Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De schijf van 5?

<<

Anoniem237

Bericht 29 Mrt 2015 10:42

De schijf van 5?

Is deze achterhaald of niet?
En waarom?
Ik ben bezit om een artikel te schrijven en zou daarom graag jullie meningen horen. :)
<<

Anoniem186

Bericht 29 Mrt 2015 10:58

Re: De schijf van 5?

Een artikel waarvoor? Ik ben benieuwd!

Tja... Wat is achterhaald? Er zit best een kern van waarheid in. Gevarieerd eten is belangrijk, dat is wat de schijf van 5 ook zegt. Ik ben het zelf niet zo eens met de hoeveelheid koolhydraten wat ze beschrijven. En ook niet met de vetten, ze prefereren halvarine boven echt vet, dat begrijp ik niet (dat zal vast vanuit winstoogmerk zijn).
Maar verder staan er gewoon normale dingen in. Waar iedereen wel iets aan heeft.

Edit:
En dit soort dingen vind ik raar. Maar dat zal net als met de halvarine ergens vandaan komen.
"Groente en fruit uit blik, pot of diepvries zijn prima alternatieven voor verse groente en fruit. Ze bevatten ongeveer evenveel vitamines. Let wel op dat er geen suiker aan de producten is toegevoegd."

Nog een edit:
En dit vind ik ook vreemd.
"Eieren bevatten onder andere veel eiwit en vitamines. Maar in eieren zit ook cholesterol. Zo’n 3 tot 4 eieren per week passen prima in een gevarieerd eetpatroon."

Er staan dus wel wat dingen in waar ik me totaal niet ik kan vinden, maar ik heb sowieso nooit echt een hoge pet van het voedingscentrum gehad. Dus wat betreft het variëren ben ik het met ze eens. Alleen inhoudelijk met sommige dingen niet. Ik kies liever voor verse, onbewerkte producten.
<<

Anoniem173

Bericht 29 Mrt 2015 13:46

Re: De schijf van 5?

Ik weet iig dat de diëtisten in het ziekenhuis waar ik werk een gevarieerd dieet voorschrijven voor zieke patiënten. Dan praat ik over mensen met kanker, grote wonden, ondervoeding. Voldoende em gevarieerd eten is dan heel erg belangrijk. Ze vinden de schijf van 5 daarin voldoen.
<<

Anoniem287

Bericht 29 Mrt 2015 15:08

Re: De schijf van 5?

Jans, vind je dat ze met die 3 a 4 eieren per week te veel of te weinig adviseren?
<<

Anoniem131

Bericht 29 Mrt 2015 15:20

Re: De schijf van 5?

Mijn diëtiste hield de grote lijnen van de schijf van 5 aan toen ik daar recent was. Ik eet alleen wel alles vers (en geen eieren).
<<

Anoniem287

Bericht 29 Mrt 2015 15:24

Re: De schijf van 5?

Waarom geen eieren? Door de cholesterol?
<<

Anoniem131

Bericht 29 Mrt 2015 15:40

Re: De schijf van 5?

Siamsa schreef:Waarom geen eieren? Door de cholesterol?
Ik krijg eieren niet weg en ik heb inderdaad een te hoog cholesterol maar volgens de diëtiste kunnen 4 eieren dan best.
<<

Anoniem186

Bericht 29 Mrt 2015 16:06

Re: De schijf van 5?

Siamsa schreef:Jans, vind je dat ze met die 3 a 4 eieren per week te veel of te weinig adviseren?


Ik eet zelf veel meer eieren dan dat.
<<

Anoniem287

Bericht 29 Mrt 2015 16:28

Re: De schijf van 5?

Ik eet inderdaad ook veel meer eieren dan dat, vandaar mijn vraag. Ik las net ergens dat je per dag 300 mg cholesterol mag en dat 1 ei al 200 mg bevat. Dan zou ik dus eigenlijk teveel cholesterol binnen krijgen omdat bijna elke dag minimaal 1 ei eet.
<<

Anoniem237

Bericht 02 Apr 2015 19:23

Re: De schijf van 5?

Voor een magazine die hier in de buurt wordt verspreid. Ik vind de schijf van 5 dus wel enigzins achterhaald en de dame die het andere artikel schrijft is juist voor de schijf van 5.
<<

Suusie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:30

Bericht 02 Apr 2015 19:28

Re: De schijf van 5?

Ik vind de schijf van 5 heel achterhaald.
Helaas zit ik er op dit moment midden in. Mijn voedingsleer docent gebruikt de schijf van 5/het voedingscentrum voor elke les en elke opdracht.
Iedere les zit ik me zelf weer op te vreten.
(Wat dan weer niet goed is volgens de schijf van 5, veel te veel vet ;) )
<<

Anoniem237

Bericht 02 Apr 2015 19:31

Re: De schijf van 5?

Suusie schreef:Ik vind de schijf van 5 heel achterhaald.
Helaas zit ik er op dit moment midden in. Mijn voedingsleer docent gebruikt de schijf van 5/het voedingscentrum voor elke les en elke opdracht.
Iedere les zit ik me zelf weer op te vreten.
(Wat dan weer niet goed is volgens de schijf van 5, veel te veel vet ;) )
Is ze nog van de stempel; melk is goed voor elk?
<<

Suusie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:30

Bericht 02 Apr 2015 19:37

Re: De schijf van 5?

Forumster schreef:
Suusie schreef:Ik vind de schijf van 5 heel achterhaald.
Helaas zit ik er op dit moment midden in. Mijn voedingsleer docent gebruikt de schijf van 5/het voedingscentrum voor elke les en elke opdracht.
Iedere les zit ik me zelf weer op te vreten.
(Wat dan weer niet goed is volgens de schijf van 5, veel te veel vet ;) )
Is ze nog van de stempel; melk is goed voor elk?
Jep. :palm:
En koolhydraten zijn heeeeel belangrijk.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 02 Apr 2015 19:47

Re: De schijf van 5?

Siamsa schreef:Ik eet inderdaad ook veel meer eieren dan dat, vandaar mijn vraag. Ik las net ergens dat je per dag 300 mg cholesterol mag en dat 1 ei al 200 mg bevat. Dan zou ik dus eigenlijk teveel cholesterol binnen krijgen omdat bijna elke dag minimaal 1 ei eet.



Ik las laatst dat cholesterol uit eieren niet door het lichaam opgenomen wordt, dat het in elk geval geen kwaad kan voor je eigen cholesterolgehalte.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 02 Apr 2015 22:40

Re: De schijf van 5?

Ik geloof er gedeeltelijk in. Ik geloof wel in de variatie en het eten van veel groenten en fruit, maar ik geloof niet in de noodzaak van zoveel brood eten. Dat kan prima vervangen worden door salades bijv met quinoa, eieren bijvoorbeeld in de vorm van een omelet, soepen met veel groenten, etc.

Ook in het drinken van melk geloof ik niet zo. Ik eet vooral yoghurt om aan mijn calcium te komen en ik drink amandelmelk. Om aan mijn eiwitten te komen, eet ik regelmatig kip, Griekse yoghurt, quinoa, eieren, etc.

Verder mis ik bij de gezonde vetten producten als avocado en noten.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 03 Apr 2015 18:33

Re: De schijf van 5?

Wat mijn grote probleem met de schijf van 5/voedingscentrum is is dat het het advies orgaan van het ministerie is dat gesponsord is door de grote bedrijven. Ze kunnen moeilijk kijken naar de meest recente onderzoeken en moeten veranderingen heel erg langzaam doorvoeren willen ze niet ongeloofwaardig meer over komen. De onderzoeken die ze gebruiken zijn vaak oud of gesponsord. ze hebben de afgelopen jaren steeds aangegeven dat je halvarine moet gebruiken en roomboter moet laten staan. Als je dat niet langzaam stapje voor stapje veranderd gaat een groot deel van de Nederlandse bevolking denken ja hallo het ene moment zeg je dit het andere moment zeg je dat. De Nederlandse bevolking is voor een groot deel niet opgeleid om wetenschappelijke artikelen te begrijpen en te selecteren op foute en goede artikelen. Je merkt wel aan het voedingscentrum dat ze proberen om mee te gaan met de nieuwste onderzoeken alleen de snelheid waarop het gaat maakt dat ze ongeloofwaardig gaan worden. De schijf van 5 was 20 jaar geleden misschien wel super en het nieuwste van het nieuwste en werkte goed. Er zijn alleen veel voedingsmiddelen bij gekomen net als onderzoeken. En die snelheid kunnen ze niet bijbenen. De schijf van 5 heb ik zelf al lang los gelaten. Alleen nu ik zwanger ben ik het lastig info vinden over welke voeding en wat je nou precies nodig hebt en dat maakt het wel lastig.
2015 💙

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers