Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Doorgaan? Stoppen?

<<

Anoniem11

Bericht 25 Sep 2013 11:50

Doorgaan? Stoppen?

Alise is nu bijna drie weken oud en ik geef borstvoeding. De eerste week leek dit allemaal heel goed te gaan. Ze dronk goed en had al direct goede poepluiers. Ook kwam ze netjes om de 3 uur en soms duurde het zelfs iets langer.
Maar nu, sinds 1,5 week is het veranderd.
Ze slaapt overdag wel redelijk, maar tegen de avond en de nachten in is het drama. Dan komt ze om het uur vragen om voedingen. Ik las dus ergens dat het kan zijn dat je 's morgens nog wel genoeg calorierijke voeding hebt, en 's avonds niet meer, en dat dat de reden kan zijn van haar vraag naar voeding. Dus heb ik nu enkele dagen 's morgens al wat afgekolfd zodat ik 's avonds het flesje kan geven. Drinken doet ze het wel, maar ze komt dan alsnog gewoon om het uur vragen om voedingen. Ik heb wel het idee dat ze effectief drinkt. Ze drinkt een goede 10-15 minuten echt heel gulzig (melkt komt haar mondje uit) en valt daarna in slaap. Ik verschoon haar dan, en geef haar de andere borst. Ook daar drinkt ze dan nog zo'n 10 minuten aan.

Ik zelf trek het bijna niet meer. Het is nu zelfs zover dat ik 's nachts huilend (vermoeidheid, frustratie, want 's nachts is ze echt heel driftig aan het happen naar de borst en daardoor lukt het aanleggen vaak niet) de voedingen lig te geven. Ik slaap dus niet tot nauwelijks. Ik had na de bevalling een snel herstel, liep de tweede dag alweer buiten. Maar nu gaat het steeds slechter lichamelijk. Van de week viel ik flauw. Gelukkig had ik alise op tijd weggelegd, maar het is wel een teken dat ik het rustiger aan moet doen. Nu zit ik te twijfelen of het niet beter is om te stoppen met de borstvoeding. Aan de ene kant wil ik dat niet, maar aan de andere kant trek ik het zelf bijna niet meer.

Iemand tips en/of ervaringen?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 25 Sep 2013 11:55

Re: Doorgaan? Stoppen?

Even snel, wil ze niet clusteren?

Lactatiekundige inschakelen?
R. 2013
D. 2016
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 25 Sep 2013 12:00

Re: Doorgaan? Stoppen?

'klinkt als clusteren! heel normaal babygedrag!
M:21072011
J :08012014
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 25 Sep 2013 12:08

Re: Doorgaan? Stoppen?

Ben je bekend met clusteren? En hoe doe je het snachts? Slaapt ze op een eigen kamer, bij jullie op de kamer? Ben je bekend met de mogelijkheden van een co-sleeper en veilig samen slapen? Samen slapen heeft mij heel veel rust gegeven, zo sliep ik al verder terwijl dochter dronk. Tijdens het clusteren nestelde ik me samen met haar en een film op de bank. Voor mij ontspanning, en dochter kon op die manier makkelijk drinken zo vaak ze wilde. Probeer ook te kijken naar hoe je het jezelf zo makkelijk mogelijk kan maken en waar je wat extra rust vandaan kunt halen.
februari 2012
november 2015
<<

Anoniem 42

Bericht 25 Sep 2013 12:50

Re: Doorgaan? Stoppen?

Klinkt inderdaad als gewoon clusteren, het is vaak het begin van een goed dag- en nachtritme. Mijn dochter doet het sinds deze week ook vanaf een uur of zes tot een uur of tien en daarna slaapt ze twee keer achter elkaar heel lang.

Het is helemaal normaal en als je gewoon aanlegt als ze om voeding vraagt, komt dit helemaal goed. Ik zou geen dingen gaan doen als kolven en dergelijke. En maak gewoon wat van de clustertijd: ik ga op bed liggen met mijn dochter met een boekje, haakwerk en lekker eten. Ik vind het wel gezellig haha.

Het is wel belangrijk dat je ze gewoon constant aanlegt, dan krijgt ze de voeding binnen die nodig is om de nacht door te komen.
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:32

Bericht 25 Sep 2013 12:51

Re: Doorgaan? Stoppen?

Clusteren inderdaad! Hoort erbij, ik vond het vaak nog wel gezellig ook.
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 25 Sep 2013 13:01

Re: Doorgaan? Stoppen?

Hier dronk Julie de eerste weken zowat om het uur. Inderdaad heel erg vermoeiend! 's Avonds hing ze non stop aan de borst, aan het clusteren... Wat ik doe/deed is haar 's avonds bloot op mijn bloot bovenlijf leggen zodat ik haar gemakkelijk kan aanleggen als ze zin heeft en ze zo lekker veel huid-op-huidcontact heeft en ik zet een goede film op, kijk series, haak, of lees tijdschriften en boekjes. 's Nachts slaapt ze het grote deel van de nacht bij ons bed, lekker gemakkelijk, want ik ben enkel wakker voor het aanleggen en val nadien weer in slaap.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem97

Bericht 25 Sep 2013 13:03

Re: Doorgaan? Stoppen?

Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties.

Nog een tip, ga lekker met haar op bed liggen, laat je man een kop thee ofzo brengen, zet de tv aan of pak een boek erbij en zo ontspan je zelf ook.
<<

Anoniem171

Bericht 25 Sep 2013 13:08

Re: Doorgaan? Stoppen?

Sluit mij aan bij bovenstaande. Ja en lekker de avonden vrijhouden van kraamvisite zodat je makkelijk kan toegeven aan het clusteren.
Verder lekker met haar meeslapen. Ook al was je snel op de been na de bevalling je lichaam moet echt nog herstellen, dus pak je rust wanneer het kan.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 25 Sep 2013 13:33

Re: Doorgaan? Stoppen?

Hoort erbij, enige wat je kunt doen is het accepteren en overdag meer je rust nemen. Ik sliep bijv. de ochtenden gewoon door als N. sliep.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 25 Sep 2013 13:36

Re: Doorgaan? Stoppen?

Geen ervaring met borstvoeding, al herken ik het clusteren wel.

Wbt het flauwvallen: misschien moet je even bloed laten prikken op o.a. je ijzer? Van een ijzertekort kan je ook flauwvallen.
Afbeelding
<<

Anoniem64

Bericht 25 Sep 2013 13:47

Re: Doorgaan? Stoppen?

Eens met de rest, hier ook bij alle 4 gehad met periodes. Gewoon aan toegeven, komt normaal gesproken vanzelf weer goed. Het is vermoeiend, maar de eerse weken is borstvoeding sowieso best pittig, mijn ervaring is dat het steeds makkelijker wordt, maar helaas haken er dan veel net te vroeg af.

En idd, even je ijzergehalte laten prikken.
<<

Anoniem11

Bericht 25 Sep 2013 13:58

Re: Doorgaan? Stoppen?

Thanks, had er nooit van gehoord, maar ga er maar aan toegeven.
Ze slaapt eigenlijk al bij ons in bed, heb aan vriend gevraagd of hij van het wiegje 1 zijkant af kan halen, dus dat gaat hij zo doen, zodat ik snachts die uurtjes gewoon kan slapen.
Helaas is het borstvoeden voor mij niet relaxend. Er is geen 1 houding waar haar neusje vrij is en ik moet daardoor mijn borst altijd weghouden bij haar neus. Dus ondertussen ontspannen zit er niet in. Ik ga het in ieder geval gewoon door proberen.
En idd, van de week maar eens naar de huisarts.
<<

Anoniem64

Bericht 25 Sep 2013 14:09

Re: Doorgaan? Stoppen?

Ijzer prikken doet de assisyent hier ook, hoef ik niet eens een afspraak voor te maken. Gaat net wat sneller. Want als je echt flauwvalt zou ik er niet te lang mee wachten. Gebruik je bijv. Floradix? Anders daar vast mee beginnen.
<<

Anoniem24

Bericht 25 Sep 2013 14:23

Re: Doorgaan? Stoppen?

RioolSpook schreef:Thanks, had er nooit van gehoord, maar ga er maar aan toegeven.
Ze slaapt eigenlijk al bij ons in bed, heb aan vriend gevraagd of hij van het wiegje 1 zijkant af kan halen, dus dat gaat hij zo doen, zodat ik snachts die uurtjes gewoon kan slapen.
Helaas is het borstvoeden voor mij niet relaxend. Er is geen 1 houding waar haar neusje vrij is en ik moet daardoor mijn borst altijd weghouden bij haar neus. Dus ondertussen ontspannen zit er niet in. Ik ga het in ieder geval gewoon door proberen.
En idd, van de week maar eens naar de huisarts.


Wat je kunt proberen is als ze aangehapt heeft, haar bij haar billen vast te pakken en dan iets in de richting van waar haar voeten liggen bewegen. Als je dat doet moet ze haar hoofdje iets kantelen om de tepel vast te houden waardoor haar kin in je borst gedrukt wordt en haar neusje vrij komt. Het is even een handigheid maar als dat lukt heb je er veel profijt van.

Succes!
<<

Anoniem97

Bericht 25 Sep 2013 14:26

Re: Doorgaan? Stoppen?

En anders een LK mee laten kijken, die heeft vast wel tips!
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 25 Sep 2013 15:21

Re: Doorgaan? Stoppen?

RioolSpook schreef:Thanks, had er nooit van gehoord, maar ga er maar aan toegeven.
Ze slaapt eigenlijk al bij ons in bed, heb aan vriend gevraagd of hij van het wiegje 1 zijkant af kan halen, dus dat gaat hij zo doen, zodat ik snachts die uurtjes gewoon kan slapen.
Helaas is het borstvoeden voor mij niet relaxend. Er is geen 1 houding waar haar neusje vrij is en ik moet daardoor mijn borst altijd weghouden bij haar neus. Dus ondertussen ontspannen zit er niet in. Ik ga het in ieder geval gewoon door proberen.
En idd, van de week maar eens naar de huisarts.


Heb je het gevoel dat haar neusje niet vrij is, of is dat werkelijk zo? Baby's worden namelijk geboren met een heel mooi gewelfd neusje, waarbij in principe het neusje vrij is tijdens het drinken. Bovendien verkiezen baby's lucht boven melk, dus mocht ze het toch benauwd krijgen, dan zal ze loslaten. Je borst weghouden lijkt me niet zo prettig, bovendien kun je doordat je op die manier ook melkkanaaltjes dicht kunt drukken verstopte melkkanaaltjes krijgen en dat wil je ook niet.

Is het misschien fijn voor je om te bellen met iemand van de VBN of LLL om even te ventileren en samen te kijken hoe je het voor jezelf makkelijker kunt maken?
februari 2012
november 2015
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 25 Sep 2013 16:17

Re: Doorgaan? Stoppen?

Wat Choco zegt.

Julie haar neus is ook altijd in mijn borst gedrukt, maar ze kan nog perfect ademen.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem28

Bericht 25 Sep 2013 18:35

Re: Doorgaan? Stoppen?

Als je je borst niet weg drukt, laat ze dan los door ademnood? In dat geval ligt ze niet helemaal goed aangelegd, je kunt haar kontje dan dichter tegen je aandrukken, of wat tussen de schouderbladen drukken terwijl je haar wat naar beneden trekt, dan kantelt haar hoofd wat naar achteren waardoor haar neus vrij komt van je borst.

Als ze niet los laat door ademnood ligt ze wel goed aangelegd, dan kan ze gewoon ademhalen tijdens het drinken en hoef je je borst ook niet weg te houden.

Verder: maak het je inderdaad zo gemakkelijk mogelijk. Ga lekker in bed liggen tijdens het clusteren 's avonds. Vraag je man of ie je af en toe thee brengt en wat te eten, zet je favoriete serie op, ga uitzending gemist kijken of lees een boek. Hoe harder je je verzet tegen de clustermomenten, hoe langer ze duren.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 25 Sep 2013 19:04

Re: Doorgaan? Stoppen?

Of een andere houding? Bv iets horizontaler leggen of juist verticaler... Zoek eens op google verschillende houdingen op. Inderdaad eventueel een lactatiekundige mee laten kijken. Bij mij zat er bv een lactatiekundige bij mijn kraamzorgbureau die ik altijd kon bellen en langs kwam. Bij jou is het zo te horen alleen een kwestie van even meekijken of er echt goed aangelegd is.

En wat hiervoor nog niet gezegd is- als je het gehad hebt, heb je het gewoon gehad. Je bent echt geen slechte moeder als je ermee stopt. Als jij hier echt ongelukkig van wordt, word je kindje hier ook niet gelukkig van... Soms kan je het idee krijgen van alle "goede tips" dat je iets fout doet... Maar soms is het gewoon geen succes, past het gewoon niet bij je.

En nee, ik ben niet pro-flesvoeding, ik heb langer dan een jaar bv gegeven... Maar echt, als jij hier niet gelukkig van wordt, ondanks dat je alles geprobeerd hebt... Zonde van deze bijzondere maanden om misschien wekenlang je ellendig te voelen...
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem272

Bericht 25 Sep 2013 20:41

Re: Doorgaan? Stoppen?

Heb je al een lactatiekundige ingeschakeld?
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 25 Sep 2013 21:09

Re: Doorgaan? Stoppen?

Wat had ik deze vraag toen hier ook moeten stellen! Ik zat rond dezelfde tijd met exact hetzelfde probleem en ben er toen mee gestopt. Van clusteren wist ik niets, dacht dat ik veel te weinig melk had voor hem. Arme mannetje maar huilen en ik fijn meehuilen en met vier weken overgegaan op de fles. Achteraf gezien had ik hulp moeten inschakelen en had ik simpelweg dezelfde vraag als jij nu hier stelt ook hier moeten stellen. Dan had ik het wellicht nog een kans gegeven, nu vond ik het vreemd en raar en zenuwslopend dat hij zo moest huilen. Zet 'm op! Het is absoluut geen schande om te stoppen met borstvoeding, als je echter nog even wilt proberen en hulp kunt en wilt inschakelen dan kan ik je dat aanraden. Ik had het zelf graag gedaan....
<<

Anoniem11

Bericht 25 Sep 2013 21:16

Re: Doorgaan? Stoppen?

Ga morgen even bellen naar zon lactatiekundige. En vind de reacties hier alleen maar fijn, had van heel dat clusteren nooit gehoord. Wil het echt zo lang mogelijk blijven proberen. Maar niet ten koste van mezelf. Moet ook zeggen dat ik wel bang ben dat mijn voedingen niet goed zijn. Zelf kan ik ook niet genoeg voedsel binnen krijgen door mijn gastric bypass, en ben bang dat dat mee speelt.

Neusje vrij houden hebben we op allerlei manieren geprobeerd, maar ook de kraamhulp gaf toen aan dat er weinig anders opzat dan gewoon mijn borst een beetje opzij te houden. Ze ligt ook eigenlijk altijd al helemaal tegen mijn lichaam aan. Met de rugbyhouding is het wel iets beter, maar moet alsnog mijn borst vasthouden. Hoeft ook maar heel licht, maar als ik loslaat, laat alise ook los.
Ze geeft nu trouwens sinds een paar dagen ook hele voedingen terug, en dan begint het riedeltje weer van voor af aan. Beetje een cirkeltje waar we in zitten. Voeden, teruggeven, huilen, voeden, teruggeven, huilen, etc en slapen alleen maar in de draagzak.
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 25 Sep 2013 22:03

Re: Doorgaan? Stoppen?

Als er een lactatiekundige komt ook even aangeven bij je bypass.

Ik kreeg als tip pindakaas om brood te eten, noten te eten (zoals studentenhaver etc).
Rond deze tijd heb ik ook wel eens gedacht, ik stop ermee. Uiteindelijk het niet op kunnen geven en met heel veel liefde en plezier bijna 1,5 jaar gevoed.
Toen Maaike ongeveer 8 weken was ging het ineens een stuk beter en kon ik er ook echt veel meer van genieten

Heel veel succes, met welke beslissing je ook neemt.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5683

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 03 Okt 2013 23:15

Re: Doorgaan? Stoppen?

Hoe gaat het nu?
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron