Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Borstonderzoek mammapoli

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 14 Apr 2015 09:01

Borstonderzoek mammapoli

Ik ben gisteren bij de huisarts geweest omdat ik al een tijdje een een soms wat pijnlijk plekje aan de zijkant van mijn borst, net onder mijn oksel, heb. Het is niet echt een knobbeltje, het lijkt meer op mijn borstspieren of een hoopje klieren die af en toe wat gevoelig zijn. Twee weken geleden kreeg ik wat meer last van gevoelige borsten, net als dat ik tijdens mijn zwangerschap had. Een zwangerschapstest uiteraard gedaan, die was negatief. De huisarts heeft gisteren dus even gekeken en vond in mijn rechterborst, de kant waar ook dat plekje onder mijn oksel zit, een klein 'knikkertje'. Het was mooi glad zei ze, zat los van de huid, maar wilde me voor de zekerheid doorsturen naar de mammapoli voor een uitgebreider borstonderzoek. A.s. vrijdag kan ik terecht en oh.. wat ben ik zenuwachtig. Ik weet dat de kans klein is dat het kwaadaardig is, maar toch is die kans natuurlijk altijd aanwezig.

Heeft iemand hier al eens iets dergelijks gehad? Hoe ging het borstonderzoek in zijn werk? Eerst een echo, gelijk een mammografie, ook nog een soort punctie? Hoe gaat zoiets, hoe heb je het ervaren? Ik heb begrepen dat je na elk onderzoek snel een uitslag krijgt en dat ze vervolgens kunnen besluiten om gelijk weer aanvullend onderzoek te doen. Ik moet er al om 8.15 uur zijn, dus dat is wel prettig.
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 14 Apr 2015 20:57

Re: Borstonderzoek mammapoli

Bleh... wat schrikken!
Ik reageer even kort vanaf mijn mobiel.
Mijn moeder is net klaar met de bestralingen van de borstkanker.
Zij kreeg een mammografie en ter plekke werd bepaald dat ze direct een punctie moest ondergaan.
Één keer flink blauw, de andere keer niet.
En ook daarvan kreeg ze weer snel de uitslag. Ze werd gebeld dat ze eerder moest komen dan de gemaakte afspraak.
Ze handelen heel vlot allemaal.
Waar ga je trouwens?
In het ziekenhuis waar je dochter geboren is, hebben ze een hele goede mamapoli.
Fijn dat je snel terecht kan, deze spanning is niks.
Denk aan je!
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5362

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 14 Apr 2015 21:18

Re: Borstonderzoek mammapoli

Ik heb dit ook eens gehad en kon al snel terecht in het ziekenhuis.
Bij mij hebben ze toen gekeken met een echo, omdat er bij vrouwen onder de 30 teveel weefsel zou zijn om een duidelijk beeld te kunnen krijgen. Al verschillen ze daar per ziekenhuis van mening van geloof ik.
Ik kreeg meteen de uitslag, de arts werd er namelijk ook meteen bijgehaald.
Gelukkig was het niets ernstigs bij mij.
Hopelijk valt bij jou ook alles mee!
10.04.17
<<

Anoniem275

Bericht 14 Apr 2015 22:34

Re: Borstonderzoek mammapoli

Ik ben er nooit geweest als patiënt, maar heb wel eens bij de mammapoli in het ziekenhuis waar ik werk meegelopen.

Hier ziet het er ongeveer zo uit:
- eerst afspraak bij de verpleegkundige, zei doet ook lichamelijk onderzoek en vraagt evt de arts ook even te voelen.
- dan mammografie (röntgenfoto)
- echo (volgens mij bijna standaard) en zo nodig een punctie.
- terug naar de vpk, dan krijg je een voorlopige uitslag en een telefonische afspraak voor het weefselonderzoek (indien er een punctie is geweest)

Soms komt het voor dat ze op de echo niets zien en op de röntgenfoto wel, dan kunnen ze onder röntgenbegeleiding puncteren, hiervoor moet een aparte afspraak worden gemaakt (regelt de mammacarevpk).
<<

Anoniem315

Bericht 14 Apr 2015 22:48

Re: Borstonderzoek mammapoli

Ik heb een echo gehad. Daar waren geen verontrustende zaken op te zien. Ik was doorgestuurd n.a.v. bultjes in mijn borsten aan beide zijkanten. Maar ik was zwanger, dus daar lag de vermoedelijke oorzaak.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 14 Apr 2015 23:19

Re: Borstonderzoek mammapoli

Wat rot en spannend. Uit eigen ervaring weet ik hoe het is. Ik vond een knobbeltje en werd qdoorgestuurd toen ik 18 was. Echo gedaan daarop was te zien dat het geen cyste of melkklier was dus kreeg meteen punctie (valt mee qua pijn hoor, geen zorgen over maken). Tien dagen later pas de uitslag. Bleek een goedaardig gezwel (fibroadenoom). Dat komt heel vaak voor bij jonge meiden.
Uiteindelijk werd wel geadviseerd het weg te laten halen gezien de punctie niet kon uitsluiten dat alle cellen goedaardig waren op dat moment en ook onduidelijk was of dat ik de toekomst zo zou blijven. Dus toen hebben ze het onder narcose weg gehaald, was nog best een grote vond ik (4bij 4cm). Operatie van niets hoor, geen pijn ook gehad achteraf, routine ingreepje.
Succes iig, hoop dat t meevalt!
Juli 2015
Maart 2017
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Apr 2015 23:55

Re: Borstonderzoek mammapoli

Ik had 2 jaar geleden een knobbeltje. Moest naar het ziekenhuis voor een echo daar was niks raars op te zien.

Sterkte ermee
Afbeelding
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 15 Apr 2015 08:38

Re: Borstonderzoek mammapoli

Spannend Parisienne, het wachten tot je terecht kunt en daarna het wachten op de uitslag is zenuwslopend. Hoe voel je je er onder? De kans is inderdaad heel erg klein dat het een tumor is, maar het kan helaas wel.

Bij de mamasneldiagnostiek kan het inderdaad zijn dat je diezelfde dag nog extra onderzoek krijgt. Ik kreeg eerst een mammografie en de mamaverpleegkundige heeft even gevoeld en een gesprekje gevoerd. Daarop kunnen ze al vrij snel zien of je weer naar huis mag of dat je ook een echo moet. Bij mij ging dit vrij vlot achter elkaar. Naar aanleiding van de echo wordt vervolgens gekeken of je een punctie of biopsie moet. Na de echo wist ik ook binnen een half uur dat ik dezelfde middag terug moest komen voor een biopsie en dat het sowieso een gezwel was (alleen nog onduidelijk of het goed of kwaadaardig was). Tot hier is het eigenlijk zo goed als pijnvrij dus daar hoef je je niet echt zorgen over te maken.
Ik zou dus zorgen dat je de hele dag vrij bent, niet alleen omdat je beschikbaar moet zijn maar ook omdat het toch best veel met je doet, ook als er niets ernstigs aan de hand is. En neem sowieso iemand mee! Als je nog meer wilt weten dan hoor ik het wel.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 15 Apr 2015 09:46

Re: Borstonderzoek mammapoli

Bedankt voor alle reacties.

Swampy, ik ga naar het SFG (Vlietland en SFG zijn samen gegaan). Het is wat dichterbij en ik kon hier eerder terecht.

Bisq, het knobbeltje op zich wat ik in mijn borst heb baart me niet zoveel zorgen op het moment. Ik weet dat bij veel vrouwen voor komt en in veel gevallen onschuldig is. Alleen in combinatie met de wat pijnlijke/gevoelige plek aan de zijkant van mijn borst, onder mijn oksel, zorgt er wel voor dat ik eigenlijk heel zenuwachtig ben. Met vlagen komt even het gevoel van zenuwen.

Mijn vriend gaat sowieso mee vrijdag. Hij moet 's middags werken, maar geeft van tevoren aan op zijn werk dat we gaan kijken hoe de dag loopt. Dochter is bij mijn moeder die dag, ik kan haar dus ook altijd bellen, kan daarheen, etc. Ik moet vrijdagavond van 18.00 tot 21.00 uur werken. Ik twijfel om alvast aan te geven dat ik niet zeker kan zijn of ik kan gaan werken of niet. Maarja, om nou gelijk het hele verhaal op mijn werk aan te geven terwijl ik nog nergens zekerheid over heb is ook weer zo wat.
<<

Anoniem186

Bericht 15 Apr 2015 09:48

Re: Borstonderzoek mammapoli

Oh wat naar! Daar zou ik ook zenuwachtig van worden. Hopelijk valt het mee.
Je kan toch op je werk zeggen dat het ter controle is, maar dat je het heel spannend vindt en dat adv de uitkomst wel of niet gaat werken?
<<

Anoniem193

Bericht 15 Apr 2015 09:56

Re: Borstonderzoek mammapoli

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik wil je heel veel sterkte wensen.
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 17 Apr 2015 04:27

Re: Borstonderzoek mammapoli

Sterkte straks! Denk aan je!
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 17 Apr 2015 09:05

Re: Borstonderzoek mammapoli

Sterkte! Ik weet hoe het is die spanning maar vaak is het onschuldig. Bijvoorbeeld een cyste. Ik kreeg vervolgonderzoeken nav een plekje op de MRI. Via een echo hebben ze mijn cyste doorgeprikt en in mijn andere borst een MRIgeleid biopt. Het komt vast helemaal goed!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 17 Apr 2015 10:26

Re: Borstonderzoek mammapoli

Ben weer thuis. Het is gelukkig niks ernstigs! Mammografie en echo gehad. In mijn borst zit een cyste, mag gewoon blijven zitten. Onder mijn oksel zijn het waarschijnlijk wat gevoelige borstweefselklieren. Ze zijn verder niet opgezet, maar wel zo af en toe pijnlijk. Heb een folder meegekregen over masthopatie. Niet dat ik dat daadwerkelijk heb, maar ter informatie.

Ben erg opgelucht! Bedankt allemaal voor de reacties en het duimen :wink:
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 17 Apr 2015 10:30

Re: Borstonderzoek mammapoli

Swampy, sterkte met je moeder. Hoe gaat het nu met haar?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 17 Apr 2015 10:49

Re: Borstonderzoek mammapoli

Fijn Parisienne!!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Swampy

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 361

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 20 Apr 2015 19:04

Re: Borstonderzoek mammapoli

Fijn nieuws Parisienne!
Wat een opluchting!

Lief dat je het vraagt! Mijn moeder gaat best goed gelukkig.
Ze heeft deze week een MRI gehad om te zien of het goed weg is. In haar andere borst zat ook een plekje en ook dit gaan ze nu weer bekijken. Ivm haar MS is er toch gekozen voor geen chemo, dus hopelijk is het voldoende geweest. Spannende weken weer dus..
Grote man 31-08-2010
Klein prulleke 12-05-2014

Holagirl
<<

Anoniem275

Bericht 20 Apr 2015 19:31

Re: Borstonderzoek mammapoli

gelukkig niets ernstigs, parisienne!
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 21 Apr 2015 12:36

Re: Borstonderzoek mammapoli

Heftig Swampy! Hopelijk heeft de bestraling goed zijn werk gedaan. Sterkte de komende tijd. Ik duim voor een positieve uitslag.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Jul 2016 12:36

Re: Borstonderzoek mammapoli

Ik merk dat ik behoefte heb om mijn ervaring even te delen en ben blij dat (in de meeste gevallen) de uitslag goed was.

Een week of vier geleden ontdekte ik een massa in mijn linkerborst die gevoelig/pijnlijk was (ik controleer mezelf vrij regelmatig). Na drie dagen heb ik de huisarts gebeld, eigenlijk vooral om aan de assistente te vragen hoe lang ik dit moest aankijken. Omdat ik nog borstvoeding geef, dacht ik meteen aan een verstopte melkklier; het was me duidelijk dat ik geen ontsteking had omdat het niet rood, warm en/of opgezet was verder. De assistente heeft toch meteen een afspraak gemaakt. De huisarts vermoedde hetzelfde en wilde me terug zien na een week. In die week werd de bobbel rustiger en kleiner, maar verdween niet. De huisarts was er nog steeds zeker van dat het een verstopte melkklier was (mastitis). We keken samen naar een paar plaatjes op google (ok, dan zie je ook gelijk nare dingen, maar we keken naar anatomische illustraties). Wat ik zelf meteen zei, is dat ik het vreemd vond dat de massa niet richting de tepel ging, maar eigenlijk dwars ligt. Zelf zei de huisarts dat ze toch zekerheid van het ZH wilde, omdat het wel lang duurde vor 'normale' mastitis. Na overleg met de mamapoli, kreeg ik toch een verwijzing.

Omdat ik midden in een verhuizing zat (zit), heb ik pas een week later een afspraak gemaat en kon ik gisteren terecht. Ik moest eerst naar het spreekuur van de chirurgie en werd daarna doorgestuurd. Het feit dat ik nog bv geef, maakt het dat een mamografie nutteloos is. Dit was niet helemaal doorgekomen en ik werd toch opgeroepen voor een mamografie. Dus ik leg het verhaal uit en werd weer teruggestuurd naar de wachtkamer. Vervolgens werd ik opgeroepen voor een echo. Hier werd aangegeven dat het werd geadviseerd dater alsnog een mamografie gedaan moest worden als ik een half jaar ben gestopt met bv. Eerst werd mijn symptoomloze borst bekeken en daarna werd mijn bobbelborst bekeken. De arts vertelde dat er waarschijnlijk niks bijzonders te zien zou zijn en sorry dat hij zo hard duwde, maar dat was nodig om een goed beeld te krijgen. Tot op dat punt was ik totaal niet zenuwachtig. En toen zag ik zelf een massa en hoorde ik hem een 't' slaken. Ik schrok en gelijk was ik meteen zenuwachtig. Ik vroeg er niet naar, maar gelukkig zei hij zelf vrij snel dat het hoogst waarschijnlijk gaat om een fibroadenoom. Dat is een goedaardig gezwel. Na goed te hebben gekeken, vertelde hij dat hij wel een punctie moest nemen om te bevestigen dat het om goedaardige cellen gaat. Er zijn namelijk ook cellen die zich kunnen gedragen als een fibroadenoom, maar dus wel kwaadaardig zijn. Slik.

De punctie an sich was niet pijnlijk, ik was goed verdoofd en ik sloot mijn ogen gewoon. Maar het weefsel was taai en hij heeft goed moeten sjorren om erbij te kunnen. Nou, toen vloeiden er wel wat tranen hoor. Het is voor hun normaalste zaak van de wereld, maar voor mij was het erg gênant en onverwacht. Hoe hard ik ook probeerde te ontspannen en me voor te houden dat het routine is, het lukte gewoon niet om me te bedenken dat het hoogst waarschijnlijk goedaardig is. Ik heb mijn ouders nog niet eens verteld dat ik voor onderzoek naar het ziekenhuis ging. Eigenlijk vrijwel niemand.

Ik krijg a.s.dinsdag de uitslag. Mijn man gaat mee, dit was ook het advies van de vpk. Ik vind het echt heel spannend.

Niet quoten aub, ik wil het weer weg kunnen halen.
L2014 & H2017
<<

anoniem213

Bericht 01 Jul 2016 12:40

Re: Borstonderzoek mammapoli

Oh, wat schrikken zeg! Natuurlijk vind je dat even spannend. Dat snap ik helemaal, maar als ik je verhaal zo lees, is de kans wel het grootst dat het inderdaad om goede cellen gaat, dus ik heb goede hoop op een goede uitslag. Ik hoop dat je de tijd een beetje doorkomt en inderdaad dinsdag goed nieuws te horen krijgt. Veel sterkte, wat een narigheid!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Jul 2016 13:05

Re: Borstonderzoek mammapoli

Dank je June! Ik heb nog veel uit te pakken en te shoppen, dus ik vermaak me wel tot die tijd :)
L2014 & H2017
<<

Anoniem201

Bericht 01 Jul 2016 13:20

Re: Borstonderzoek mammapoli

Jeetje kan mij voorstellen dat dit een enorme impact op je maakt.
Ik hoop en duim mee dat de uitslag meevalt en in dit geval positief is. Sterkte!
<<

Trui

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 125

Geregistreerd: 20 Nov 2014 15:52

Bericht 01 Jul 2016 13:29

Re: Borstonderzoek mammapoli

Wat schrikken zeg! Ik lees bijna mijn eigen verhaal van 2 jaar geleden. Mijn dochter was toch ook net 2 en ik ging met dezelfde instelling naar het zh. Na de punctie werd ik na 2 uur gebeld dat de cellen 'a typisch' waren en ze het zsm wilden verwijderen. Na een operatie 5 dagen later bleek het alsnog om een fibroadenoom te gaan. Maar de spanning kan ik me nog als de dag van gister herinneren. Ik wil je veel sterkte wensen en hoop dat het je lukt om van het goede uit te gaan zolang het tegendeel nog niet bewezen is. Veel sterkte!
<<

Anoniem205

Bericht 01 Jul 2016 13:42

Re: Borstonderzoek mammapoli

Oh jeetje, MzCharlotte! Dat is echt NIET LEUK!
Dikke knuffel :hug:
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers