baan. Of in elk geval, niet als je vrij snel in je loopbaan al part time gaat werken. Natuurlijk zijn er functies waarin dat wel kan hoor, dat besef ik me heus wel. Maar voor mij matcht dat gewoon niet, vroeg in je 'werkende jaren' part time aan je carrière werken. Als je geen kinderen hebt en je carrière vind je belangrijk, dan lijkt mij dat -nu je geen kinderen hebt, je de tijd en mogelijkheid dus nog hebt, en je daarbij vaak ook vroeg in je loopbaan zit en je jezelf dus nog echt moet bewijzen, een basis moet opbouwen- je jezelf ook echt op je werk focust om je doel te bereiken.

Dat is ook maar een mening hè, laat dat voorop staan.
<<

Anoniem108

Bericht 10 Mei 2015 18:01

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ik denk vooral dat velen al blij zijn als ze in het vakgebied terechtkomen waar deze vrouwen voor hebben gestudeerd. Het is niet zo dat als ik per se fulltime wil werken, dat mijn werkgever het budget wil vrijmaken om mij die uren te geven. Als dat wel zo was, werkte ik per morgen fulltime.

Het is nou eenmaal niet de tijd dat werkgevers meer investeren dan strikt noodzakelijk, tenminste wel in mijn vakgebied. Voor mij 10 anderen die wel genoegen nemen met wat er wel mogelijk is ipv niet.
<<

Anoniem107

Bericht 10 Mei 2015 18:02

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ik doel dan weer op de vrijwillige keuze part time te werken :)
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 19:05

Bericht 10 Mei 2015 18:12

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ik heb nog nooit een fulltime baan gehad. Mijn 1e baantje toen ik 16/17 was ook gemiddeld 24uur per week en 1x in de 3 weken ging in naar school. De baantjes daarna schommelde allemaal tussen de 24-32uur uur. Nu ga ik per volgende week na 3jr weer aan het werk. 20uur per week.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 10 Mei 2015 18:18

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ik heb ook nog nooit fulltime gewerkt. Vond het wel prima, had geld op m'n spaarrekening kon eigenlijk doen wat ik wilde en gaf ook niet te veel uit. En ja dan nu de situatie. Mijn bankrekening is leeg er komt niets binnen en de rekeningen blijven komen. Ik ben heel erg blij dat ik niet fulltime werkte want dan was de rekening van m'n pensioenpremie nog hoger. Je kan het toch niet plannen. Dus als je een mooie buffer hebt en er geen zorgen over hebt zou ik zeggen leef lekker :)
2015 💙
<<

Anoniem140

Bericht 10 Mei 2015 18:20

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Om op zuinigheid terug te komen, ik vind op een terras zitten ook zonde van mijn geld. Ik doe het wel hoor, als ik aan het shoppen ben, maar ik zou nooit uren ergens op een terras gaan zitten en dan wijntjes drinken ofzo. Ik vind dat ook niet echt "herinneringen maken", die maak ik weer op een andere manier.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 11 Mei 2015 15:49

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Maple schreef:Haha, dat kan. Dat is in elk geval een beeld wat ik erbij heb. Misschien is het kort door de bocht maar jezelf opwerken naar een topfunctie gaat mijns inziens niet echt gepaard met een part time baan. Of in elk geval, niet als je vrij snel in je loopbaan al part time gaat werken. Natuurlijk zijn er functies waarin dat wel kan hoor, dat besef ik me heus wel. Maar voor mij matcht dat gewoon niet, vroeg in je 'werkende jaren' part time aan je carrière werken. Als je geen kinderen hebt en je carrière vind je belangrijk, dan lijkt mij dat -nu je geen kinderen hebt, je de tijd en mogelijkheid dus nog hebt, en je daarbij vaak ook vroeg in je loopbaan zit en je jezelf dus nog echt moet bewijzen, een basis moet opbouwen- je jezelf ook echt op je werk focust om je doel te bereiken.

Dat is ook maar een mening hè, laat dat voorop staan.


Ja ik denk dat het toch te kort door de bocht is. In mijn geval is het bij mijn bedrijf bijvoorbeeld niet wenselijk om fulltime te werken, dan is de werkdruk te hoog en niet meer gezond. Ik heb me prima op kunnen werken ondanks dat ik toen van 5 naar 4 dagen ging. Mijn eigen leidinggevende is onlangs van 4 naar 3 dagen gegaan en is nu algemeen directeur. Mijn bedrijf is dan misschien een uitzondering, maar er zijn vast meerdere situaties waarin parttime (gaan) werken niks in de weg staat of hoeft te staan. Ik vind het juist getuigen van een veranderende maatschappij, meegaan met de tijd...Waarom zou alleen je FTE al iets zou zeggen over je ambitie. Ik vind niet dat jezelf bewijzen per definitie gelijk moet staan aan 40 uur werken. Dat kan prima in 32 uur, of zelfs minder. Als dat de belangrijkste (of zo'n belangrijke) factor zou zijn, wat zijn je overige kwaliteiten dan nog waard. Het is zo futiel, die uren :)

Dit nog even los van of je de uren die je overhoudt niet opvult met ander werk trouwens!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 11 Mei 2015 16:21

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Veel mensen die ik ken die een hogere functie hebben werken juist niet fulltime. Ik denk dat je prima carrière kan maken terwijl je parttime werkt. Tenzij je onder carrière alleen verstaat dat je CEO bent van een grote multinational, dan misschien niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem318

Bericht 11 Mei 2015 18:27

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ja dat kan dat dat zo is in jouw omgeving (is dat trouwens in een bepaalde sector of is het gewoon toeval, denk je?), maar over het algemeen zijn de cijfers wel sprekend, er zijn gewoon veel minder vrouwen in een leidinggevende positie (hoeft niet per se CEO te zijn natuurlijk) dan mannen. En dat komt onder andere door het parttime werken.

Zora, klinkt als een heerlijk bedrijf! Maar ik geloof niet dat dat overal zo zou kunnen werken. Leidinggevende functies, zeker vanaf niveau afdelingshoofd en hoger, dragen nou eenmaal in veel gevallen een hogere werklast met zich mee, een hogere eis aan beschikbaarheid en verantwoordelijkheid. Mijn leidinggevenden zouden echt niet minder dan fulltime kunnen werken.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 12 Mei 2015 07:52

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ons bedrijf is daarin idd vast een uitzondering. Ik ben zelf ook leidinggevende, en werk dus 32u (contracturen) maar het wordt wel min of meer erg op prijs gesteld dat ik gewoon beschikbaar ben op mijn vrije dag voor een telefoontje, of dat ik af en toe mijn mail even check. Dat is eerder een factor dan sec het aantal uren dat je werkt. Die mensen die langer doorwerken, flexibel zijn, hart voor de zaak hebben, geen van 9-5 mentaliteit hebben etc... die mensen maken bij ons promotie. Misschien heeft het idd met het werkveld te maken (zorg: veel vrouwen, vaak (vroeg) kids, en vanwege de werkdruk nemen we dus sowieso mensen vaker voor 3 of 4 dagen aan dan 5).
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem301

Bericht 12 Mei 2015 07:54

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Mijn voormalige manager werkte ook 32 uur waarvan ze op haar vrije dag wel bereikbaar moest zijn. En ze verdiende hartstikke goed en had echt een goede functie. Dus het kan zeker wel inderdaad Zora! Maar dat wist je al :smile:
<<

Anoniem125

Bericht 12 Mei 2015 08:07

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Wat een gekke discussie is dit geworden. Als single sparen voor als je misschien een man en een gezin krijgt in de toekomst? Zijn er echt mensen die dat doen? Kan me eerder voorstellen dat je als single spaart, omdat je er ook financieel alleen voor staat en het dan fijn is om een buffer te hebben.

Verder vind ik persoonlijk niks gek. Ik heb periodes in mijn leven gekend dat ik 60 uur per week werkte, 40, 20, 8 en dat ik tijdelijk helemaal niet werkte. Had niks te maken met of ik een kind had of niet. Gaat meer om wat ik me kon veroorloven, wat voor werk op mijn pad kwam en hoe ik in mijn vel zat. Ik vind het vooral gek als mensen zich vastleggen, zo van: ik werk nu eenmaal 40 uur, of: ik zou nooit minder gaan werken, of: ik vind 20 uur wel genoeg. Voor mij is werk niet zo'n vaststaand iets, ik hoop nog 35 jaar te mogen werken en ik heb geen idee hoe ik die periode precies zal invullen.
<<

Anoniem222

Bericht 12 Mei 2015 11:58

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Haha, ik vind het ook wel een aparte wending!

Ik vind zelf dat iedereen moet werken zoveel hij wil, zolang het financieel haalbaar is. Wel vind ik het zelf belangrijk om financieel onafhankelijk te zijn en om genoeg te werken zodat ik me kan ontwikkelen en carrière kan maken. Ik dacht altijd dat ik niet zo heel ambitieus was, maar dat kwam gewoon omdat ik "mijn" vakgebied nog niet gevonden had. Nu ben ik opeens kneiterfanatiek haha!
Op dit moment betekent dat dat ik ruim 40 uur werk en daarnaast fulltime studeer (was een enorm goed idee). Ik vind het leuk, ik ontwikkel me en ik zou geen dag willen missen (naast vrije dagen en vakanties dan :P). Verder is het in mijn bedrijf doodnormaal om (als vrouw, heel stom) minder te gaan werken als je kinderen krijgt en is het dan nog steeds mogelijk om carrière te maken. Ik zie nu alleen niet in waarom ik dat zou doen. Ik zou het wel super chill vinden om 5 dagen te werken en 3 dagen weekend te hebben haha! Maar helaas.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 09 Feb 2016 15:47

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Grappig, ik kwam dit oude topic van me tegen! Inmiddels werk ik sinds een maand 24 uur en het is echt heer-lijk! Ons huis is op orde, ik heb veel meer rust en ik heb nog nooit zo veel gebakken als de afgelopen weken (vind ik leuk :)) Uiteindelijk verdien ik nu nog meer dan bij mijn vorige baan waar ik 32 uur werkte, dus financieel is het no problemo.
Ik heb trouwens wel een paar aparte reacties gehad, maar die leg ik maar lekker naast me neer :P Ik zou het iedereen die twijfelt aanraden!
<<

Anoniem304

Bericht 09 Feb 2016 16:20

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ik kan me goed voorstellen dat het heerlijk is Scandic. Ik werk nu gemiddeld 50 uren per week, maar sinds een paar maanden zijn m'n uren anders ingedeeld waardoor ik minstens 3 dagdelen vrij ben van ma-vrij en vaak ook nog een hele dag. Ik werk dus nog steeds wel veel, maar heb zo'n ander leven gekregen omdat ik voor m'n gevoel veel meer vrije tijd heb. Niet meer alles hoeft in het weekend of 's avonds te gebeuren. Ik ga nu lekker koffie drinken met vriendinnen, bij m'n moeder op visite, huishouden doen of gezellig naar m'n neefje. Huishouden overdag gaat ook veel beter dan alles maar 's avonds en in het weekend. Nu hoef ik regelmatig op zaterdag helemaal niks, jeej! Ik voel me echt zoveel beter, rustiger en gelukkiger dan toen ik nog van ma-vrij 40 uren op kantoor zat.

Dus laat die mensen maar lekker lullen haha.
<<

Anoniem282

Bericht 09 Feb 2016 17:37

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Volgens mij valt het ook samen met wat je gewend was en de situatie waarin je je nu bevindt. Ik ging van gemiddeld 55 uur per week terug naar 40 uur en dat voelde bijna als vakantie in het begin. Maar op een gegeven moment went dat ook en nu werk ik nog 4 dagen en denk ik soms: "ik moet een baan vinden waarbij ik evenveel verdien, maar dan voor 3 dagen." Voor mij is er in deze afweging maar 1 ding belangrijk/doorslaggevend: blijf ik financieel onafhankelijk en kan naast sparen ook nog leuke dingen blijven doen? Als ik dusdanig moet interen op leuke dingen doen, maar wel een dag extra vrij heb, vind ik het geen meerwaarde.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 15:49

Bericht 09 Feb 2016 21:46

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ik heb een contract van 24-32 uur, maar tegenwoordig wordt ik zelden boven de 24 uur ingeroosterd. Ik vind het prima zo omdat het niet zo botert op het werk en het is ook niet mijn droombaan. Zou ik in de toekomst een betere baan vinden in een ander vakgebied zou ik graag meer uur werken. Maar op dit moment is het prima. Btw, waarom ben je gelijk lui/raar etc. as je geen carrière wil.
Laatst gewijzigd door Briggy op 09 Feb 2016 21:52, in totaal 1 keer gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem167

Bericht 09 Feb 2016 21:48

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Lekker van genieten Scandic! Ik werk 24-28 uur, maar dat is omdat ik niet meer kan, maar ik zou het ook niet willen als ik wel meer kon denk ik, ik geniet teveel van mijn vrije tijd eromheen :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Feb 2016 22:04

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Grappig om terug te lezen inderdaad. Ik werk nog steeds 40+ per week en zou op dit moment nog steeds niet anders willen. Ik ben eigenlijk ook nog steeds wel van mening dat ik t niet nodig zou vinden (voor mezelf) om minder te werken zolang ik volledig bij kan dragen aan de maatschappij en ik haal er veel plezier uit. Ik zou best wel eens meer vrije tijd willen maar weet ook dat die tijd wel komt. Dus voor mij is het wel prima zo, ik haal er voldoening uit.

Scandic, fijn dat het goed bevalt! Zeker met zo'n grote verhuizing lijkt het me fijn voor je.
Let's discover the world together.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 09 Feb 2016 22:09

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Lijkt mij ook wel lekker hoor, om maar drie dagen te werken. Ik werk nu vier dagen, maar ook regelmatig vijf. Vind dat sowieso te veel, ik heb die ene vrije dag in de week zeker nodig. Gelukkig heb ik morgen weer lekker een dagje vrij, even bijtanken!
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem280

Bericht 10 Feb 2016 10:47

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ik werk 24 uur in de week, maar dat is per week weer verschillend.
Nu zit ik in het reïntegratie traject, burn out, en ben nu al bang, moet niet te ver vooruit kijken/denken, dat ik de ene week 18 werk en de week erna 36.
Ze zeggen dan compenceerd het toch? Want aan hetbeind van de maand zit je op je uren, of je zit er over yeen, lekker toch?
Ja, waar, maar ik trek het niet om meer dan 24 uur te werken.
Zal het, mocht het zo gaan wanneer ik volledig hersteld ben, bespreekbaar maken.

Scandic, fijn dat je het zo goed ervaart.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Feb 2016 11:00

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Guattari schreef:Volgens mij valt het ook samen met wat je gewend was en de situatie waarin je je nu bevindt. Ik ging van gemiddeld 55 uur per week terug naar 40 uur en dat voelde bijna als vakantie in het begin. Maar op een gegeven moment went dat ook en nu werk ik nog 4 dagen en denk ik soms: "ik moet een baan vinden waarbij ik evenveel verdien, maar dan voor 3 dagen." Voor mij is er in deze afweging maar 1 ding belangrijk/doorslaggevend: blijf ik financieel onafhankelijk en kan naast sparen ook nog leuke dingen blijven doen? Als ik dusdanig moet interen op leuke dingen doen, maar wel een dag extra vrij heb, vind ik het geen meerwaarde.

Haha, dat denk ik ook heel vaak. Als ik toch eens hetzelfde kon verdienen als nu met 24 uren werken. Whooooo, dan deed ik het. Eerst dacht ik (staat ook in het begin van dit topic) dat ik heel veel geld zou gaan uitgeven aan leuke dingen en even shoppen, maar in de praktijk valt dat best mee. :ja:
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 10 Feb 2016 11:21

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Bliss schreef:Lijkt mij ook wel lekker hoor, om maar drie dagen te werken. Ik werk nu vier dagen, maar ook regelmatig vijf. Vind dat sowieso te veel, ik heb die ene vrije dag in de week zeker nodig. Gelukkig heb ik morgen weer lekker een dagje vrij, even bijtanken!


Die ene dag vrij? 3 toch :smile:

Ik werk 5×5 en vind dat juist fijner dan hele dagen vrij.
R. 2013
D. 2016
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 10 Feb 2016 11:23

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Jaaa die ene dag in de werkweek dan ;)
❤ 7 juni 2018
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 10 Feb 2016 12:14

Re: Minder werken terwijl je kinderloos bent, raar?

Ik werk om de week 2 of 3 dagen. Best luxe aangezien we geen kinderen hebben. Ik verdien goed voor 20 uur maar hoop dit jaar naar om de week 3 en 4 dagen te gaan.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers