Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

<<

Anoniem7

Bericht 24 Sep 2013 18:45

Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

De alarmmatjes, die claimen baby's te beschermen tegen wiegendood, worden vanaf volgend jaar niet meer vergoed door zorgverzekaars ONVZ, FBTO en Achmea. De matjes zouden een gevoel van schijnzekerheid geven.
Ouders zouden volgens de verzekeraars ten onrechte kunnen denken dat een baby met zo’n apparaatje veilig op de buik kan slapen. Daarnaast geeft het matje vaak een vals alarm, wat onrust veroorzaakt.

De Stichting Onderzoek en Preventie Zuigelingensterfte heeft bij de verzekeraars gepleit om de alarmmatjes niet langer te vergoeden. Het matje dat onder de baby ligt, slaat alarm als het kind niet meer beweegt. "Zonder enig bewijs wordt beweerd dat daarmee duizenden levens zijn gered'', aldus de stichting.


"De alarmmatjes moeten helemaal van de markt af worden gehaald", zegt gepensioneerd kinderarts Rob Bijlmer tegen RTL Nieuws. Het matje creëert volgens Bijlmer niet alleen schijnveiligheid, het kan zelfs schadelijk zijn voor een kind.
"Het matje geeft een luid piepsignaal, waardoor kinderen gestoord worden in hun slaap en dat remt de ontwikkeling. Doordat er veel valse alarmen zijn, worden ouders steeds angstiger. Die angst wordt dan weer overgedragen aan het kind en ook dat is niet goed."

Daarnaast ontstaan er ook misverstanden als het alarm afgaat, terwijl het kindje in een normale diepe slaap zit. "Ouders treffen kun kind dan aan met een oppervlakkige ademhaling en het is moeilijk te wekken.” Dat zorgt er volgens Bijlmer voor dat kindjes onnodig worden opgenomen in het ziekenhuis, omdat het oppervlakkige ademhalen heel normaal is voor een kind die in diepe slaap verkeerd.


In een tweet, die ook in de app van RTL-nieuws vermeld staat, wordt gezegd dat kinderen soms zelfs onterecht gereanimeerd worden na een signaal van zo'n matje. Ik vind het daarom ook geen slechte zaak dat ze niet meer vergoed gaan worden.

Wat jullie?
<<

Sugar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 03 Sep 2013 14:08

Bericht 24 Sep 2013 19:25

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

ik heb er ook nog een op zolder liggen. Aangevraagd bij de 1e. Eigenlijk nooit gebruikt. Je moet toch je eigen kindje leren kennen om te weten of het veilig (genoeg) slaapt. Mij gaf het matje geen extra zekerheid.
Mijn mooiste kadootjes
Oktober 2010 & April 2014
<<

Anoniem 82

Bericht 24 Sep 2013 19:57

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Tsja, ik was er eigenlijk wel blij mee. En ik was heus niet overdreven angstig, en was me er van bewust dat het slechts een bewegingsdetector is. Ik denk dat je ze prima kunt gebruiken bij verstandig gebruik. Dus daarnaast gewoon de adviezen voor veilig slapen aanhouden, bij alarm eerst checken of je kind nog wel ademt/pols heeft voor je zomaar gaat reanimeren, etc. En ik heb alleen vals alarm gehad toen ze in het ledikant lag en op een gegeven moment door het hele bed ging en buiten het meetbereik van dat ding kwam, toen heb ik hem er ook uitgehaald. Voor mij was het bovenop alle normale dingen een stukje extra 'controle', anders liep ik in het begin wel tig keer naar haar toe om te checken of ze het nog deed (wat haar soms wakker maakte). En nog niet eens zozeer uit angst, meer een beetje uit onwennigheid en onzekerheid.

Maar als het echt helemaal nergens goed voor is, dan snap ik wel dat ze niet meer vergoed worden. Vraag me dan wel af of die dingen echt helemaal niks doen.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2836

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 24 Sep 2013 20:02

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Sugar schreef:ik heb er ook nog een op zolder liggen. Aangevraagd bij de 1e. Eigenlijk nooit gebruikt. Je moet toch je eigen kindje leren kennen om te weten of het veilig (genoeg) slaapt. Mij gaf het matje geen extra zekerheid.


+1. Ik heb hem ook aangevraagd en hij ligt nu nog ongebruikt in de kast.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Anoniem 82

Bericht 24 Sep 2013 20:03

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

*al gevonden*
Laatst gewijzigd door Anoniem 82 op 24 Sep 2013 21:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Artemis

Bericht 24 Sep 2013 20:11

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Belachelijk dat dat sowieso vergoed werd. Al die producten die inspelen op de angst van ouders vind ik sowieso raar. Babyfoons met camera, airosleep enzo, bah. Schijnveiligheid.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 24 Sep 2013 20:15

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Nou de babyfoon met camera is niet helemaal onzinnig. Mijn achternichtje had laatst een koortsstuip, als haar ouders het niet hadden gezien op de camera was ze miss wel gestikt in haar eigen spuug (ze had overgegeven en lag op haar rug)
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Artemis

Bericht 24 Sep 2013 20:30

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Misschien wel. Toeval, mazzel of misschien hadden ze het wel gehoord, of misschien waren ze wel net even de was ophangen en zagen ze het niet. Ik vind het onzinnig. En als mensen dat willen, prima maar niet vanuit de zorgverzekering. En bij gezonde baby's lijkt me dat er weinig noodzaak is tot zulke dingen.
<<

Anoniem7

Bericht 24 Sep 2013 20:35

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Die aerosleeps zullen vast niet 100% wiegendood voorkomen, maar het werkt wel. Mijn collega heeft een andere collega gevraagd haar hoofd zo hard mogelijk in een matras met aerosleepmat te duwen en dan vast te houden, collega kon gewoon blijven ademen en loopt nog áltijd rond en is niet gestikt. Ik heb hem zelf ook getest. Bij zo'n aerosleep vind ik wel dat het zoiets is als 'baat het niet, dan schaadt het niet'. Zo'n sensormatje wat loeihard gaat piepen niet. Lijkt me waardeloos voor je kindje z'n nachtrust.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 24 Sep 2013 20:40

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Als het matje afging werd Ruben er niet eens wakker van, hoe hard dat ding ook afging. In de eerste week het eerste valse alarm gehad. Daarna alleen nog maar als hij er niet goed op lag. Toen hij overging naar zijn peuterbed hebben we m eruit gehaald. Voor baby 2 gaan we m weer gebruiken.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 24 Sep 2013 23:58

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Het stond in het boek van de consumentenbond. Hun rade dat matje af.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem85

Bericht 25 Sep 2013 06:36

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Prima als mensen zo n matje willen gebruiken als.zij dat prettig vinden. Maar dat het niet meer vergoedt wordt vind ik terecht.
<<

Anoniem286

Bericht 25 Sep 2013 08:15

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Dat is ook de reden dat ik geen matje wilde. De valse alarmen, ik zou niet meer lekker slapen en enorm schrikken als dat alarm af zou gaan.
Wel hebben wij een babyfoon met camera, dat wordt door sommigen ook gezien als schijnveiligheid. Dat is het ook maar het geeft wel wat extra zicht op wat dochter doet in bed. Hij is al eens handig geweest toen ze bedacht de voering van het wiegje los te trekken en te eten en nu met het constant op buik rollen en niet terug kunnen rollen ook. Ik heb haar al meermalen moeten omdraaien toen ze met het gezichtje in het matras lag. Tegenwoordig draait ze haar gezicht maar eerder niet.

Ik denk, zeker als er geen dik bewijs is, dat het prima is als de verzekering het niet vergoedt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 25 Sep 2013 09:09

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Ik ben het wel eens met Artemis wat betreft schijnveiligheid en producten die inspelen op de angsten van ouders. Over zo'n beeldbabyfoon, het lijkt me ook toeval dat die ouders dat net zagen, ik neem toch niet aan dat er mensen zijn die de hele avond onafgebroken naar dat scherm gaan zitten staren. Je bent toch ook andere dingen aan het doen, opruimen, lezen, televisie kijken, drinken pakken, met elkaar praten, 's nachts lig je zelf te slapen. Misschien dat je af en toe even naar dat scherm kijkt, maar dan kan je ook af en toe eventjes naar boven lopen om te kijken of alles nog goed is.

Niet dat ik zeg dat mensen zo'n ding niet moeten nemen, als je dat fijn of makkelijk vindt, prima. Maar ik denk niet dat het een noodzakelijk iets is of dat het veiligheid garandeert.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem20

Bericht 25 Sep 2013 20:22

Re: Zorgverzekeraars stoppen met vergoeding sensormatjes

Wij hebben het matje ook via de verzekering. Ik vind het prettig, maar ik geef mij dan ook niet over aan de betrouwbaarheid van het matje. Ik blijf net zo vaak controleren als zonder mat.

Ik vind het overigens wel logisch dat het uit het pakket gaat, vooral in deze tijden....laat ze het geld liever uitkeren aan mensen die het daadwerkelijk nodig hebben.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers