Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Treuzelen

<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 24 Mrt 2015 10:34

Treuzelen

Ik ben op zoek naar tips, want mijn inspiratie is nu echt op.

Onze dochter (4,5) heeft er nogal een handje van om te treuzelen. Echt alles gaat op haar dooie gemak. Naar bed gaan duurt rustig een uur, omdat ze alleen al twintig minuten bezig is met uitkleden. En anders is ze tussendoor wel een boekje aan het lezen, spelen, springen, rondrennen, dansen. Met aankleden na het douchen is het hetzelfde verhaal.

's Ochtends met brood eten en aankleden hetzelfde. Dan zit ze met muizenhapjes haar brood op te eten, is drukker met haar broertje opvoeden en verklikken en ontzettend snel afgeleid.

Ik heb van alles al geprobeerd.
- Met een kookwekker de tijd aangeven
- Aangeven op de klok dat als de grote wijzer bovenaan staat, dat we dan jas en schoenen aan gaan doen
- Iedere vijf minuten waarschuwen
- Boos worden
- Rustig uitleggen dat ze op moet schieten, omdat ze anders te laat op school komt
- 'Straf' opleggen. Dan mag ze bijvoorbeeld niet op de step naar school, omdat er geen tijd meer is deze te pakken
- Niks doen en haar haar gang laten gaan. Dan is ze maar te laat op school en zit iedereen al in de klas als zij binnen komt
- Met mijn armen over elkaar gaan zitten wachten tot ze klaar is
- Brood niet op tijd op? Jammer, dan maar met een halve boterham als ontbijt naar school
- Complimenteren als ze goed dooreet en mooi op tijd is met alles
- Eerder opstaan en langer de tijd nemen
- Belonen met nog 5 of 10 minuten televisie kijken als ze op tijd klaar is

Maar niets maakt indruk. Door boos te worden en 'straf' te geven, wordt de strijd alleen maar groter en mijn humeur alleen maar slechter (waar ik dus de hele dag last van blijf houden). Met de kookwekker gaat ze huilen en wordt ze kwaad als de tijd om is en ze nog niet klaar is.

Vanochtend heb ik haar weer vrolijk haar gang laten gaan. Ondertussen ben ik vast het huishouden gaan doen. Gevolg, de les was al begonnen toen ze op school kwam. Toen andere kinderen aan haar vroegen waarom ze zo laat was, vertelde ze lachend dat ze vanochtend heel erg aan het treuzelen was. Dit maakt ook geen indruk dus. Voor mijn humeur was dit wel beter, maar dit kan natuurlijk niet elke ochtend. Maar ik weiger ook om om half 7 al aan het ontbijt te zitten, omdat mevrouw gewoon geen haast maakt en het allemaal wel best vindt.

Kortom, mijn trukendoos is leeg. Hoe doen jullie dit?
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

anoniem196

Bericht 24 Mrt 2015 20:38

Re: Treuzelen

Ik kleed haar aan en uit. Als ik op haar moet wachten duurt het te lang.

En als je verteld dat ze niet naar school kan als ze niet opschiet met eten en aankleden?
<<

Anoniem107

Bericht 24 Mrt 2015 20:59

Re: Treuzelen

Ik weet niet of dit heel pedagogisch verantwoord is wat ik nu zeg, maar kun je dit niet met de juf bespreken, en vevrolgens als het weer gebeurt, haar 'gewoon' te laat laten komen en dat de juf je dochtertje hierop aanspreekt? Misschien dat ze dan onder de indruk is, als een 'vreemde' het zegt. En anders zou ik gewoon accepteren dat ze gewoon niet zo snel is en die extra tijd incalculeren. Dus eerder opstaan en eerder naar bed. Ik was vroeger ook zo'n treuzelkontje, mijn moeder heeft het uiteindeliik opgegeven zich er druk om te maken. Voor alle partijen beter. Overigens ben ik nog altijd niet snel met opstaan en naar bed gaan. Ik begin de dag gewoon graag heel rustig aan en sluit hem ook graag gewoon heel rustig weer af.
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 24 Mrt 2015 21:09

Re: Treuzelen

Mijn dochter van 4,5 jaar is precies zo. Ik heb bij mijn dochter het idee dat het echt het aard van het beestje is. Ze is gewoon heel snel afgeleid en heeft (nog) heel veel aansporing en sturing nodig. Een opdracht als "kleren aantrekken" is ook gewoon nog te groot. Al geef ik die opdracht in etappes dan gaat het veel beter. Dus "trek eerst je onderbroek aan" dan "nu je trui. En opdrachten geven terwijl ik bijv nog in de keuken de vaatwasser sta uit te ruimen werkt ook niet. Ik moet echt oogcontact maken en er actief bij zijn.

Er gebeurt al zoveel in dat kleine kleuter koppie. Dat opschieten komt vanzelf wel ga ik vanuit!
Mother of 3 adorable children
<<

anoniem213

Bericht 24 Mrt 2015 21:14

Re: Treuzelen

Ik lees vooral steeds dat je dochter heel snel is afgeleid. Tijdens het eten gaat ze haar broertje opvoeden, tijdens het omkleden gaat ze een boekje lezen etc. Ik lees dat je wel al hebt aangegeven dat jullie na vijf minuten de jas aan gaan doen, maar kun je niet nog wat explicieter naar haar toe zijn? Misschien kan je dochter slecht tegen al die afleiding tijdens het eten. Zelf eet ik ook veel trager als ik ondertussen aan het kletsen ben.

Dus dat je bijvoorbeeld zegt: 'Je mag nu een boterham eten en dan proberen we allemaal tijdens het eten stil te zijn en te genieten van onze boterham.' Of zo hè, ik zeg maar iets. En bij het omkleden zeggen dat ze zich om kan gaan kleden, maar niets anders tussendoor hoeft te doen? Het is ook wel veel afleiding om zoveel mogelijkheden te hebben als kind toch? Al die leuke boekjes op je kamer die afleiding geven. Misschien zelfs zeggen dat ze eerst haar schoenen uit kan doen, dan haar sokken, broek etc. etc.

Gaat het niet wat sneller als je bij haar blijft tijdens het omkleden? Je kunt ook een verhaaltje voorlezen tijdens het omkleden en zeggen dat als ze in bed ligt als het verhaaltje uit is, dat ze dan naar nog een verhaaltje mag luisteren. Als ze langzaam doet, krijgt ze dus maar één verhaaltje, maar als ze opschiet wel twee.

Ik weet het ook niet hoor. Ik treuzel zelf nogal en ben snel afgeleid en bij mij helpt een specifiek plan altijd goed. Maar ik ben 25, geen 4,5.
<<

anoniem213

Bericht 24 Mrt 2015 21:15

Re: Treuzelen

maia schreef:Mijn dochter van 4,5 jaar is precies zo. Ik heb bij mijn dochter het idee dat het echt het aard van het beestje is. Ze is gewoon heel snel afgeleid en heeft (nog) heel veel aansporing en sturing nodig. Een opdracht als "kleren aantrekken" is ook gewoon nog te groot. Al geef ik die opdracht in etappes dan gaat het veel beter. Dus "trek eerst je onderbroek aan" dan "nu je trui. En opdrachten geven terwijl ik bijv nog in de keuken de vaatwasser sta uit te ruimen werkt ook niet. Ik moet echt oogcontact maken en er actief bij zijn.

Er gebeurt al zoveel in dat kleine kleuterkoppie. Dat opschieten komt vanzelf wel ga ik vanuit!

Ik was aan het typen toen jij dit schreef, maar ik bedoel ook dit soort dingen inderdaad.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 24 Mrt 2015 21:59

Re: Treuzelen

maia schreef:Mijn dochter van 4,5 jaar is precies zo. Ik heb bij mijn dochter het idee dat het echt het aard van het beestje is. Ze is gewoon heel snel afgeleid en heeft (nog) heel veel aansporing en sturing nodig. Een opdracht als "kleren aantrekken" is ook gewoon nog te groot. Al geef ik die opdracht in etappes dan gaat het veel beter. Dus "trek eerst je onderbroek aan" dan "nu je trui. En opdrachten geven terwijl ik bijv nog in de keuken de vaatwasser sta uit te ruimen werkt ook niet. Ik moet echt oogcontact maken en er actief bij zijn.

Er gebeurt al zoveel in dat kleine kleuter koppie. Dat opschieten komt vanzelf wel ga ik vanuit!

Hier net zo. Ik hoef alleen geen oogcontact te maken.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 24 Mrt 2015 22:04

Re: Treuzelen

Heel herkenbaar, mijn oudste van 6 is een kei in treuzelen. De middelste heeft dat duidelijk een stuk minder, het zal vast ook een stukje karakter zijn. Als we haast hebben, help ik haar meestal even, anders raken we er allemaal gestrest van. Echt tips heb ik dus niet, behalve extra tijd incalculeren. Drie kwartier voordat ik wil dat ze naar bed gaat, begin ik er al op aan te sturen.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 25 Mrt 2015 08:40

Re: Treuzelen

Wat hier wel helpt zonder dat ik mij hoef te stressen en te haasten dat manlief dochterlief net voordat hij naar zijn werk gaat uit bed haalt ( tussen 6.30 - 6.45) en achter de tv beneden zet met een broodje. In de tijd dat hij weggaat ga ik uit bed, kleed de jongste aan en kom ik naar beneden. Vaak heeft oudste haar broodje dan (bijna) op en gaan we aankleden. om 8.00 gaat de wekker af en dat betekent dat alles uit gaat. Dan gaan we tandenpoetsen, haren kammen, jas aan (werkt ze mee mag ze op haar eigen fiets) zo niet moet ze op mee bij mij achter op de fiets. En dat werkt wel.
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 25 Mrt 2015 13:30

Re: Treuzelen

Moet ze perse haar brood helemaal opeten? Ik geef m'n dochter een bepaalde tijd: als de wijzer daar staat, dan stoppen we met eten, anders komen we te laat. Als ze dan dus in die tijd maar 1 hap van haar boterham op heeft, dan heeft ze dus pech, dan maar geen eten.
Ik was eerst ook erg aan het pushen, drammen en zeuren. Maar ik ben ermee opgehouden, het heeft geen zin en ik word er zelf stik chagrijnig van.

Treuzelen met kleding aan doen is ook herkenbaar. Daar heb ik nog geen oplossing voor. Tot nu toe neem ik het dan gauw van haar over, maar dat is niet echt een goede oplossing.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 25 Mrt 2015 14:07

Re: Treuzelen

Bedankt voor het meedenken. 'Fijn' dat het herkenbaar is in elk geval.

Het aankleden van haar overnemen, zie ik niet zitten. Ze is 4,5 en oud en wijs genoeg om het zelf te doen. Op school moet ze het ook zelf kunnen.

June en Maia, als ik alles heel specifiek benoem, heb ik wel het idee dat het iets beter gaat. Dat probeer ik dan ook zo veel mogelijk te doen. Verder probeer ik zo veel mogelijk te stimuleren door te belonen als ze goed meewerkt.

Het idee van Jans vind ik nog wel een optie om te proberen, haar tot kwart voor 8 geven om haar brood op te eten, is het dan niet op, pech gehad. Ze zit altijd om 7.15 aan d'r brood, dus tijd genoeg.

Wat Maple zegt, wil ik op zich ook nog wel proberen, ik vrees alleen dat dat totaal geen indruk maakt. Ze vindt het alleen maar grappig. We kwamen een keer op school toen iedereen al in de kring zat. Ze kwam de klas binnen, loopt een rondje door de kring, zegt iets van hier ben ik, maakt er een grapje van en gaat zitten :laughcry:.

Verder heb ik ook het idee dat het een stukje aard van het beestje is. Ik ben zelf bekend met ADHD, dus de kans is aanwezig dat zij hier ook trekken van heeft. Ze is immers ontzettend snel afgeleid, een andere keer compleet gefocust en totaal onbereikbaar, dan weer vreselijk druk (anders druk dan ik van kinderen van haar leeftijd gewend ben) en zo zijn er nog meer van die specifieke dingen. Ik herken mezelf heel erg in haar. Ook heb ik het idee dat ze het zelf niet ziet als treuzelen, wat ook niet meewerkt.

We proberen haar zoveel mogelijk te stimuleren en te sturen, maar soms lukt dat idd. net iets minder. Dan moeten we het er gewoon mee doen en accepteren dat ze af en toe een treuzelkont is.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem186

Bericht 25 Mrt 2015 14:44

Re: Treuzelen

Dat aankleden was ook geen tip hoor, haha. Dat was meer een herkenbaar probleem waarvan ik niet zo goed weet hoe we dat op moeten lossen.
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 25 Mrt 2015 15:20

Re: Treuzelen

Haar juf heeft al eens gezegd dat ik J. desnoods in haar pyjama naar school mag brengen. Ben benieuwd hoe dochter daar op reageert :smile:
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Anoniem186

Bericht 25 Mrt 2015 15:25

Re: Treuzelen

Ik heb dat wel eens meer gehoord, maar dat vind ik zelf persoonlijk te ver gaan. Ik zou daar zelf nooit voor kiezen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron