Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tekenbeet, rode plek

<<

Anoniem101

Bericht 02 Mei 2015 07:41

Tekenbeet, rode plek

Twee weken geleden ontdekte ik ineens (bij toeval) dat ik een teek op mijn been had. Ik krabte een klein zwart korstje weg en dat bleek een teek te zijn. Waarschijnlijk heeft hij er twee dagen gezeten voor ik hem eraf haalde. Er zat nog een klein zwart puntje in mijn huid en dat heeft mijn man er voorzichtig uitgehaald met een pincet.

Vanochtend toen ik wakker werd had ik jeuk op dezelfde plek en krabte ik eraan. Toen ik mijn lenzen In deed zag ik dat de plek rond de beet rood was geworden. Het is niet groot, maar wel rood, bobbelig en het jeukt dus. Als ik plaatjes opzoek van de erythema migrans, dan zijn die vlekken groter en ronder. Maar zou het ook een andere vorm kunnen hebben? Bij mij zag het er vanochtend zo uit (gisteren was er nog niks te zien, ik controleer de plek sinds de beet elke dag):

Afbeelding
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8451

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 02 Mei 2015 07:45

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik zou naar de dokter gaan maandag. Mijn moeder is een aantal jaar geleden ook gebeten door een besmette teek. Volgens mij kwam de vlek toen ook later en werd 'ie uiteindelijk haast paars. Zij is toen behandeld met antibiotica.

Ik vind de (beginnende) vlek er we rond uitzien trouwens. Wat akelig zeg!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Pinkel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:25

Bericht 02 Mei 2015 07:53

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik zou vandaag nog de HAP bellen en het hun uitleggen. Waarschijnlijk moet je het ook komen laten zien. Niet alle teken zijn besmet, maar dat is niet aan de buitenkant te zien natuurlijk.
Als je gebeten bent door een besmette teek kan je heel ernstig ziek worden en er zelfs blijvende schade aan overhouden. Ik zou dus absoluut niet wachten en meteen een arts raadplegen als ik een tekenbeet opgelopen heb.

Ook zou ik de plek even insmeren met azijn tegen de jeuk, want als je gaat krabben verspreid je zijn "gif" alleen maar verder. Succes en hopelijk valt het mee!
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem107

Bericht 02 Mei 2015 08:18

Re: Tekenbeet, rode plek

Als er wat van de teek achter was gebleven had je het beste toen al naar de huisarts kunnen gaan, wellicht had hij je gelijk al wat gegeven. Met teken kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Ik zou nu even overleggen met de HAP.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 02 Mei 2015 08:23

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik zou ook even bellen naar de HAP en overleggen. Ik heb ook wel eens zo'n soort plek gehad waarvan het niet eens zeker was of het wel een teek was (ik heb nooit een teek gezien namelijk) en ik kreeg meteen antibiotica. Met teken kun je niet voorzichtig genoeg zijn!
<<

Itsmemaris

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 29

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:33

Bericht 02 Mei 2015 08:27

Re: Tekenbeet, rode plek

Ga alsjeblieft zsm naar een huisarts.
Met een tekenbeet kan je niet voorzichtig genoeg zijn, en een EM komt in zoveel verschillende soorten en maten....
Hopelijk krijg je uit voorzorg een Antibiotica kuur mee, laat je niet afschepen hoor!

Ik lees hier normaal alleen maar mee, maar ik heb zelf helaas chronisch Lyme, dus wou toch even reageren.

Veel sterkte/succes!
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 02 Mei 2015 08:30

Re: Tekenbeet, rode plek

Lijkt me inderdaad verstandig om direct even de HAP te bellen. Tekenbeten kunnen ernstige gevolgen hebben maar is volgens mij prima te behandelen als je er op tijd bij bent! Fijn dat je in ieder geval weet dat het een teek was, weet je in ieder geval dat je alert moet zijn!
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 08:40

Bericht 02 Mei 2015 10:29

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik zou ook snel naar de dokter gaan. Ik weet nog dat mijn moeder dit een aantal jaren geleden ook had, zag er een beetje hetzelfde uit. Zij heeft toen een antibioticakuur gekregen.
<<

Anoniem114

Bericht 02 Mei 2015 10:30

Re: Tekenbeet, rode plek

Oei ik zou ook geen risico nemen met teken! Snel naar de HAP!
<<

Anoniem315

Bericht 02 Mei 2015 11:03

Re: Tekenbeet, rode plek

Wat hier gezegd wordt: Even langs je huisarts! Lyme is echt heel vervelend. Mijn man heeft er chronisch huidproblemen aan overgehouden.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 02 Mei 2015 11:43

Re: Tekenbeet, rode plek

Maandag iig de HA bellen! Je moet binnen 8 weken na de beet starten met AB, als ik het goed heb.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 02 Mei 2015 11:47

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik zou de hap bellen, heb je dit inmiddels gedaan??
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 02 Mei 2015 11:59

Re: Tekenbeet, rode plek

Bij mij zat er ook eerst zo'n vlek, 2 weken later werd het pas een kring. Ik zou dus even naar de huisarts gaan.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 02 Mei 2015 12:06

Re: Tekenbeet, rode plek

Zo zag het er bij mij uit:
Afbeelding
<<

Anoniem101

Bericht 02 Mei 2015 12:07

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik ga maandag naar de huisarts bellen. Ik heb er een foto van gemaakt (o, goh) en er met stift een lijn omheen getekend zodat ik kan kijken of het uitbreidt.

Liadan, heb jij een ab kuur gekregen? En moeten ze nog bloedonderzoek doen bij deze symptomen?
<<

Anoniem101

Bericht 02 Mei 2015 12:07

Re: Tekenbeet, rode plek

O, dat is bijna exact hetzelfde inderdaad!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 02 Mei 2015 12:08

Re: Tekenbeet, rode plek

Ja ik heb een AB kuur gehad, mijn bloed hoefde niet onderzocht te worden.
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 21:14

Bericht 02 Mei 2015 15:13

Re: Tekenbeet, rode plek

Afgelopen week kinder EHBO afgerond en daar werd gezegd na een tekenbeet meteen de datum te noteren en contact met de huisarts op te nemen. Meestal wordt er uit voorzorg tegenwoordig al een antibioticakuur voorgeschreven. Zal voor volwassenen ook wel gelden denk ik. Een oud collega van me heeft het ook eens gehad en toen ook een kuur gehad.
<<

Anoniem101

Bericht 04 Mei 2015 11:23

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik ben net terug van de huisarts en ik heb inderdaad AB voorgeschreven gekregen, een kuurtje van 10 dagen. Inmiddels was de plek ook groter geworden:

Afbeelding

Ik hoop dat het daarmee is opgelost maar daar ga ik ook wel vanuit. Bedankt voor het meedenken!
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Mei 2015 17:48

Re: Tekenbeet, rode plek

Bij mij was de plek na een paar dagen antibiotica al weg. Fijn dat je AB hebt gehad en hopelijk ben je er ook snel vanaf.
<<

Anoniem211

Bericht 14 Mei 2015 07:39

Re: Tekenbeet, rode plek

Even je topic opgezocht omdat ik zelf ook weer een kring heb. Wist je dat 10 dagen AB bij een tekenbeet niet genoeg is? De evidenced based onderzoeken en de internationale richtlijnen geven minimaal 30 dagen aan. Dus als je weer klachten krijgt, denk er dan aan.

Hier een link:

http://www.lymenet.nl/forum/download/file.php?id=228
<<

Anoniem211

Bericht 14 Mei 2015 07:41

Re: Tekenbeet, rode plek

Overigens zijn bloedtesten pas betrouwbaar vanaf 5 weken na de tekenbeet en dan nog is er maar een maximale kans van rond de 50% dat deze gegevens ook kloppen. Als je goed wilt testen, hebben ze goede testen in Duitsland. Helaas loopt NL erg achter op dit gebied..
<<

Anoniem130

Bericht 14 Mei 2015 08:33

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik zie je alleen richtlijnen aandragen en geen evidence. Het feit dat ze het elders anders doen betekent niet dat dat ergens op gebaseerd is of beter is. Zeker niet qua antibiotica beleid, waarin Nederland niet achterloopt maar juist voor. In praktisch alle omliggende landen doen ze al jaren en jaren aan overbehandrling en hebben ze Veel grotere resistentieproblemen als dank daarvoor.

Doxy 8-12 dagen is al sinds de jaren 90 en daarna meermaals in RCTs herhaald wel degelijk afdoende gebleken bij solitaire erythema migrans. De link van je site "lymenet" kan ik ook al niet te serieus nemen als ik heel eerlijk ben. Er zijn heel veel priveklinieken in Duitsland die goud geld verdienen aan "patiënten" met vage klachten vertellen dat ze inderdaad lyme hebben, maar enkel omdat ze ze vertellen wat zd willen horen, niet omdat hun expertise beter is. In een gewoon ziekenhuis zou je ook een negatieve test krijgen (en wel langer antibiotica bij een positieve maar ook dat is geen expertise).

Oh en een bron, omdat ik wel graag evidence based ben.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/22 ... %20migrans

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/12 ... %20migrans
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 14 Mei 2015 09:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 14 Mei 2015 08:35

Re: Tekenbeet, rode plek

Overigens is geen enkele behandeling 100% betrouwbaar dus hieraan denken als je klachten ontwikkelt is wel zinnig advies. :) Ik zou me daar alleen dus absoluut geen zorgen om maken, je hebt wel degelijk adequate behandeling gehad.
<<

Anoniem185

Bericht 14 Mei 2015 08:51

Re: Tekenbeet, rode plek

Ik zocht de 'vind ik leuk' knop bij je evidence berichtje, Whatever, maar helaas hebben we die hier niet!
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers