Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Erkenning

<<

Anoniem113

Bericht 20 Apr 2015 17:19

Erkenning

Ik heb een vraag namens een vriendin.

Mijn vriendin is nu hoogzwanger van haar eerste kindje. Haar vriend heeft het kindje nog niet erkent bij de gemeente. Ze geeft aan dat ze als het kindje geboren is samen aangifte van de geboorte gaan doen. Kan het kindje dan meteen ook erkent worden en de vaders achternaam krijgen? Of zijn ze dan te laat voor die optie?
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 20 Apr 2015 17:21

Re: Erkenning

Dat kan gewoon hoor, de oudste is hier ook pas na de geboorte erkend en ook konden we toen de achternaam nog kiezen.
<<

Anoniem113

Bericht 20 Apr 2015 17:22

Re: Erkenning

Bedankt voor je antwoord. Een collega vertelde dat het niet kon vandaar de vraag. Anders had ze dat nu nog heel snel moeten regelen :)
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 20 Apr 2015 17:24

Re: Erkenning

Tenzij het inmiddels veranderd is trouwens, mijn oudste is nu vier. Misschien kan ze voor alle zekerheid even met de gemeente bellen om het na te vragen.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 20 Apr 2015 17:46

Re: Erkenning

Ik was in de veronderstelling dat onze baby (de ongeboren vrucht) wel al tijdens de zwangerschap erkend moest worden. Wij hebben een document meegekregen dat vriend na de geboorte moet meenemen bij de aangifte.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem198

Bericht 20 Apr 2015 17:57

Re: Erkenning

Mooie benaming he Zora, de ongeboren vrucht.

Wij hebben het ook gedaan tijdens de zwangerschap je weet nooit hoe het loopt en of je er wel bij kan zijn om je kindje aan te geven.
Maar het kan dus idd ook na de geboorte.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 20 Apr 2015 18:00

Re: Erkenning

Volgens mij is het niet verplicht maar wel heel handig om het vooraf geregeld te hebben.
Je moet binnen 3 (?) werkdagen na de bevalling het kindje aangeven en er zijn maar weinig moeders die al zo snel zich weer goed genoeg voelen dat ze mee kunnen/willen naar het aangeven.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 20 Apr 2015 18:34

Re: Erkenning

Fiwen schreef:Volgens mij is het niet verplicht maar wel heel handig om het vooraf geregeld te hebben.
Je moet binnen 3 (?) werkdagen na de bevalling het kindje aangeven en er zijn maar weinig moeders die al zo snel zich weer goed genoeg voelen dat ze mee kunnen/willen naar het aangeven.

Ik zou het idd nu regelen. Klinkt 'romantisch' om samen het kindje te willen aangeven, maar in de praktijk kan dat toch tegenvallen. Voor het zelfde geld moet jij of je kindje nog in het ziekenhuis blijven en dan kan je niet zomaar weg om je kindje te gaan aangeven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem113

Bericht 20 Apr 2015 18:35

Re: Erkenning

Dat is ook mijn mening hoor. Je kan het maar geregeld hebben.. maar ja als ik al 4x heb aangegeven het te regelen en het dan nog niet hebben gedaan is dan eigen pakkie aan.
<<

Anoniem255

Bericht 20 Apr 2015 20:10

Re: Erkenning

En daar komt bij dat mocht er iets met de moeder gebeuren, de vader niet automatisch de voogdij krijgt. Althans, een paar jaar terug heb ik zoiets in de omgeving meegemaakt en dat werd een heel getouwtrek. Uiteindelijk kwam dat natuurlijk wel goed maar ik denk dat je daar niet op zit te wachten op dat moment.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 20 Apr 2015 20:18

Re: Erkenning

Mij is laatst verteld dat het voor 24 weken zwangerschap moet.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 20 Apr 2015 20:19

Re: Erkenning

Mien schreef:En daar komt bij dat mocht er iets met de moeder gebeuren, de vader niet automatisch de voogdij krijgt. Althans, een paar jaar terug heb ik zoiets in de omgeving meegemaakt en dat werd een heel getouwtrek. Uiteindelijk kwam dat natuurlijk wel goed maar ik denk dat je daar niet op zit te wachten op dat moment.

Ik zou het daarom ook zeker voor de geboorte regelen!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem181

Bericht 20 Apr 2015 20:24

Re: Erkenning

Framboos schreef:
Fiwen schreef:Volgens mij is het niet verplicht maar wel heel handig om het vooraf geregeld te hebben.
Je moet binnen 3 (?) werkdagen na de bevalling het kindje aangeven en er zijn maar weinig moeders die al zo snel zich weer goed genoeg voelen dat ze mee kunnen/willen naar het aangeven.

Ik zou het idd nu regelen. Klinkt 'romantisch' om samen het kindje te willen aangeven, maar in de praktijk kan dat toch tegenvallen. Voor het zelfde geld moet jij of je kindje nog in het ziekenhuis blijven en dan kan je niet zomaar weg om je kindje te gaan aangeven.


Hier dacht ik ook gelijk aan, ik zou het ook zeker vóór de geboorte regelen.
<<

Anoniem113

Bericht 20 Apr 2015 20:27

Re: Erkenning

Ik had er zelf niet aan moeten denken om na 2 dagen al naar buiten te moeten. Alles beurs, moe etc en dan je kindje thuis laten.

Maar ja wat doe je tegen iemand die denkt alles beter te weten ;-)
<<

Anoniem198

Bericht 20 Apr 2015 21:36

Re: Erkenning

Tegen dat soort types doe je niets laat haar er zelf maar achter komen dat ze het beter eerder had kunnen regelen.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 20 Apr 2015 21:38

Re: Erkenning

Voor de geboorte regelen is inderdaad handiger. Toch kan het ook achteraf nog en hoeft niet binnen drie dagen na de geboorte. Bij mijn oudste is eerst de geboorteaangifte gedaan en toen ze twee weken was hebben we op het gemeentehuis de erkenning geregeld. Dus voor de erkenning hoef je niet gelijk na de bevalling je bed uit als vrouw, mag ook later. En de aangifte kan door iemand die bij de bevalling geweest is worden gedaan, dus hoef je als vrouw ook niet te doen.

Maar als je de kans hebt zou ik het gewoon voor de geboorte regelen, veel makkelijker. Bij ons zat het wat ingewikkelder, anders had ik dat namelijk ook gewoon gedaan. Bij de jongste wel op tijd kunnen regelen en dan heb je dat maar vast gehad, hoef je er na de bevalling niet achteraan.
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 21 Apr 2015 00:14

Re: Erkenning

Een erkenning kan altijd, zelfs als het kindje al geboren is, of bij wijze van al 2 jaar is.
Alleen wordt er aangeraden om het voor de geboorte te doen. Als er iets gebeurt met moeder tijdens de bevalling, is er geen vader bekend.
Voor 24 weken erkennen klopt niet hoor, het kan altijd.
Oja en als ze na 2 dagen nadat het kind geboren is pas aangifte doen, dan heeft het kind de eerste 2 dagen de achternaam van de moeder en daarna kunnen ze kiezen.
Ik zou ze aanraden om morgen naar het gemeentehuis te gaan, het is binnen 5 minuten gebeurd.
Afbeelding
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 21 Apr 2015 00:16

Re: Erkenning

Oh spuit 11, haha, maar ik bedoel dus wat Mien ook zegt.
Afbeelding
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 21 Apr 2015 06:22

Re: Erkenning

Dat van 24 weken is het advies omdat kinderen die na 24 weken geboren worden aangegeven moeten worden en stel dst je met een vroeggeboorte te maken krijgt dan is erkenning niet iets waar je op dat moment mee bezig wilt zijn lijkt me.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 21 Apr 2015 07:13

Re: Erkenning

_Lana_ schreef:Een erkenning kan altijd, zelfs als het kindje al geboren is, of bij wijze van al 2 jaar is.
Alleen wordt er aangeraden om het voor de geboorte te doen. Als er iets gebeurt met moeder tijdens de bevalling, is er geen vader bekend.
Voor 24 weken erkennen klopt niet hoor, het kan altijd.
Oja en als ze na 2 dagen nadat het kind geboren is pas aangifte doen, dan heeft het kind de eerste 2 dagen de achternaam van de moeder en daarna kunnen ze kiezen.
Ik zou ze aanraden om morgen naar het gemeentehuis te gaan, het is binnen 5 minuten gebeurd.


Maar is het dan niet zo dat het kindje bij het moment van de aangifte automatisch de achternaam van de moeder krijgt en TO geeft aan dat het de bedoeling is dat het kindje meteen de achternaam van de vader krijgt. Volgens mij moet de moeder daar toestemming voor geven en moet je voor het eerste kind binnen die relatie er bij zijn tijdens de erkenning en toestemmen met die achternaam, bij volgende kinderen volstaat een handtekening van de moeder omdat meerdere kinderen van dezelfde ouders altijd dezelfde achternaam krijgen.
Pin me er niet op vast, maar ik zou het zeker even uitzoeken.

Persoonlijk vind ik het niet al te slim dat je er als moeder vanuit gaat dat je wel even naar het stadhuis gaat in de eerste drie dagen na de bevalling en je kind kan gaan aangeven. En inderdaad, wat als er iets met de moeder gebeurd.

Die grens van 24 weken is omdat kindjes vanaf dat moment in Nederland levensvatbaar zijn, dat is puur een advies voor een eventuele vroeg geboorte, heb ik me laten vertellen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem280

Bericht 21 Apr 2015 07:28

Re: Erkenning

Wij kregen te horen dat het beter was om voor de 24ste week dit te regelen.
Nu werd het de 27ste week. En wat hier dus boven staat is dus de regel. Ze zijn met 24 weken levensvatbaar al zitten ze dan nog wel in een grijs gebied. Vanaf week 26 komen ze meer in het groene gebied en zijn de overlevingskansen groter. Dit is mij namelijk verteld toen ik met 24 weken zwanger was verteld, omdat ik toen met spoed opgenomen werd i.v.m weeën etc.
Het is ideaal om het al zover te hebben geregeld.
Mijn vriend hoefde ze nu alleen nog maar aan te geven en klaar was het.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 21 Apr 2015 08:27

Re: Erkenning

minoessepoes schreef:
_Lana_ schreef:Een erkenning kan altijd, zelfs als het kindje al geboren is, of bij wijze van al 2 jaar is.
Alleen wordt er aangeraden om het voor de geboorte te doen. Als er iets gebeurt met moeder tijdens de bevalling, is er geen vader bekend.
Voor 24 weken erkennen klopt niet hoor, het kan altijd.
Oja en als ze na 2 dagen nadat het kind geboren is pas aangifte doen, dan heeft het kind de eerste 2 dagen de achternaam van de moeder en daarna kunnen ze kiezen.
Ik zou ze aanraden om morgen naar het gemeentehuis te gaan, het is binnen 5 minuten gebeurd.


Maar is het dan niet zo dat het kindje bij het moment van de aangifte automatisch de achternaam van de moeder krijgt en TO geeft aan dat het de bedoeling is dat het kindje meteen de achternaam van de vader krijgt. Volgens mij moet de moeder daar toestemming voor geven en moet je voor het eerste kind binnen die relatie er bij zijn tijdens de erkenning en toestemmen met die achternaam, bij volgende kinderen volstaat een handtekening van de moeder omdat meerdere kinderen van dezelfde ouders altijd dezelfde achternaam krijgen.
Pin me er niet op vast, maar ik zou het zeker even uitzoeken.

Persoonlijk vind ik het niet al te slim dat je er als moeder vanuit gaat dat je wel even naar het stadhuis gaat in de eerste drie dagen na de bevalling en je kind kan gaan aangeven. En inderdaad, wat als er iets met de moeder gebeurd.

Die grens van 24 weken is omdat kindjes vanaf dat moment in Nederland levensvatbaar zijn, dat is puur een advies voor een eventuele vroeg geboorte, heb ik me laten vertellen.


Eens!
Als je na de geboorte pas gaat erkennen heeft het kind tot die tijd de achternaam van de moeder. Die moet ook inderdaad toestemming geven voor de erkenning.

Ik snap niet zo goed waarom je wacht tot na de geboorte. Zelf zat ik er écht niet op te wachten om 'even' naar het stadhuis te gaan om aangifte te doen. Ik zou het echt gewoon lekker zo snel mogelijk doen. Dan is het ook maar vast geregeld in geval van nood.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 21 Apr 2015 08:30

Re: Erkenning

Clapperdie schreef:Ik had er zelf niet aan moeten denken om na 2 dagen al naar buiten te moeten. Alles beurs, moe etc en dan je kindje thuis laten.

Maar ja wat doe je tegen iemand die denkt alles beter te weten ;-)

Ja dan niet, je heb je advies gegeven toch. Ik zou hier na twee dagen ook niet op zitten wachten om naar een gemeentehuis te moeten gaan. Ten tweede lag m'n zoontje de eerste week in het ziekenhuis en lag ik daarom ook opgenomen dus kon nog geen eens weg.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

_Lana_

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 21 Apr 2015 08:31

Re: Erkenning

minoessepoes schreef:
_Lana_ schreef:Een erkenning kan altijd, zelfs als het kindje al geboren is, of bij wijze van al 2 jaar is.
Alleen wordt er aangeraden om het voor de geboorte te doen. Als er iets gebeurt met moeder tijdens de bevalling, is er geen vader bekend.
Voor 24 weken erkennen klopt niet hoor, het kan altijd.
Oja en als ze na 2 dagen nadat het kind geboren is pas aangifte doen, dan heeft het kind de eerste 2 dagen de achternaam van de moeder en daarna kunnen ze kiezen.
Ik zou ze aanraden om morgen naar het gemeentehuis te gaan, het is binnen 5 minuten gebeurd.


Maar is het dan niet zo dat het kindje bij het moment van de aangifte automatisch de achternaam van de moeder krijgt en TO geeft aan dat het de bedoeling is dat het kindje meteen de achternaam van de vader krijgt. Volgens mij moet de moeder daar toestemming voor geven en moet je voor het eerste kind binnen die relatie er bij zijn tijdens de erkenning en toestemmen met die achternaam, bij volgende kinderen volstaat een handtekening van de moeder omdat meerdere kinderen van dezelfde ouders altijd dezelfde achternaam krijgen.
Pin me er niet op vast, maar ik zou het zeker even uitzoeken.

Persoonlijk vind ik het niet al te slim dat je er als moeder vanuit gaat dat je wel even naar het stadhuis gaat in de eerste drie dagen na de bevalling en je kind kan gaan aangeven. En inderdaad, wat als er iets met de moeder gebeurd.

Die grens van 24 weken is omdat kindjes vanaf dat moment in Nederland levensvatbaar zijn, dat is puur een advies voor een eventuele vroeg geboorte, heb ik me laten vertellen.


Klopt helemaal! Als het kindje 5 april geboren is en je gaat de 7e naar het gemeentehuis, dan heeft het kindje dus 2 dagen de achternaam van de moeder gehad en geen vader ( op papier ). Bij een eerste kindje moet de moeder mee en bij de 2e of 3e kan moeder alleen tekenen, omdat naamskeuze niet meer mogelijk is.

Met de rest wat je schrijft, ben ik het helemaal eens! Ik vind het ook een beetje makkelijk gedacht.
Afbeelding
<<

Anoniem280

Bericht 21 Apr 2015 08:32

Re: Erkenning

Het ligt er ook aan of het gemeentehuis een aantal dagen in de week in het ziekenhuis zelf zit.
Nu lag ik plat na de bevalling en kon werkelijk niets.
Mijn vriend kon alleen gaan om de kinderen aan te geven, omdat de papieren dus al zover getekend waren.
Ideaal.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers