Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragen aan de meiden die in België wonen

<<

Anoniem122

Bericht 31 Mrt 2015 10:04

Vragen aan de meiden die in België wonen

Er is een grote kans dat ik binnenkort naar België ga verhuizen ivm werk (Thailand gaat over waarschijnlijk een paar maanden tot een jaar pas door en wil in de tussentijd toch werkervaring opdoen).

Alleen nu ben ik wel benieuwd wat ik ongeveer moet rekenen aan vaste lasten iedere maand, voor bijvoorbeeld verzekeringen (Woon en aansprakelijkheidsverzekering, autoverzekering, ziektekostenverzekering/hospitalisatieverzekering en welke verzekeringen zijn nog meer verplicht?) en welke andere vaste kosten er ook nog bijkomen.

Ik heb aanstaande vrijdag een tweede gesprek en dan zal ook het salaris waarschijnlijk besproken worden en wil van te voren graag weten of ik het allemaal wel ga redden.
Ik zal in Ant.werpen (D.eurne) gaan werken en alle studio's/appartementen die ik tot nu toe gezien heb liggen toch rond de 400/500 euro in de maand. Heb daar ook nog wat vragen over:
- Bestaat er ook zo iets als een huurtoeslag, net als in NL?
- Worden er soms ook wel eens huurcontracten van een jaar gehanteerd? Had 1 studio gevonden en daar was het 3 jaar en moest je bij vroegtijdig opzeggen 3 maanden huur als boete betalen :thumbdown:
- Weet iemand nog goede betrouwbare verhuurders / makelaars om te huren?

En zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee dien te houden?

Bedankt! :smile:
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 01 Apr 2015 07:18

Re: Vragen aan de meiden die in België wonen

De ziektekosten zijn wel flink lager als je in België woont en werkt, maar alle andere kosten en belastingen vind ik vergelijkbaar met Nederland. Van huurtoeslagen en dergelijke weet ik helaas niets.

En ik weet niet of je je auto wil invoeren hier, maar dat zou ik zelf echt nooit meer doen. Wat een gedoe was dat! Dan zou ik er eerder hier een kopen. Autokeuringssysteem vind ik in België trouwens wel heel vervelend :-(

Succes!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem122

Bericht 01 Apr 2015 09:40

Re: Vragen aan de meiden die in België wonen

Ja ziektekostenverzekering is lager, maar hospitalisatieverzekering is wel volgens mij gelijkaardig aan in NL.

Ik wilde inderdaad mijn auto invoeren, maar had gister al gelezen dat het een gedoe was. Zeker als er een prijskaartje aan hangt vind ik het niet de moeite waard.

Ik zit nu overigens ook nog te onderzoeken of ik niet bij mijn ouders in NL ingeschreven kan blijven staan en dan gewoon tijdelijk een studentenstudio huren en dus niet in België inschrijven. Geen idee of dat ook mogelijk is.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 02 Apr 2015 12:04

Re: Vragen aan de meiden die in België wonen

Volgens mij kan dat wel, misschien kun je ook je auto dan zo lang op hun naam zetten? Overschrijven in NL is zo gebeurd, maar invoeren vond ik echt hell :-(

Hospitalisatie valt ook wel mee hoor, volgens mij betalen wij 75 euro p.p. voor een heel jaar (bij CM).
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 03 Apr 2015 08:37

Re: Vragen aan de meiden die in België wonen

Van huurtoeslagen e.d. weet ik eigenlijk ook niets. Misschien kan je Slakje je daar wel mee helpen?
Huurcontracten kunnen heel verschillend zijn. Vrienden van ons hebben ook zo'n 3-6-9 contract en hadden geluk dat ze 3 jaar in hun huisje woonden toen ze de huur opzegden, anders hadden ze inderdaad een vergoeding van x aantal maanden moeten betalen. Sommigen doen wel aan jaarcontracten, maar dat zal je echt moeten informeren bij de instantie waarbij je wil gaan huren.
2012 & 2016

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers