Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Houtkachel vraagjes

<<

Anoniem273

Bericht 22 Mrt 2015 21:36

Houtkachel vraagjes

Wij zijn aan het oriënteren op houtkachels. In de woonkamer willen we er sowieso eentje (Dik Geurts - Jannik Large).

Afbeelding

We twijfelen nog of we een kleine Jannik in de keuken willen. Lijkt ons echt heel tof maar wel duur natuurlijk qua extra pijp aanleggen en hoe vaak zullen we die nou eenmaal aan doen?

Ik heb nog een paar vragen! :) Wie kan en wil die beantwoorden?

- Welke houtkachel heb je?
- Hoe veel dagen steek je 'm aan per jaar?
- Hoe groot is de ruimte die het moet verwarmen en doe je dan ook nog de cv aan in die ruimte?
- hoeveel kuub haardhout gebruik je per jaar?
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 22 Mrt 2015 21:47

Re: Houtkachel vraagjes

Houtkachels geven zo'n heerlijke warmte af, veel fijner dan een CV :) Wij hebben verschillende maten Bekkasinen staan hier. Die hebben een goed rendement, hoeven niet vaak gestookt te worden en blijven lang aan (branden nog als je een paar uur weg bent geweest), maar een nadeel vind ik wel dat je hem niet ziet branden. Je hoort het vuur wel en da's ook gezellig, maar qua sfeer zou het leuker zijn om een andere kachel te hebben (ben ook fan van Jotul-kachels, die hebben wel een raampje waar je het vuur door ziet).

Wij gebruiken de kachel als bijverwarming in de winter, als de vloerverwarming brandt. En als hoofdverwarming in de andere maanden. Van eind september tot eind maart brandt in ieder geval de kachel bij de tv iedere dag, omdat het 's avonds te koud is om zo in huis te zitten. Afhankelijk van hoe koud het is, brandt die in de keuken ook. Maar in het voor- en najaar stoken we meestal alleen 's avonds. We zetten de vloerverwarming pas aan als het echt gaat vriezen, soms dus pas in december, en dat scheelt flink in de stookkosten! Ik vind het ook fijn om op een koudere zomerdag toch even de kachel aan te kunnen maken 's avonds, de verwarming zou ik niet snel inschakelen voor een avond (in ons geval sowieso niet, als de vloerverwarming aan gaat, is dat meteen voor de hele winter).

De ruimte waar de tv staat, is ca. 70 m3 (hier staat het kleinste model Bekkasinen) en de keuken is een kleine 120 m3 en daar staat het op één na grootste model (weet uit mijn hoofd even niet hoeveel kw dat is). We hebben het hier jaren zonder verwarming gedaan en dat was prima te doen. Inmiddels wel vloerverwarming erbij, maar die staat maar op 18 graden. 's avonds en indien nodig op hele koude dagen warmen we dus bij met de kachel.

Met 2 kachels verbruiken wij zo'n 11 kuub per jaar in een koude winter, maar de afgelopen twee winters hebben we nauwelijks 6 kuub gestookt. Dat is dus echt afhankelijk van hoe streng de winter is. Wij hebben een oud en slecht geïsoleerd huis, maar als jullie straks verbouwd hebben en een kachel met een goed rendement hebben, kom je waarschijnlijk met 3 kuub per winter een heel eind.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem273

Bericht 22 Mrt 2015 21:57

Re: Houtkachel vraagjes

Pineco, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier hebben we echt wat aan :)
Jullie gebruiken de kachel in de keuken dus best vaak? Het lijkt ons echt heel mooi en knus, we krijgen een woonkeuken (70 m3) met lekkere grote eettafel maar we zitten 's avonds het meeste in de woonkamer (100 m3). Maar het voelt een beetje overbodig om ook een kachel in de keuken te nemen. Ik kan wel echt wegdromen bij het idee dat het vuur knispert terwijl ik lekker uitgebreid aan het koken ben. Of dat -ie brandt tijdens het kerstdiner of met borrelen/eten met vrienden en familie :)
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 22 Mrt 2015 23:40

Re: Houtkachel vraagjes

- Welke houtkachel heb je? Wij hebben een Aduro 6 SK geloof ik. Even kijken of ik een plaatje kan vinden:
Afbeelding
- Hoe veel dagen steek je 'm aan per jaar? Wij verwarmen er ons huis mee in de koudere periodes van het jaar. Dus hij is hier sowieso aan van oktober tem maart. Als we een hele dag thuis zijn, maken we hem sowieso gewoon 's morgens al aan. Als we moeten werken, doen we hem 's avonds soms wel, soms niet aan. We vinden het gewoon wel echt heel gezellig om hem aan te maken, maar soms ook wel weer gedoe (hout gaan halen in het houthok buiten, kachel poetsen etc). Dus soms doen we toch de CV aan, ook al vinden we dat véle malen minder gezellig.
- Hoe groot is de ruimte die het moet verwarmen en doe je dan ook nog de cv aan in die ruimte? Wij hebben een ruime woonkamer, ik geloof dat hij zo'n 150 à 175 m3 is. De keuken is een aparte ruimte (zo'n 50 m3) en daar is het in de winter dus ook wel kouder. Al zetten we wel de deuren van de woonkamer open zodat de warmte ook naar de keuken kan. Bovendien hebben we in de keuken nog glas van 30 jaar geleden. Dat willen we volgend jaar gaan vervangen en dat zal dan sowieso wel al een hoop schelen qua koude. In ieder geval vind ik het niet erg dat het in de keuken wat kouder is, als ik aan het koken ben, hoeft het geen 21 graden te zijn. In de herfst/winter eten we in de woonkamer en in de lente/zomer in de keuken.
- hoeveel kuub haardhout gebruik je per jaar? Poeh lastig te zeggen. Wij gebruiken niet enkel het standaard brandhout, maar we zagen ook zelf paletten kapot etc waardoor we dus veel hout gratis hebben en waarvan ik ook geen inschatting kan maken hoeveel kuub dat is.
2012 & 2016
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 23 Mrt 2015 09:44

Re: Houtkachel vraagjes

Aziraphale schreef:Pineco, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier hebben we echt wat aan :)
Jullie gebruiken de kachel in de keuken dus best vaak? Het lijkt ons echt heel mooi en knus, we krijgen een woonkeuken (70 m3) met lekkere grote eettafel maar we zitten 's avonds het meeste in de woonkamer (100 m3). Maar het voelt een beetje overbodig om ook een kachel in de keuken te nemen. Ik kan wel echt wegdromen bij het idee dat het vuur knispert terwijl ik lekker uitgebreid aan het koken ben. Of dat -ie brandt tijdens het kerstdiner of met borrelen/eten met vrienden en familie :)


Als we de kachel in de keuken niet aan hebben en bij de tv wel, dan voelt het in de keuken zo koud aan (terwijl het er dan toch zo'n 19 à 20 graden is :angel: ), dus daarom kiezen we er dan vaak voor om die in de keuken ook aan te maken. Vooral als we de hele dag thuis zijn (ik werk thuis, dus dat komt vaak voor), vind ik het fijn als de kachel brandt. Ik zou er dus wel even goed over nadenken, want als je na de verbouwing alsnog besluit een schouw in de keuken te willen, kost het meer geld en moeite dan er nu meteen een te maken. En kunnen jullie niet in ieder geval een aansluiting/schouw maken vanaf het keukenplafond tot aan het dak? Dan kun je nog alle kanten op.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem154

Bericht 13 Apr 2015 13:35

Re: Houtkachel vraagjes

Even een vraagje. Hoevaak laten jullie het rookkanaal schoonmaken, en wat zijn ongeveer de kosten hiervan?
<<

Anoniem151

Bericht 13 Apr 2015 16:48

Re: Houtkachel vraagjes

Bij ons komt de schoorsteenveger 1x per jaar, €50
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 13 Apr 2015 16:54

Re: Houtkachel vraagjes

Wij doen het altijd zelf, sowieso twee keer jaar en als we een winter echt veel stoken, drie keer. Maar altijd aan het begin en aan het eind van het stookseizoen. We hebben een heel fijn rookkanaal van Isoduct, alle elementen kunnen uit elkaar en we nemen ze dan voorzichtig stuk voor stuk mee naar buiten en maken ze daar schoon. Scheelt een hoop troep in huis :-) Beide kachels staan hier in een ruimte die open is tot aan de nok, dus we breken het kanaal dan echt af tot bij het dak. Lijkt een hele klus, maar het is echt zo gebeurd, hooguit twee uurtjes per kachel.

En voordat we dit systeem hadden, veegden we ook altijd zelf, maar dat gaf heel wat meer stof dan nu.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers