Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

<<

Anoniem304

Bericht 24 Mrt 2015 09:55

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Blaaaaaaaaaaaaaaaaaaaablaaaaaaaaaaaaaaaaablaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 24 Mrt 2015 09:56

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Nougat schreef:Maar niet iedereen is in staat om die inzet op te brengen, zichzelf te motiveren/disciplineren. Ook dat is een skill die je nodig hebt om te slagen. Dus ik vind het wat makkelijk gezegd dat je het wel had gekund. Nee, je had het niet gekund, want je hebt het niet gedaan. Je kunt iets pas wanneer je laat zien dat je ertoe in staat bent.

Dit is natuurlijk je reinste onzin. Ik kan bijvoorbeeld best 100 marshmallows achter elkaar opeten, maar ik heb geen zin om dat te doen. Betekent niet dat ik het niet kan, het betekent dat ik niet gemotiveerd ben om het daadwerkelijk te doen. En zo zijn er nog wel 100 flut-voorbeelden te bedenken van dingen die ik wel KAN, maar niet doe omdat ik er geen zin in heb.

♥♥
<<

Anoniem222

Bericht 24 Mrt 2015 10:08

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Hahahaha, dit is fantastisch.

Ik zou trouwens niet perse iets anders hebben gedaan in mijn jongere jaren. Ik was echt wel een onzekere puber en ik had wellicht dingen anders aan kunnen pakken, beter over mijn studie na kunnen denken etc. Maar ik was en ben heel gelukkig en wie weet wat er gebeurd zou zijn als ik iets anders had gedaan :P. Maar ja ik had dus helemaal niet iets anders kunnen doen want ik heb het niet laten zien dat ik daartoe in staat ben. Logisch toch.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 24 Mrt 2015 10:17

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Haha :)

Ik vond m'n middelbare schooltijd super,niks aan veranderen! Als ik iets kon veranderen rond m'n 19e had ik graag een betere gezondheid gehad zodat ik m'n stage en rondreis door vietnam had kunnen doen en me gewoon beter had gevoeld.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 24 Mrt 2015 22:31

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

- Ik heb er achteraf wel spijt van dat ik na het MBO niet ben doorgegaan naar het HBO maar meteen ben gaan werken.
- Dat ik minder onzeker was en mijn pluspunten kon zien

Maar het is zo, je leert ervan en het maakt je inderdaad tot de persoon die je nu bent. En leren kán altijd nog natuurlijk.
<<

anoniem203

Bericht 25 Mrt 2015 09:42

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

- Langer door was gegaan met school en beter m'n best ook had gedaan.

- Minder onzeker/preuts had moeten zijn en wat meer losser had moeten zijn op het gebied van uitgaan/jongens etc.

- En ik had mijn man een jaar of 3 eerder als mijn partner gewild. Hij was al die tijd verliefd op mij maar ik zag het niet. Dan hadden we toen ook niet in dat appartement hoeven te gaan wonen en konden we gewoon rustig een mooi (nieuwbouw) huis gaan zoeken. Nu hebben we toch wat zuurverdiende centjes moeten inleveren.
<<

Anoniem280

Bericht 25 Mrt 2015 10:05

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Oh Nougat, wat een nare uitspraak.
Iets niet kunnen?
Ik deed Mavo, alleen deed er geen zak voor, waardoor ik naar het Vbo ging.
Ook hier deed ik niets voor en dus geen diploma opmaken.
Ik had het zeker wel gekund als ik mij ervoor had ingezet, maar ik hield gewoon niet van school en leren.
Dat is toch heel anders dan gemotiveerd zijn en iets niet kunnen?
Vind het echt heel naar zo'n opmerking.
Niet iedereen is als jij, gelukkig, want jij bent het ideaal beeld en dat zou iedereen moeten zijn?
Ik ben blij dat ik jou niet ben.
<<

Anoniem125

Bericht 25 Mrt 2015 10:52

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Een bepaald niveau aankunnen, heeft niet alleen te maken met intelligentie, maar ook met je motivatie, of je in staat bent jezelf te disciplineren en of je genoeg doorzettingsvermogen hebt. Met alleen een hoge intelligentie red je het gewoon niet. En dan zijn er ook nog een heleboel mensen die bijvoorbeeld VWO niet aankunnen, omdat ze simpelweg niet slim genoeg zijn. Je weet eigenlijk pas of je het niveau aankunt als je daadwerkelijk je diploma haalt. Daarom vind ik het altijd wat vreemd wanneer mensen zeggen dat ze het echt wel hadden gekund. Dat weet je niet. Je hebt kennelijk niet de juiste instelling gehad, of mist de intelligentie, dus je bent niet (nog) niet in staat gebleken de taak te volbrengen.
<<

Anoniem321

Bericht 25 Mrt 2015 10:59

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Ik ben het op zich wel met Nougat eens. Iets aankunnen hangt niet alleen van intelligentie af, maar ook van andere factoren. Discipline, organisatievermogen, motivatie.
Weet je, achteraf had ik qua intelligentie ook het VWO kunnen doen, maar ik heb uiteindelijk met de hakken over de sloot mijn Havo diploma gehaald. Waarom: omdat ik totaal niet gemotiveerd was, er helemaal geen zin in had en nooit studeerde. Met die instelling had ik dus, als ik eerlijk ben, het VWO helemaal niet aangekund.
Na de Havo heb ik een tijdje HBO gedaan, maar niet afgestudeerd omdat ik niet lekker in mijn vel zat. Nu kan ik achteraf ook wel roepen dat ik wel had kunnen afstuderen. Nee, toen in die situatie was dat voor mij gewoon niet mogelijk.
Neemt niet weg dat het op een later moment, als de omstandigheden gunstiger zijn, wel mogelijk is.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25121

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 25 Mrt 2015 11:00

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Het leuke van dit topic is ook dat het allemaal puur hypothetisch is. Mijmeren over wat je eventueel anders had willen doen, als je het nog eens over kon doen (wat natuurlijk sowieso al niet kan). Opmerkingen als die van jou zijn dan ook totaal overbodig en dragen werkelijk niks bij.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem222

Bericht 25 Mrt 2015 11:11

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Ja maar dat is toch ook wat die mensen zeggen, qua intelligentie had ik het waarschijnlijk wel aangekund maar had ik maar de discipline gehad om wat harder te werken.

Ik ben echt blij dat ik op een zelfstandig gymnasium zat want ik had de discipline van een goudvis en deed dus helemaal niks. Als ik op een scholengemeenschap had gezeten dan was ik waarschijnlijk wel afgezakt naar Havo maar nu heb ik (eigenlijk alsnog wel met twee vingers in mijn neus) gelukkig toch het gymnasium afgemaakt. Ik begrijp daar achteraf echt helemaal niks van. Ik heb nu een 7 gemiddeld op mijn diploma. Nu denk ik echt jeetje als ik gewoon een beetje wat gedaan had dan had ik echt een mooie cijferlijst kunnen hebben. Maarja, ik hou gewoon echt niet van studeren. Nu nog steeds niet.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 25 Mrt 2015 11:32

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Op de basisschool had ik havo/vwo advies, maar weinig inzet. Nu met een omweg ben ik er ook gekomen. Je uitspraken zijn weer lekker ongenuanceerd Nougat.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem117

Bericht 25 Mrt 2015 12:24

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Ik ben op de middelbare school afgezakt naar de havo, daar ook nog een keer blijven zitten. Met zesjes heb ik de havo gehaald. Op mijn 18e kreeg ik een ingeving dat ik toch naar de universiteit wilde. Voor toelating op het vwo (particulier( heb ik een iq test moeten doen, want met zesjes op de eindlijst van de havo kom je er niet. Ik heb het vwo gehaald. Met zevens geloof ik, niets bijzonders. Daarna ben ik naar de universiteit gegaan. Daar ben ik cum laude afgestudeerd (met een 8,8 gemiddeld).

Ik kon het dus waarschijnlijk altijd al, maar het is er pas uitgekomen op de universiteit. Als ik niet naar een particulier vwo was gegaan (en dat moet je maar kunnen betalen), was ik waarschijnlijk nooit naar de universiteit gegaan en had niemand geweten (behalve ik en mijn ouders misschien) dat het er in zat.

Ik vond de middelbare school echt verschrikkelijk en de universiteit heel erg leuk. Ik ken het trouwens ook andersom. Mensen die het heel goed deden op VWO, maar waar het op de universiteit weer niet lukte.
<<

Anoniem122

Bericht 25 Mrt 2015 13:24

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Ragazza schreef:Ik ben het op zich wel met Nougat eens. Iets aankunnen hangt niet alleen van intelligentie af, maar ook van andere factoren. Discipline, organisatievermogen, motivatie.
Weet je, achteraf had ik qua intelligentie ook het VWO kunnen doen, maar ik heb uiteindelijk met de hakken over de sloot mijn Havo diploma gehaald. Waarom: omdat ik totaal niet gemotiveerd was, er helemaal geen zin in had en nooit studeerde. Met die instelling had ik dus, als ik eerlijk ben, het VWO helemaal niet aangekund.
Na de Havo heb ik een tijdje HBO gedaan, maar niet afgestudeerd omdat ik niet lekker in mijn vel zat. Nu kan ik achteraf ook wel roepen dat ik wel had kunnen afstuderen. Nee, toen in die situatie was dat voor mij gewoon niet mogelijk.
Neemt niet weg dat het op een later moment, als de omstandigheden gunstiger zijn, wel mogelijk is.


Maar de mensen die dat hier zeggen, geven die niet ook aan dat ze juist zonder er iets voor te doen een niveau lager wél haalden?
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:25

Bericht 25 Mrt 2015 14:13

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

- tijdens mijn tienertijd vrijgezel was geweest en ipv 'opgesloten'' in een relatie waarin ik heel erg beperkt werd in mijn ontwikkeling.

- een andere studierichting had gedaan.
Make happy memories
<<

Anoniem321

Bericht 25 Mrt 2015 14:17

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

ไม่เป็นไร schreef:
Ragazza schreef:Ik ben het op zich wel met Nougat eens. Iets aankunnen hangt niet alleen van intelligentie af, maar ook van andere factoren. Discipline, organisatievermogen, motivatie.
Weet je, achteraf had ik qua intelligentie ook het VWO kunnen doen, maar ik heb uiteindelijk met de hakken over de sloot mijn Havo diploma gehaald. Waarom: omdat ik totaal niet gemotiveerd was, er helemaal geen zin in had en nooit studeerde. Met die instelling had ik dus, als ik eerlijk ben, het VWO helemaal niet aangekund.
Na de Havo heb ik een tijdje HBO gedaan, maar niet afgestudeerd omdat ik niet lekker in mijn vel zat. Nu kan ik achteraf ook wel roepen dat ik wel had kunnen afstuderen. Nee, toen in die situatie was dat voor mij gewoon niet mogelijk.
Neemt niet weg dat het op een later moment, als de omstandigheden gunstiger zijn, wel mogelijk is.


Maar de mensen die dat hier zeggen, geven die niet ook aan dat ze juist zonder er iets voor te doen een niveau lager wél haalden?


Klopt, dat lees ik ook bij meerdere reacties.
Wat ik bedoel is dat ik nu wel kan zeggen dat ik er spijt van heb dat ik geen VWO heb gedaan, maar dat het toen, in die situatie, gewoon niet voor mij was weggelegd. Wel qua intelligentie, maar niet qua motivatie en discipline.

Ergens spijt van hebben impliceert in mijn ogen dat iets wel had gekund, maar dat je het niet hebt gedaan.
En daar wringt voor mij de schoen. Het had, op dat moment, niet gekund (in mijn geval).

Hooguit kan ik het jammer vinden dat ik toen niet de discipline en motivatie had om VWO te doen. Het woord spijt vind ik in dit geval echter niet op zijn plaats.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 25 Mrt 2015 14:22

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Een andere studie had gedaan. Ik heb nu communicatiewetenschappen gedaan en heb er daarna nooit meer wat mee gedaan. Ik had een totaal andere richting gekozen en nu misschien wel mijn droombaan gehad.

Verder kan ik weinig bedenken, ik heb van alles wat ik heb gedaan (positief en negatief) veel geleerd en dit heeft ervoor gezorgd dat ik ben hoe ik nu ben.

Misschien iets minder onzeker zijn.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem117

Bericht 25 Mrt 2015 14:23

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Bij mij lag het denk ik niet eens zozeer aan motivatie en discipline. Ik was heel erg ongelukkig op de middelbare school. Ik kijk daar echt met een rotgevoel op terug. Ik heb daardoor ook heel veel gespijbeld. Nu denk ik dat ik ook op een hele slechte school heb gezeten. Ik heb daarom spijt, zie eerste post in dit topic, dat ik nooit thuis heb aangekaart dat ik me zo ellendig voelde op die school.
<<

Anoniem321

Bericht 25 Mrt 2015 14:25

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

AnnaK schreef:Bij mij lag het denk ik niet eens zozeer aan motivatie en discipline. Ik was heel erg ongelukkig op de middelbare school. Ik kijk daar echt met een rotgevoel op terug. Ik heb daardoor ook heel veel gespijbeld. Nu denk ik dat ik ook op een hele slechte school heb gezeten. Ik heb daarom spijt, zie eerste post in dit topic, dat ik nooit thuis heb aangekaart dat ik me zo ellendig voelde op die school.


Dat kan ik me wel goed voorstellen AnnaK. Je schooltijd had er daardoor wellicht veel beter door kunnen worden.
<<

Anoniem119

Bericht 25 Mrt 2015 14:59

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Ik ben ook iemand die het VWO aan kon maar toch voor de Havo had gekozen in de bovenbouw. Ik maakte die overstap omdat ik graag naar high school wilde in Amerika en als ik VWO was blijven doen, was ik daar te oud voor. Bovendien wist ik dat ik journalistiek wilde gaan studeren en dat was een HBO opleiding. Voldoende motivatie buiten mijn eigen intelligentie om. Ik vond een wetenschappelijke benadering van studeren niet fijn, ik dacht praktischer ingesteld te zijn en dacht betere aansluiting te vinden op het HBO, vandaar dat ik naar de havo ging, zodat ik ook naar Amerika kon voor een jaar, wat erg waardevol was.
Mijn ouders vonden dat ook goed, mede omdat ik al een studiekeuze had gemaakt voordat ik mijn havo diploma had, ik had het weloverwogen.

Pas tijdens mijn studie (niet journalistiek maar mijn universitaire studie daarna) bleek hoe goed ik floreerde bij een wetenschappelijke studie. Ik vond het júist geweldig, bleek jaren later, en paste dat heel goed bij mij. Ik heb me daardoor nog door ontwikkeld en een master gedaan, iets wat ik nooit had verwacht op de middelbare school. Maar zo ben ik toch heus mijn eigen pad gevolgd. En dat heeft weinig met intelligentie te maken, die keuze.
<<

Anoniem119

Bericht 25 Mrt 2015 15:01

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Ik kan trouwens weinig bedenken wat ik echt anders had willen doen. Ik heb genoeg fouten gemaakt maar nergens echt spijt van.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 25 Mrt 2015 15:03

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Siep schreef:Op de basisschool had ik havo/vwo advies, maar weinig inzet. Nu met een omweg ben ik er ook gekomen. Je uitspraken zijn weer lekker ongenuanceerd Nougat.


Precies. Ik had Havo advies bij de citotoets, maar vrij ver richting VWO. Atheneum zou me niet lukken. De Havo liep niet zo lekker vanwege bepaalde omstandigheden. Havo 4 blijven zitten. Na afloop van de Havo aangemeld bij de Heao en dat liep prima. Binnen 4 jaar gehaald en omdat ik zoiets had van 'ik kan nog m'n hele leven werken', naar de universiteit gegaan en Rechten gestudeerd. Had wat moeite met een aantal vakken, maar toch gehaald.

Achteraf gezien zou ik ook niets willen veranderen. Ja misschien een grotere bek tegen pesters, maar goed, zo was ik nu eenmaal niet. Op school heb ik ook niet heel hard m'n best gedaan, maar ik ben tevreden over het traject dat ik doorlopen heb. Als iemand mij op de Havo had verteld dat ik uiteindelijk Rechten zou gaan studeren had ik die persoon voor gek verklaard :smile:
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 25 Mrt 2015 16:18

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Ik had dan eerder aangegeven dat een 'vriend' van de familie iets bij mij deed wat ik niet wilde. Dat had mij op latere leeftijd heel wat neveneffecten voorkomen denk ik. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Niki

Noob

Berichten: 96

Geregistreerd: 04 Sep 2013 23:53

Bericht 29 Mrt 2015 22:47

Re: Ik wou dat ik in mijn jongere jaren...

Mijn rijbewijs had gehaald. Heb het nog steeds niet. :(
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kira