Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

<<

Anoniem107

Bericht 01 Mei 2015 13:15

90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

'Mijn' gemeente is vandaag al niet al te prettig in het nieuws gekomen, naar aanleiding van een brief die ze verstuurd hebben. En 90-jarige inwoner heeft het verzoek gedaan voor een traplift in huis, dit verzoek is afgewezen. Reden: de man had redelijkerwijs ervan uit kunnen gaan dat traplopen met de jaren moeilijker zou worden en had ervoor kunnen kiezen gelijkvloers te gaan wonen.

Zie hier het bericht en een foto van de brief: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2399 ... man__.html

Wat vinden jullie hier eigenlijk van? Op Facebook en Twitter is iedereen verbolgen, verbaasd, boos, vinden dat de man een groot onrecht wordt aangedaan, etc etc. Zo'n oude man die nu verplicht beneden moet leven omdat hij z'n eigen bovenverdieping straks niet meer kan bereiken. En hoewel ik al die mensen aan de ene kant begrijp en ik de toon in de brief echt keihard vind, lijk ik hierin toch als één van de weinigen te vinden dat de man inderdaad had kunnen voorzien dat het met de jaren moeilijker zou worden om de trap op en af te gaan, en hij er een paar jaar terug voor had kunnen kiezen om gelijkvloers te wonen. We hebben hier een enorm aanbod aan betaalbare gelijkvloerse seniorenwoningen waar je zo in kunt, als je er maar voor zorgt dat je vroeg genoeg ingeschreven staat bij de woningbouw (kosten: twee tientjes per jaar).

Ik snap best dat de man het liefste oud wordt in zijn eigen, vertrouwde omgeving, maar als we dat allemaal willen, dan 1). rijzen in mijn ogen de kosten voor dit soort voorzieningen in huizen straks de pan uit, en 2). zit de huizenmarkt in mijn optiek straks weer op slot, seniorenwoningen die dan leeg blijven en de enorme generatie aan 70-plussers die er straks aan zit te komen en misschien later, als zij slecht ter been worden, ook wel wil blijven wonen waar ze nu zitten, want de voorzieningen die je nodig hebt, kun je toch wel bij de gemeente aanvragen.

Normaal reageer ik op Facebook of Twitter nog wel eens op dit soort discussies, maar nu heb ik het maar even achterwege gelaten omdat ik de enige lijk te zijn die er zo over denkt. Is mijn mening nou zo raar? Wat vinden jullie?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 01 Mei 2015 13:32

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Ik ben het helemaal met jou eens Maple. Hoe sneu ook, je kunt niet iedereen een traplift gaan geven, terwijl er andere, makkelijkere opties voorhanden zijn.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 01 Mei 2015 13:37

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Elliot schreef:Ik ben het helemaal met jou eens Maple. Hoe sneu ook, je kunt niet iedereen een traplift gaan geven, terwijl er andere, makkelijkere opties voorhanden zijn.

Mee eens.

Mede daarom zijn mijn oma en haar man enkele jaren geleden verhuisd naar een bungalow woning waar ze beneden kunnen slapen en met minder tuin/erf zodat ze dat makkelijker kunnen onderhouden.
<<

Anoniem107

Bericht 01 Mei 2015 13:49

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

De andere kant van het verhaal ken ik trouwens ook, een oud-collega van mij heeft twee thuiswonende kinderen met een progressieve spierziekte, oudste is 13 en is volledig rolstoelafhankelijk, geen kracht meer in ledematen, de jongste is 11 en gaat hard achteruit, maar kan kos van de rolstoel binnenshuis nog wel enigzins rondbewegen. Mijn collega heeft grote aanpassingen aan de badkamer nodig om zelf de zorg voor haar kinderen te kunnen blijven dragen (de zorg uitbesteden en kinderen uit huis plaatsen zou duurder zijn), verzoek ingediend bij (diezelfde) gemeente, maar ook zij krijgt de aanpassingen niet. Ja, als ze de eerste 20.000 euro zelf bijlegt...en dat is het punt juist, door alle gedoe met het pgb staan ze al in de rode cijfers omdat ze de mantelzorg die ze draagt voor haar kinderen, ook niet meer uitbetaald krijgt.
<<

Anoniem173

Bericht 01 Mei 2015 15:02

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Ik snap jouw redenatie maar ben ook wel van mening dat een verhuizing een grote stap is op die leeftijd. Want wat als hij een koophuis heeft dan moet dat verkocht worden, dubbele lasten enzo. Best veel om die man van 90 daar mee te belasten. En onderschat een sociaal netwerk in de buurt niet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Mei 2015 15:21

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Nu zijn er genoeg gelijkvloerse seniorenwoningen, maar misschien als iedereen daarop gaat reageren - inclusief mensen die, net als die man, heel graag in hun eigen woning willen blijven - dan zijn er misschien niet meer genoeg.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11416

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 01 Mei 2015 15:24

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Misschien was de huur wel veel te hoog om te kunnen verhuizen. Mijn opa woont ook nog in zijn oude huis met een hele lage huur. Hij kan dat allemaal net betalen. Verhuizen naar een senioren flat of appartement zou hem veel meer gaan kosten in de maand.

Daarnaast denk ik dat oudjes sneller aftakelen als ze op hogere leeftijd nog moeten verhuizen. Dus dan snap ik de aanpassing van een traplift in zijn vertrouwde huis wel.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 01 Mei 2015 16:13

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Volgens mij houden die vaak wel lage huurprijzen. Hier staan bv senioren woningen met 350 huur p.m.
En dan kunnen ze denk ik ook nog huursubsidie krijgen.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11416

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 01 Mei 2015 16:30

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

De hoogte zal per gemeente verschillen wellicht.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem107

Bericht 01 Mei 2015 16:44

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Seniorenwoningen hier hebben een lage huurprijs. Mijn oma woont in zo'n woning, mijn andere oma heeft in een andere buurt in zo'n woning gewoond. Beiden nog geen 400 euro per maand. En dat is dus in de gemeente waar deze man ook woont. En natuurlijk is verhuizen op late leeftijd een enorme stap, maar dat had hij toch niet pas hoeven te doen nu hij 90 wordt en de nood aan de man is? Mijn oma is nu 82 en is heel bewust zeven jaar terug al verhuisd naar een gelijkvloerse seniorenwoning toen ze juist nog 'goed' was, vooral ook om de reden dat het huis voor haar alleen te groot is en ze vroeg of laat achteruit gaat omdat ze ouder wordt. Dat hou je niet tegen.

Het blijkt trouwens sowieso dat er een behoorlijk eenzijdig beeld geschetst werd door de media, de gemeente heeft zelf ook gereageerd nu en het blijkt dat de woonsituatie van de man sowieso verre van ideaal was. Maar, het blijkt dat er een bedrijf is die dit verhaal heeft opgepikt en die de man een nu traplift wil schenken.
<<

Anoniem173

Bericht 01 Mei 2015 17:01

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Mijn oma moest voordat ze een traplift kreeg wel bijvoorbeeld zelf allerlei hulpmiddelen kopen en de badkamer laten aanpassen. Dat was wel een vereiste van de gemeente toen.
<<

Anoniem108

Bericht 01 Mei 2015 21:04

Re: 90-jarige man krijgt geen traplift van gemeente

Ik ken deze man niet, dus ook niet zijn eventuele achterban. Je ziet ook vaak genoeg dat zulke oude mensjes helemaal vereenzamen, doordat niemand ze meer opzoekt en dan is een verhuizing niet zo vanzelfsprekend en een traplift voor de hand liggender. Ik denk dus bovenal dat mensen er niet zoveel van hoeven te vinden, zonder de context te kennen (behalve wat geschetst wordt).

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron