Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Klacht indienen ziekenhuis?

<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 02 Mei 2015 21:55

Klacht indienen ziekenhuis?

Gisteren ben ik geopereerd , kijkoperatie en dagopname. Om 7.15 binnen, om 10.15 alweer buiten.
Nu heb ik toch achteraf best wat puntjes waar ik niet tevreden over ben. Het volgende namelijk dat ik pas drie dagen later telefonisch te horen krijg wat er gedaan is. Het was algehele narcose dus dat heb ik niet meegekregen tijdens de operatie zelf. De verpleging achteraf wist niets te vertellen, ook niet eens of er hechtingen in zitten bv.
Achteraf bleek thuis bij het verband eraf halen dat dit niet zo was.

Ook de nazorg vond ik tekort schieten. Nu ben ik een ander ziekenhuis gewend maar toch. Werd om 8.50 wakker op uitslaap kamer, ben kwartier later teruggereden naar kamer. Daarna is direct brood en thee neergezet met de boodschap eet maar wat. Ik vroeg of ik naar het toilet geholpen kon worden maar half uur later was er nog niemand. Bel ik ervoor, zegt ze dat ze het vergeten was. Om kwart voor tien was ik eindelijk naar wc geweest en had gegeten, ging ze toen pas mijn vriend bellen dat hij mocht komen.

Wat ik ook raar vind is dat er voor ik naar huis ging er geen verpleegkundige meer binnen gelopen is. Niet om te temperaturen of andere controles. Alleen om 10.00 iemand die binnen liep, mijn vriend een rolstoel liet halen en zei dat ik me aan mocht kleden.
Bij het weggaan stonden ze naast mijn kamer, geen blik of dag, helemaal niks.

Nu ben ik haast geneigd een klacht in te dienen. Maar ik wil eerst graag weten, is dit terecht of stel ik me aan?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Mei 2015 22:04

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Terecht, vind het alles behalve patiëntvriendelijk.
Kan absoluut indenken dat ze het druk hebben en je niet de enige bent, maar dit is wel heel erg.
Je bent onder algehele narcose geweest, dat is nogal wat.
Ben eigenlijk altijd gewend dat de arts nog even langs komt te vertellen wat er is gedaan en om te bekijken of je naar huis mag.
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 02 Mei 2015 22:08

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Ja dat ben ik ook gewend. Zoiezo ging ik in de wc haast tegen de vlakte maar kwartier later ofzo mocht ik al naar huis. Terwijl verpleegkundige erbij stond. Was stik duizelig.
Ik weet dus nog steeds niet wat er nou gedaan is. Maandag eind van de middag krijg ik een telefoontje. Best vervelend vind ik dat.
Dr is totaal niet gevraagd of ik pijn had of naar mijn knie gekeken of wat. Vaag allemaal...
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11590

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 02 Mei 2015 22:19

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Aparte gang van zaken. Een aantal punten vind ik echter niet echt vreemd.
Dat ze je vriend pas belden nadat je had gegeten en geplast is natuurlijk ook een soort van controle. Verder is het inderdaad slordig dat ze de toilet vergeten was maar daar heeft ze haar verontschuldiging voor aangeboden.

Het niet doen van controles en geen nazorgadvies vind ik wel slecht. Ook dat je zo laat pas een telefoontje krijgt ook. Al weet ik niet hoe jou geheugen is na een algehele narcose maar die van mij is dan slecht. Dus als alles goed is gegaan is de volgende dag het bespreken soms ook wel fijn. Er zijn dus inderdaad wat vreemde dingen waar je zeker een klacht over in kan dienen. Een aantal andere dingen snap ik de andere kant ook van.
2015 💙
<<

Anoniem173

Bericht 02 Mei 2015 22:24

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

In principe zijn ze in gebreken gebleven omdat je niet volledig geïnformeerd bent geweest met ontslag. Dus daar kan je een klacht over indienen.

Soms kan een klacht ook voor het personeel goed zijn, mss is dit tijdgebrek en zijn er simpelweg te weinig collega's voor die afdeling.
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 02 Mei 2015 22:24

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Slecht geheugen of niet, ik vind het toch apart als ik op de uitslaap kamer en op mijn andere kamer vraag aan verschillende mensen dat niemand weet wat er gedaan is en of er bv hechtingen in zitten. Overigens was vooraf nog niet duidelijk wat er gedaan zou worden, meniscus hechten, volledig verwijderen of stuk wegknippen of zelfs helemaal niets doen. Het is dus niet dat dat vooraf al duidelijk was wat de behandeling zou zijn. Juist daarom vind ik het misschien zo vervelend dat ik nu nog niks weet.

Wat is er voor controle aan dat ze pas zo laat mijn vriend bellen?
<<

Anoniem185

Bericht 02 Mei 2015 22:25

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Ik werk zelf op zo'n shortstay afdeling, dus kan je wel vertellen hoe het bij ons in principe gaat?
Ben wel benieuwd wat voor kijkoperatie je hebt gekregen?

Wanneer je rond 7.00 binnen komt, wordt je de kamer uitgelegd (kluisje, bedbediening en het belsysteem). Je krijgt dan al de mededeling om je om te kleden voor OK, krijgt de gelegenheid om vragen te stellen. Verder leggen wij al uit aan degene die er bij is dat de patiënt vaak minstens drie uur van de kamer weg zal zijn. De bezoeker krijgt een kaartje van de afdeling mee, kan dus naar ons bellen indien nodig. Wij hebben ook die persoon zijn contactgegevens.

Vaak wordt de patiënt al vrij snel naar de OK gebracht. Wij wensen ze succes en horen pas weer iets als wij ze van de recovery mogen ophalen. Soms is dat al heel snel, als iemand goed wakker is en stabiel is mag die persoon terug komen. Op de recovery krijgen wij te horen of iemand veel pijnmedicatie heeft gekregen en of er bizarre dingen zijn gebeurd tijdens de OK. Of iemand hechtingen heeft wordt ons niet verteld, enkel of het verband niet is doorgelekt.

Terug op de afdeling gekomen kijken wij naar het eerste tijdstip dat genoteerd is op de OK. Vier uur later dan dat tijdstip mag iemand beginnen met drinken (vaak één/twee uur na terug komen van de recovery) en een uur later mag iemand eten. Dit is ook in ons eigen belang, zodat we geen kots hoeven op te ruimen. We zorgen dat de persoon het belletje bij zich heeft en ons kan bereiken wanneer ze zich niet goed voelen of pijn krijgen. Controles voeren wij niet uit, want we krijgen de laatste controles mee van de recovery, die zijn vaak een kwartier oud. We kijken wel altijd naar de wonde. Echter als deze verbonden is gaan wij die NIET los maken. Zo kunnen wij dus ook niet zien of er hechtingen in zitten, we kunnen enkel uit ervaring spreken dat we het wel of niet verwachten. Soms zegt iemand inderdaad tijdens het verrijden vanaf de recovery naar de afdeling dat ze moeten plassen, en soms vergeet ik dat ook. Echter mag je bij ons nog niet zo snel uit bed na een algehele. De eerste plasronde doe ik dan ook vaak op de pan. Het bellen van familie of terug komen van bezoek is niet een taak aan de verpleging. Dit doen wij enkel in uitzonderingen (bij mentaal beperkte mensen of bij hele jonge/oude patiënten). Anders verwachten wij van de patiënt dat zij dit zelf doen, iedereen heeft immers zijn mobiel op het nachtkastje liggen.

Controles worden bij ons verder op vaste tijdstippen gedaan, 8.00, 14.00, 16.00 en 20.00. Verder doen wij geen controles, enkel wanneer een patiënt aangeeft zich niet goed te voelen of wanneer wij zelf het idee hebben dat er iets niet goed gaat. Wij gaan ook niet ieder half uur bij iemand op de kamer kijken. Wel heb ik de gewoonte om de deur open te laten (ja, dan kun je ook klagen over privacy, maar ik wil toch echt mijn patiënten in het voorbij gaan kunnen zien). Bij ons gaan de eerste dagopnames, die dus om 7.00 naar OK zijn gegaan, vaak pas rond een uur of 15.00 naar huis. Voor die tijd is de dokter langs geweest om uitleg te geven over de ingreep en toestemming te geven voor ontslag. De patiënt moet dan nog bij ons langs de balie komen om de ontslagformulieren te ontvangen en mag dan pas naar huis.

Ik vind het terecht dat je hier gefrustreerd over bent, maar ik vind dit niet dusdanig ernstig om een klacht over de verpleging in te dienen. Er zijn wel wat fouten gemaakt, en ik vind wel dat je dit bij je dokter zou mogen aangeven. De grofste fout ligt namelijk bij hem/haar.
- De dokter had langs moeten komen en uitleg moeten geven
- Je had niet zo snel mogen drinken en eten
- Je had niet zo snel al uit bed gemogen (alhoewel ik er bij jou aan twijfel, want aan je verhaal te horen was je heel goed wakker en dan nemen sommige verpleegkundigen dat risico wel gewoon, want op een pan plassen is ook niet alles)
- Je had een duidelijk ontslag moeten krijgen (bij ons papierwerk voor arbeidsongeschiktheid, leefregels en bijvoorbeeld een uitrijd ticket van de garage)

Het toilet vergeten is menselijk, dat gebeurt iedereen wel eens. Familie bellen doen wij niet en controles bij zulke kleine ingrepen worden ook niet zo vaak achter elkaar gedaan, enkel bij indicatie. Hechtingen weten wij niet en wat de dokter uiteindelijk heeft gedaan ook niet, zéker niet bij kijkoperaties. Héél soms wordt het op de recovery wel aan ons verteld, maar dat is ook niet altijd helemaal betrouwbaar (als de dokter dan langs komt vertelt hij/zij wel eens wat anders...).
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 02 Mei 2015 22:31

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Oke dat klinkt helder die uitleg.
Wat ik raar vind, hoe moet ik zelf weten dat ik mijn vriend moet bellen? Telefoon lag in kastje dus daar kon ik zelf niet eens bij...
Dat toilet oke, al gaf ik dat duidelijk aan toen ik al op de kamer was terwijl ze mijn brood bracht.
Ik vind met name het informatiestukje vervelend. Had me dan wat langer gehouden tot de arts geweest was. Er kwam namelijk geen patiënt na mij zei ze smorgens al. Feit is dat ik amper drie uur binnen ben geweest, en daarin opname, operatie, eten en direct weg.
<<

Anoniem185

Bericht 02 Mei 2015 22:34

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Jilke schreef:Oke dat klinkt helder die uitleg.
Wat ik raar vind, hoe moet ik zelf weten dat ik mijn vriend moet bellen? Telefoon lag in kastje dus daar kon ik zelf niet eens bij...
Dat toilet oke, al gaf ik dat duidelijk aan toen ik al op de kamer was terwijl ze mijn brood bracht.
Ik vind met name het informatiestukje vervelend. Had me dan wat langer gehouden tot de arts geweest was. Er kwam namelijk geen patiënt na mij zei ze smorgens al. Feit is dat ik amper drie uur binnen ben geweest, en daarin opname, operatie, eten en direct weg.
Bij ons wordt eigenlijk ook niet gezegd dat iemand zelf moet bellen, iedereen doet het uit zichzelf als ze wakker genoeg zijn. Het is wel onze taak om te zorgen dat een patiënt bij zijn/haar telefoon kan natuurlijk! Net zoals dat je de bel in de buurt legt en op de waterfles schrijft hoe laat iemand mag gaan drinken. Dit horen standaard handelingen te zijn om het comfort van de patiënt te waarborgen.

Ik weet natuurlijk niet hoe jullie ziekenhuis is, maar bij ons mag de patiënt niet weg zonder toestemming van de arts die de operatie heeft uitgevoerd. Wanneer die dus de opdracht tot ontslag heeft gegeven is dat ook een fout van de arts. Wanneer die de opdracht niet heeft gegeven is het een fout van de verpleging, want wij hebben niet de bevoegdheid hier voor.
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 02 Mei 2015 22:37

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Zo ben ik slechtziend. Vraag ik of ze mijn bril wil pakken zegt de verpleegkundige, ik ga niet in je kastje en tas zitten hoor.
Eh ja...hoe kom ik dan bij mijn bril (en dus telefoon ) als ik niet mijn bed uit kan ivm knie...

Overigens ben ik wel erg te spreken over personen op de operatiekamer. Qua geruststellen en uitleg bv van anesthesist. Dat dan weer wel.
<<

Anoniem185

Bericht 02 Mei 2015 22:39

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Jeetje, dat vind ik dan wel weer heel schandelijk! Een bril is ook iets wat je binnen iemand zijn/haar bereik hoort te leggen natuurlijk! Wij vragen zelfs gewoon de code die iemand voor de kluis heeft gebruikt zodat we de telefoon/bril en andere waardevolle dingen uit het kluisje kunnen aanreiken.

Fijn dat ze op de OK wel hun best hebben gedaan! Het personeel van die shortstay daar klinkt niet echt aangenaam. :(
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 02 Mei 2015 22:43

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Ik heb zelf ook al heel lang niet meer in een ziekenhuis gelegen. Mijn vriend daarentegen wel vaak in ander ziekenhuis en daar gaat het er toch een stuk anders aan toe. Ik verwacht ook echt geen topservice maar een stukje informatie en zorg zou toch prettig zijn geweest.

Ik was hartstikke zenuwachtig dus op de ok was heel prettig. Namen gewoon de tijd, ondanks dat het infuus er amper in ging.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 02 Mei 2015 22:44

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Atelier Madame schreef:In principe zijn ze in gebreken gebleven omdat je niet volledig geïnformeerd bent geweest met ontslag. Dus daar kan je een klacht over indienen.

Soms kan een klacht ook voor het personeel goed zijn, mss is dit tijdgebrek en zijn er simpelweg te weinig collega's voor die afdeling.

Eens. Een paar post-op controles hadden ook absoluut gemoeten.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 02 Mei 2015 22:51

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Nou kom op zeg, je bril moet gewoon binnen handbereik liggen idd. Ik heb -10, ik kreeg mijn bril meteen weer aangereikt toen ik terugkwam op de zaal. Oh en ik
moest op de Verkoeverkamer al enorm nodig plassen, was ook geen enkel probleem, schoven gewoon een pan onder me ;)

Niet leuk, Jilke!
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem173

Bericht 02 Mei 2015 23:20

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Lady schreef:
Atelier Madame schreef:In principe zijn ze in gebreken gebleven omdat je niet volledig geïnformeerd bent geweest met ontslag. Dus daar kan je een klacht over indienen.

Soms kan een klacht ook voor het personeel goed zijn, mss is dit tijdgebrek en zijn er simpelweg te weinig collega's voor die afdeling.

Eens. Een paar post-op controles hadden ook absoluut gemoeten.

Nou idd die controles ben ik verbaasd over, bij ons doe je standaard bloeddruk pols temp ah frequentie en pijn score als de patiënt van de verkoever op de verpleegafdeling komt. Lampenkapje doen jullie dat niet standaard wat gek?
<<

Anoniem185

Bericht 03 Mei 2015 00:00

Re: Klacht indienen ziekenhuis?

Die controles worden bij ons gedaan voordat iemand van de recovery weg mag en staan opgeschreven in het OK verslag. Zijn waardes van maximaal een kwartier geleden. Wij doen de controles dus niet nog een keer op de afdeling, behalve bij indicatie. Patiënten met een afwijkende waarde mogen niet terug naar de afdeling. Pijnscore moet ook lager dan 2 zijn.

Wij doen dan de controles van stabiele patiënten op vaste tijdstippen.

In Nederland heb ik wel als richtlijn om de 30 minuten de eerste twee uur gekregen. Werk nu in Belgie.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers