Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Uitstrijkje

<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 23 Jan 2019 12:30

Re: Uitstrijkje

De uitslag van m’n biopten was goed! Wel afwijkend, maar niet onrustig. Over een jaar krijg ik weer een uitstrijkje.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 23 Jan 2019 17:15

Re: Uitstrijkje

Nou gelukkig Derpy! Duimen dat het over 6 maanden weer helemaal weg is.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 26 Jan 2019 00:15

Re: Uitstrijkje

Hier vandaag de uitslag gehad van mijn controle uitstrijkje, helaas pap3 (1e keer was alleen hpv gevonden). Huisarts heeft alleen niet gezegd of het pap3a of pap3b is. Zo enorm balen dit, ik had gehoopt op geen afwijking en nu maak ik mij vooral zorgen dat ik nog kinderen wil in de toekomst. Als zijn die zorgen misschien op de feiten voorruit lopen.

En ik vraag mij af, is het zaak om nu gelijk naar de gynaecoloog te gaan (ik lees dingen als wachttijden van 2-3 maande)?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 26 Jan 2019 08:12

Re: Uitstrijkje

Ah nee wat ontzettend klote zeg! Ik denk inderdaad dat je vooruit loopt op de feiten met die zorgen, al is het wel goed om erover na te denken qua standpunt met eventuele ingrepen. Maar daarvoor hoef je het ook niet zeker te weten en is een "misschien wel" ook goed genoeg. Ik zou maandag even alsnog een TC met de huisarts vragen voor al je vragen omtrent zorgen, vervolgstappen en wachttijden. Helemaal niet gek en nu ga je zelf malen.

Wel een goeie wake up call voor mij dit. Ik had de vorige x pap 2 en hpv en ik moet dus al 2 maanden dat uitstrijkje herhalen, steeds geen tijd voor en ik ga er ook onbewust (vorige x ook) compleet vanuit dat het nu wel opgeruimd zal zijn. Maar ik ga maandag gelijk een afspraak inplannen voor komende week en ik ga er ook rekening mee houden dat het verslechterd kan zijn. Ik hoop van niet natuurlijk, maar van die andere instelling schrik je zo dubbel als er wel iets is..
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 26 Jan 2019 12:08

Re: Uitstrijkje

Hier had ik de eerste keer al pap3, moest toen naar de gyenecoloog om te checken hoe veel en of er kwaadaardige cellen waren. Mocht dat zo zijn, branden ze iets weg, maar dat verkleind je kansen op kinderen totaal niet. Daarna moest ik na een half uur weer Terug komen en toen was het gezakt naar een pap2 en nu ben ik zwanger. Maak je dus nog lang geen zorgen!
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 28 Jan 2019 10:05

Re: Uitstrijkje

Wat vervelend! Je wordt nu doorverwezen naar de gynaecoloog als het goed is. Mochten ze een lisexcisie doen, dan is de kans op een vroegtijdige bevalling volgens mij iets groter, maar het is niet zo dat je dan niet meer zwanger kunt of mag worden.
<<

Spark

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 30 Jan 2014 15:10

Bericht 29 Jan 2019 15:20

Re: Uitstrijkje

Mijn uitslag was hpv + pap2, in de brief staat duidelijk dat de gynaecoloog verder zal kijken en daarna over 6 maanden controle.
De doktersassistente zegt over 6 maanden herhalen daarna naar gynaecoloog.
2 verschillende antwoorden :confused:
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 29 Jan 2019 16:04

Re: Uitstrijkje

Ik zou even terugbellen, maar het lijkt me het meest waarschijnlijk dan dat de assistente zich versproken heeft.

Ik heb morgen weer een uitstrijkje ingepland.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1951

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:58

Bericht 29 Jan 2019 18:10

Re: Uitstrijkje

Als het goed is, moet je dan inderdaad naar de gynaecoloog, Spark.

Succes, Whatever!
<<

Spark

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 122

Geregistreerd: 30 Jan 2014 15:10

Bericht 30 Jan 2019 11:31

Re: Uitstrijkje

Assistente heeft overlegd met de huisarts, hij zei ook over een half jaar een nieuw uitstrijkje in de huisartspraktijk.
Ik hoop dat die dan goed is ivm kinderwens :)
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 04 Feb 2019 09:34

Re: Uitstrijkje

Ik had vorige week een uitstrijkje laten maken. Na een week werd ik gebeld door de assistente met 'slecht' nieuws.
Er bleek is niet goed te zijn gegaan met het potje en nou moet ik dus over een week of vijf nog een keer..
Ik was wel blij dat dit het slechte nieuws was, maar wel erg vervelend dat het nog een keer moet.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 12 Feb 2019 20:56

Re: Uitstrijkje

Winegum, dat is ook wel even ''schrikken'' dan. Vervelend dat je opnieuw moet, maar gelukkig geen slechte uitslag.

Gister ben ik naar de gynaecoloog geweest voor mijn pap3a uitslag en ze hebben van 2 stukjes biopten genomen. Nu dus afwachten, maar het zag er op zich goed uit. Wellicht niet eens een behandeling nodig.
Iemand enig idee hoelang je kan blijven bloeden na een biopt? (al vraag is me af of het niet gewoon doorbraakbloeding heb). En of/wanneer je tampons in mag? Ik moet ongesteld worden (stopweek pil), maar weet niet of het mag.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 12 Feb 2019 21:15

Re: Uitstrijkje

Oh shit is dat, want kan idd ook andere bloeding zijn of daarin overgegaan zijn.. bloedde je direct na de biopten? In principe kan het een paar dagen duren en is het advies dan geen gemeenschap en geen tampons idd...
Laatst gewijzigd door Whatever op 12 Feb 2019 21:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 12 Feb 2019 21:22

Re: Uitstrijkje

Bij mij hield het bloeden dezelfde dag aan en hooguit de volgende ochtend nog. Heb bij de eerstvolgende menstruatie gewoon weer tampons gebruikt, maar dus niet voor dat beetje bloedverlies na het nemen van de biopten, werd volgens mij toen ook afgeraden.
<<

Kira

Bericht 25 Apr 2019 16:07

Re: Uitstrijkje

Ik heb een thuistest gedaan en ik heb vandaag de brief binnen met de uitslag dat er HPV gevonden is. Ik heb nu een afspraak om woensdagmiddag bij de huisarts een uitstrijkje te laten maken.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:04

Bericht 25 Apr 2019 19:18

Re: Uitstrijkje

Moet je dan gelijk een uitstrijkje laten maken Kira? Dat is dan zeker anders dan dat je de eerste test bij de huisarts doet, want toen moest ik pas na een half jaar weer komen om te kijken of de HPV weg was.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 25 Apr 2019 19:58

Re: Uitstrijkje

Maar lijkt me toch best logisch dat ze willen weten of er ook afwijkende cellen worden gevonden? Ik zou het best gek vinden om dan nog een half jaar te moeten wachten.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 25 Apr 2019 22:35

Re: Uitstrijkje

Wat dragonfly zegt inderdaad. De zelftest en een uitstrijkje zijn verschillend. De selftest is een swab, met een wattenstaafje ronddraaien en dan kunnen ze zien of er hpv aanwezig is. Is het afwezig dan kun je ook vrijwel geem baarmoederhalskanker ontwikkelen in de paar jaar daarna. Is het positief hoeft dat nog niets te zeggen want je kunt het virus opgelopen hebben maar het gewoon weer opruimen en nooit afwijkende cellen krijgen. Of misschien heb je het al jarenlang, kan je lichaam het niet goed opruimen en zijn er cellen aan het ontsporen. Dat weet je niet op zo'n swab en wil je natuurlijk wel snel weten als het hpv positief is.

Bij uitstrijkje neem je direct cellen af en kun je dus direct de cellen beoordelen. Als je dan hpv positief bent, kan het zijn dat je het net opgelopen hebt en je lichaam het gewoon gaat klaren zonder proberen of het kan dat je lichaam er moeite mee heeft en dat het actief blijft. Dat kan op lange termijn in een klein percentage dus celafwijkingen geven en bij een kleine groep daarvan kan dat uitmonden in kanker. Dat wil je dusin de gaten houden en vervolgen. Maar voor een volgende uitstrijkje moet er dan wel weer ruime tijd (vaak idd 6-12mnd ook vaak afhankelijk van de pap/kopac score) tussen zitten. Je moet het lichaam de kans geven het op te ruimen. Je kan natuurlijk met 2 weken herhalen maar da weet je vrij zeker dat je hetzelfde gaat zien dus dat is zinloos.
<<

Kira

Bericht 28 Apr 2019 08:00

Re: Uitstrijkje

Precies dat wat Whatever zegt inderdaad, ze kunnen verder niets beoordelen, alleen dat er HPV aanwezig is. Ik maak me nog niet erg zorgen, maar het zit wel in mijn hoofd merk ik.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 28 Apr 2019 09:57

Re: Uitstrijkje

Vervelend is dat het Kira, dat het zo in je hoofd blijft. Ik krijg over 2,5 week de uitslag van mijn uitstrijkje. De vorige keer was het pap1 maar wel nog HPV, hopelijk dit keer geen HPV meer of anders in ieder geval niet slechter.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 28 Apr 2019 15:42

Re: Uitstrijkje

Balen Kira! Succes woensdag.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Stuiterbal

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 306

Geregistreerd: 29 Dec 2018 18:08

Bericht 11 Sep 2019 14:23

Re: Uitstrijkje

Kira hoe was het nog afgelopen?

Ik moet echt even iets kwijt. Na 5 jaar ellende en elk half jaar herhaling. 2x colposcopie en meerdere operaties.......
Heb ik vandaag een goede uitslag gekregen!!!
2x binnen een jaar om er zeker van te zijn maar vandaag was het pap 1 en hpv negatief :hulde: :hulde: :hulde:
Zelfs de gynaecoloog was blij voor mij en opgelucht dat ik gewoon terug naar het bevolkingsonderzoek mag.

Ik blijf erbij, de operaties hebben bijgedragen maar het stoppen met de pil ook. Mijn lichaam accepteert gewoon geen lichaamsvreemde stoffen dus ook de pil niet.
For evigt, måske for evigt
Skal vi sammen, samme vej
Og når I morgen får øjne, og natten hviler sig
Skal vi for evigt måske samme vej
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 11 Sep 2019 15:15

Re: Uitstrijkje

Wat fijn! Ik mag in oktober weer.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 25 Nov 2019 17:18

Re: Uitstrijkje

Vanmiddag een uitstrijkje gehad en voor zover ze kon zien zag het er onrustig uit.

Huisarts ook naar gekeken en die denkt dat her komt omdat ik 3 kids heb.
Nu dus maar afwachten op de uitslag. Maar maakt me toch wel onrustig hoor.

Dat zullen lange weken worden.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 25 Nov 2019 18:49

Re: Uitstrijkje

Spannend Shally

Hopelijk valt het mee
2014 2016
VorigeVolgende

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers