Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 05 Mei 2015 20:25

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Combimagnetron schreef:Wordt je geopereerd in Leiden ?


Daar woont Moeder Kloek niet echt in de buurt ;-).
<<

Anoniem101

Bericht 06 Mei 2015 08:17

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Combimagnetron schreef:Wordt je geopereerd in Leiden ?


Nee, in het Antonius ziekenhuis. Maar ik ben nu natuurlijk wel heel benieuwd waarom je dat vraagt :ja:
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 06 Mei 2015 16:39

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Moeder Kloek schreef:
Combimagnetron schreef:Wordt je geopereerd in Leiden ?


Nee, in het Antonius ziekenhuis. Maar ik ben nu natuurlijk wel heel benieuwd waarom je dat vraagt :ja:


Omdat ze daar werkt volgens mij ;-).
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 11 Mei 2015 10:23

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Happydobby schreef:Wat fijn, ik heb het tegenovergestelde en ik ben goed ingesteld met thyrax. Mijn waarde was ooit 3. Dan functioneer je dus ook niet.



Hier een trage schildklier en ook Thyrax. Helaas wel klachten maar mag van mn huisarts maar 1x per jaar bloedprikken :thumbdown:
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 11 Mei 2015 12:42

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Is je schildklier wel stabiel als je bloed laat prikken beachgirl? Ben je altijd bij je huisarts onder behandeling geweest of ook bij een internist?
<<

Anoniem130

Bericht 12 Mei 2015 07:50

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Beachgirl schreef:
Happydobby schreef:Wat fijn, ik heb het tegenovergestelde en ik ben goed ingesteld met thyrax. Mijn waarde was ooit 3. Dan functioneer je dus ook niet.



Hier een trage schildklier en ook Thyrax. Helaas wel klachten maar mag van mn huisarts maar 1x per jaar bloedprikken :thumbdown:


Heb je nieuw ontstane klachten dan? Op zich is vaker dan eens per jaar vervolgen ook zinloos als de waarden altijd stabiel zijn en er geen duidelijke knik is qua symptomen. Hypothyreoidieklachten blijven ook lastige vage klachten die vaak maar deels aan de schildklier te wijten zijn (immers hoeveel niet schildklier patiënten hebben het koud, zijn moe, komen snel aan etc.) en er is ook wel aangetoond dat hypothyreoidiepatienten na goede suppletie vaak nooit meer de energielevels bereiken zoals ze die vroeger ervaarden. Ik heb ook nog altijd klachten, maar denk niet dat dat mijn schildklier is want die is altijd goed als ik zo ca. eens per jaar prik (en die klachten spelen al langer).

Als er geen duidelijke nieuwe klachten zijn snap ik je huisarts wel dat klachten niet per se reden zijn eerder bloed te prikken.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 12 Mei 2015 10:44

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Siem schreef:Is je schildklier wel stabiel als je bloed laat prikken beachgirl? Ben je altijd bij je huisarts onder behandeling geweest of ook bij een internist?




In het begin ben ik ingesteld op 1 blauw pilletje. Daarna ben ik gecontroleerd en moest er van de huisarts nog een 2e bij. Toen weer gecontroleerd en toen waren m'n waardes goed. Dat is inmiddels al een jaar of 4 geleden. Daarna ben ik nooit meer geprikt voor mijn schildklier.
Heb ondertussen wel 2 jaar geleden B12 tekort erbij gekregen dus het is lastig te zeggen waar de klachten vandaan komen.

Vooral het kilo's aankomen frustreert me heel erg. Ben in 2012 ruim 25 kg afgevallen met een streng dieet. Dat is er ruim 2 jaar ook af gebleven maar nu sinds vorig jaar zomer vliegen de kilo's er weer aan terwijl ik niks anders eet of anders doe qua sporten.

Ben nooit bij een internist geweest, altijd alleen bij de huisarts.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem130

Bericht 12 Mei 2015 10:49

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Blauw pilletje? Of gewoon thyrax uit een blauwe strip? Naja, maakt ook niet uit.

Je schildklierwaardes zouden jaarlijks vervolgd moeten worden en bij knik in klachten eerder. Dit is gewoon NHG standaard richtlijn en ook ontzettend gangbaar om netjes te doen dus belachelijk van je huisarts dat jij een hypothyreoidie hebt waar je medicatie voor gebruikt en dat hij al jaren niet gecheckt heeft of die nog voldoende zijn. Ik zou de volgende keer noemen dat de nhg standaard jaarlijkse controles voorschrijft.

Op zich hoef je met een simpele hypothyreoidie niet naar de internist, maar dan moet je huisarts het wel adequaat behandelen en veevolgen.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 12 Mei 2015 10:57

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Whatever schreef:Blauw pilletje? Of gewoon thyrax uit een blauwe strip? Naja, maakt ook niet uit.

Je schildklierwaardes zouden jaarlijks vervolgd moeten worden en bij knik in klachten eerder. Dit is gewoon NHG standaard richtlijn en ook ontzettend gangbaar om netjes te doen dus belachelijk van je huisarts dat jij een hypothyreoidie hebt waar je medicatie voor gebruikt en dat hij al jaren niet gecheckt heeft of die nog voldoende zijn. Ik zou de volgende keer noemen dat de nhg standaard jaarlijkse controles voorschrijft.

Op zich hoef je met een simpele hypothyreoidie niet naar de internist, maar dan moet je huisarts het wel adequaat behandelen en veevolgen.



Blauwe Thyrax, eerst een potje, nu een strip :wink: (2 stuks 0,050mg in totaal dus)

Wat jij zegt is ook gewoon precies wat ik bedoel. Ik wil gewoon graag 1x per jaar geprikt worden om te kijken of alle waardes nog netjes zijn, want ik kan mijn eigen lichaam echt onwijs moeilijk peilen. Ze hebben het toen bij het ontdekken een subklinische hypothereoidie genoemd maar mijn waardes waren wel flink afwijkend. Mijn moeder heeft het ook en die wordt wel regelmatig gecontroleerd. (bij dezelfde huisarts)

Ik heb gemiddeld 2 a 3 keer per week dat ik 's avonds om 7 uur al in slaap val op de bank. K voel me net 80. Alsof mijn batterij gewoon compleet leeg is. Ik vind dat niet normaal op mijn leeftijd. :(
Heb ik een drukke dag gehad bijv. een dagje weg of een dag motorrijden met vrienden dan ben ik de dag erna echt uitgeblust. K word dan meteen afgestraft lijkt wel.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem130

Bericht 12 Mei 2015 11:07

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Die twee dingen kloppen medisch gezien niet helemaal.. Een subklinische hypothyreoidie betekent namelijk dat je tsh wel verhoogd is (dus dat je hypofyse wel ergens probeert je schildklier aan te sporen wat harder zijn best te doen), maar dat je FT4, je feitelijke schildklierhormoon, niet verlaagd was. Dat klopt dus niet met sterk afwijkende waardes? Of misschien bedoel je dat voor een subklinische hypothyreoidie je tsh redelijk afwijkend was.

Al met al snap ik helemaal niets meer van je huisarts want een subklinische hypothyreoidie zou je eigenlijk geen thyrax moeten geven. Je hebt al genoeg t4 dus meer geven heeft eigenlijk helemaal geen zin. Heel soms doen ze een aantal maanden proefbehandeling van baat het niet, schaadt het niet en als je dan opknapt is het mooi meegenomen, wellicht dat dat zijn idee was. Maar zoals ik het lees zijn je klachten nooit verbeterd? Eigenlijk zou je dan weer moeten staken. Maar ik snap dat je dat niet wilt met hoe je je nu voelt hoor dus ik zou zeggen neem dat beetje extra er gewoon bij, mooi meegnomen en je zit heus niet op een hyperfunctie gelijk. Denk dat je huisarts daarom niet de behoefte voelt te vervolgen. Hij behandelt je al voor iets dat eigenlijk geen behandeling behoeft, de kans dat je nu te laag zit in je medicatie is dus eigenlijk niet aanwezig omdat je die medicatie helemaal niet nodig hebt en je zou het dan eerder doen uit angst voor hyperfunctie maar je slikt een vrij lage dosis en hebt eerder tegengestelde symptomen.

Heeft je moeder wellicht wel een feitelijke hypothyreoidie en geen subklinische? Dat hij daarom je moeder anders vervolgt? :)

Ik denk dat je klachten echt op een ander vlak liggen. Echt superfrustrerend, maar helaas iets waar heel veel mensen last van hebben en wat heel vaak niet gewoon een simpele medische oorzaak heeft van te trage schildklier of vitamine pilletjes.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 12 Mei 2015 11:19

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Whatever schreef:Die twee dingen kloppen medisch gezien niet helemaal.. Een subklinische hypothyreoidie betekent namelijk dat je tsh wel verhoogd is (dus dat je hypofyse wel ergens probeert je schildklier aan te sporen wat harder zijn best te doen), maar dat je FT4, je feitelijke schildklierhormoon, niet verlaagd was. Dat klopt dus niet met sterk afwijkende waardes? Of misschien bedoel je dat voor een subklinische hypothyreoidie je tsh redelijk afwijkend was.

Al met al snap ik helemaal niets meer van je huisarts want een subklinische hypothyreoidie zou je eigenlijk geen thyrax moeten geven. Je hebt al genoeg t4 dus meer geven heeft eigenlijk helemaal geen zin. Heel soms doen ze een aantal maanden proefbehandeling van baat het niet, schaadt het niet en als je dan opknapt is het mooi meegenomen, wellicht dat dat zijn idee was. Maar zoals ik het lees zijn je klachten nooit verbeterd? Eigenlijk zou je dan weer moeten staken. Maar ik snap dat je dat niet wilt met hoe je je nu voelt hoor dus ik zou zeggen neem dat beetje extra er gewoon bij, mooi meegnomen en je zit heus niet op een hyperfunctie gelijk.

Heeft je moeder wellicht wel een hypothyreoidie en geen subklinische?

Ik denk dat je klachten echt op een ander vlak liggen. Echt superfrustrerend, maar helaas iets waar heel veel mensen last van hebben en wat heel vaak niet gewoon een simpele medische oorzaak heeft van te trage schildklier of vitamine pilletjes.


Moeders heeft geen subklinische. Hij zei toen tegen mij dat het bij mij ook nog een "officiele" hypo zou kunnen worden maar hij heeft me toen thyrax gegeven omdat ik heel veel klachten had die al jaren (door andere huisarts) werden afgeschoven op pubertijd/hormonen/stress etc etc. Tot een zware depressie aan toe.

Mijn Tsh was inderdaad toen flink afwijkend. T4 was ook afwijkend maar niet heel schokkend. Heb ergens de waarden op papier staan maar geen idee waar ik die heb gelaten anders kon ik het opzoeken.

Vitamile "pilletjes" slik ik niet hoor. Dat heeft bij B12 tekort geen zin aangezien B12 uit voedsel wordt opgenomen in je maag darmstelsel. Heb je een tekort dan heeft pillen slikken geen zin want ook dat wordt dan niet opgenomen.

Ik krijg voor mijn b12 tekort elke 4 weken een injectie. Je moet dat zeker niet onderschatten (misschien doe je dat niet maar de manier waarop je het zegt lijkt het zo)
Ik liep al een half jaar met neurologische uitvalsklachten bij de fysio zonde enkele verbetering. Totdat er bij toeval bij een screening bleek dat mijn b12 waardes veels te laag waren. Toen heb ik 5 weken lang 2x per week een injectie gekregen als opstartdosis en na 3 weken waren mijn klachten zo goed als weg.

Er zijn mensen die nu in een rolstoel zitten omdat ze 30 jaar geleden niet wisten dat er zoiets bestond als B12 tekort.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem130

Bericht 12 Mei 2015 11:26

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Laat maar, ik doe mijn best je uitgebreid te woord te staan en uitleg te geven en dat ene woord pik je eruit onderaan in een zin die overduidelijk meer moedeloosheid moet uitstralen over vermoeidheidsklachten in het algemeen dan feitelijk medisch advies. Vind ik een beetje flauw na mijn eerdere uitgebreide reacties. Ik doe helemaal vitamineb12 deficientie niet tekort, dat is een volledig geaccepteerde neurologische aandoening en je hoeft me absoluut niet uit te leggen wat het inhoudt of wat de gevolgen zijn. Ik snap dat het een frustrerend en gevoelig onderwerp is, maar ik probeerde je goed en uitgebreid advies te geven.

Overigens is EN afwijkend tsh EN afwijkend t4 per definitie geen subklinische hypothyreoidie maar een officiële hypothyrepidie (tenzij je t4 opeens hoog afwijkend was ofzo maar dan had je geen thyrax gekregen ). Dus het verhaal klopt ergens niet en dat maakt voor op je strepen staan qua beleid wel uit! :) Succes ermee.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 12 Mei 2015 13:29

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Whatever,
Weet jij dan welke vorm ik heb, vorig jaar in april waren mijn waardes zo : TSH 0.15 T4 18.5. Mijn tsh is te laag staat erbij, mijn vorige huisarts was een aanfluiting.
Het jaar daarvoor waren mijn waardes beter, TSH 2 T4 16.7.
Nou ben ik bezig met afvallen, en ik hoop dat ik ooit van de thyrax afkom. Ik heb trouwens geen overgewicht.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem130

Bericht 12 Mei 2015 13:40

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Bij de eerste keer is je TSH inderdaad laag en je T4 normaal. Dat is dan een subklinische hyPERthyreoidie. De tweede keer waren je waardes volstrekt normaal.

Maar gebruik je al thyrax sinds voor deze uitslagen dan? Want je bent toch geen thyrax gaan slikken nav een subklinische hyperfunctie? Om te bepalen wat je had zou ik je eerste labwaardes zonder medicatie moeten hebben.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 12 Mei 2015 13:47

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

De eerste waardes kan ik niet terugvinden in het dossier, ik weet alleen nog dat mijn T4 3 was en toen ben ik met thyrax begonnen. Dat was in 2011. Ik heb net gebeld voor een nieuw labformulier dus ik ga straks weer even mijn tsh en t4 laten bepalen.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem130

Bericht 12 Mei 2015 13:50

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Happydobby schreef:De eerste waardes kan ik niet terugvinden in het dossier, ik weet alleen nog dat mijn T4 3 was en toen ben ik met thyrax begonnen. Dat was in 2011. Ik heb net gebeld voor een nieuw labformulier dus ik ga straks weer even mijn tsh en t4 laten bepalen.


Bij een t4 van 3 had je hoogstwaarschijnlijk ook wel een duidelijk verhoogd TSH en dan heb je gewoon een hypothyreoidie hoor en geen subklinische, want T4 was dan destijds ook echt te laag.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 14 Mei 2015 14:06

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Maar 1 ding begrijp ik niet beachgirl eerst zeg je dat je maar 1 keer per jaar mag prikken en daarna zeg je dat je later nooit meer bent geprikt. Als dat laatste het geval is dan kun je toch gewoon terug naar de huisarts gaan om je voor de jaarlijkse controle te laten prikken? Op het moment dat je nl. goed ingesteld dan is het zoals whatever zegt ook gebruikelijk dat je maar 1 keer per jaar wordt geprikt.
Zelf ben ik wel onder behandeling bij een internist maar ik reageerde dan ook niet zo als het zou moeten op de medicijnen maar zodra ik stabiel lijk/ben wordt ik ook minder vaak geprikt. Helaas heb ik na 8 jaar nog nooit gehaald dat ik een jaar op dezelfde dosis zit.

En daarnaast begrijp ik wat Whatever zegt heel goed, ik heb ook wel eens de neiging om alles af te schuiven op de schildklier maar het kan ook een geheel andere oorzaak hebben dus ik zou daar wel voor openstaan. Bij mij heeft dat er al voor gezorgd dat er 2 andere dingen zijn ontdekt die heel simpel onder controle waren te krijgen en ook een groot deel van mijn vermoeidheid hebben weggenomen.
Wil absoluut niet je klachten bagatelliseren want ik weet zelf heel goed hoe slecht je je kunt voelen door je schildklier maar ik weet ook uit ervaring dat er vaak andere oorzaken zijn voor de moeheid.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 14 Mei 2015 14:24

Re: Eindelijk, mijn schildklier mag eruit!

Ik schuif het juist totaal niet af op mijn schildklier, ik wil juist graag dat er verder gekeken wordt maar ik word bij de huisarts elke keer óf niet juist begrepen of gewoon niet geholpen. Daarom ga ik automatisch denken dat het aan mijn schildklier ligt terwijl er misschien wel meer aan de hand is. Een half jaar geleden wilde de huisarts dat ik zou stoppen met de B12 vanwege een bepaalde bijwerking die ik heb maar dat heb ik toen niet gedaan omdat ik echt verschil voel na een injectie en niet zit te wachten op weer neurologische klachten. Die kan ik met mijn werk echt niet gebruiken.

Begin dit jaar ben ik zowaar wel een keer geprikt omdat ik steeds zo moe was en voor de 3e keer een flinke keelontsteking had binnen een half jaar tijd maar toen ben ik alleen getest op pfeiffer en die was negatief. (wel ooit gehad konden ze aan mijn bloed zien)

Maar ben gisteren toevallig naar de assistente geweest voor mijn b12 injectie en heb het toen weer aangekaart. Had gelukkig deze keer een fijne assistente en ik ga binnenkort een afspraak maken om alles een keer goed door te spreken met mijn huisarts. En dan laat ik me niet weer wegsturen met "ja het hoort erbij".


Maar ik doe heus wel wat met jullie tips hoor, ik vond alleen dat het er op een bepaalde manier uitkwam bij Whatever, en ik zei al misschien bedoel je het niet zo. Zij voelde zich ook meteen al aangevallen doordat ik dat zei, maar idd Whatever je bedoelde het niet zo.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers