Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


EMDR en daarna?

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 26 Mrt 2015 16:39

EMDR en daarna?

Ivm een complexe ptss ben ik doorverwezen voor EMDR, ik twijfel alleen nog of ik daar op dit moment aan moet beginnen. Ik heb begrepen dat dit enorm heftig kan zijn waardoor je daarna tot weinig meer in staat bent. Dat lijkt mij met jonge kinderen, en dan met name de jongste, vrij lastig op dit moment.

Heeft er iemand ervaring met EMDR? En hoe was je er na de sessies aan toe?
Heeft de EMDR uberhaupt geholpen? Was dat voor 1 specifiek trauma of meerderen? Hoe vond je de EMDR over het algemeen?

Ik heb er meerderen en heb ook begrepen dat het vaak maar helpt voor 1 specifiek trauma wat ook mee speelt in mijn twijfel om het nog een tijdje uit te stellen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 26 Mrt 2015 17:21

Re: EMDR en daarna?

Ik ben in behandeling voor meerdere trauma's ook, die we aan gaan pakken met EMDR en exposure. We zijn nu nog bezig de pijnpunten vast te stellen zeg maar, omdat het best moeilijk is en je best diep moet gaan duurt dit even. Ik ben dus nog niet met EMDR zelf begonnen, maar dit gaat nu wel snel gebeuren. Als je wil kun je me altijd PM-en.

Ik zie er ook tegenop, maar ik heb ook al aan den lijve ervaren dat niks doen ook niks oplost en dat het dan ook echt niet minder wordt ofzo. Ik hoop dat je omgeving je een beetje kan opvangen ook daarin, de eerste dagen daarna kunnen best heftig zijn, maar iedereen reageert anders dus dat is heel moeilijk in te schatten van te voren.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 26 Mrt 2015 18:05

Re: EMDR en daarna?

Ik heb EMDR gehad voor een enkelvoudig trauma, nl. het vinden van mijn man toen hij was overleden. Ik had ptss hierdoor ontwikkeld (flashbacks, hartkloppingen, kippenvel, herbelevingen etc.) en op een bepaald punt werd duidelijk dat ik hier niet echt uit kwam met alleen praten met een psycholoog en ben ik EMDR gaan doen. Ik heb drie sessies gehad, 1 voorbereidende sessie en twee emdr sessies.
De eerste sessie was megaheftig, ik heb heel erg hard gehuild en ik was na afloop totaal gesloopt. Maar ik kon nog wel naar huis rijden en hoewel het best wel zwaar was ook nog wel voor L. zorgen. Ik ben gewoon heel vroeg naar bed gegaan en heb niet veel meer ondernomen met L. of eten gekookt.
De tweede sessie was veel minder heftig, de gevoelens waren ook al veel minder geworden en ik had in de tussenliggende periode ook geen ptss klachten meer gehad. Dit was echt om het af te ronden. Na die tweede sessie was ik een stuk minder gesloopt en ik kon voor mijn gevoel daarna gewoon de dag hervatten.

Het heeft bij mij écht heel goed geholpen. Een nare herinnering zal het altijd blijven, maar wel een normale nare herinnering, ik word er niet meer naar van als ik er aan denk en het komt zeker niet meer te pas en te onpas opzetten. Ik ben er écht enorm van opgeknapt.

En ik was er heel sceptisch over en had ook nog een hele vage gast met hele grote witte wenkbrauwen die me enorm afleidden. Ik vond het ook maar een vage bedoening, ik moest af en toe bijna lachen om de absurdheid ervan. En toch...toch heeft het dus gewoon ontzettend goed geholpen, echt magisch bijna en ook bijna onwerkelijk hoe het van een enorm trauma naar een gewone herinnering is gegaan in een paar weken tijd.
<<

Anoniem321

Bericht 27 Mrt 2015 10:28

Re: EMDR en daarna?

Ik heb een aantal EMDR sessies gehad voor verschillende dingen die ik mijn kinderjaren zijn gebeurd. (o.a. pesten)
Mij heeft het in die zin geholpen dat ik uiteindelijk meer rust heb gevonden.
Vooral de eerste sessies heb ik als heel heftig ervaren. Er kwamen heftige emoties naar boven en ik kreeg zelfs tijdelijk last van lichamelijke klachten die terug te voeren zijn op de betreffende gebeurtenis. Deze verdwenen na de sessie ook weer, heel raar.
Vooral in het begin was ik tot 2 dagen na de sessie moe en van de kaart, maar niet zozeer dat ik niet meer normaal kon functioneren. Ik kon zeg maar wel gewoon werken, maar ik had weinig energie en was erg emotioneel.
<<

Anoniem125

Bericht 27 Mrt 2015 10:35

Re: EMDR en daarna?

Ik heb EMDR gehad en plande dan de rest van de dag vrij, aangezien ik inderdaad echt kapot was na zo'n sessie en ook behoorlijk uit mijn doen, emotioneel.
<<

Anoniem236

Bericht 27 Mrt 2015 10:47

Re: EMDR en daarna?

Ik ben na de eerste sessie gestopt. Het was te heftig en niet te combineren met de zorg voor zoon en mijn werk.
<<

Anoniem125

Bericht 27 Mrt 2015 17:30

Re: EMDR en daarna?

Om nog even antwoord te geven op je andere vragen. Ik heb er enorm veel aan gehad. Eigenlijk is het een van de weinige dingen waar ik echt iets mee ben opgeschoten in al die jaren dat ik met mensen sprak. Na de sessies die ik heb gehad (volgens mij waren het er iets van 6 en iedere sessie duurde 2 uur), voelde het echt alsof er een enorme last van mijn schouder was gevallen. Ik voelde me letterlijk lichter, vrijer in mijn lichaam en hoofd.

Ik zou het je dus zeker aanraden, alleen weet ik niet of dit het juiste moment voor je is. Ik heb het als erg zwaar ervaren. Je bent pas 3 maanden geleden bevallen, ik kan me voorstellen dat het dan al snel teveel kan zijn.
<<

Anoniem171

Bericht 28 Mrt 2015 07:57

Re: EMDR en daarna?

Nougat schreef:Om nog even antwoord te geven op je andere vragen. Ik heb er enorm veel aan gehad. Eigenlijk is het een van de weinige dingen waar ik echt iets mee ben opgeschoten in al die jaren dat ik met mensen sprak. Na de sessies die ik heb gehad (volgens mij waren het er iets van 6 en iedere sessie duurde 2 uur), voelde het echt alsof er een enorme last van mijn schouder was gevallen. Ik voelde me letterlijk lichter, vrijer in mijn lichaam en hoofd.

Ik zou het je dus zeker aanraden, alleen weet ik niet of dit het juiste moment voor je is. Ik heb het als erg zwaar ervaren. Je bent pas 3 maanden geleden bevallen, ik kan me voorstellen dat het dan al snel teveel kan zijn.


Wat heb jij voor trauma gehad?
<<

Anoniem125

Bericht 28 Mrt 2015 08:28

Re: EMDR en daarna?

Daar heb ik het liever niet over.
<<

Anoniem185

Bericht 28 Mrt 2015 10:00

Re: EMDR en daarna?

Ik heb er ook veel baat bij gehad. Was wel heel prikkelbaar de dagen erna (2/3 dagen) en zorgde ook zeker dat ik dinsdag vrij was (had mijn sessies op maandag).
Ik heb voor twee aan elkaar verbonden trauma's geweest. Bij de eerste hielp het heel goed, de tweede iets minder omdat het 'moment' minder concreet was. Her was eigenlijk meer een verzameling aan momenten.
Over all zou ik het wel iemand aanraden. Voor mij heeft het geholpen en die dinsdagen mezelf op moeten sluiten heb ik maar voor lief genomen. Liever een paar dinsdagen van de wap dan constant onverwachte paniekaanvallen.

Wat Nougat zegt herken ik trouwens niet. Mijn sessies waren maximaal 1 uur en dan om de twee weken, omdat het anders te intensief was. Ik voelde me zeker niet lichter en vrijer, ik voelde me juist zwaarder en slechter. Het voelde als een stap achteruit en in de loop van de tweede week ging ik pas die twee stappen vooruit. Vervolgens had ik weer een sessie op het moment dat het beter ging en voelde ik me daarna weer zo enorm slecht door die stap achteruit.
<<

Anoniem125

Bericht 28 Mrt 2015 10:32

Re: EMDR en daarna?

Ik voelde me pas na al die sessies zo licht en vrij. Toen het trauma verwerkt was. Tijdens de therapie was ik juist ontzettend moe en kwamen veel dingen terug uit de tijd waarin ik het trauma opliep. Dit was erg zwaar. Ik had sessies van 2 uur, omdat ik tijd nodig had om erin en eruit te komen, een uur was echt te kort geweest voor mij.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 29 Mrt 2015 08:48

Re: EMDR en daarna?

Bedankt voor jullie reacties.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Linvi

Bericht 29 Mrt 2015 09:09

Re: EMDR en daarna?

Ik heb in juli en augustus vorig jaar Emdr therapie gehad. Ik heb een poliklinische revalidatie gedaan ivm een postnatale depressie en tijdens sessies werd duidelijk dat ik ook een ptss had.

Ik heb 6 sessies gehad waarvan 2voorgesprekken en 1 na gesprek.

Ik vond het héél zwaar en heel heftig. Ik kon in die tijd niet alleen zijn met de kinderen. Op dagen dat de kinderen niet naar de gastouder gingen kwam er Hulp thuis of gingen de kinderen weg. Bij mij duurde het 3weken van voorbespreking tot nagesprek.

Of ik het weer zou doen? JA. Absoluut, ik heb mijn therapeut honderden keten bedankt, in eerste instantie vond ik het maar raar, hoe kan zoiets nou werken dacht ik. Mijn concentratie was al heel slecht en dan moest ik me ook nog focussen op die gebeurtenis en op de signalen. Wonder boven wonder ging het heel goed, ik zat echt in de gebeurtenis en gaandeweg de sessies voorbij gingen keek ik er zo anders op terug. Ik las iemand het hier al zeggen maar ik vind het echt een wonder therapie.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 31 Mrt 2015 01:34

Re: EMDR en daarna?

Ik heb 2 maanden geleden 2 EMDR sessies gehad vanwege een aantal PTSS-gerelateerde dingen.
Mij was ook aangeraden om na de EMDR een dag of 2 niet te gaan werken, maar het viel mij eigenlijk alles mee.
Overigens weet ik nog steeds niet of het heeft geholpen, maar ik denk dan ook dat ik er te hoge verwachtingen bij had.
Gezien de hoge rekening en wat het me heeft opgeleverd weet ik niet of ik er opnieuw voor zou kiezen.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers