Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Referentiebrief schrijven

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 27 Mrt 2015 10:42

Referentiebrief schrijven

Eén van mijn examenleerlingen heeft me gevraagd of ik een referentiebrief voor haar wil schrijven voor haar vervolgopleiding. Ik heb haar twee jaar les gegeven en haar begeleid met haar profielwerkstuk. Super slimme meid, werkt hard enzo... toch vind ik het moeilijk wat ik precies in die brief moet zetten. Ik heb wat gezocht op internet, maar ik vind alleen brieven voor bij een nieuwe baan. Iemand tips?
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem313

Bericht 27 Mrt 2015 13:10

Re: Referentiebrief schrijven

geachte heer, mevrouw,

Ik heb *naam leerling* leren kennen in mijn functie als docent *vakgebied* aan *naam school*. Ik heb haar twee jaar les gegeven en heb haar begeleid in het schrijven van een profielwerkstuk over *onderwerp*. Dit was een plezierig proces waarin ik heb gemerkt dat ze zeer intelligent is en zich altijd goed inzet. Dit uit zich in *concrete voorbeelden noemen*. Ik ben er daarom van overtuigd dat zij zeer geschikt is voor *vervolgopleiding*. Indien u hierover nog vragen heeft, kunt u gerust contact met mij opnemen.
Met vriendelijke groet,
Niekske
Laatst gewijzigd door Anoniem313 op 28 Mrt 2015 16:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem313

Bericht 28 Mrt 2015 14:20

Re: Referentiebrief schrijven

Graag gedaan! :nerd:
<<

Anoniem130

Bericht 28 Mrt 2015 15:47

Re: Referentiebrief schrijven

Haha inderdaad iets in de trant van hierboven. Eventueel toegespitst op kwaliteiten die relevant zijn voor haar vervolgopleiding als je haar echt wilt helpen.

De aanbevelingsbrieven die ik gekregen heb (en waarvan ik overigens heilig overtuigd ben dat ze me ook geholpen hebben) waren vooral ook erg persoonlijk. Waarmee juist ik opviel als excellente student, een detail wat voor onderzoek ik deed tijdens mijn studie, karaktereigenschappen die ze belangrijk vinden naast de studieresultaten, uitzonderingen die ze voor mij maakten omdat ik opviel. Juist niet het "ik wil student x aambevelen want ze is erg slim"-standaardpraatje zeg maar. Dus echt vooral die concrete voorbeelden zou ik benadrukken en dan iets meer dan "ze schreef een goed werkstuk". Maar echt wat zij deed dat andere studenten niet doen.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 28 Mrt 2015 16:00

Re: Referentiebrief schrijven

Dankjewel voor het meedenken ;)

Whatever, dat vind ik juist het lastige. Ik had een brief geschreven met wat voorbeelden bij haar kwaliteiten, echt een persoonlijke brief. Maar ik heb toch wat voorbeelden gevonden op internet met tips enzo en die brieven zijn super zakelijk. Ik weet niet zo goed welke toon zo'n brief moet hebben. Ik dacht het persoonlijke, ze vraagt mij niet voor niks, ik heb inmiddels wel een band met haar zeg maar, maar nu twijfel ik of het niet te informeel is...
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem130

Bericht 28 Mrt 2015 16:07

Re: Referentiebrief schrijven

Eventueel wil ik je de brieven die ik gehad heb destijds wel doorsturen. Ik denk dat je een balans moet vinden tussen persoonlijk en dus opvallend zijn en nog wel een serieuze brief schrijven. Maar een te zakelijke brief met de standaard intelligent, gemotiveerd, doorzetter en zeer geschikt opsomming maakt ook geen indruk.
http://m.wikihow.com/Write-a-Letter-of-Recommendation
<<

Anoniem222

Bericht 30 Mrt 2015 09:34

Re: Referentiebrief schrijven

Ik ben het heel erg eens met Whatever. Als het een brief is waar gewoon in staat dat iemand goed was dan hecht ik er niet zoveel waarde aan, ik wil weten wát iemand dan zo goed maakt, dus de persoonlijke dingen.
Succes!
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 01 Apr 2015 15:19

Re: Referentiebrief schrijven

Bedankt nog voor jullie tips, ik ben uiteindelijk toch voor de persoonlijke touch gegaan. Wel een nette brief, maar geen standaard opsomming. De leerling was er heel blij mee, dus dan zal het wel goed zijn denk ik :)
december 2016
juli 2019

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers