Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

<<

Felicia

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 16 Dec 2014 22:46

Bericht 10 Apr 2015 21:29

Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Ik ben op zoek naar ervaringen/tips van mensen met paniekaanvallen/een paniekstoornis. Ik heb dit zelf nu 1.5 jaar en helaas wordt het steeds erger. Ik ben door de huisarts nu doorverwezen naar een POH GGZ, ben daar nog maar één keer geweest dus kan daar nog niet veel over zeggen. Maar zou graag wat ervaringen willen horen van anderen, omdat ik me heel erg onbegrepen voel. Ik vind het echt heel erg om dit te hebben omdat het m'n leven heel erg beïnvloed, durf bijna niet meer alleen van huis en alleen thuis te zijn :(
<<

Anoniem163

Bericht 10 Apr 2015 21:34

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Ik heb er ook last van.

Wat wil je weten?
<<

Felicia

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 16 Dec 2014 22:46

Bericht 10 Apr 2015 21:39

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Wat heeft jou geholpen/helpt jou qua therapie (als je dat hebt)? Wat doe je als je een aanval hebt/heb je tips? Heb je het bespreekbaar gemaakt bij vrienden/familie en hoe?
<<

Anoniem163

Bericht 10 Apr 2015 21:43

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Ik reageer morgen even, is dat goed? Zit nu half te slapen.

Bij paniek in elk geval op je adem letten. Heel bewust gaan ademen omdat in paniek je adem vaak ook op hol slaat!
<<

Felicia

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 16 Dec 2014 22:46

Bericht 10 Apr 2015 21:45

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Ja prima, 'fijn' dat je reageert iig. Al is de aanleiding minder.
Ademhaling probeer ik maar vind ik erg moeilijk, merk inderdaad wel dat ik ga hyperventileren op zo'n moment.
<<

Miccie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:01

Woonplaats: Den Haag

Bericht 11 Apr 2015 14:53

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Hoi hoi,

Ik heb hier ook last van. Toevallig net een behandeling hiervoor afgesloten.
Ik durfde ook vrij weinig dingen meer te ondernemen en probeerde veel activiteiten te vermijden.

Mijn psycholoog heeft vooral geleerd om de negatieve cirkel waar je in terecht komt te doorbreken. Ik praat mezelf vooral aan dat ik ergens last van heb of dat er iets gaat gebeuren. Ik moet uit die cirkel komen en juist proberen positief te denken.
Ademhaling is zoals stofzuiger aangeeft ook erg belangrijk. Rustig proberen te ademen en tegen jezelf zeggen dat er niets kan gebeuren.

Het is natuurlijk wel per persoon verschillend welke methode goed helpt. Ik denk dat het vooral ligt aan waarom je een paniekaanval krijgt. Uiteraard zul je voorbeelden bespreken tijdens de behandeling en zullen ze hierop gericht ook adviezen geven.

Mijn behandeling is goed verlopen en ik ben nu niet zo bang meer als hiervoor. Uiteraard is het niet in 1 x over en zul je veel moeten blijven oefenen. Daarbij zul je ook terugvallen hebben, maar met de adviezen die je meekrijgt kun je dit goed blijven oefenen.

Als je nog andere vragen hebt dan kun je die altijd stellen.
Afbeelding

Afbeelding
<<

Joan

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1330

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:24

Bericht 11 Apr 2015 15:01

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Hoi!

Ik heb een angststoornis die samen ging/gaat met paniekaanvallen. Ik ben hiervoor, maar ook andere problematiek vanuit mijn jeugd, ongeveer anderhalf jaar in behandeling geweest. Het heeft mij heel erg geholpen! Bepaalde situaties blijven altijd eng en spannend, vooral nieuwe. Maar ik heb geaccepteerd dat dat een deel van mij is en dat ik me daar ook niet voor hoef te schamen. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die het niet begrijpen of stom reageren, dat heb ik ook vaak genoeg gehad. Ook ben ik me heel bewust van mijn eigen controle. Mijn angst komt namelijk voort uit een soort controledrang. Wanneer ik het gevoel heb dat ik deze verlies dan gaat er bij mij een knop om en raak ik gespannen. Bijvoorbeeld bij een vergadering op het werk, waar iedereen -naar mijn idee- verwacht dat ik moet blijven zitten. Ik denk dan, 'ik kan niet weg nu' en BOEM, spanning. Mijn psycholoog heeft mij laten inzien dat ik áltijd weg kan. Ik mag gaan en staan waar ik wil, ik kan altijd weg. Toen me daar mee aan ben bloot gaan stellen (exposure therapie) zag ik inderdaad in dat ik meer controle heb ik zulke situaties dan ik dacht en dat voelde echt heel fijn.
<<

Felicia

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 16 Dec 2014 22:46

Bericht 15 Apr 2015 21:57

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Bedankt voor de reacties. Fijn om te lezen dat het beter kan worden/over kan gaan.
Morgen moet ik weer naar de psych en zie er ontzettend tegen op. Tegen het alleen over straat gaan en dat ik alleen thuis ben. Bang om een aanval te krijgen dus. Weet echt niet hoe ik dit moet handelen.. Vind het ook echt heel erg dat ik hier geen kennissen/vrienden in de buurt hebt en dat mijn ouders niet in dezelfde stad wonen. Dat is voor mij ook een hele zware uitdaging om daar te komen.
<<

Felicia

Noob

Berichten: 15

Geregistreerd: 16 Dec 2014 22:46

Bericht 05 Mei 2015 16:12

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Inmiddels ben ik meerdere keren bij de POH-er geweest en heeft hij me doorverwezen naar een psych. Ben het er helemaal mee eens, want de manier waarop ik nu dingen aan het vermijden ben moet echt gaan veranderen. Ik herken mezelf echt niet meer.. Kan helaas pas over 2 weken terecht dus weer even doorbijten.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 05 Mei 2015 16:21

Re: Paniekaanvallen/stoornis - Ervaringen

Succes, dat doorbijten is zo vervelend. Het liefst wil je 2 keer per dag daar gaan zitten om zo snel mogelijk van je klachten af te zijn.
2015 💙

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers