Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Weinig tijd & het huishouden

<<

Anoniem167

Bericht 23 Mrt 2015 00:16

Re: Weinig tijd & het huishouden

Desalniettemin, dat vind ik sowieso inderdaad. Opgeruimd oogt sowieso al schoner. Wij ruimen dagelijks gewoon onze spullen op, en zo is het heel gemakkelijk om even een doekje over de tafel/wc/wastafel te halen. Ik merk wel dat als ik vier hele drukke werkdagen heb ik er meer moeite mee heb om het bij te houden, maar probeer het toch te doen, zodat het wel netjes is.

Ik heb geen vaste momenten ergens voor, ook geen vaste vrije dagen. Was doen we gewoon tussendoor, vaatwasser gaat aan na het eten, en ruimen we uit tijdens het koken, opruimen gelijk na gebruik ergens van.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 23 Mrt 2015 11:36

Re: Weinig tijd & het huishouden

Ik ben weer begonnen met werken en werk nu 32 uur, maar in drie dagen ( ik werk van half zeven tot half zes).
Op werkdagen moet ik onze zoon nog ophalen bij de opvang, dus dan is het al tegen half zeven voordat we thuis zijn, dan moet ik hem bijna meteen voeden en eten koken, mijn man is meestal later thuis. Ik zorg nu dus dat ik op zondag al kook voor maandag en dinsdag en op woensdag voor donderdag en ook kook ik vaak voor twee keer en vries dat dan in voor die werkdagen.

De boodschappen laten we 1 keer in de maand bezorgen, we hebben geen auto dus dan laat ik vooral alle zware dingen bezorgen, maar ook onhandige dingen zoals wc-papier en prop ik de vriezer vol. Op woensdag doe ik nu met mijn zoon dan de aanvullende weekboodschappen.

De was stop ik vaak zondagavond in de wasmachine en dan zet ik de timer, als ik vanavond uit mijn werk kom is hij dan klaar en dan hang ik hem op nadat onze zoon in bed ligt en dan vouw ik meteen de was op die nog op het rekje hangt en dan morgen weer. Verder doe ik niks na mijn werkdagen, alleen de keuken netjes houden. Mijn man heeft tegenwoordig alleen nog maar strijkvrije overhemden, ideaal!

Nu doe ik op woensdag en vrijdag verder het huishouden en eventueel stofzuig ik in het weekend nog een keer, maar we zijn op zoek naar een hulp om 1 keer in de twee weken de grote dingen te doen ( keuken, badkamer, ramen zemen). Dit omdat mijn man ruim meer dan 40 uur werkt en we het ook belangrijk vinden dat onze zoon genoeg aandacht krijgt en ik niet alleen maar met het huishouden bezig ben op mijn vrije dagen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 23 Mrt 2015 12:13

Re: Weinig tijd & het huishouden

"Desalniettemin, dat vind ik sowieso inderdaad." Wat een zin Pippa :wink:.

Ik doe maar wat. Elke avond wel meteen het eten opruimen, vaatwasser aan, tafel schoon. Een paar avonden per week maak ik een rondje, ruim ik wat kleren in de badkamer op, de salontafel leeg etc. Dan zie ik dat de badkamer vies is en poets die even. De w.c. ook maar meteen meenemen.

Wij eten HelloFresh, dat is super handig, we hebben dus de boodschappen voor 5 dagen al binnen (werkweek). Daarnaast hoeven we maar een paar boodschapjes te halen voor ontbijt en lunch, dat scheelt zoveel tijd!
<<

Anoniem205

Bericht 23 Mrt 2015 12:23

Re: Weinig tijd & het huishouden

Nou uhm... zo weinig mogelijk. In de praktijk komt het er op neer dat we vooral flink schoonmaken (met zn tweetjes) als we bezoek krijgen. Maar dan hebben we het over alleen de woonkamer :) De rest komt toch niemand. Stofzuigen zouden we eigenlijk vaker moeten doen, maar de stofzuiger staat op de kamer van zoon. Dus als hij slaapt en ik dan nog de stofzuiger moet pakken, dan is hij ook weer meteen wakker.

Enige wat standaard op zondagavond wordt gedaan is boodschappen online bestellen (en die halen we dan op dinsdag op) en de kattenbakken verschonen. En in het weekend draaien we wasjes, plus op maandag (dan ben ik vrij). Hier ligt nu de himalaya qua schone en vuile was in de slaapkamer en badkamer. Ik ga zo de bank uitklappen en dan in de woonkamer was vouwen. Zoon slaapt hopelijk nog een uurtje of anderhalf, dan kan ik nog ff wat doen.

En verder: zodra ik straks een vaste baan heb (lees: geen interim opdracht zoals nu), gaan we op zoek naar een schoonmaakster voor eens per 2 weken.
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 23 Mrt 2015 13:27

Re: Weinig tijd & het huishouden

Ik heb nog verlof, maar dit schema zet ik ook na m'n verlof voort. Ik werk 28 uur onregelmatig (voornamelijk middagen/avonden en slaapdiensten). Ik probeer op maandag het hele huis te stoffen, poetsen, stofzuigen en dweilen. Lukt dat niet, doe ik op dinsdag de rest. Ik draai om de twee dagen drie wassen, op woensdag verschoon ik alle bedden. Keuken doe ik dagelijks na het avondeten. Op de rest van de doordeweekse dagen doe ik de dingen die wat vaker moeten zoals de wc en de dingen die niet zo vaak hoeven zoals een keertje de ramen lappen of de vriezer schoonmaken. In het weekend doe ik niks (ik werk om het weekend, dus wil m'n vrije weekenden dan ook echt besteden aan m'n gezin).

Het werkt hier alleen als we alles opgeruimd houden. Ik ruim zo'n drie keer per dag alles op en zet alles direct terug op de plek waar het hoort als ik iets gebruikt heb.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 23 Mrt 2015 17:06

Re: Weinig tijd & het huishouden

Ik doe bijna iedere dag wat. Kleine beetjes maar. In het weekend doen we niks. Die is gereserveerd voor leuke dingen.
Ik probeer het te doen in de slaapjes van mn dochter. Of gewoon met haar erbij. De wasmachine en droger aanzetten als zij net wakker is. Dan laat ik haar even rondlopen boven. Of vanmiddag heb ik een klein beetje was op kunnen vouwen. Dat liet ze net een kwartiertje toe. Toch weer een kwartiertje iets. En nu slaapt dochter, heb ik het eten klaargezet, opgeruimd en stofgezogen. Dus steeds kleine beetjes tussendoor. Maar ook hier is het niet spik en span.
Dat heeft vooral te maken met het feit dat wij in het weekend niks willen doen. Andere prioriteiten.
<<

Anoniem321

Bericht 23 Mrt 2015 17:16

Re: Weinig tijd & het huishouden

ChiQ schreef:Jans, ik doe alles op de automatische piloot. Ik draai elke dag 2/3 wasjes. Als ik bijv de douch aanzet om te douchen hol ik naar de slaapkamer en maak direct het bed op, anders zou ik gaan wachten in de douch tot het water warm is. Julians kamertje ruim ik op als ik klaar ben met douchen. Ik zorg er altijd voor dat het beneden helemaal netjes is voor ik ga slapen. En op vrijdag komt de schoonmaakster die doet dan de grote dingen maar in praktijk moet ik zelf ook aan de slag. Prima verder; maar de key is alles meteen doen. Dat is mijn tip. Uiteindelijk voel ik ik me beter als het gedaan is.


ChiQ, dit is een goede tip! Op werkdagen komt het er bij mij nooit van om 's avonds nog iets in het huishouden te doen, maar het zit eigenlijk helemaal niet lekker wetende dat er eigenlijk dingen gedaan moeten worden.
Ik zal in ieder geval proberen consequent op te ruimen, dat scheelt al de helft.
Misschien werkt een schema voor mij.

Even een praktijkvoorbeeld: vanmorgen heb ik gauw een blouse gestreken omdat ik die aan wilde. Nu staat de strijkplank nog midden in de hobbykamer met het andere strijkgoed (ongestreken) op een bult er naast.
Vanmorgen had ik dat best even op kunnen ruimen, maar in plaats daarvan heb ik nog 10 minuutjes op facebook gekeken.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 23 Mrt 2015 18:00

Re: Weinig tijd & het huishouden

Ik spaar het op tot het weekend. En ik heb gewoon niet zo'n opgeruimd huis. Man stofzuigt soms nog door de weeks.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12154

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 23 Mrt 2015 18:30

Re: Weinig tijd & het huishouden

Hier doen we elke dag na het koken de keuken opruimen en doekje over aanrecht. Ook meteen de eettafel een doekje over. Elke dag even snel met de stofzuiger of met de wisser. Wc elke dag een doekje door en wat bleek erin.

Echt alles schoonmaken doe ik meestal op zaterdag ochtend en als ik op woensdag vrij heb dan ook nog een keer.

Bij mij boven is het ook een bende er staan 2 wasmanden met schone was al een week op de overloop haal daar mijn schone kleren uit. Stofzuigen doen we daar zelden. Badkamer wel elke keer nadat we douchen. Boven lukt mij gewoon echt niet om goed bij te houden
Afbeelding
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 23 Mrt 2015 22:21

Re: Weinig tijd & het huishouden

Wij zaten met hetzelfde probleem. Ik ben 1 januari met een nieuwe baan begonnen. En maakte de eerste maanden tegen de 60 uur per week. Vriend is met reistijd ook 50 uur kwijt. Dus wij hadden er bijna geen tijd (en puf) meer voor. Kwam erop neer dat we op onze vrije dag stonden te poetsen ipv iets leuks doen samen. En dat wilde we echt niet. Toen besloten om een poetsvrouw aan te nemen. Ze komt elke donderdag 2 uur poetsen. Heerlijk! Wat voor ons overblijft is een keer stofzuigen tussendoor en de was. Het zijn keuzes die je moet maken, maar wij geven liever daar geld aan uit, en wat extra tijd aan ons samen.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 23 Mrt 2015 22:54

Re: Weinig tijd & het huishouden

Ragazza schreef:
ChiQ schreef:Jans, ik doe alles op de automatische piloot. Ik draai elke dag 2/3 wasjes. Als ik bijv de douch aanzet om te douchen hol ik naar de slaapkamer en maak direct het bed op, anders zou ik gaan wachten in de douch tot het water warm is. Julians kamertje ruim ik op als ik klaar ben met douchen. Ik zorg er altijd voor dat het beneden helemaal netjes is voor ik ga slapen. En op vrijdag komt de schoonmaakster die doet dan de grote dingen maar in praktijk moet ik zelf ook aan de slag. Prima verder; maar de key is alles meteen doen. Dat is mijn tip. Uiteindelijk voel ik ik me beter als het gedaan is.


ChiQ, dit is een goede tip! Op werkdagen komt het er bij mij nooit van om 's avonds nog iets in het huishouden te doen, maar het zit eigenlijk helemaal niet lekker wetende dat er eigenlijk dingen gedaan moeten worden.
Ik zal in ieder geval proberen consequent op te ruimen, dat scheelt al de helft.
Misschien werkt een schema voor mij.

Even een praktijkvoorbeeld: vanmorgen heb ik gauw een blouse gestreken omdat ik die aan wilde. Nu staat de strijkplank nog midden in de hobbykamer met het andere strijkgoed (ongestreken) op een bult er naast.
Vanmorgen had ik dat best even op kunnen ruimen, maar in plaats daarvan heb ik nog 10 minuutjes op facebook gekeken.

Heel herkenbaar.. En die strijkplank staat er een dag later ook nog.
Hier betrap ik me ook op van die dingen. Dochter op bed, haarspulletjes uit de haren en op de commode, net als haar sieraden, kleren waarvan ik twijfel of t de was kn moet op de commode, met als gevolg dat t een rommeltje is waardoor ik er juist nog meer op laat slingeren, totdat ik energie heb om alles ineens op te ruimen..
Zo neem ik me ook voor iedere avond als de kleine op bed ligt ff snel door t huis te gaan, maar dan heb ik een late dienst, of 'savonds weg, of gewoon ff geen puf, of 'doe t morgen wel', en dan zijn we zo weer verder.. Terwijl t achteraf allemaal zo gedaan is
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem167

Bericht 23 Mrt 2015 23:21

Re: Weinig tijd & het huishouden

Lot schreef:"Desalniettemin, dat vind ik sowieso inderdaad." Wat een zin Pippa :wink:.


Haha, klinkt wel grappig zo inderdaad! Maar ik bedoelde de forumster Desalniettemin he :palm:
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5689

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 23 Mrt 2015 23:26

Re: Weinig tijd & het huishouden

Ik probeer iedere dag iets te doen, alhoewel dit ook niet altijd lukt. Soms ben ik zo moe na een aantal diensten met weinig slaap (avonddienst, dus laat naar bed, kinderen de volgende ochtend weer vroeg wakker en die dag weer een avonddienst), dat ik wel eens bijna de hele dag op de bank doorbreng of alleen maar leuke dingen met de kinderen doe.

Vroeger riep ik altijd heel hard dat ik geen vaste dagen wilde voor bv bedden verschonen etc, maar in de praktijk blijkt dit toch wel handig te werken. Mijn vrouw is altijd op woensdag vrij en verschoont de bedden en wast het beddengoed en op vrijdag (mijn vaste vrije dag) doe ik de rest van de was en strijk deze. En zo nog een aantal kleine dingen.
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers