Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe oud was je bij je eerste kind?

<<

Anoniem119

Bericht 03 Mei 2015 22:35

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Harrison schreef:Ik blijf me altijd verbazen over hoeveel relatief jonge moeders hier zijn. Ik wilde "vroeger" ook altijd jong moeder worden maar hoe ouder ik word hoe meer ik me besef wat voor enorme impact en verantwoordelijkheid een kind met zich mee brengt. Dus wij wachten nog even :p. We willen eerst nog wat reizen en genieten van de vrijheid van twee inkomens en lage vaste lasten.


Dit wilde ik eigenlijk ook al telkens exact zo zeggen. Bij mij in de omgeving begint het langzaam te komen nu we begin 30 zijn. Ik wil zelf ook dolgraag moeder worden maar ook nu nog niet. Ik ben steeds meer bewust van de tijd die we samen zonder kinderen hebben. Kijk enorm uit naar een tijd met kinderen maar toch voelt het nog steeds als een ver van m'n bed show gek genoeg.

Vind het ook opvallend dat het gemiddelde hier altijd vrij laag ligt, ik voel me er haast oud door! Soms wel echt ten nadele van mezelf, dat ik twijfel of we straks niet juist aan de oude kant zijn, als je de rest hier hoort. Juist daar word ik soms onzeker door. Wat als blijkt dat het dan niet direct lukt? Of ben ik dan straks niet een oude moeder ipv een jonge moeder? En zie ook op tegen de reacties en vragen van mensen als we straks getrouwd zijn, dat mensen dingen verwachten. Maar ik zie mezelf gewoon écht nog geen kindje krijgen nu, hoe graag ik ook wil. Vriend overigens ook niet, maar soms vind ik dat wel een beetje beangstigend. Wanneer zijn we er dan wel 'klaar' voor? Aan de ene kant wil ik niets liever, aan de andere kant moet ik er echt nog niet aan denken.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 03 Mei 2015 23:14

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ja, ik verbaasde me ook al daarover. Al heeft als ik het mag gokken zo'n 70 procent van m'n oude klasgenoten ook al kinderen nu ik er zo over nadenk maar volgens mij ligt het gemiddelde wel hoger in Nederland.

Marin, ik voel me ook wel eens opgejaagd inderdaad. Vind het zo'n vreemd idee dat ik die 'keuze' binnen nu en 5 jaar wel moet maken. Ik voel me oprecht nog vaak 16 en heb het idee dat ik die verantwoordelijkheid nooit aan kan als ik me zo blijf voelen.
<<

Anoniem119

Bericht 03 Mei 2015 23:23

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ja lastig is dat he Feline. Jij hebt nog het 'voordeel' dat je ook totaal niet in een levensfase zit waarin het een beetje verwacht wordt. Jullie leven en reizen in het buitenland. Ik woon nu in een huis met drie lege kamers en ben straks getrouwd. Het roept allicht vragen op bij mensen. Ik weet ook wel dat ik het heel graag wil, maar het voelt toch ook nog steeds als een soort levensfase die heeeeel ver weg is. Ik vind het voor mezelf heel dubbel. Maar ik merk het wel. Wie weet zijn er er ineens 'klaar' voor.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 03 Mei 2015 23:25

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ik zie het om me heen nog niet dat mensen in onze vriendengroep kinderen krijgen. Al denk ik wel dat het binnen nu en twee jaar gaat gebeuren. Ik kan me bij mezelf niet voorstellen dat ik in mijn twintiger jaren er aan toe was. Gewoon omdat ik zoveel waarde hecht aan mijn vrijheid.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 03 Mei 2015 23:31

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ja, maar dat is ook gelijk het nadeel. Jij hebt straks wel die keuze gezien je huis en financiële status. Ik heb nu niets en moet dus eerst van alles op gaan bouwen voordat we überhaupt die keuze kunnen maken. Ook heb ik een medische geschiedenis (er zijn meer röntgenfoto's dan pasfoto's genaakt van mij :)) en ik heb geen idee of dat invloed heeft op mijn vruchtbaarheid. Maar voorlopig ban ik al die gedachtes nog en genieten we nog even van ons 'onverantwoordelijke' gedrag :)
<<

Anoniem119

Bericht 03 Mei 2015 23:33

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ja dat is ook zeker waar. Moeilijk! Het belangrijkste dat ik jou, anderen en mezelf mee kan geven is dat het goed is om in het nu te leven, om nu te genieten van de dingen die je doet en de keuzes die je maakt. Jij hebt nu de mogelijkheid om zo lang te reizen, ik heb nu de mogelijkheid om samen te genieten in dit mooie huis. Ik denk dat het goed is om daar af en toe stil bij te staan. En de toekomst zien we wel.
<<

Anoniem103

Bericht 04 Mei 2015 08:39

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ik was 25 bij de eerste en 27 bij de tweede. Inmiddels vind ik het redelijk irritant worden dat mensen dan meteen roepen dat ik "nog zo jong" was. Ik zeg toch ook niet tegen die vrouwen dat ze zo oud zijn als ze met 34 hun eerste kind krijgen.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 04 Mei 2015 08:51

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Tania schreef:Ik was 25 bij de eerste en 27 bij de tweede. Inmiddels vind ik het redelijk irritant worden dat mensen dan meteen roepen dat ik "nogmoeas. Ik zeg toch ook niet tegen die vrouwen dat ze zo oud zijn als ze met 34leeftijd. ste kind krijgen.


Ik was 27 toen dochter geboren werd. Ik kan me nog wel herinneren vam zo'n 8 jaar geleden dat bijna elke moeder hier ong. 22 was en dat er toen 1 moeder was van 27. Dat was toen echter wel oud. Nu zijn er veel meer van die leeftijd.
<<

Anoniem280

Bericht 04 Mei 2015 09:17

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ik was net een week 31 toen ik beviel van mijn meisjes.

Ik wilde altijd voor mijn 18de moeder zijn :palm:
Maar wat ben ik blij dat dat niet gebeurd is.
Ik mocht graag feesten, drankje doen, gebruikte in die tijd etc.
Dat wilde ik mijn kind niet aan doen!
Daarbij, woonde nog thuis en deed een opleiding en daar paste geen kind bij.
Vanaf mijn 22ste heb ik gezegd, op mijn 30ste zou ik zwanger willen zijn of een eerste kindje willen.
En het klopt zowaar!
<<

Anoniem331

Bericht 04 Mei 2015 09:25

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Maar waarom is leeftijd dan zo belangrijk? Gaat er mijn inziens ook meer om hoe je leven er uit ziet, hoe je alles voor elkaar hebt, wat je nog wel of misschien juist niet wil doen voor een bepaalde leeftijd.
Hartstikke leuk dat er mensen zijn die nog willen reizen, en genieten van de vrijheid, maar dat sluit niet uit dat jonge moeders dat niet kunnen.
mijn schoonzus is op haar 33ste moeder geworden, werkt 4 dagen in de week, is elk weekend wel op een of ander feestje van de partij. Mijn zwager vind geld verdienen en dus in de weekenden bijbeunen belangrijker dan tijd spenderen met zijn kind, en dat alles word afgekocht met een overload aan werkelijk al het speelgoed dat je je maar kunt bedenken voor een 2 jarige. Ondertussen is hij per week op minimaal 5 verschillende oppas adressen. Ergens bekruipt mij altijd het gevoel dat ze helemaal geen tijd hebben voor een kind.

De vlieger over leeftijd gaat nu eenmaal niet altijd op!
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 04 Mei 2015 09:30

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ik was 19.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 04 Mei 2015 09:32

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Bij de oudste was ik een maand ervoor 27 geworden. En aangezien mijn jongens 3 jaar en 4 dagen schelen, was ik dit keer een maand eerder 30 geworden :wink:
Toen mijn neefje werd geboren was ik 24, toen begon het al enorm te kriebelen bij mij, maar mijn vriend vond het nog een hele tijd erg spannend en was er nog niet klaar voor. Hij was 28 bij de oudste en 31 bij de jongste.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Anoniem321

Bericht 04 Mei 2015 09:33

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ik ben straks 37 als mijn kind geboren wordt. Aan de oude kant, maar zo ervaar ik het zelf eigenlijk helemaal niet.
Ik was er eerder helemaal niet klaar voor, had zelfs niet eens een kinderwens.
Pas sinds dit jaar wel en gelukkig is het ons gegund.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 04 Mei 2015 09:37

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ik was nog 28 toen ik zwanger werd en 29 toen onze zoon geboren is, mijn man is een half jaar ouder en werd drie weken na de geboorte van onze zoon 30.
Wij waren de eerste van onze vrienden die een kindje kregen ( nu volgt er een ware babyboom, 5 baby's in 1 jaar), waren op de zwangerschapscursus de jongste en ook ind e wachtkamer van de verloskundige lag de gemiddelde leeftijd voor mijn gevoel wel wat hoger.

Het verbaasd mij ook altijd hoeveel jonge moeders hier komen, in mijn omgeving heb ik die helemaal niet. Wij hebben ook echt even genoten van de vrijheid van twee inkomens (dingen doen waar je als student geen geld voor hebt), hebben een appartement gekocht en op een gegeven moment dachten we, waar wachten we nog op. Dat was het moment dat we er voor gegaan zijn.
Ik ben blij dat we niet langer gewacht hebben, wij willen heel graag nog een tweede kindje, maar ik ben de hele zwangerschap ziek geweest en zou dan niet voor onze zoon kunnen zorgen, waarschijnlijk wachten we nu tot hij iets zelfstandiger is en misschien al wel op school zit, ik ben blij dat ik qua leeftijd nog wel de mogelijkheid heb om nog even te wachten.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem119

Bericht 04 Mei 2015 09:41

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ragazza volgens mij ben ik heel erg in de war met iemand anders. Ik dacht dat jij dat meisje was dat tijdelijk in een huurhuis woonde terwijl haar droomhuis werd gebouwd? Of toch niet haha..
In elk geval super fijn dat je een kindje mag verwelkomen!
<<

Anoniem321

Bericht 04 Mei 2015 09:42

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Haha Marin, nee dat was ik niet!
Ja we zijn dolgelukkig met de zwangerschap.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 04 Mei 2015 09:45

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Marin schreef:
Harrison schreef:Ik blijf me altijd verbazen over hoeveel relatief jonge moeders hier zijn. Ik wilde "vroeger" ook altijd jong moeder worden maar hoe ouder ik word hoe meer ik me besef wat voor enorme impact en verantwoordelijkheid een kind met zich mee brengt. Dus wij wachten nog even :p. We willen eerst nog wat reizen en genieten van de vrijheid van twee inkomens en lage vaste lasten.


Dit wilde ik eigenlijk ook al telkens exact zo zeggen. Bij mij in de omgeving begint het langzaam te komen nu we begin 30 zijn. Ik wil zelf ook dolgraag moeder worden maar ook nu nog niet. Ik ben steeds meer bewust van de tijd die we samen zonder kinderen hebben. Kijk enorm uit naar een tijd met kinderen maar toch voelt het nog steeds als een ver van m'n bed show gek genoeg.

Vind het ook opvallend dat het gemiddelde hier altijd vrij laag ligt, ik voel me er haast oud door! Soms wel echt ten nadele van mezelf, dat ik twijfel of we straks niet juist aan de oude kant zijn, als je de rest hier hoort. Juist daar word ik soms onzeker door. Wat als blijkt dat het dan niet direct lukt? Of ben ik dan straks niet een oude moeder ipv een jonge moeder? En zie ook op tegen de reacties en vragen van mensen als we straks getrouwd zijn, dat mensen dingen verwachten. Maar ik zie mezelf gewoon écht nog geen kindje krijgen nu, hoe graag ik ook wil. Vriend overigens ook niet, maar soms vind ik dat wel een beetje beangstigend. Wanneer zijn we er dan wel 'klaar' voor? Aan de ene kant wil ik niets liever, aan de andere kant moet ik er echt nog niet aan denken.


De gemiddelde leeftijd bij een eerste kind ligt hier ook echt lager dan het gemiddelde van Nederland. Ik was dus 32 en voel me nu ook echt geen oude moeder. Al 'schaamde' (niet helemaal het goede woord) ik me hier af en toe voor mijn leeftijd als ik het zag staan in zo'n lijstje en de rest veel jonger was of bijna even oud, maar al voor een tweede of derde kind gingen. In mijn omgeving ben ik redelijk gemiddeld en ook op de zwangerschapscursus die ik deed. Er was er een stuk jonger dan de rest, 24, en verder varieerde de leeftijd tussen 28 en 36 (voor allemaal het eerste kind). Ik ben in elk geval blij dat we gewacht hebben tot we er echt aan toe waren :D
Ohja, mijn ouders waren 25/26 toen ik geboren werd, de ouders van mijn man 36/37 toen hij geboren werd. Toch heb ik bij hem niet het gevoel dat hij hele oude ouders heeft hoor.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 04 Mei 2015 09:49

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

In onze vriendengroep ligt de leeftijd ook een stuk hoger dan het gemiddelde hier.
Ik was met mijn 29 de jongste moeder van onze vrienden. De anderen zijn allemaal rond hun 31e voor de eerste keer moeder geworden.

Als ik naar onze groep kijk denk ik dat het vooral ligt aan de opleidingen die iedereen gedaan heeft. De meesten waren rond hun 27e afgestudeerd en wilden eerst een paar jaar carriere maken. Dus daarvoor waren ze totaal niet bezig met het krijgen van kinderen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem119

Bericht 04 Mei 2015 09:52

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ragazza haha dan heb ik constant dat verkeerd gedacht! In elk geval super fijn dat jullie een kindje verwachten! Leuk!

Suus, ja dat is precies beetje het gevoel dat ik heb. Fijn dat bij jullie in de omgeving het wel mee valt, al maakt het ook weinig uit misschien. Voor 't zelfde geld leer je iemand kennen in de buurt die 24 is, of juist 35.
Ik vermoed, als alles zo mag lopen, dat ik tussen de 32 en 33 zal zijn als ik moeder word. Maar ik zou toch ook wel 3 jaar tussen beide kindjes willen denk ik, dus dan zou ik misschien 35 of 36 zijn bij een tweede. Dat klinkt dan wel weer oud haha. Maar de tijd zal het leren.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 04 Mei 2015 09:55

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ik vind het nu wel heel leuk dat vrienden van ons kinderen in dezelfde leeftijd hebben :D En als alles goed gaat, zal ik net 35 zijn als onze tweede geboren wordt.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Anoniem119

Bericht 04 Mei 2015 09:57

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Oh ja je bent zwanger he?! Gefeliciteerd! Super leuk!
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 04 Mei 2015 09:58

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ik word dit jaar 34, mijn vriend is net 40 geworden en we hebben (nog) geen kinderwens. We zijn ook nog niet zo lang bij elkaar (bijna 3 jaar) en willen dus ook nog reizen, ander huis kopen, etc. Mocht dat binnen een paar jaar wel zo zijn, dan bekijken we wel of we er voor gaan (en of het uberhaupt wel lukt). Mijn moeder was 35 toen ze mij kreeg en dat heb ik nooit als oud ervaren. Is denk ik ook hoe je er zelf mee om gaat en hoe je in het leven staat. Mijn zus was 37 toen ze haar dochtertje kreeg.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25116

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 04 Mei 2015 10:02

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Volgens mij is dat nu Scandic, Marin! (als ik het allemaal goed bij heb gehouden haha)

Zoals sommigen al zeggen, verbaas ik me idd ook wel over de jonge moeders hier. Mensen van mijn basisschool en middelbare school hebben wel veelal al(lang) kinderen, maar zelf heb ik pas één vriendin met kinderen. Voor mij als single is het sowieso een ver-van-mijn-bedshow en daarbij weet ik nog niet eens of ik kinderen wil. Zoals Feline al zegt, ik weet niet of ik die verantwoordelijkheid ooit aan zal kunnen én of ik het lichamelijk wel aankan (qua vermoeidheid).
❤ 7 juni 2018
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 04 Mei 2015 10:25

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Idd ik was nog jonger dan babyboy, ik was net 17 toen onze eerste zoon geboren werd. Op mijn 19e kwam de 2e en op mijn 23e de 3e. Nu moet ik wel zeggen dat ik mij altijd ouder heb gevoeld en ook geen tienerfratsen meer uithaalde ofzo. Ook is mijn man 8,5 jaar ouder dan ik.

Voor mij is het een goede keuze geweest en ik zou het ook niet anders hebben gedaan als ik terug kijk. Alles is precies zo verlopen zoals wij bedacht hadden. Eerst kinderen en dan studeren.

Mijn oudste is 11 en hij weet heel goed dat ik veel jonger ben dan de gemiddelde moeder. Zeker omdat hier in de buurt de gemiddelde moeder 20 jaar ouder is dan ik. Hij zegt nu (kan nog veranderen) dat hij het juist leuk vindt dat ik zo jong ben. Niet dat ik mij nou zo anders gedraag dan andere moeders. Al vraag ik me idd af hoe dat zou zijn geweest wanneer ik hetzelfde in het leven stond als Babyboy.

Natuurlijk ben ik in mijn omgeving de jongste moeder maar ik heb wel best wat vrienden met kinderen, deze zijn allemaal wel iets ouder dan ik.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 04 Mei 2015 10:52

Re: Hoe oud was je bij je eerste kind?

Ooh La La! schreef:In onze vriendengroep ligt de leeftijd ook een stuk hoger dan het gemiddelde hier.
Ik was met mijn 29 de jongste moeder van onze vrienden. De anderen zijn allemaal rond hun 31e voor de eerste keer moeder geworden.

Als ik naar onze groep kijk denk ik dat het vooral ligt aan de opleidingen die iedereen gedaan heeft. De meesten waren rond hun 27e afgestudeerd en wilden eerst een paar jaar carriere maken. Dus daarvoor waren ze totaal niet bezig met het krijgen van kinderen.


En in onze vriendengroep gaat dat dan weer niet op. Ik heb zelf een wo opleiding en als ik kijk naar mijn vriendengroep en wie er bij mij op school en de uni zaten, hebben de meesten al wel meerdere kinderen.

Edit: ik was 22 toen ik afstudeerde, geldt voor de meesten in mijn omgeving trouwens

Oh en bij de pufcursus was ik qua leeftijd ook erg gemiddeld.

Gek dat er zoveel verschil in kan zitten!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers