Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stad, dorp en identiteit en trots

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 04 Apr 2015 11:07

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik woon nog in mijn geboorteplaats, voel me er mee verbonden en zou er niet graag weg willen. Ik ben er niet speciaal trots op of zo. Ik zou ook best wel een jaar in een grote stad in het westen van het land willen wonen omdat het me daar heerlijk lijkt dat er zo veel dingen te zien en te doen zijn qua musea, cultuur, evenementen ed. Maar denk dat ik na een jaar toch graag weer terug zou willen.

Wel voel ik me verbonden met NL en ben er ook wel een soort van trots op. Als ik terug van vakantie kom en weer door ons land rijd met zijn groene weilanden etc dan voel ik me altijd weer blij en gelukkig: echt een gevoel van thuiskomen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Babyboy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2666

Geregistreerd: 21 Jan 2015 20:45

Woonplaats: Rotterdam!!!!

Bericht 05 Apr 2015 17:06

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik ben trotse Rotterdammer en zal het altijd blijven


Ik zou nooit in mijn hele leven in een dorp wonen. Geef mij maar stad Rotterdam. Geboren en getogen met volle trots

Ik woon nu in Vlaardingen maar de meeste vinden hier Rotterdam prachtig
Zoon *
<<

Anoniem107

Bericht 05 Apr 2015 17:36

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik heb altijd wel zoiets van 'hey, kijk nou hoe leuk, daar woon ik!' als Alphen ergens voorbij komt op tv ofzo, of in het nieuws. Maar echt trots ben ik niet, ik zou hetzelfde gevoel met bijvoorbeeld Leeuwarden hebben als ik daar morgen bij wijze van spreken naartoe zou verhuizen.

Wat ik trouwens wél heb en wat me dan weer wel een beetje trots maakt: ik ben gek op oude foto's van m'n woonplaats. Hele oude foto's, maar bijvoorbeeld ook dingen sie ik dan weer in m'n jeugd bewust heb meegemaakt. Dan voel ik wel een verbondenheid, een soort nostalgie.
<<

Anoniem140

Bericht 06 Apr 2015 09:02

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Nee, ik kan niet zeggen dat ik trots ben. Mijn stadje waar ik geboren ben is door moderne bouw ontzettend lelijk geworden en in het centrum loopt bijna geen kip meer over straat. Echt heel jammer, maar toch vind ik het grappig dat ik er nu weer ga werken. Ik woon nu al bijna 10 jaar in de stad ernaast en met de stad heb ik ook geen binding. Het stadsdeeltje vind ik wel ontzettend leuk, het is een klein dorp in een stad en ik woon hier graag. Maar trots, nee. En ik identificeer mij ook niet met het volk hier, in de wijk wonen veel aso's.
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 06 Apr 2015 11:09

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik ben wel trots op mijn stad, Eindhoven. Ik vind het een fijne stad om te wonen.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3718

Geregistreerd: 01 Jan 2015 12:05

Bericht 06 Apr 2015 12:31

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik vind het altijd een beetje raar om trots te zijn op de stad waar je woont en al helemaal Rotterdam. Ik heb familie daar wonen en vind het heel troosteloos. Ik heb overal en nergens gewoond en woon nu met veel plezier in een grote studentenstad. Ik vind het een bruisende stad en ook een erg mooie stad. Maar ik zou ook zo in Amsterdam kunnen gaan wonen..
<<

Kiek

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 562

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:21

Bericht 06 Apr 2015 12:57

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Al van baby af aan ben ik zo vaak verhuisd dat ik nergens een binding heb. Ik had een tijd dat Aruba als "thuis" voelde maar daar is zoveel veranderd dat het thuisgevoel inmiddels verdwenen is na de laatste keer dat ik er was.

Ik woon nu ruim 5 jaar in mijn huidige woning en dat is dan ook gelijk het langste dat ik ooit ergens heb gewoond.

Een gevoel van thuiskomen ergens heb ik niet, dus trots zijn op een plek heb ik al helemaal niet.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 06 Apr 2015 16:44

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Waar ik ben opgegroeid (groot dorp -> als een stad maar zonder stadsrechten) voelde ik me voornamelijk erg thuis in onze woning. Dat was een omgebouwde boerderij met enorme tuin, nouja meer een soort van parkje met alle gemakken voorzien. Toen ik daar weg ging, was er eigenlijk niet zoveel meer wat me daar nou nog hield. Tot ik in mijn huidige stad ging wonen. Daar voel ik me wel echt thuis, het is hier zo gezellig! Ik zag mezelf ook nooit meer uit de binnenstad vertrekken. Toen we ons appartement verruilden voor een echt huis zijn we wel uit de binnenstad vertrokken. Nu woon ik nog steeds in dezelfde stad maar dan wel in een echt woonwijk, beetje burgerlijk. Ik ben nu 30 dus dat echte stadse hoeft niet eens meer zo. Ik zie mezelf hier eigenlijk niet meer vertrekken aangezien ik hier alles heb en degenen die mij het meest dierbaar zijn allemaal in een straal van 5km wonen. En op mijn huis ben ik ook ernstig verliefd dus, prima zo.
Laatst gewijzigd door SoGood op 06 Apr 2015 16:46, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Femme

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 06 Apr 2015 16:45

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Madame Butterfly schreef:Ik woon in de "hoofdstad" van Europa, inmiddels al 9 jaar. Ik voel me nog steeds geen local, ik heb het gevoel dat het juist mijn Nederlandse identiteit heeft versterkt. Ik verdoe mijn tijd graag met het ophemelen van NL met mijn nederlandse vriendinnen hier. Wij kunnen echt u-ren praten over de Hema, de AH, de fietspaden in NL, dat Nederlanders zo lekker duidelijk communiceren, vrolijk(er) en goedlachser zijn, haha! We zien gewoon de slechte dingen in NL niet meer en kunnen ook niet zo goed meer relativeren :smile: Maar los van dit alles, wil ik niet meer terug naar NL, ik voel me hier thuis, ben hier gelukkig, en doe (in mijn ogen) het mooiste werk dat er is.


Ik herken dit wel haha, alleen dan niet de hoofdstad maar de andere grote stad van het land. Ik denk niet dat ik mij ooit een local zal voelen, ook al ken ik goed het dialect en de buurt. Het feit dat er veel Nederlanders zijn maakt ook dat je niet volledig 'opgeslorpt' wordt door de locals, ik merk dat ik toch wat sneller naar de Nederlanders trek, of ik het nu wil of niet. Ik voel mij thuis maar ik kan nu niet zeggen dat ik me er mee identificeer. Overigens ook niet met het dorp waar ik vandaan kom.
2019
2022
<<

Anoniem321

Bericht 07 Apr 2015 08:19

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik ben geboren in een piepklein dorpje in zuidwest Friesland en heb daar tot mijn 22e gewoond.
Daarna ben ik op mezelf gegaan in een iets groter dorp (rond de 4000 inwoners) vlakbij. Ik heb eerst een paar jaar op mezelf gewoond en nu woon ik al weer bijna 10 jaar samen in datzelfde dorp.

Ik heb het erg naar mijn zin in mijn woonplaats. Ondanks dat het een vrij kleine plaats is, zijn er wel genoeg voorzieningen en hoef ik (behalve om te werken) mijn dorp niet uit en is er alles.
Ik ben niet specifiek trots op mijn dorp/omgeving, maar ben er wel aan verknocht. Ik wil hier altijd blijven wonen.
Ik vind de omgeving erg mooi, voel me er ook echt thuis.

Ik zou zelf nooit in een grote stad willen wonen.
Ik vind het erg leuk om een dagje of een weekend naar een grote stad (in binnen- en buitenland) te gaan, maar na afloop ben ik blij dat ik weer naar de rust terug kan keren.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:38

Bericht 07 Apr 2015 08:40

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik ben sinds december in mijn geboorteplaats gaan wonen, maar heb niet echt een klik met deze stad. Ik ga steeds terug naar mijn oude stad waar ik altijd in of rondom heb gewoond. Ik zou daar uiteindelijk graag een huis gaan kopen, al is het verschrikkelijk duur.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 12:38

Bericht 07 Apr 2015 09:35

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Wij zijn 2 jaar geleden naar een dorp verhuisd en hoewel ik ruim 24 jaar in Tilburg gewoond heb voelt waar we nu wonen veel meer als thuis dan Tilburg ooit gedaan heeft. Dat had ik echt niet verwacht, als je me 5 jaar geleden zou hebben verteld dat ik weg zou gaan uit het centrum van de stad en dat ik in een dorp zou gaan wonen had ik je voor gek verklaard.
Maar blijkbaar ben ik echt een dorpsmeisje en ik merk nu pas hoeveel ik kan genieten van de typische dorpse rust, vriendelijkheid/openheid en de ons-kent-ons sfeer.
Ik kan niet zeggen dat ik trots ben op 'mijn' dorp of dat ik trots ben om hier te wonen maar als ik in andere steden ben denk ik wel regelmatig "ik ben blij dat dat bij ons in ... anders is".
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Apr 2015 09:58

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik kom zelf uit het Westland en zei altijd dat ik voor geen goud daarbuiten zou verhuizen.
Tot we de mogelijkheid kregen om het koophuis van mijn schoonouders over te nemen in Rdam.
Heel veel mensen 'schrikken' als ik zeg dat ik in Rdam woon. Terwijl ik gewoon in een buitenwijk zit, en hetzelfde zie buiten als wat ik in het Westland zag als ik naar buiten keek.
We wonen in een redelijk rustige straat, hebben speeltuintjes om de hoek, rijtjes huizen, spelende kinderen en mensen die voorbij wandelen en fietsen.

Met het verschil dat nu de trein, metro en snelweg om de hoek zijn en ik naast een ENORM winkelcentrum woon.

Ik vond het heel fijn om in het Westland te wonen, en vind het ook altijd leuk om er nieuws over te horen oid, maar voel me net zo prettig in Rdam. Vind het dan ook wel een beetje jammer om te lezen dat er zo over Rdam gedacht wordt. Het is meer dan alleen het drukke centrum.
<<

Sugarfall

Kletskop

Berichten: 836

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:04

Bericht 07 Apr 2015 17:10

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Voor de mensen die dat zeiden, wat vinden jullie dan precies troosteloos aan Rotterdam?
<<

Anoniem304

Bericht 07 Apr 2015 17:11

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik vind alle steden eigenlijk vreselijk. Maarja, niks gewend he?!
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 07 Apr 2015 18:35

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Maple schreef:Ik heb altijd wel zoiets van 'hey, kijk nou hoe leuk, daar woon ik!' als Alphen ergens voorbij komt op tv ofzo, of in het nieuws. Maar echt trots ben ik niet, ik zou hetzelfde gevoel met bijvoorbeeld Leeuwarden hebben als ik daar morgen bij wijze van spreken naartoe zou verhuizen.

Wat ik trouwens wél heb en wat me dan weer wel een beetje trots maakt: ik ben gek op oude foto's van m'n woonplaats. Hele oude foto's, maar bijvoorbeeld ook dingen sie ik dan weer in m'n jeugd bewust heb meegemaakt. Dan voel ik wel een verbondenheid, een soort nostalgie.


Ik denk altijd als jij zegt dat je in Alphen woont dat je in een plaatsje vlakbij mij woont. Dat is een piepklein dorpje van waaruit je dichtbij België zit. Maar volgens mij bedoel jij Alphen aan den Rijn? Niet dat het iets uitmaakt, maar ik heb altijd het idee dat ik je spontaan kan tegenkomen ofzo haha!

Ik ben zelf niet bijzonder trots op mijn woonplaats ondanks dat ik hier altijd gewoond heb. Ik hecht mij niet zo snel aan plaatsen denk ik. Als we ergens anders zouden gaan wonen zal ik het moeilijk vinden om ons huis achter te laten maar mijn woonplaats niet.
<<

Babyboy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2666

Geregistreerd: 21 Jan 2015 20:45

Woonplaats: Rotterdam!!!!

Bericht 07 Apr 2015 18:40

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Vind inderdaad ook jammer dat zo word gedacht over Rotterdam

Het is druk maarja logisch toch?veel mensen houden ook van Rotterdam

Wat ook heel mooi aan Rotterdam is
Daar lopen zoveel verschillende personen

Veel mensen vinden Rotterdam ordinair qua stad en de vrouwen maar echt waar er loopt van alles rond en iedereen zelfs onbekende groeten mij. Rotterdam is mijn trots
In Rotterdam zullen ze nooit tegen mij zeggen dat ik ordi uitzie
Zo lopen vrouwen nou 1maal daar en vind je het niet mooi moet je niet in Rotterdam centrum komen want je gaat er genoeg zien. Daar oordelen ze niet maar houden ze juist ervan .Die stad zelf is goddelijk die mensen. Alles klopt voor mij in Rotterdam

Ik zie altijd wel meisjes als mij erbij lopen met blond haar en al en die groeten mij gewoon waha en ook andere mensen natuurlijk. Ik word blij van mijn stad en veel toeristen en mensen uit andere steden komen

In Rotterdam is hardcore uitgevonden en de eerste metro gemaakt! En macdonald
Dus Rotterdam heeft echt veel waarde

Mensen zijn gezellig . Heb zelf in Rotterdam noord gewoond rn zag elke dag meisjes als ik lopen voelde mij op mijn gemak in Vlaardingen zie ik het stuk minder
Je moet je ook op gemak voelen vind ik en dat was Rotterdam voor mij. Daar zitten meer meisjes met uiterlijk als ik zelf :hulde:
En de stad zelf is gewoon mooi :-)
Laatst gewijzigd door Babyboy op 07 Apr 2015 19:10, in totaal 5 keer gewijzigd.
Zoon *
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Apr 2015 18:47

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik vind de stad waarin ik woon heerlijk. Het is een grote stad, met veel evenementen en natuurlijk de grootste feestweek van Nederland in de zomer. Toch voelt het niet als een stad, omdat alle wijken een eigen dorp zijn. Nu heb ik ook het geluk om in, in mijn ogen, de leukste wijk van de stad te wonen. Juist doordat Oost zoveel kleine pleintjes heeft met kroegjes en eetcafeetjes is het een levendige wijk. Het centrum is niet geweldig om te shoppen, maar dat is mijn voordeel daar hou ik toch niet van.
Ik kan er heel slecht tegen als bewoners van de stad zeuren dat tijdens de Vierdaagse de stad wordt overgenomen voor 'externe' maar dat hoort gewoon bij de stad. Dat weet je als je hier woont en ook als je hier opgroeit.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 07 Apr 2015 18:48

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Wat Rotterdam voor mij 'verpest' is een gevoel.
Het ligt zeker niet aan de drukte, ik woon zelf in Amsterdam.
Ik wéét dat er van alles woont (vrienden van me wonen er en die zijn beide hoogopgeleid, wel import) maar toch is het gevoel wat ik bij Rotterdam heb dat er voornamelijk paupers/tokkies/aso's/hooligans wonen, de stad ansich vind ik troosteloos qua architectuur (op een aantal highlights na) en het accent niet om aan te horen.

Maar zoals ik zeg; voor mij is het een gevoel waarvan ik weet dat het niet helemaal klopt.

Daarentegen vind ik het wel een soort van bewonderingswaardig dat Babyboy bijv. zo trots is op is op haar stad.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem273

Bericht 07 Apr 2015 20:57

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik voel me ook erg verbonden met Rotterdam. Mijn ouders komen er vandaan en ik heb er jaren op school gezeten en even gewerkt voordat ik verhuisde naar Drenthe. Ik vind het heerlijk om daar te winkelen, ik slaag daar altijd :) Het accent vind ik echt heel fijn om te horen, voelt vertrouwd. Qua architectuur vind ik het juist knap dat ze na plat gebombardeerd te zijn in de oorlog, er zoiets unieks van hebben weten te maken. Dat maakt Rotterdam juist bijzonder vind ik. Helaas is er geen historisch centrum meer maar dat vind je in andere steden genoeg.
<<

Babyboy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2666

Geregistreerd: 21 Jan 2015 20:45

Woonplaats: Rotterdam!!!!

Bericht 07 Apr 2015 21:01

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Aziraphale schreef:Ik voel me ook erg verbonden met Rotterdam. Mijn ouders komen er vandaan en ik heb er jaren op school gezeten en even gewerkt voordat ik verhuisde naar Drenthe. Ik vind het heerlijk om daar te winkelen, ik slaag daar altijd :) Het accent vind ik echt heel fijn om te horen, voelt vertrouwd. Qua architectuur vind ik het juist knap dat ze na plat gebombardeerd te zijn in de oorlog, er zoiets unieks van hebben weten te maken. Dat maakt Rotterdam juist bijzonder vind ik. Helaas is er geen historisch centrum meer maar dat vind je in andere steden genoeg.


Wauw mooi verwoord meid
Inderdaad Rotterdam trekt veel veel mensen aan en doet.het heel goed
Dan ben ik maar een tokkie met een ascoiaal accent en al ben trots op mijn stad en niet aleen ik !! :-)
Zoon *
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 07 Apr 2015 21:05

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik kom uit Breda en vind het een heerlijke stad. Niet te klein zoals een dorp en ook niet zo groot dat we trams en metro's hebben. Mooie architectuur, veel voorziening, zo in België en een leuke fijne winkelstad.

Wij hebben een aantal jaar in een dichtbij gelegen dorp gewoon en ik vond het echt verschrikkelijk. Nu kwam dat ook wel omdat ik daar niemand kende etc. Wat was ik blij toen we weer terug gingen. Ik heb niet zo die enorme trots zoals sommige dat wel hebben. Wel ben ik blij dat alle 3 de kids hier geboren zijn. Slaat nergens op, maar toch.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem147

Bericht 07 Apr 2015 21:15

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Silly-One schreef:Ik vind de stad waarin ik woon heerlijk. Het is een grote stad, met veel evenementen en natuurlijk de grootste feestweek van Nederland in de zomer. Toch voelt het niet als een stad, omdat alle wijken een eigen dorp zijn. Nu heb ik ook het geluk om in, in mijn ogen, de leukste wijk van de stad te wonen. Juist doordat Oost zoveel kleine pleintjes heeft met kroegjes en eetcafeetjes is het een levendige wijk. Het centrum is niet geweldig om te shoppen, maar dat is mijn voordeel daar hou ik toch niet van.
Ik kan er heel slecht tegen als bewoners van de stad zeuren dat tijdens de Vierdaagse de stad wordt overgenomen voor 'externe' maar dat hoort gewoon bij de stad. Dat weet je als je hier woont en ook als je hier opgroeit.


Ik hou van je stukje haha. Dat voel ik precies zo. Ik zou zo graag in Oost wonen.

Maar zoals ik eerder zei vind ik Arnhen ook leuk.
<<

Anoniem159

Bericht 07 Apr 2015 21:19

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Oh ik ben echt het zielige stereotiepje dat met dit topic bedoeld wordt, haha.

Ik woon al mijn hele leven in hetzelfde dorpje, ongeveer 2500 inwoners en echt ons kent ons, mijn hele familie woont er, mijn hele schoonfamilie woont er, vrienden wonen allemaal in omliggende dorpen. Ik ben echt trots op de plaats waar ik vandaan kom, ik zou er ook echt niet weg willen en ik ben ook echt een persoon uit dit dorp, met dialect, maar ook de hele manier van leven is volgens mij typisch van 'hier uit de buurt'.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 07 Apr 2015 21:24

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik had dat met Nijmegen ook heel sterkt toen ik er woonde..en dat was alleen maar als student zijnde :redface: .
De plaats waar ik nu woon, heb ik niet een speciaal gevoel bij. Al ben ik er geboren, 15 jaar weggeweest en weer terug gekomen. Maar toch..als iemand er een verkeerd woord over zou zeggen, vind ik toch dat het moet verdedigen ofzo. :palm:
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers