Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bindingsangst is...verklaring?

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 12 Apr 2015 19:49

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Verlatingsangst herken ik dan weer helemaal niet. Ik ben gelukkig ook nooit gekwetst of zo, en mijn vriend geeft mij zoveel vertrouwen dat ik daar helemaal niet bang voor ben. En zo wel: dan is dat zo, daar ga ik nu niet bang voor zijn.

Wat je zegt over dat je mannen pas leuk vindt nadat je weet dat ze niet meer beschikbaar zijn herken ik ook wel. Al weet ik niet of je ze dan écht leuk vindt, of dat het ook gewoon steekt dat ze niet meer beschikbaar zijn en je ze daarom ook weer leuker gaat vinden (heb ik ook wel eens gehad).
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 12 Apr 2015 19:59

Re: Bindingsangst is...verklaring?

@ Nonnevot: nee, dat heb ik nog niet gedaan, maar misschien dat ik dat nog wel een doe.

@ Lot: ik weet zelf ook niet eens of ze dan écht leuk vond of dat het idd kwam doordat ze niet (meer) beschikbaar waren en ik ze daardoor juist interessant ging vinden.
❤ 7 juni 2018
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 12 Apr 2015 20:13

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Nonnevot schreef:Ik kan mij deels wel vinden in de reactie van Nougat. Toch denk ik ook dat bindingsangst in een bepaalde vorm wel bestaat. Ook wanneer je wel de ware bent tegen gekomen.

Ik spreek puur uit eigen ervaring. In het begin toen ik mijn vriend leerde kennen was ik al snel heel erg dol op hem. Toen het erop leek dat het echt wat ging worden raakte ik in paniek. En niet omdat hij de ware niet was, maar omdat ik bang was om weer gekwetst te worden. En dus duwde ik hem het liefste weg. Of te wel angst om te binden.
Hij heeft mij dat vertrouwen gegeven waardoor ik mijn angsten heb overwonnen. Hij was en is het meer dan waard.
Mijn vriend had overigens hetzelfde toen de relatie ook heel serieus werd. Hij werd steeds herinnerd aan zijn ex en hoe zij hem zomaar plots had verlaten. Hij kreeg in die zin bindingsangst dat hij zich niet volledig in zijn gevoel aan mij kon overgeven. Zijn verstand zei hem dat ik hem ook wel ging verlaten, zijn gevoel zei "Ik houd van haar"
En doordat we samen er heel open in staan, erover praten en het gevoel durven toe te laten, zijn wij er sterk door heen gekomen. De angsten zijn weg en we houden enorm veel van elkaar. En we kijken beide uit naar de toekomst.

Vandaag een jaar geleden leerde ik mijn vriend kennen. Het beste wat mij is overkomen in de turbulente tijd die ik achter mij heb gelaten. :heart:


Same here...ik heb echt zo vaak de neiging gehad om heel hard weg te rennen toen ik J. leerde kennen. Ik was gewoon zó bang om iets serieus met hem te krijgen en meer voor hem te gaan voelen. Want dan kun je ook enorm pijn gedaan worden als je iemand verliest en ik weet als geen ander dat dat zo maar kan gebeuren. Ik kende deze angst helemaal niet, maar we waren allebei als de dood (foute grap, J. is weduwnaar) en hebben allebei dingen gedaan om de ander van ons af te duwen.
Het is dat we er over zijn blijven praten, anders hadden we nu geen relatie meer gehad, terwijl we echt heel gek op elkaar zijn.
Dat is namelijk het verneukeratieve aan angsten...ze zijn niet reëel, of...zoals in ons geval, eigenlijk ook weer wel. Je weet hoe pijnlijk het kan zijn als je je geliefde verliest, dat kan genoeg zijn om als puntje bij paaltje komt heel erg in paniek te raken.
<<

Discodip

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 217

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:24

Bericht 12 Apr 2015 20:36

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Bliss schreef:Fijn Nonnevot!

Ik herken zowel de bindings- als de verlatingsangst. Van tevoren is het vooral bindingsangst, ik ga het liefst helemaal met niemand in zee, zodat er ook geen gevoelens en dat soort narigheden bij komen kijken ;) Ook na een date weet ik meestal wel dingen op te noemen waardoor de man in kwestie het niet voor mij is. Maar de enkeling die toch door de selectie komt en die ik toch leuk ga vinden, daarbij ontwikkel ik bijna direct een soort verlatingsangst. Ik wil het contact dan dusdanig graag onderhouden en hoe minder aandacht ik krijg, hoe leuker ik hem dan ga vinden. Achteraf gezien (dit zei ik ook in het datetopic geloof ik) vond ik sommige mannen pas écht leuk nadat ze toch niet echt beschikbaar bleken te zijn.
Nou ja, leuk dat ik tot dit soort inzichten kom, maar kom er maar eens van af! :laughcry:


Dit heb ik ook Bliss. Ik heb vandaag een flink stuk in het boek gelezen en het is voor mij wel verklaarbaar waar het wegkomt. Ik ben nu al een jaar in therapie oa door mijn jeugd. Wat er allemaal in mijn jeugd is gebeurd heeft nu ook zijn weerslag op hoe ik nu ben. Ik wil heel erg graag huisje, boompje, beestje. Maar het lukt mij geeneens om vaker te daten dan 5 keer.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 12 Apr 2015 20:43

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Ik zat net eens ff te kijken naar vergoedingen voor psychologie, maar naar wat ik eruit opmaak, krijg ik helemaal niks meer vergoed. Dan is het sowieso geen optie, want ik kan dat niet betalen.
Fijn dat het te verklaren is, Discodip! Ik heb zelf idd ook aardig wat meegemaakt vroeger, maar zie nog niet helemaal hoe dat hiermee te maken kan hebben. Ik ben benieuwd of het boek me nog meer inzichten gaat geven.
❤ 7 juni 2018
<<

Discodip

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 217

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:24

Bericht 12 Apr 2015 20:54

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Dat wordt later in het boek ook uitgelegd. Het boek vind ik wel verhelderend. Ik kwam er gisteren achter dat mijn ex gewoon bindingdangst had. Ik dacht altijd dat hij mij gewoon vet hard gebruikte. Misschien ook maar beter dat ik dat toen dacht.
<<

Anoniem110

Bericht 12 Apr 2015 20:56

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Bliss schreef:Ik zat net eens ff te kijken naar vergoedingen voor psychologie, maar naar wat ik eruit opmaak, krijg ik helemaal niks meer vergoed. Dan is het sowieso geen optie, want ik kan dat niet betalen.
Fijn dat het te verklaren is, Discodip! Ik heb zelf idd ook aardig wat meegemaakt vroeger, maar zie nog niet helemaal hoe dat hiermee te maken kan hebben. Ik ben benieuwd of het boek me nog meer inzichten gaat geven.


En een alternatieve genezer? Ik loop ook bij de psycholoog 1e lijns en tevens valt hij onder alternatieve geneeswijze en krijg dus per behandeling 25 euro terug. Ik ga dan wel maar 1x in de maand.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 14 Apr 2015 21:40

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Ik heb het boek ook gelezen (en aan Bliss aangeraden) en ik vond het echt een eye opener!
Ik heb altijd gedacht dat ik de ware gewoon nog niet was tegen gekomen en dat ik gewoon amper échte gevoelens kan krijgen voor een man. Misschien is dat eerste wel waar, maar er speelt nog zoveel meer bij mij, wat ik heel veel in het boek herkende.
Nougat roept heel veel over liefde geven, maar ik heb/had het gevoel dat ik helemaal niet dat soort liefde/verliefdheid in me heb.

In het boek staat een hele lijst waar ik allemaal vinkjes achter kan zetten. Oa dat ik onbewust altijd val voor de onbereikbare. Mannen met een relatie (of ik er nou wel of niet vanaf weet), mannen waar iets "mee is" waardoor het niet kan en dus interessant is, etc.
Het komt maar heel weinig voor dat ik mannen echt een kans wil geven, omdat ik ze voor die tijd al heb afgeschreven... Gewoon omdat het gevoel er niet is. Ik heb maar 1 echte relatie gehad (duurde heel kort, maar dat was vanuit zijn kant dat het ophield) en 1 soort van relatie wat ook heel kortstondig was, en dat was in beide gevallen omdat het eerst "niet kon" en omdat de mannen volhielden en ik ze langzaam leerde vertrouwen.

In het boek las ik mogelijke oorzaken en die herken ik ook bij mezelf. Inderdaad een soort van hechtingsprobleem.
Discodip, jij hebt het over 5x daten? Ik ben er na 2x vaak al klaar mee, maar vaak spreek ik niet eens met iemand af omdat ik "hem toch niet leuk vind". Ik zie er geen heil in.

Ik wil er graag vanaf en me open stellen voor iemand, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben net 2x bij een haptonoom geweest en ik ben benieuwd of zij mij ook iets verder kan helpen hiermee.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 14 Apr 2015 22:47

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Ik herken precies wat je zegt Lenthe, behalve dat hechtingsprobleem. Ik weet niet, maar volgens mij heb ik vroeger op zich genoeg liefde van mn ouders gekregen enzo. Ik kom wel uit een moeilijke gezinssituatie met een zwaar gehandicapt broertje en ik weet niet of dat mogelijk ook van invloed kan zijn. Ik heb ooit wel eens ergens gelezen dat een dergelijke situatie ervoor kan zorgen dat je later ook altijd op zoekt ben naar een bepaalde spanning en snel in een sleur raakt.
❤ 7 juni 2018
<<

Discodip

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 217

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:24

Bericht 16 Apr 2015 22:13

Re: Bindingsangst is...verklaring?

Kan het zo zijn Bliss dat jij je in jou beleving je niet wou opdringen aan je ouders vroeger? Omdat je vond dat ze er moesten zijn voor je broertje en jij hun niet tot 'last' wilde zijn? Dat jij je daardoor ging wegcijferen en misschien meer jezelf ging redden? Ik kan er helemaal naast zitten hoor. Maar dit het eerste wat in mij op komt.
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers