Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vertekend zelfbeeld

<<

Anoniem193

Bericht 23 Apr 2015 08:23

Vertekend zelfbeeld

.
Laatst gewijzigd door Anoniem193 op 31 Mei 2017 13:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 23 Apr 2015 08:34

Re: Vertekend zelfbeeld

Dat heeft tijd nodig, dat komt vanzelf. Vooral veel foto's van jezelf laten maken.
2015 💙
<<

dodo

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 191

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:44

Bericht 23 Apr 2015 08:47

Re: Vertekend zelfbeeld

Allereerst super knap dat je zoveel bent afgevallen!!
Wat mij erg hielp was kleding gaan passen in de winkel. Keer op keer tot de conclusie
komen dat het echt een paar maatjes kleiner kon!
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:24

Bericht 23 Apr 2015 09:07

Re: Vertekend zelfbeeld

Ja, het is makkelijker gezegd dan gedaan maar je moet stoppen met jezelf vergelijken met anderen. Ik ben zelf vorig jaar ook 10 kilo afgevallen en weeg nu 60 kilo. Als ik het zo typ weet ik echt heel goed dat dit niet dik is. Toch blijf ik mezelf constant vergelijken met anderen. Hierdoor kom ik altijd tot de conclusie dat wat ik de spiegel zie niet ok is. Ontzettend vermoeiend en hard. Waarom zijn we zo hard voor ons zelf? Als het om een vriendin in kwestie zou gaan zou ik haar de hemel in prijzen en zeggen dat ze 't heel goed gedaan heeft en doet. Misschien moet je jezelf gaan benaderen zoals je een vriendin zou benaderen? Het is namelijk echt heel knap wat je hebt gedaan hoor! Respect voor jou :)
<<

Anoniem193

Bericht 23 Apr 2015 09:14

Re: Vertekend zelfbeeld

Nouja weet je als ik mij vergelijk met anderen zo in het voorbij gaan denk ik altijd dat ik zwaarder ben. Maar als ik het terug zie op foto of video schrik ik ervan dat het heel anders is dan ik zelf in gedachten had.
<<

Anoniem156

Bericht 23 Apr 2015 09:38

Re: Vertekend zelfbeeld

Heel herkenbaar.
Qua kledingmat en op foto's zie ik verschil, maar in de spiegel niet.
M'n gewicht is nu meer dan prima, maar volgens bmi zit ik tegen ondergewicht aan, en dat vind ik al helemaal niet stroken met wat ik zie.
Ik denk dat daar gewoon wat tijd overheen gaat. In de tussentijd gewoon maar veel foto's maken denk ik ;)
<<

Anoniem315

Bericht 23 Apr 2015 09:53

Re: Vertekend zelfbeeld

Ik kan me heel erg vinden in de reactie van Joan.

En ik heb het al vaker gezegd, maar nogmaals: Het is zo ontzettend knap wat jij hebt bereikt! Je ziet er een stuk gezonder uit en je hebt een erg mooi figuur nu. Mijn complimenten!
<<

Anoniem193

Bericht 23 Apr 2015 10:02

Re: Vertekend zelfbeeld

Dankje exo!

@poubelle: je bevestigt voor mij wel dat het niet uit maakt hoeveel ik nog afval. Mijn beeld blijft niet kloppend en waarschijnlijk zal ik met 60 kilo nog niet tevreden zijn, omdat er altijd wel weer iets is.
Hoelang heb jij nu het gewicht wat je nu hebt?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 23 Apr 2015 10:03

Re: Vertekend zelfbeeld

Herkenbaar, al ben ik nog niet waar ben jij bent. Ik had het voorheen ook andersom, daarom was mijn gewicht de laatste jaren nog erger omhoog geschoten. Ik zag in de spiegel gewoon niks veranderen, kleren paste nog (beetje mee gelubberd natuurlijk), heb echt 20 kilo lang dezelfde maat gehad .
Maar wat inderdaad wordt gezegd, kleren passen en vooral foto's maken! En foto's terugkijken, want als ik nu foto's vergelijk met vorig jaar, zie ik toch echt een overduidelijk verschil. En verder zal het echt tijd nodig hebben.
Laatst gewijzigd door Jorja op 09 Jun 2020 16:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 23 Apr 2015 10:22

Re: Vertekend zelfbeeld

Ik heb het ook, al ben ik niet eens veel aangekomen/afgevallen en heb ik gewoon een gezond gewicht. Collega's die dezelfde bouw hebben als ik vind ik er prima uitzien, voor mezelf leg ik de lat hoger. Ik vind heel slank zijn mooi. Als ik naar collega's of vriendinnen kijk die ik echt slank vind dan hoor ik die ook steeds zeggen dat er nog wel wat kilootjes af mogen. Ik ben dan ook bang dat als ik nu 4/5 kg afval, daarvan denk ik nu dat ik dan echt tevreden zou zijn, ik dan nog niet tevreden zou zijn.
<<

Anoniem163

Bericht 23 Apr 2015 10:59

Re: Vertekend zelfbeeld

Joan schreef: Toch blijf ik mezelf constant vergelijken met anderen. Hierdoor kom ik altijd tot de conclusie dat wat ik de spiegel zie niet ok is. Ontzettend vermoeiend en hard. Waarom zijn we zo hard voor ons zelf? Als het om een vriendin in kwestie zou gaan zou ik haar de hemel in prijzen en zeggen dat ze 't heel goed gedaan heeft en doet. Misschien moet je jezelf gaan benaderen zoals je een vriendin zou benaderen? Het is namelijk echt heel knap wat je hebt gedaan hoor! Respect voor jou :)


Hier kan ik me wel in vinden.

Na de zwangerschap is het alleen maar erger geworden omdat mijn lijf nooit meer wordt wat het was.
<<

Anoniem156

Bericht 23 Apr 2015 11:27

Re: Vertekend zelfbeeld

Alibi schreef:Dankje exo!

@poubelle: je bevestigt voor mij wel dat het niet uit maakt hoeveel ik nog afval. Mijn beeld blijft niet kloppend en waarschijnlijk zal ik met 60 kilo nog niet tevreden zijn, omdat er altijd wel weer iets is.
Hoelang heb jij nu het gewicht wat je nu hebt?


Ik zit nu ruim een half jaar op dit gewicht. Stom hè, dat het zo werkt.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 23 Apr 2015 12:27

Re: Vertekend zelfbeeld

Wat superknap hé, 40 kilo!! Geen tips verder wbt je zelfbeeld, alleen maar heel herkenbaar. Ik draag ook nog steeds alleen maar wijde kleding.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem130

Bericht 23 Apr 2015 18:16

Re: Vertekend zelfbeeld

Herkenbaar. Ik ben ook 20kg kwijt en van ~BMI 29.5 naar 23.5 gegaan. En als je me 1.5 jaar geleden zou zeggen dat ik nu 20kg minder zou wegen zou ik echt overtuigd zijn geweest dat het een wereld van verschil had gemaakt en ik me zoveel beter en mooier zou voelen. Maar ik voel me exact hetzelfde als 20kg zwaarder.

Het begint nu heel langzaam aan een beetje in te dalen, inderdaad voornamelijk door veel kleding te passen. Foto's zie ik zelf ook matig verschil. Ik wil nog wel een aantal kilo kwijt, maar ik wil ook opletten dat ik niet vanuit dit gevoel blijf afvallen want dat is niet verzadigbaar denkik.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 23 Apr 2015 19:12

Re: Vertekend zelfbeeld

Het is precies hetzelfde waar ik mee zit Alibi. Ik schreef bijna twee weken geleden dit:

Het zit namelijk zo; enerzijds weet ik dat ik slanker ben en daarmee gezonder (meer energie). Dit wordt bevestigd door mijn omgeving (complimentjes) en uiteraard het feit dat ik mijn oude kleding niet meer pas, want te groot en ik nu echt kleinere maten uit de rekken moet pakken. Uiteraard zegt de weegschaal het gewoon, punt. En tóch, toch voel ik me niet zo. Ik neem de complimentjes graag in ontvangst, maar het duiveltje op mijn schouder wuift ze weg. Ik voel me trots, maar tergelijkertijd identificeer ik me meer met mensen met overgewicht. Sterker nog, het vreemde is dat ik dikkere mensen slanker zie dan dat ik ben. Kleding staat mooier bij anderen, ik zie overal kwabben, oneffenheden, ik zie er gewoon niet uit. Terwijl ik verstandelijk weet dat het echt niet zo is. Het trekt zich ook door in andere dingen, maar met name mijn zefbeeld is zwaar aangetast. Bijvoorbeeld de bovenstaande foto's; de kleding IRL vond ik gewoon verbazingwekkend mooi staan, maar als ik dan achteraf de foto's zie, denk ik mwa, was ik daar echt zo van onder de indruk?

.. Ik weet ook niet hoe ik het 'beter' kan maken. Ik wil nog wel een paar kilo eraf, maar gezond gewicht is nu wel binnen handbereik. Dus eigenlijk kan ik alleen maar beamen dat het heel erg herkenbaar is en ik vind het ook wel een soort van jammer om te lezen dat het niet uitmaakt wat je hebt bereikt of welk gewicht je dan ook hebt, dat velen hiermee kampen.
L2014 & H2017
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25046

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 23 Apr 2015 19:15

Re: Vertekend zelfbeeld

Als ik dit zo lees, is het dus grotendeels psychisch en denk ik dat je met afvallen ook gewoon mentale ondersteuning nodig hebt (vooral als het om tientallen kilo's gaat). Het heeft veel met zelfacceptatie en een realistisch zelfbeeld te maken, iets wat je dus niet bereikt door alleen maar meer af te gaan vallen.
❤ 7 juni 2018
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 23 Apr 2015 19:57

Re: Vertekend zelfbeeld

Wat knap dat je zoveel afgevallen bent!

Misschien, nee naar alle waarschijnlijkheid, zeg ik nu iets heel naïefs en doms. Ik dacht altijd dat het andersom was. Dat dunne mensen, met een vertekenend zelfbeeld, zichzelf dikker zien. Ik heb dat heel erg gehad. Nu heb ik het heel soms nog. Vergelijken met anderen maakt het niet beter. Mezelf terugzien op een foto weer wel. In een slechte bui denk ik dan 'oh het valt allemaal mee'. In een normale of goede bui denk ik 'oh daar is niks dik aan'

Nooit bij stil gestaan dat mensen die afvallen ook zo'n beeld kunnen hebben. Je moet toch wennen aan een nieuw lijf. En mentale hulp daarbij is helemaal geen gek idee!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 23 Apr 2015 20:12

Re: Vertekend zelfbeeld

Jep, ook hier herkenbaar.
Echt super goed dat je zoveel bent afgevallen!!
Er is bij mij een kleine 13 kilo af, maar ik zie het verschil gewoon niet (meer), op mijn bruiloft vond ik me prachtig slank en heb mezelf nog nooit zo mooi gevonden.
Verder vind ik mezelf net zo dik en kwabbig als met die 13 kilo er nog aan.
Ben nu een jaar op dit gewicht, en het wordt er nog niet beter op :(
<<

Toet

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2622

Geregistreerd: 03 Sep 2013 11:00

Bericht 23 Apr 2015 20:42

Re: Vertekend zelfbeeld

Ik denk dat dit wel dieper zit dan 'het heeft tijd nodig'. Het is m.i. een heel proces wat je bewust moet doorlopen om dit te doorbreken. Ik wil later wel uitgebreider reageren maar nu even geen tijd :) ik kom hier nog op terug.
<<

Anoniem193

Bericht 24 Apr 2015 09:07

Re: Vertekend zelfbeeld

Bedankt voor alle reacties. Dit weekend ben ik weg. Ik reageer zondagavond of maandag weer
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 24 Apr 2015 10:57

Re: Vertekend zelfbeeld

Volgens mij kan je brein niet zo snel als je lichaam. Als je je hele leven al overgewicht hebt gehad dan kunnen je hersenen niet ineens omslaan naar standje 'fantastisch lichaam heb ik'. Het maakt mij ook wel eens angstig.. Ik ben nog nooit tevreden geweest met m'n lichaam terwijl ik er nog best redelijk uit zie voor iemand met een lichaam wat niet goed functioneert. Maar ik denk inderdaad ook dat ik nooit tevreden zal zijn. Ik ga er het komende half jaar wel weer voor aangezien ik onbeperkt naar de gym kan en onbeperkt kan skien, je zou toch denken dat dat iets goeds moet doen voor je lichaam.

Mijn vriend is overigens altijd slank geweest tot z'n 18e geloof ik. Daarna werd ie enorm (krachttraining + veel eten en drinken) en toen viel ie weer 40 kilo af tot normaal gewicht. Hij heeft geen vertekend zelfbeeld omdat hij daarvoor ook gewoon altijd slank was.
<<

Anoniem193

Bericht 28 Apr 2015 10:27

Re: Vertekend zelfbeeld

.
Laatst gewijzigd door Anoniem193 op 31 Mei 2017 13:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 30 Apr 2015 11:53

Re: Vertekend zelfbeeld

Nope, geen nieuwe kleding, ja een paar dingetjes, maar niet heel erg spectaculair.
Deels ook omdat ik er gewoon niet teveel geld aan uit wil/kan geven. Vind iets al snel te duur..

Wel goed dat hij het aangegeven heeft Alibi! Kun je niet afspreken dat je 1 keer in de maand iets doet met elkaar ofzo?
Een keer spontaan uit eten kan natuurlijk best, gewoon opletten wat je pakt, en de dagen erna wat zuinig aan doen!
<<

Anoniem181

Bericht 30 Apr 2015 19:27

Re: Vertekend zelfbeeld

-
Laatst gewijzigd door Anoniem181 op 09 Feb 2016 21:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem193

Bericht 08 Mei 2015 09:44

Re: Vertekend zelfbeeld

Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers