Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stad, dorp en identiteit en trots

<<

Anoniem131

Bericht 02 Apr 2015 18:11

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Minx schreef:Er zit een verschil in je stad verdedigen zoals oh la la doet en wat ik ook doe met mijn geboorteplaats en je stad aanbidden. En probeerde het een beetje subtiel te zeggen maar heb eigenlijk nog nooit iemand met een hbo of universitaire opleiding z'n stad zo op zien hemelen als babyboy doet. Dat zie ik over het algemeen alleen laag opgeleide mensen doen.

Ik vind MBO dan weer helemaal niet laag. In mijn wijk wonen ongeschoolde mensen (dat noem ik laagopgeleide mensen) die nooit buiten hun eigen wijk komen en het maar doodeng vinden dat ik buitenlanders in hun 'keurige wijk' (hun kinderen vernielen mijn huis) laat komen. Die leven gewoon op hun eigen eilandje en verheerlijken het hier omdat ze nooit 'buiten' komen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 02 Apr 2015 18:17

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik ken er een aantal die mbo nog wel afgemaakt hebben. Vraag me niet welk niveau maar inderdaad de mensen die hun stad of dorp nooit uit komen zijn vaak nog lager of niet geschoold. Denk dat we het in dat opzicht wel met elkaar eens zijn. Mijn zwangere hoofd kon alleen ook ff niet op het woord ongeschoold komen ;).
2015 💙
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 02 Apr 2015 18:43

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Snapik June! Ik ook rete-irritant
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 02 Apr 2015 18:59

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik voel me wel echt een Rotterdamse en ik heb het hier juist erg naar mijn zin. Ik vind het in zekere zin ook jammer om te lezen dat sommigen hier 'nog niet dood gevonden willen worden'.

Toen ik in Londen woonde, voelde ik me ook echt een 'Londoner'. Maar ik schreeuw het niet van de daken, ik ben er wel nuchter in.

Ik heb zelf niet echt een uitgesproken mening waar ik wel of niet zou willen wonen. Nou ja, ik zou niet meer in mijn oude woonplaats willen wonen, maar dat komt meer omdat ik het al eens heb gedaan, het toen okee was, maar ik de plaats nu ontgroeid ben.
L2014 & H2017
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9454

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 02 Apr 2015 19:00

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik heb tot afgelopen september altijd in een dorpje gewoond. Ik vond het er heerlijk, grote steden leken me niets. Nu woon ik midden in een grote stad en ook dat bevalt me prima, de mensen hier vind ik hetzelfde als waar ik vandaan kom. Ik mag niet klagen, bevalt me hier goed! :)
Maar mijn voorkeur ligt toch wel in een middelgroot dorp denk ik.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 22:33

Bericht 02 Apr 2015 19:08

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik voel me in z'n geheel niet verbonden met de stad waarin ik officieel woon, omdat het meer voelt als een naamkaartje dan als een woonplaats. Ik woon praktisch tegen Utrecht aan, en daar voel ik me wel verbonden mee. Ik vind Utrecht een fantastische stad, echt een gezellige stad met sfeer. Maar dat gevoel heb ik ook bij de stad waar ik het afgelopen half jaar gewoond heb in Zweden. Daar voel ik me misschien nog wel meer thuis dan in Utrecht, terwijl ik daar toch al jaren woon. Ik voel me ook nog steeds een Fries. Ik heb niet zozeer een gevoel bij mijn oude woonplaats daar an sich, maar ik voel me wel aangesproken als er dingen worden gezegd over Friesland en ik verdedig het dan vurig, haha.
<<

Anoniem127

Bericht 02 Apr 2015 19:48

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik voel me wel verbonden met de stad en het stadsdeel waar ik woon. Woon er lang, voel me hier thuis, ken hier aardig wat mensen en voel me ook betrokken bij de buurt.
<<

Anoniem255

Bericht 02 Apr 2015 19:52

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik heb me nooit een trotse inwoner van... gevoeld.
Van geen enkele woonplaats/streek waar ik gewoond heb. Waar ik nu woon stelt ook echt helemaal niks voor. Het halve centrum staat leeg, veel wijken gaan enorm achteruit en de meeste van onze familie en vrienden waar we echt veel over de vloer komen wonen hier niet... Ik heb met deze woonplaats echt helemaal niks.
<<

anoniem203

Bericht 02 Apr 2015 19:56

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Mien schreef:Ik heb me nooit een trotse inwoner van... gevoeld.
Van geen enkele woonplaats/streek waar ik gewoond heb. Waar ik nu woon stelt ook echt helemaal niks voor. Het halve centrum staat leeg, veel wijken gaan enorm achteruit en de meeste van onze familie en vrienden waar we echt veel over de vloer komen wonen hier niet... Ik heb met deze woonplaats echt helemaal niks.


Mien kom dan hier in het dorp wonen. Kei gezellig hier! :thumbup:
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 02 Apr 2015 20:08

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik woon al mijn hele leven in A.lmere en het is er prima maar ik merk de laatste tijd ook dat ik mij afvraag wat mij hier houdt. Ik mis wel sfeer,een oude stad, andere mensen enz. Maar het is ook weer een stap om dat onbekende op te zoeken. Ik zou dan voor Utrecht kiezen denk ik, ik hou van Amsterdam maar de drukte en toeristen zouden me gaan tegenstaan. Als ik in Haarlem of Alkmaar of Amersfoort of Nijmegen ben dan geniet ik van de oude sfeer, maar feitelijk weet ik er dan nog niks van hoe het daar is natuurlijk en hoe de mentaliteit is...
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2886

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 02 Apr 2015 20:11

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik heb niet echt een plaats die als de 'mijne' voelt. Ik heb tot nu toe in twee dorpen en drie steden in drie landen gewoond. De stad waar ik geboren ben roept wel herinneringen op, maar het voelt niet als thuiskomen als ik er ben. Over het algemeen kan ik wel zeggen dat ik een stadsmens ben, ik wil echt nooit meer in een dorp wonen. Het gebrek aan diversiteit en het 'ons kent ons' is echt niet aan mij besteed. Waar ik nu woon voel ik me heel fijn, maar het allerfijnst voel ik me in 'echte' steden, waar er echt 24 uur per dag geleefd wordt. Zelfs al maak ik er nu ik kinderen geen gebruik meer van, vind ik het een prettig idee dat er ook midden in de nacht nog winkels open zijn ( :heart: kleine nachtwinkeltjes) er ov rijdt en je nooit alleen op straat bent. In het dorp waar ik het langst heb gewoond ging serieus om 12 uur de straatverlichting uit. :silent:

Edit: ik voel me dan weer wel echt Nederlands en zeker als ik het vergelijk met de twee andere landen waar ik gewoond heb. Verdedig Nederland ook altijd en ik vind het hier gewoon ontzettend fijn!
<<

Anoniem255

Bericht 03 Apr 2015 15:59

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ava schreef:
Mien schreef:Ik heb me nooit een trotse inwoner van... gevoeld.
Van geen enkele woonplaats/streek waar ik gewoond heb. Waar ik nu woon stelt ook echt helemaal niks voor. Het halve centrum staat leeg, veel wijken gaan enorm achteruit en de meeste van onze familie en vrienden waar we echt veel over de vloer komen wonen hier niet... Ik heb met deze woonplaats echt helemaal niks.


Mien kom dan hier in het dorp wonen. Kei gezellig hier! :thumbup:


Hahaha. Daar heb ik ook helemaal niks mee. Rij er alleen doorheen om naar mijn zusje te gaan. Mijn man wil daar ook ab-so-luut niet wonen.
Het liefst zouden we naar V.eldhoven gaan maar dat is niet handig met mijn man zijn werk en de school van dochter vind ik te fijn om een andere te gaan zoeken. Dus we blijven maar gewoon hier.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25048

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 03 Apr 2015 16:12

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik woon nu 5,5 jaar in Den Haag en dat bevalt me prima, maar ik voel me geen Hagenees (of Hagenaar). Ik ben en blijf een Achterhoekse (and proud!). Ik kom niet meer zo vaak in de Achterhoek, maar mijn roots liggen daar en de stad waar ik bijna 26 jaar heb gewoond, blijft altijd een plek in mijn hart houden :heart: Een jaar of 6-7 geleden dacht ik nog dat ik er nooit weg zou gaan, maar ik belandde in een enorme sleur. Ik ben heel blij dat ik de stap naar het westen heb gemaakt, het bevalt me goed, er is altijd wel wat te doen en het is nooit saai. Ik hoef niet altijd in deze stad te blijven wonen, maar de Randstad bevalt me goed. Ik zou graag nog eens in Utrecht gaan wonen. A'dam trekt me totaal niet met al die toeristen en met R'dam heb ik ook helemaal niks. Ben die stad wel iets meer gaan waarderen toen ik met mn ex was, maar alsnog zou ik er nooit hoeven wonen.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem117

Bericht 03 Apr 2015 16:29

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Wat jammer dat nu net Babyboy niet reageert. Want zij is echt trots.

Leuk om jullie reacties te lezen.

Wat fijn Marin dat je dat nu zo ervaart. Ik vind wel dat ik in het fijnste dorp vlakbij Eindhoven woon. Maar ik vind Eindhoven zelf niets. Ik vind de binnenstad lelijk. Ik vind dat er weinig groen is. Er zijn maar 4 of 5 mooie woonwijken (vind ik). En de nadruk op Design is leuk bedacht, maar ik heb er niks mee. Ik ga nooit voor mijn plezier naar de stad toe. Ik moet echt iets nodig hebben of er hebben afgesproken. Ik vind het uitgaan voor 30+ ook heel beperkt.

Dorp waar ik woon vind ik het fijnste dorp in de omgeving van Eindhoven, omdat de ons kent ons cultuur er niet heel erg leeft. De wijken mooi en netjes zijn, je vlakbij de stad bent en er veel groen is. Het centrum vind ik dan wel weer heel erg lelijk.

Als ik het zo teruglees heb ik eigenlijk vrij weinig met mijn woonplaats en dichtstbijzijnde stad. Behalve dan dat ik hier wel mijn familie heb en er hier ook best veel van mijn vrienden wonen.
<<

Anoniem222

Bericht 03 Apr 2015 16:29

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Surya schreef:Ik heb wel tattoo's en ben trots op waar ik vandaan kom. Gelukkig ben ik wel al met mijn tweede hbo stidie bezig :nerd:

Deels ontleen ik mijn identiteit wel aan Amsterdam. Mijn identiteit is namelijk een combi van alles. Ik ben vrouw, dochter, student, moeder, zuster, ik en ook Amsterdamse.

Ik hemel Amsterdam niet heel erg op. Ik hou er van. In de zomer als ik door het park loop of door de Jordaan. In de winter als de grachten mooi verlicht zijn.
Soms baal ik ook van Amsterdam, als ik door de binnenstad moet met de auto (afschuwelijk) of fiets en ik voortdurend toeristen moet ontwijken. Maar over het algemeen ben ik toch wel erg gehecht aan "mijn stad"

Ik bedoelde met een tattoo een Amsterdam tattoo haha! Niet zomaar any, ik heb namelijk ook gewoon een tattoo.
<<

Anoniem114

Bericht 03 Apr 2015 16:32

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Oh ik ben gek op 't dorp waarin ik geboren ben! Maar ik heb ook een paar jaar in IJ.muiden gewoond en hoewel dat niet de meest bijzondere woonplaats is, heb ik daar wel een sterke band mee.

Nu woon ik vlakbij 't dorp waar ik geboren ben, maar da's omdat m'n vriend daar woont. En een koophuis had... Als 't een huurhuis was geweest, dan hadden we al verhuisd! Mochten we ooit wel besluiten een ander huis te kopen, dan gaan we ook zeker terug naar 't dorp, m'n vriend is daar ook geboren en daar liggen onze roots. We zijn er trots op en willen daar dan ook perse trouwen!
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 03 Apr 2015 17:19

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

AnnaK schreef:Ik wil absoluut niet in Helmond wonen. Rotterdam staat trouwens ook in mijn 'daar wil ik absoluut niet wonen lijst', maar dat is eigenlijk nergens op gebaseerd, behalve dan misschien op het accent, want ik ben er maar een keer geweest en dat was toen het al donker was. Ik heb daar toen gegeten bij Ivy, maar dat heet nu anders. Dat was erg lekker (chefkok is een Brabander haha).


Oh geweldig restaurant hè!! François Geurds is echt mijn held, nergens zó lekker gegeten!
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 01:06

Bericht 03 Apr 2015 17:27

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik woon in een dorp vlakbij Eindhoven. In 6 minuten ben ik er met de trein. En ik vind het er heerlijk. Ben er geboren en getogen, net als mijn vriend. Ook mijn vader en broer wonen er, net zoals de familie van mijn vriend. We hebben het heel erg naar ons zin, en kan me geen andere woonplaats voorstellen. Lijkt me verschrikkelijk als je niet even op de fiets kan springen voor een snelle boodschap.
<<

Anoniem273

Bericht 03 Apr 2015 18:02

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik woon in een dorp in Drenthe, maar kom uit een dorp vlakbij Rotterdam. Ik ben niet trots oo m'n geboortedorp maar ik voel me er wel thuis. Ik ben daar geboren en heb er 23 jaar gewoond, ik ken bijna alle straten en ken er heel veel mensen. Maar in de laatste 8 jaar dat ik weg ben, is het enorm veranderd en gegroeid. Er zijn 10.000 inwoners bijgekomen door een mega woonwijk en overal worden dingen veranderd. Hierdoor voelt het ook steeds minder als 'mijn' dorp, ook omdat ik alzo lang weg ben natuurlijk.
Toevallig zei ik gisteren nog tegen m'n man dat ik ergens wel trots ben om te zeggen dat we in ons huidige dorp wonen. Bij de schoenenzaak in het grote dorp (bijna stad haha maar geen stadsrechten) naast ons bijv. vroeg de mevrouw om m'n klantenkaart, maar die had ik niet mee. Ik stond nog wel in de computer met ons vorige adres en dat ging ze wijzigen in ons nieuwe adres. Toen ik ons nieuwe adres gaf, zei ze: 'Oh, dan wonen jullie vast heel mooi!' en toen was ik heel trots. Hahah stom eigenlijk. Maar het staat bekend als een mooi, historisch dorp en wij wonen ook echt in de straat middenin het oude centrum rondom de oude kerk. Dat kent bijna iedereen uit de buurt :) Stiekem wel heel leuk.
<<

Zero

Bericht 03 Apr 2015 19:02

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Nee, ik vind die trots een beetje misplaatst. Ik wil niemand veroordelen die zo iets voelt, maar ik vind pas zelf dat ik ergens trots op mag zijn als ik iets heb gedaan om het zo te krijgen/hebben. En ja, tuurlijk maak ik deel uit van mijn dorp en daar zal ik ook echt wel een klein steentje in bijdragen.
Maar ik ben ook trots als ik er niet zou wonen. Het is niet zo dat als je me oppakt en aan de andere kant van het land neer zet, ik ook meteen mijn trots verlies. Mijn trots is niet plaatsgebonden.

Ik heb hetzelfde met trots zijn op sportteams. Vaders en moeders zijn trots als hun kind scoort, helemaal als hij/zij dat niet vaak doet. Ik kan niet trots zijn op een atleet die miljoenen euro's betaald krijgt om zijn werk te doen.
Ongeacht of ik het leuk vind of niet (kan best fanatiek aanmoedigen op z'n tijd), ik zou het woord trots niet gebruiken.
<<

Anoniem273

Bericht 03 Apr 2015 19:10

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Zero, Ik ben meer trots dat onze droom is uitgekomen, we wilden daar heel graag wonen. Dus ja, ik ben trots op onszelf dat dat gelukt is en we ons droomhuis aan het 'bouwen' zijn. Dat had net zo goed in een andere mooie woonplaats kunnen zijn, dus het is niet plaatsgebonden. Trots zijn op iets is toch niet hetzelfde als 'mijn trots'?
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 03 Apr 2015 19:23, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pixi

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 27 Feb 2015 23:08

Bericht 03 Apr 2015 19:19

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Nee ben niet trots op de stad waar ik vandaan kom, sterker nog ik schaam me er soms zelfs voor. Met bepaalde stereotypen en vooroordelen wil ik dan eigenlijk niet gelinkt worden.
Verder vind ik het wel fijn dat er alles is, en ik woon tegenwoordig ook in een randgemeente, maar trots nee niet bepaald.
<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1040

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:03

Bericht 03 Apr 2015 19:34

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik woon momenteel bijna 6 jaar in Eindhoven, en vind het wel fijn wonen. Maar trots? Nee.
Oorspronkelijk kom ik uit een dorp 25 km hier vandaan en dat voelt meer als thuis komen, ook omdat ik daar veel herinneringen heb. Al met al ben ik wel trots op het feit dat ik Nederlander ben, en ik voel mij het meest thuis in Noord-Brabant.
Waiting for a change to set us free
Waiting for the day when you can be you and I can be me
Waiting for hope to come around
Waiting for the day when hate is lost and love is found
Waiting for a change - Christina Aguilera
<<

Zero

Bericht 03 Apr 2015 21:59

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Aziraphale schreef:Zero, Ik ben meer trots dat onze droom is uitgekomen, we wilden daar heel graag wonen. Dus ja, ik ben trots op onszelf dat dat gelukt is en we ons droomhuis aan het 'bouwen' zijn. Dat had net zo goed in een andere mooie woonplaats kunnen zijn, dus het is niet plaatsgebonden. Trots zijn op iets is toch niet hetzelfde als 'mijn trots'?


Dat vind ik normale trots, dat is gewoon trots op jezelf zijn dat je jouw ideale woonsituatie heb kunnen creëren. En dat je bijdraagt aan de goede sfeer van die buurt maakt het natuurlijk fijner om te wonen, maar ik denk dat iedere stad of dorp net zo leuk is als de mensen die je er in kent. Ik kan me niet voorstellen dat iemand roept 'ik ben trots op mijn stad' als je met iedereen die er woont ruzie hebt.

Dus net wat je zegt, niet plaatsgebonden. Ik kan iets wel overigens een hele mooie stad of plaats vinden, het kan wel echt een stad naar mijn hart zijn. Maar 'trots' vind ik gewoon een rare verwoording.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 04 Apr 2015 10:54

Re: Stad, dorp en identiteit en trots

Ik ben niet gehecht aan mijn huidige woonplaats, woon er ook nog maar een jaar. Met mijn oude woonplaats heb ik dat wel, iedereen zeikt die stad af maar ik word nog steeds heel blij als ik weer 'thuis' ben.
Andere stad waar ik dat ook heb is Den Bosch, ik vind dat zo'n leuke en sfeervolle stad! Daar zou ik echt nog wel willen wonen.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers